Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

her er det mange som bagatelliserer. Selv om appen er en "lukket" gruppe" sådan skal jeg love dere de bildene raskt kan bli spredt rundt hvor som helst. Blant annet hacking eller en "glipp" fra serveren til appen en dag, så vipps er alt ute i offentligheten.

Anonymkode: 4d74d...b16

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.26):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Av erfaring så vet jeg at mange barnehager og skoler driter langveis i hva man svarer på slike ting. Både dette og utgivelse av annen informasjon som telefon nummer og adresse… også at skolen sir ja til at barna kan være med i avis artikler og nettaviser etc fordet om foreldre har sakt nei.

Vet ikke hva man kan gjøre med det, de fleste tålererer det veldig dårlig når man sier i fra om at noe lovbrudd. Av erfaring blir folk som begår lovbrudd eller annen uetisk eller uforsvarlig oppførsel, veldig defensive og prøver å straffe/hevne seg på deg på forskjellige måter om du sier i fra. En lærer barnet mitt hadde nektet å snakke til meg resten av skole året fordi jeg sa i fra at det var uakseptabelt at de hadde påført barnet mitt hørsels skade, som kunne blitt permanent, enda barnet sa i fra om at lyden var for høy å spurte om å gå ut fra konserten. 
Har mange slike opplevelser og hørt mye om lignende fra andre. Til og med et barn som pådro seg flere beinbrudd uten at barnehage personell orket å si i fra til foreldre eller kontakte legevakt. Og barnet gikk med beinbruddene og gråt resten av dagen. Og da framstilte barnehagen foreldrene som hysterisk fordi de mente barnehagen burde kontakta dem eller legevakt..

 

folk flest virker håpløs og irrasjonelle og har så skrøpelige ego at de tåler ikke å bli holdt til ansvar for klandreverdig oppførsel. 

Anonymkode: e891c...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du ja. DU. Men du vet ikke hvem som sitter p runker til bildene. Du vet ikke hvem som tar skjermbilder og deler videre. « sjekk så stygg ungen til Berit er da» 

Anonymkode: b0b7c...5db

Nå er du overdreven paranoid og selvopptatt. Du må faktisk lære deg å leve med at andre kan gjøre seg tanker og fantasier om deg. Om jeg fantaserer om å drepe deg, voldta ta deg eller driter i deg har ingen betydning når jeg holder dette innenfor meg selv.

Anonymkode: 3dd50...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spireportalen er stedet hvor alle disse bildene publiseres for hele foreldregruppen. Prøvde idag å sende et bilde til mannen min, var skremmende lett å opprette lenke å dele på snapchat. Han fikk det rett i chatten sin, måtte ikke logge på appen for å se dette bildet. Var like enkelt å sende videre som det er å dele et bilde fra VG.

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Hvorfor svarer du ikke når jeg spør om du har sagt i fra? 

Har du sagt ifra? Det har jo tydelig skjedd en glipp, og da må du jo gjøre de oppmerksom på det.  

Om de da fortsetter å sende ut bilder, må du jo ta det videre. Men ingen får gjort noe med det, om de ikke blir gjort oppmerksom på det. 

Det er jo en veldig enkel sak å løse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (7 timer siden):

 

Det er nok du som blander kortene. Jeg snakker om når noe er å anse som offentlig. Publisere er å gjøre noe offentlig. Å dele noe med en mindre gruppe er ikke å publisere.

Jeg vet du snakker om det. Jeg kommenterte det til og med.

Problemet er at du bommer på resten.

Du har ikke lov å dele bilder uten samtykke fra den som er avbildet. I tilfelle med barn så er det foresatt som skal samtykke. Dette gjelder også i lukkede grupper.

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Sitat

Dersom du skal publisere slike bilder på nett eller dele dem med andre (selv om det er i lukkede grupper), må du ha samtykke fra den eller de som er avbildet før bildet publiseres.

Så rettspraksisen du viser til om når en ytring er offentlig har ingen relevans her da bilder (og video) har ekstra beskyttelse.

Jeg vet at dette er vanskelig for mange da deling av bilder er blitt veldig vanlig og helt naturlig i sosiale sammenhenger. Men ikke gjør det uten samtykke fra de som er tydelig avbildet. Det er en uting. Vi bør klare bedre.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet på MyKid, men si i fra. Men da får man jo heller ikke noe bilde fra barnegruppe heller, som baret kan synes er stas og se i ettertid. Her er det kun gruppa datteren min går i som får se bildene. 

Anonymkode: 23e99...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser ikke problemet på MyKid, men si i fra. Men da får man jo heller ikke noe bilde fra barnegruppe heller, som baret kan synes er stas og se i ettertid. Her er det kun gruppa datteren min går i som får se bildene. 

Anonymkode: 23e99...dbb

Og det er greit så lenge foreldrene til hver eneste unge sim er gjenkjennbar har samtykket til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig moment her er at et slikt samtykke til deling, om det er gitt, kan trekkes tilbake.

Kan barnehagen da vite hvem bildene er delt med og fjerne de fra telefoner og PC-er til andre?

Jeg er ganske tydelig på at veldig mange barnehager bryter regelverket her daglig. Og jeg er spent på når første smell kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er grunnen til at det er tråder om at menn skriver i tinderprofiler at de ikke vil ha dramaqueens 

Anonymkode: 738e2...cd4

Godt gjort å få dette til å handle om menns sårede følelser.

Anonymkode: eee13...470

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du huket av på nei, så skal jo det respekteres. Ta det opp med ped.leder, evt styrer. 

Jeg for min del liker godt bildene barnehagen legger ut. Det gir meg et godt innblikk i mine barns hverdag, og det er barn i lek på alle bildene. Mykid ble brukt før, og den var fin - da var det kun foreldre til barna som var avbildet som fikk opp bilder. Så måtte barnehagen bytte til Visma (kommunen bestemte), så nå tror jeg ikke det er noen regler rundt det - men det føles trygt allikevel. Man må logge seg inn via bankID (første gang, og en gang i blant ellers, faceID eller kode ellers), og man kan ikke lagre bilder via appen, og heller ikke gi lenker som fører inn til appen. Screenshot kan man selvsagt ta. Har mange fine barnehagebilder, og det er gode minner å ta med seg. 

Anonymkode: 57635...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.34):

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Du vet da ikke hvorfor folk ikke vil at det skal publiseres bilder! Noen lever på beskyttet adresse, og kan være i fare om feil personer finner ut hvor de er!

i disse tider med så mye sosiale medier skulle det bare mangle om man ikke kunne reservere seg for slikt! Uansett grunn!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

her er det mange som bagatelliserer. Selv om appen er en "lukket" gruppe" sådan skal jeg love dere de bildene raskt kan bli spredt rundt hvor som helst. Blant annet hacking eller en "glipp" fra serveren til appen en dag, så vipps er alt ute i offentligheten.

Anonymkode: 4d74d...b16

Fortsatt hysteri. Det er millipromille sjanse for at et bilde av akkurat ditt barn blir manipulert til noe snusk. De samme foreldrene som ser bildene på den lukkede siden, eller andre voksne for den del, kan ta bilder av ungen din når du ikke vet. Man kan ikke beskytte seg 100% mot alle farer i verden. Det er laaangt større sjanse for at barn blir utsatt for fysiske overgrep av noen de kjenner enn at fremmede lager manipulerte bilder av dem. Tygg heller litt på den før du sender ungen din på overnatting. Sett ting i perspektiv. Og prøv å leve et litt mindre hysterisk liv, for din egen del.

Anonymkode: 2bb58...5d4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fortsatt hysteri. Det er millipromille sjanse for at et bilde av akkurat ditt barn blir manipulert til noe snusk. De samme foreldrene som ser bildene på den lukkede siden, eller andre voksne for den del, kan ta bilder av ungen din når du ikke vet. Man kan ikke beskytte seg 100% mot alle farer i verden. Det er laaangt større sjanse for at barn blir utsatt for fysiske overgrep av noen de kjenner enn at fremmede lager manipulerte bilder av dem. Tygg heller litt på den før du sender ungen din på overnatting. Sett ting i perspektiv. Og prøv å leve et litt mindre hysterisk liv, for din egen del.

Anonymkode: 2bb58...5d4

Hvorfor er det hysteri å forvente at en bedrift følger personvernreglene og regler om deling av bilder?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banamamama skrev (13 timer siden):

Hvorfor svarer du ikke når jeg spør om du har sagt i fra? 

Har du sagt ifra? Det har jo tydelig skjedd en glipp, og da må du jo gjøre de oppmerksom på det.  

Om de da fortsetter å sende ut bilder, må du jo ta det videre. Men ingen får gjort noe med det, om de ikke blir gjort oppmerksom på det. 

Det er jo en veldig enkel sak å løse.

Beklager, har ikke fått med meg at det har blitt spurt om. Men nei, vi har ikke sagt ifra. Vi diskuterte hjemme, trodde det var vanlig praksis og at vi ikke hadde så mye vi skulle sagt på akkurat det. 

Trodde ikke det skulle bli en så stor diskusjon, var jo bare for å spørre her før vi evt tar det opp i bhg 😊

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kampen der har jeg tatt i bhg og nå i skolen.. det er håpløst..det blir ikke respektert. Det er blitt sånn at barn har nada personvern. De havner på internett før de er født. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...