Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva om bildet fritt kan deles med hele verden på internett, via denne appen?

Anonymkode: b590c...ae8

Da er det den som deler som gjør noe galt. Er man enig om at en gruppe er lukket så skal den være det.

Dette gjelder i andre sammenhenger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Når barnehagen spør om publisering så er det snakk for den store offentligheten ikke i en lukket gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (31 minutter siden):

Da er det den som deler som gjør noe galt. Er man enig om at en gruppe er lukket så skal den være det.

Dette gjelder i andre sammenhenger også.

Fin naiv verden du lever i.

En kan altså fint dele så mye en vil. Det er alltid de som deler til feil person som gjør noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gabriel said:

Da er det den som deler som gjør noe galt. Er man enig om at en gruppe er lukket så skal den være det.

Dette gjelder i andre sammenhenger også.

Sånn bortsett fra at grupper over et visst antall er å anse som offentlig. Tror det tallet var ca 20

Anonymkode: 3facb...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Når startet barnet i barnehagen? Nå nylig regner jeg med.  

Det er jo bare å si ifra til pedagogisk leder at dere har krysset nei på det punktet. 

Det har nok bare dessverre skjedd en glipp, da så og si alle ønsker bilder av barnet sitt.  

Si ifra på en fin måte, så slipper du nok å få flere bilder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av de nye personvernsreglene som trådte i kraft for noen år siden så har faktisk ikke bhg lov å legge ut bilder av barnet ditt sånn at alle kan se selv med ditt samtykke. 

så at de legger ut bilder av ungene til alle foreldre der du ser fjeset er faktisk ulovlig. De kan sende bilde av ditt barn kun til deg, men ikke til noen andre. 

Anonymkode: d3dda...a3f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gabriel skrev (5 timer siden):

Når barnehagen spør om publisering så er det snakk for den store offentligheten ikke i en lukket gruppe.

Men når spørsmålet ordrett er stilt:

"Bilder på Spireportalene

Jeg/vi samtykker til at barnehagen kan ta biler eller film av barnet og publiseres dette i Spireportalen for illustrasjonsformål. Det vil ikke ha konsekvenser for barnet om samtykke ikke gis, og ingen filmer av barnet vil publiseres i Spireportalen."

Dette har vi krysset" NEI" på. 

 

Tolker ikke dette som at det gjelder publisering offentlig. Er egne spørsmål for det. 

 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn bortsett fra at grupper over et visst antall er å anse som offentlig. Tror det tallet var ca 20

Anonymkode: 3facb...be8

Den er 20-30 som jeg skrev tidligere. Men den kan også være større. F.eks. kan en gjennom arbeidskontrakt eller annet være forpliktet til å ikke spre selv om gruppen er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

På grunn av de nye personvernsreglene som trådte i kraft for noen år siden så har faktisk ikke bhg lov å legge ut bilder av barnet ditt sånn at alle kan se selv med ditt samtykke. 

så at de legger ut bilder av ungene til alle foreldre der du ser fjeset er faktisk ulovlig. De kan sende bilde av ditt barn kun til deg, men ikke til noen andre. 

Anonymkode: d3dda...a3f

Jo det har de. De nye reglene er ikke så strenge selv om enkelte tolker det sånn

Anonymkode: 3facb...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Fin naiv verden du lever i.

En kan altså fint dele så mye en vil. Det er alltid de som deler til feil person som gjør noe galt?

Jeg forholder meg til rettspraksis satt av høyesterett og høyesteretts avgjørelse om når noe er offentlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men når spørsmålet ordrett er stilt:

"Bilder på Spireportalene

Jeg/vi samtykker til at barnehagen kan ta biler eller film av barnet og publiseres dette i Spireportalen for illustrasjonsformål. Det vil ikke ha konsekvenser for barnet om samtykke ikke gis, og ingen filmer av barnet vil publiseres i Spireportalen."

Dette har vi krysset" NEI" på. 

 

Tolker ikke dette som at det gjelder publisering offentlig. Er egne spørsmål for det. 

 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

Nå vet ikke jeg hva spireportalene er men det kan høres ut som om dere har reservert deres også mot publisering på lukket gruppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (19 minutter siden):

Jeg forholder meg til rettspraksis satt av høyesterett og høyesteretts avgjørelse om når noe er offentlig.

 

Blander du kortene fint gitt.

Det du viser til er grensen for når en ytring kan anses for å være offentlig.

For bilder, som vi snakker om her, så gjelder en annen retspraksis og den er at bilder som hovedregel ikke kan deles uten samtykke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.34):

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Vi har barn i barnehagen som skal beskyttes mot visse folk. Det skal ikke være bilde av barnet noe sted der andre kan få tak i det.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men når spørsmålet ordrett er stilt:

"Bilder på Spireportalene

Jeg/vi samtykker til at barnehagen kan ta biler eller film av barnet og publiseres dette i Spireportalen for illustrasjonsformål. Det vil ikke ha konsekvenser for barnet om samtykke ikke gis, og ingen filmer av barnet vil publiseres i Spireportalen."

Dette har vi krysset" NEI" på. 

 

Tolker ikke dette som at det gjelder publisering offentlig. Er egne spørsmål for det. 

 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

Men igjen, er det ikke bare å si ifra? Fortsetter de å sende ut bilder etter at du har sagt ifra? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Snublefot62 skrev (58 minutter siden):

Blander du kortene fint gitt.

Det du viser til er grensen for når en ytring kan anses for å være offentlig.

For bilder, som vi snakker om her, så gjelder en annen retspraksis og den er at bilder som hovedregel ikke kan deles uten samtykke.

Det er nok du som blander kortene. Jeg snakker om når noe er å anse som offentlig. Publisere er å gjøre noe offentlig. Å dele noe med en mindre gruppe er ikke å publisere.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (1 time siden):

Nå vet ikke jeg hva spireportalene er men det kan høres ut som om dere har reservert deres også mot publisering på lukket gruppe.

Spireportalen er stedet hvor alle disse bildene publiseres for hele foreldregruppen. Prøvde idag å sende et bilde til mannen min, var skremmende lett å opprette lenke å dele på snapchat. Han fikk det rett i chatten sin, måtte ikke logge på appen for å se dette bildet. Var like enkelt å sende videre som det er å dele et bilde fra VG.

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.26):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Dette er absolutt ikke lov å gjøre. Hadde aldri godtatt det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 20.34):

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Du ja. DU. Men du vet ikke hvem som sitter p runker til bildene. Du vet ikke hvem som tar skjermbilder og deler videre. « sjekk så stygg ungen til Berit er da» 

Anonymkode: b0b7c...5db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spireportalen er stedet hvor alle disse bildene publiseres for hele foreldregruppen. Prøvde idag å sende et bilde til mannen min, var skremmende lett å opprette lenke å dele på snapchat. Han fikk det rett i chatten sin, måtte ikke logge på appen for å se dette bildet. Var like enkelt å sende videre som det er å dele et bilde fra VG.

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Ta dette opp med styrer i dag. Det er ulovlig å dele bilder av barn uten samtykke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Publisert»?

Altså at de andre foreldrene kan se bildene?

Hvor vanskelig kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...