Gå til innhold

Oslo Fengsel - dokumentarserie på Tv2


Janzypants

Anbefalte innlegg

Ny dokumentarserie på Tv2 om livet på innsiden av Oslo Fengsel. Noen som har sett?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja..for en tøff hverdag for de som jobber der!! All honnør! Miljøet i fengsler blir bare tøffere og tøffere..vold, rus, selvskading osv. Og så mye dop som florerer!! Sjukt alt det som kastes over muren..dette problemet er størst der da, siden det ligger midt i Oslo.

Eg kunne ikke aldri jobbet i fengael, hadde fryktet for livet mitt hver dag!!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er ille at man som innsatt skal risikere å bli skadet av andre innsatte. Man blir tvunget til å være et farlig sted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte denne serien veldig godt, men det er jo åpenbart at dette er et system som ikke funker. At en mann som var sekunder fra å dø av selvmord blir satt alene på en glattcelle var drøyt.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (4 timer siden):

Jeg likte denne serien veldig godt, men det er jo åpenbart at dette er et system som ikke funker. At en mann som var sekunder fra å dø av selvmord blir satt alene på en glattcelle var drøyt.

Han ble satt der for hans egen sikkerhet. På glattcelle får han ikke skadet seg.

Hva mener du er alternativet gitt at psykiatrien ikke tar dem i mot og fengselet allerede er så underbemannet at det knalt er ressurser til å sørge for de mest grunnleggende behov? 

Skal 20 mann på en annen avdeling måtte vente timesvis på mat, dusj, frisk luft - eller skal man sette den ene personen som er en fare for seg selv på et sted han ikke kan skade seg?

Ta med i betraktningen at det tilfellet i serien ikke er den eneste innsatte med tung psykiatri der inne heller. Mange som trenger hjelp og altfor få hender til å hjelpe.

  • Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (På 24.6.2024 den 21.37):

Han ble satt der for hans egen sikkerhet. På glattcelle får han ikke skadet seg.

Hva mener du er alternativet gitt at psykiatrien ikke tar dem i mot og fengselet allerede er så underbemannet at det knalt er ressurser til å sørge for de mest grunnleggende behov? 

Skal 20 mann på en annen avdeling måtte vente timesvis på mat, dusj, frisk luft - eller skal man sette den ene personen som er en fare for seg selv på et sted han ikke kan skade seg?

Ta med i betraktningen at det tilfellet i serien ikke er den eneste innsatte med tung psykiatri der inne heller. Mange som trenger hjelp og altfor få hender til å hjelpe.

Dessverre er det alt for mange syke mennesker som sitter i fengsel i stedet for å få behandling.  I mer enn tjue år har Norge blitt kritisert av FNs tilsynsorganer og Europarådets torturkomite for omfattende bruk av isolasjon og situasjonen for psykisk syke innsatte i fengsel. 
 I perioden 2014-2018 besøkte Sivilombudsmannen 19 fengsler og fant at det var omfattende bruk av isolasjon i norske fengsler. De dokumenterer at innsatte med store psykiske helseutfordringer sitter isolert under kritikkverdige forhold i uker, måneder, og i noen tilfeller flere år.  Psykisk syke innsatte får ikke ivaretatt sine rettigheter, noe som fører til økte lidelser og i verste fall selvmord. De får ikke den nødvendige og adekvate behandlingen de trenger.

Det er ikke bare personellmangel i norske fengsler, men i vel så stor grad bygningsmassen som er uegnet.  

Les her hva Amnesty Norge skriver;  https://amnesty.no/fengsel?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk_6V7-z5hgMVAg-iAx36BAITEAAYASAAEgJjXvD_BwE

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moongirl skrev (På 6.6.2024 den 17.06):

Miljøet i fengsler blir bare tøffere og tøffere.

Har du noen dokumentasjon som støtter dette?  var nylig en som uttalte seg om at selv om vold,selvskading og rus absolutt eksisterer i norske fengsel, så var både 2022 og 2023 rekordlave når det gjald antall dokumenterte episoder på landsbasis. 

Ikke vet jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alle episoder hittil, og syns serien er veldig bra. Og at de som jobber der virker veldig dedikerte og bryr seg. De har altfor lite ressurser og skulle nok gjerne gitt et mye bedre tilbud. All honnør til de som orker å stå i den jobben. Fatter ikke at det ikke kan bevilges mer til noe som er såpass samfunnsnyttig som rehabilitering av innsatte. Gjelder det samme for psykiatrien.

De sier det jo mange ganger i serien, det er ingen som blir noe bedre av bare å sitte på oppbevaring.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kjipt å bli låst inn på en liten celle i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tålmodighet de ansatte har pluss empatien. Flotte mennekser som gjør sitt beste med de midlene de har.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere han som skulle bli flytta til Halden. Fikk betjentene til å bære sekkene samtidig som han truet dem med å knuse trynet deres. 😂

Endret av Fountaine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Episoden hvor Artin skal på permisjon og kommer tilbake tidligere. Får så vondt av han 💔💔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (På 30.6.2024 den 23.40):

For en tålmodighet de ansatte har pluss empatien. Flotte mennekser som gjør sitt beste med de midlene de har.

tror vi har sett på ulike serier? 🫣 syns flere av dem virker kort-lunta og aggressive imot de innsatte. Særlig hu blonde hadde jeg klikka på hvis jeg var innsatt tror jeg.. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (9 timer siden):

tror vi har sett på ulike serier? 🫣 syns flere av dem virker kort-lunta og aggressive imot de innsatte. Særlig hu blonde hadde jeg klikka på hvis jeg var innsatt tror jeg.. 

De kjenner sine innsatte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (4 timer siden):

De kjenner sine innsatte.

ok så fordi en innsatt er sint så skal dem synke ned til dems nivå? 🤷‍♀️ 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (På 2.7.2024 den 13.28):

De kjenner sine innsatte.

Enig, kjenner flere som jobber i Kriminalomsorgen (dog ikke i Oslo Fengsel), og hverdagen er MYE verre for de ansatte enn det som er blitt vist i serien. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så episoden i går kveld, og jeg satt med tårer i øynene. Du verden for en tøff og krevende jobb de ansatte har. Jeg beundrer dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de få av denne typen serier, jeg virkelig likte. Veldig karismatiske folk. 

Kriminalomsorgen hadde virkelig nytt godt av at psykiatrien fikk mer ressurser.

Åpenbart mange psykisk syke mennesker som burde fått bedre vilkår. Snakk om å falle mellom to stoler 💔💔

 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne tråden og sjekket én episode. Den hvor en prøvde å ta livet sitt. 

Reagerte på et rart smil fra en av de ansatte. Smile i en slik situasjon? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (9 minutter siden):

Så denne tråden og sjekket én episode. Den hvor en prøvde å ta livet sitt. 

Reagerte på et rart smil fra en av de ansatte. Smile i en slik situasjon? 

Har ikke sett episoden selv, men det høres ut som en veldig vanskelig situasjon å være i. Av og til smiler man selv om man ikke er glad eller har det moro. Så tror ikke man skal døme andres anskiltsutryk dør man har vært der selv. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...