Gå til innhold

Hvit jakke i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det "lov" med hvit jakke/blazer som gjest i bryllup? Kjolen er ikke hvit! 

Anonymkode: 04abd...5d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Klart at du kan ha en hvit jakke.

Det hadde imidlertid sett litt snodig ut om kjolen din var hvit i tillegg... :fnise:

Anonymkode: 8ec11...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt en annen farge

Anonymkode: 76b60...32c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en tommelfingerregel at man ikke skal gå i hvitt eller rødt, men noen brudepar ønsker gjerne at gjestene også ikler seg hvitt eller rødt. 
Det er kun brudeparet selv som kan si om de synes det er greit i sitt bryllup. 

Anonymkode: 175ac...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig går det helt fint.

Og ikke plag bruden med slik, KG, altså 😂

Anonymkode: f6241...f35

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spør bruden

Anonymkode: d6b4f...b66

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en tommelfingerregel at man ikke skal gå i hvitt eller rødt, men noen brudepar ønsker gjerne at gjestene også ikler seg hvitt eller rødt. 
Det er kun brudeparet selv som kan si om de synes det er greit i sitt bryllup. 

Eh nei. Bruden er ingen etiketteekspert. Vanlig skikk og bruk er at man ikke går i HELhvitt (slik at man kan bli forvekslet med bruden), eller HELsort (som er sorgens farge). Det med rødt er bare tull. 
Få er veldig opphengt i dette. Hvit jakke, hvit kjole med blomster, sort bukse, alt er helt OK.

Anonymkode: cda9e...335

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh nei. Bruden er ingen etiketteekspert. Vanlig skikk og bruk er at man ikke går i HELhvitt (slik at man kan bli forvekslet med bruden), eller HELsort (som er sorgens farge). Det med rødt er bare tull. 
Få er veldig opphengt i dette. Hvit jakke, hvit kjole med blomster, sort bukse, alt er helt OK.

Selvsagt kan bruden si om hun synes det er ok med hvitt eller ikke i hennes eget bryllup...
Hun er kanskje ikke etiketteekspert, men det er hennes dag, hvis hun vil alle skal komme i joggebukse eller hawaiiskjorte så kan hun faktisk ønske det.  Det er helt på trynet at ikke brudeparet selv kan si hva som er dresscode fordi de ikke er "etiketteekspert"

I mitt bryllup må folk gjerne få gå med hvitt, rødt eller helsort om de ønsker det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det "lov" med hvit jakke/blazer som gjest i bryllup? Kjolen er ikke hvit! 

Anonymkode: 04abd...5d8

Trodde da det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan bruden si om hun synes det er ok med hvitt eller ikke i hennes eget bryllup...
Hun er kanskje ikke etiketteekspert, men det er hennes dag, hvis hun vil alle skal komme i joggebukse eller hawaiiskjorte så kan hun faktisk ønske det.  Det er helt på trynet at ikke brudeparet selv kan si hva som er dresscode fordi de ikke er "etiketteekspert"

I mitt bryllup må folk gjerne få gå med hvitt, rødt eller helsort om de ønsker det. 

Hvit blazer på kjole i annen farge stjeler da ikke oppmerksomhet fra bruden

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Hvit blazer på kjole i annen farge stjeler da ikke oppmerksomhet fra bruden

Det må nesten den respektive brud få ta stilling til, syns du ikke? For som flere her påpeker, så er det faktisk god skikk&bruk at man ikke går i helsvart svart, hvitt eller rødt i bryllup. Og det burde faktisk ikke være så himmla vanskelig å etterfølge når man har hele regnbuen å velge fra.

Anonymkode: 9831c...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det må nesten den respektive brud få ta stilling til, syns du ikke? For som flere her påpeker, så er det faktisk god skikk&bruk at man ikke går i helsvart svart, hvitt eller rødt i bryllup. Og det burde faktisk ikke være så himmla vanskelig å etterfølge når man har hele regnbuen å velge fra.

Det med å ikke ha rødt i bryllup er bare noe tull man har plukket opp fra amerikanske filmer. Det er ingen europeisk tradisjon, og det har vært flere bryllup hvor kongelige gjester kommer i rødt. 

Anonymkode: cc080...554

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel… Forloveren min endte opp med en standard hvit genser og et fargerikt skjørt, selvom kleskoden var mørk dress, og jeg spesifikt ba om at forloverne ikke skulle ha hvitt på. På bildene fra dagen når vi spiste middag, ser det ganske merkelig ut at hun ser ut som hun har helhvitt på, sånn som jeg hadde.. hennes genser så «heldigvis» veldig hverdagslig ut, så hun kunne nok ikke misforstås som bruden sånn sett, men når alle gjestene hadde lange ballkjoler og smoking så det litt rart ut sånn sett også. 

To jenter i hvitt som sitter rett ved siden av hverandre.. følte jeg fikk det bevist for meg selv hvorfor jeg hadde rett i å be forloverne om å IKKE ha hvitt på, men man kan ikke tvinge folk, og de ender jo opp i hva enn de måtte ønske selv.. hva skal man gjøre - kaste dem ut? 🤣

Anonymkode: d655e...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør hun i invitasjonen. Hun skriver dresskode "pent", da møter man ikke i hawaiiskjorte og shorts. Om man vil ha et fargerikt bryllup så oppfordrer man til det i invitasjon. 

Og man møter ikke i helhvitt eller glitter, da bruden skal få "skinne mest". Rødt og svart er helt vanlig i bryllup. 

Men micromanagement av hvite jakker, og lyse kjoler med blomster, det leser jeg bare om på KG, sannsynligvis skrevet av folk som knapt har vært i et bryllup. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du vet tydeligvis ikke hva en dresskode er. En dresskode/kleskode handler om hvilket NIVÅ gjestene skal kle seg på. Det angis i invitasjonen, som oftest i form av mannens antrekk, som dress, mørk dress osv. En dresskode handler selvsagt ikke om å detaljstyre gjestene, men om å skape en sosial trygghet slik at alle er noenlunde likt pyntet. 
Dresskoder er allment akseptere nivåer: pent, dress, mørk dress, smoking, galla.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det med å ikke ha rødt i bryllup er bare noe tull man har plukket opp fra amerikanske filmer. Det er ingen europeisk tradisjon, og det har vært flere bryllup hvor kongelige gjester kommer i rødt. 

Anonymkode: cc080...554

Kilde til det med rød kjole?

At til og med kongelige eller kjendiser har gått i rødt i bryllup «beviser» ikke noe som helst. oppmerksomhetskåte kjendiser kommer gjerne i kjoler med utringing ned til navlen også, uten at det er noe «de fleste» mener at har noe i en vielsesseremoni å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hva en dresskode er. En dresskode/kleskode handler om hvilket NIVÅ gjestene skal kle seg på. Det angis i invitasjonen, som oftest i form av mannens antrekk, som dress, mørk dress osv. En dresskode handler selvsagt ikke om å detaljstyre gjestene, men om å skape en sosial trygghet slik at alle er noenlunde likt pyntet. 
Dresskoder er allment akseptere nivåer: pent, dress, mørk dress, smoking, galla.

Nå er det ikke uvanlig at brudeparet angir andre «dresskoder» enn de tradisjonelle, da. Om du vil kverulere over om det er en dresskode eller et tema, orker ikke jeg å bruke tid på, men vi skal i alle fall i et bryllup i sommer hvor dresskoden er «power dressing». Videre forklart som klær som utstråler styrke og selvtillit, altså hvor det er lov å dra på både med utradisjonelle farger, silhuetter og tilbehør.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kilde til det med rød kjole?

At til og med kongelige eller kjendiser har gått i rødt i bryllup «beviser» ikke noe som helst. oppmerksomhetskåte kjendiser kommer gjerne i kjoler med utringing ned til navlen også, uten at det er noe «de fleste» mener at har noe i en vielsesseremoni å gjøre.

Det er vel heller de som mener noe er forbudt som bør gi kilde? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...