Gå til innhold

Voksne barn som bor hjemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 21 åring boende hjemme. Han går på skole og får studielån og jobber litt. Jeg har også en 14 åring. Har ikke veldig god økonomi, men han bor gratis. Han spiser det jeg lager men kjøper seg mat og lager selv også hvis han vil ha noe annet. Jeg bruker en del penger på lillebror, men det gjorde jeg også til eldste når han var tenåring. 

Jeg har ei venninne i samme situasjon, men hun har ei datter på samme alder som min sønn boende hjemme.  Hun bor også gratis, men hun kjøper små gaver til mor og lillesøster av og til. Hun kan kjøpte take away til de noen ganger. Er det forskjell på gutter og jenter der?. Jeg føler at min sønn er " grådig". Noen ganger spørr han meg om jeg kan kjøpe noe til han. Si at det koster 89 kr. Da vippser han meg 90 kr. Tenker at siden han bor gratis så kunne han ha bidratt litt noen ganger. 

Kanskje begynne å ta husleie?  

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: ed50b...a0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At barn gir gaver og handler inn til foreldrene for å være snille. Handler mye om oppdragelse. 

Men det går an å sette krav til han. Siden han tjener egne penger kan han betale litt for å bo, bidra i matbudsjettet. Betaler han for telefon og transport selv? 

Anonymkode: 4eb1a...79c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At barn gir gaver og handler inn til foreldrene for å være snille. Handler mye om oppdragelse. 

Men det går an å sette krav til han. Siden han tjener egne penger kan han betale litt for å bo, bidra i matbudsjettet. Betaler han for telefon og transport selv? 

Han betaler mobil, trening, forsikring og transport selv ja. Jeg har ingen utgifter på han utenom mat og litt bensin 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han høres heelt normal ut!  😃 

Anonymkode: bd03f...ba5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han betaler mobil, trening, forsikring og transport selv ja. Jeg har ingen utgifter på han utenom mat og litt bensin 

Best å begynne å ta betalt både for å lære han at verden er dyr å leve i, og for å gjøre det mindre attraktivt å bo hjemme. Plutselig er han 30 og bor der fremdeles. 

Anonymkode: 4f0cc...07f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da må du få økt inntekten din dahvsi du sliter med å få ende til å møtes. 

Forvente at barnet ditt skal komme med gaver til, tror jeg du bare skal legge bort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Best å begynne å ta betalt både for å lære han at verden er dyr å leve i, og for å gjøre det mindre attraktivt å bo hjemme. Plutselig er han 30 og bor der fremdeles. 

Eventuelt, gi han alternativet om husleie eller ekstra arbeidsoppgaver. Han tar seg av hver husvask og klesvask f.eks. dette vil fremtidig kjæreste og barn dette pris på at han har lært. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en 21-åring selv som bor hjemme. Han jobber fullt, men betaler ikke noe hjemme. Da han sparer penger. Han skal studere til høsten, og er greit med litt ekstra penger når han skal flytte. 

AnonymBruker
Skrevet

Burde jo kunne betale et par tusen i mnd hvis han jobber , det er rimelig lav husleie . 

Anonymkode: dc329...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 20 boende hjemme. Hun tok et friår og jobbet tilnærmet fulltid etter vgs, da betalte hun 3000 i måneden hjem e. (Ikke helt reellt, siden jeg fortsatt betaler telefon, tog og diverse annet for henne). Nå når hun studerer betaler hun ingenting, men kjøper endel egen mat – hun er hele tiden på et eller annet kostholds- og treningsopplegg :). Kan ikke huske at hun noen gang har kjøpt en gave (utenom jul/bursdag) eller spandert noe som helst på meg, så det tror jeg går mer på personlighet enn kjønn ;). Hun flytter ut om noen få uker, og jeg er glad for at vi har klart å holde det slik som dette, til tross for tider med krevende «aleneforsørger-økonomi».

Anonymkode: 7e4cf...b8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mye om hvilken type person man er og hvordan kjærlighetsspråk man har. Jeg liker å kjøpe ting til de jeg er glad i og kjøper ofte heller ting til mannen og barna fremfor meg selv. Når jeg enda bodde hjemme handlet jeg ofte inn og laget middag, på min egen regning, fordi jeg liker å lage mat til familien min. Er nok også forskjell på jenter og gutter 

Anonymkode: c95f2...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

21 år og hjemmeboende er ikke unormalt. Når det kommer til penger tenker jeg at hvis «barnet» er ansvarlig, sparer mye av lønna for å få f. eks. egenkapital til bolig så hadde jeg latt dem få kost og losji gratis. Er personen derimot ofte på byen eller sløser bort lønna på bare tull har hen godt av å betale en liten sum i husleie. Ikke fordi det nødvendigvis bidrar så mye økonomisk, men for å lære seg at penger ikke vokser på trær og bli bedre rustet i voksenlivet ;) 

Anonymkode: ad041...ae3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg føler at min sønn er " grådig".

Har dere noen gang nevnt at han bidrar økonomisk? Jeg hørte aldri et eneste ord om noe sånt hjemme, så å betale for å bo hjemme hadde aldri falt meg inn i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes både du og venninnen din gjør barna deres en bjørnetjeneste ved å la dem bo hjemme uten å betale for seg.  Du skriver ingenting om hvem som vasker ungdommens klær og sengetøy, og ellers gjør husarbeid.  Jeg gjetter at det er deg?

Hvordan foreldres økonomi er, betyr ingen ting i denne sammenheng.  Voksne barn må bidra etter evne.  Din sønn har studielån og jobber litt i tillegg.  Sett deg ned med ham og lag en leieavtale.  Fordel arbeidsoppgaver på begge sønnene dine.  Ikke lær barna dine at mødre er tjenestepiker!  

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette veldig normalt da? når jeg var i den alderen så bodde både meg og de fleste jeg kjente hjemme, noen flyttet ut tidlig da, og jeg vet flere som har barn i begynnelsen av 20årene som bor hjemme, 

Dette gjorde jo at vi også fikk en god start på livet når vi flyttet ut, kom tidligere inn på bolig marked f.eks, mens de som gjerne flyttet når de var 18 ikke hadde samme spare muligheter.

Men helt klart om dette går så pass ut over økonomien så er det ikke for mye forlangt at han bidrar.

Anonymkode: 10065...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt rimelig og naturlig at han bidrar til matbudsjettet og sparer litt til seg selv i mnd når han først bor hjemme gratis. Gaver syns jeg er litt rart å forvente. 

Anonymkode: f5e3b...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange har selv barn og familie i denne alderen, ungt ja, men realiteten er at de er voksne mennesker. Her tenker jeg du kan sette krav til denne voksne gutten, både når det gjelder husleie/matpenger og oppgaver. Tenker det er en del av det å bli voksen, ta ansvar. Spesielt når han også vet at du ikke har veldig god råd og er alene.

Anonymkode: 440da...b11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke han er grådig, men flink som studerer og bor hjemme, som jo er rimeligere. 
Men hadde du flyttet eller leid ut rommet til noen andre dersom han ikke hadde bodd der? I så fall kan du jo be om husleie. 

Anonymkode: e73ef...74e

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke at barn skal måtte betale husleie for å bo i sitt eget hjem. 

Jeg bodde hjemme til jeg var nesten 30. Studerte, jobbet og sparte penger (det var kriteriet for å bo der så lenge). Har alltid vært fornuftig og blitt stilt krav til, men betalte ikke noe for å bo hjemme - hverken husleie, mat eller annet til det daglige. Betalte for frisør, klær og annet til meg selv, da. Hjalp nok ikke veldig mye til hjemme, men med en mor som alltid har vært hjemmeværende var det naturlig for vår familie at hun tok mesteparten av husarbeid på dagtid. Så hjalp vi heller til med forskjellige ting om ettermiddagene. Faren min hadde ganske høy inntekt, så foreldrene mine hadde ikke behov for at jeg hjalp til med det økonomiske.

Anonymkode: 83a3e...b96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene med min sønn som blir 22 i år. Han bor hjemme fordi jeg ønsker at han sparer egenkapital istedenfor å bruke det på husleie et annet sted. Han er flink med økonomi og sparer mesteparten av lønnen. Men, han fyller opp tanken på bilen min om han ser den nærmer seg tomt. Han handler også inn mat til oss begge, det går litt på hvem det passer best å stikke på butikken. Jeg kan godt sende han handleliste , så plukker han med seg på vei fra jobb. Han bidrar også ellers med husarbeid, matlaging og generelt vedlikehold som må gjøres. Jeg har også lært han opp til "manneting", som å skifte dekk på bilen, oljeskift osv.  Vasking/bretting av egne klær, skifte sengetøy ordner han selv uten min innblanding. 

Han tok over mobilabbonement, strømmetv o.l så fort han fikk egen inntekt. Han kjøper i gaver i utide, men han kjøper bursdagspresang og gir morsdagsgave og en eller annen oppmerksomhet på 8.mars. Skal sies at jeg har påpekt at dette settes pris på og deretter har han selv fulgt det opp på eget initiativ. 

Jeg er egentlig ganske stolt av sønnen min, og tror han kan bli en bra fremtidig partner og også en som vil ta godt vare på sin gamle mor, når den tid kommer.

Anonymkode: 057f8...a95

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...