Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo foreldrene som ønsker dokumentasjon.. Jeg jobber i bhg,og syns selv det kan bli litt for mye fotografering. Men gjett om vi får høre det om det er litt få bilder en dag? 

Anonymkode: f97d7...283

Og det er ekstremt synd. Jobben deres er ikke å ta bilder av barna og dokumentere det som en bildelogg. At dere må gjøre dette vil jo til syvende og sist gå ut over oppgaver dere faktisk skulle ha gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her! 

Jeg har ikke tenkt så mye på dette tidligere, men kjenner det stikker litt ekstra nå som KI er så fremtredende inkl at vi nylig ble kraftig hacket. 

Jeg tror vi bagatelliserer mye og er alt for naive. Og jeg tror den kunstige intelligensen er startet på noe mye større enn det vi aner konsekvensene av. Tenker det er greit å bli bevisst på dette tidlig. Vi har også vært strenge til de rundt. Får ikke legge ut bilder av barnet vårt på sosiale kanaler (vi har heller ikke gjort dette selv) eller sende bilder til hvermannsen. 

Har også en far som vi mistenker er pedofil, så han får heller ikke bilder.

Barnet er ikke i stand til å verne seg selv, så noen må jo ta ansvar? Eller skal man bare akseptere og la naiviteten ta overhånd? 

Anonymkode: fcf28...f91

Jeg er enig med deg i at jeg tror de fleste av oss er alt for naive når det kommer til deling av personlig innhold på sosiale medier, og spesielt bilder. Det har ingenting med KI å gjøre, men KI gjør det egentlig enda vanskeligere og gjør at det kanskje haster litt at flere våkner opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, si fra til bhg. De skal ikke legge ut bilder av ditt barn,men da må du si fra hvis det allikevel skjer. Jeg jobber i bhg,og vi tar en del bilder. Fordi foreldrene ønsker det. Det er ett barn i hele bhg som ikke skal være med på bilder,og det tar vi selvsagt hensyn til,men glipper kan skje. Plutselig var han i en klynge med barn,på et bilde. Foreldrene har sagt fra til oss hvis det har skjedd,og da fjerner vi selvsagt bildet med en gang. Jeg ser både fordeler og ulemper med alle disse bildene. Vi bruker litt tid på det,for alle skal jo være med på minst ett bilde hver dag,også har du den ene som ikke skal tas bilde av,så må passe på å ikke få med han. Litt jobb med å få lagt ut bildene,og skrive dagsrapport.

Men,foreldrene liker å se hva barna har holdt på med om dagen. De ser ofte på bildene sammen med barna,og kan snakke om hvordan dagen har vært. Barna gleder seg til å se på bildene hjemme,og vise til foreldrene og søsken. 

 

 

Anonymkode: f97d7...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (35 minutter siden):

Og det er ekstremt synd. Jobben deres er ikke å ta bilder av barna og dokumentere det som en bildelogg. At dere må gjøre dette vil jo til syvende og sist gå ut over oppgaver dere faktisk skulle ha gjort.

De gjør jobben sin...de fleste går rundt med mobilen ( barnehagen sin ) og det tar 2 sekunder å ta noen bilder her og der. Og jo en del av rammeplanen e dokumentasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

De gjør jobben sin...de fleste går rundt med mobilen ( barnehagen sin ) og det tar 2 sekunder å ta noen bilder her og der. Og jo en del av rammeplanen e dokumentasjon 

For hvert bilde som tas så skal hvert bilde sjekkes opp mot samtykke gitt av foreldrene. La oss si hver ansatt tar 2-3 bilder til dagen av barna på en avdeling. Kanskje 10-15 bilder pr avdeling som skal sjekkes opp mot samtykke til 12 (?) barn? Det trenger ikke være mye jobb, men det er jobb og den jobben skal og gjøres. Kanskje noen av bildene vurderes å være såpass gode at bilde bør beholdes men barna i bakgrunnen bør gjøres uidentifiserbare? Det finnes programvare til det, men det må gjøres og noen må betale for programvaren.

Så kan man naturlig nok skalere dette opp til en barnehage med 6 avdelinger. 60-90 bilder som skal sjekkes opp mot 76-100 foreldre.

Åpenbart kan jobben kortes ned noe da man ofte kjenner barna en har der fast og det er som regel mye faste ansatte der. Med noen vikarer her, opplæringsvikarer der, to avdelinger som er slått sammen en dag, sykdom mellom avdelinger noen andre dager ++ så har du mange ansatte som ikke nødvendigvis kjenner til samtykke gitt av hver enkelt foreldre. ++

Og jeg vat at denne jobben ikke blir gjort så skikkelig som dette i dag og det er og årsaken til at det er mange brudd daglig på disse samtykkene og retten til privatliv og personvern for mange unger om dagen.

Og husk og at foreldrene kan trekke tilbake samtykke - eller gi samtykke. Disse endringene må og på banen, og trekker man samtykke så skal det gjelde øyeblikkelig. Ikke i løpet av noen dager når kanskje noen leser meldingen fra forelder.

For de fleste av oss oppleves nok ikke en tabbe her og en tabbe der som et stort issue. Men plutselig deles et bilde av et barn som bor på hemmelig adresse litt for vidt - og man har plutselig satt noen i fare. Det er krise det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker spireportalen, så man kan se bildene uavhengig om barna er tagget eller ikke. Jeg logger kun inn med en kode på denne appen, innlogging fikk vi på mail.

Alle bildene som blir publisert har en nedlastningsknapp. Jeg kan veldig enkelt laste ned bilder av alle de andre barna. Det kan også opprettes lenke på bilder som jeg kan sende på snap, Facebook, melding osv. Dette gjelder ALLE bildene som legges ut. 

Så dette kan jo enkelt eskalere om det havner i feile hender. 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bruker spireportalen, så man kan se bildene uavhengig om barna er tagget eller ikke. Jeg logger kun inn med en kode på denne appen, innlogging fikk vi på mail.

Alle bildene som blir publisert har en nedlastningsknapp. Jeg kan veldig enkelt laste ned bilder av alle de andre barna. Det kan også opprettes lenke på bilder som jeg kan sende på snap, Facebook, melding osv. Dette gjelder ALLE bildene som legges ut. 

Så dette kan jo enkelt eskalere om det havner i feile hender. 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

Og hvor mange tror du ikke laster ned bilde av sitt barn der og publiserer videre i sine egne kanaler på SoMe?

Unnskyldningen om at det "bare er internt" er elendig unnskyldning.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Hva vet du om hvorfor de ikke vil ha bilde publisert? Kanskje de bor på skjult adresse, har skiftet identitet, stalker, utsatt jobb.. you name it. La folk bestemme selv du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan har de tid til å ta bilde av barna hver dag? Og synes barna at dette er ok?

Anonymkode: 8a605...ab0

 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, det er noen merkelige greier. Høres ut som rene instagram-barnehagen! Alt må visst dokumenteres med bilder her om dagen, hvis ikke har det ikke skjedd. Jeg er for å skape minner, årene går så fort og man vil gjerne ta vare på bilder og vise barna når de blir større osv. Har masse bilder av barna selv (ingen fra bhg dessverre). Men i dette omfanget høres det krampeaktig og usunt ut. Bedre å være tilstede med barna enn å se de gjennom en skjerm. 

Anonymkode: 8a605...ab0

Dere får det til å høres ut som om barnehagen ikke gjør noe annet enn å ta bilder…. Hjelpes! 

Anonymkode: fb6a9...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bruker spireportalen, så man kan se bildene uavhengig om barna er tagget eller ikke. Jeg logger kun inn med en kode på denne appen, innlogging fikk vi på mail.

Alle bildene som blir publisert har en nedlastningsknapp. Jeg kan veldig enkelt laste ned bilder av alle de andre barna. Det kan også opprettes lenke på bilder som jeg kan sende på snap, Facebook, melding osv. Dette gjelder ALLE bildene som legges ut. 

Så dette kan jo enkelt eskalere om det havner i feile hender. 

TS

Anonymkode: fcf28...f91

Men som jeg skrev tidligere..hva tenker du å gjøre med alle bildene foreldre tar på 17 mai...sommer avslutning ..bursdager etc....disse vil jo bli kastet ned på facebook... google bilde etc. 

Når ditt barn begynner på skolen...så blir det bursdag..vil du ta st ditt barn skal holdes utenfor når de skal ta bilder? 

Når de tar klasse bilder etc..disse kan lastes ned ..skal ditt barn ikke blir med på klaser bilde?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Men som jeg skrev tidligere..hva tenker du å gjøre med alle bildene foreldre tar på 17 mai...sommer avslutning ..bursdager etc....disse vil jo bli kastet ned på facebook... google bilde etc. 

Når ditt barn begynner på skolen...så blir det bursdag..vil du ta st ditt barn skal holdes utenfor når de skal ta bilder? 

Når de tar klasse bilder etc..disse kan lastes ned ..skal ditt barn ikke blir med på klaser bilde?

Dette blir litt som å forsvare fartsovertredelse med "hva med alle andre?".

Personvern er ikke noe nytt. På mange måter har vi hatt personvern og tanken om privat sfære i mange tiår allerede. Det er ikke noe nytt som kommer pga internett og IT revolusjonen.

Når lensmannen på bygda for 60 år siden lot rullebladet til bygdas sorte får ligge litt vel åpenlyst på kontoret sitt så var omfanget av et personvernbrudd vesentlig mindre enn om rullebladet ligger åpent på nett. Eller deles på SoMe. Reglene har egentlig ikke endret seg fra da til nå.

Men IT og internett gjør at omfanget er så enormt mye større nå en noen gang før. Og heldigvis begynner folk å våkne mer og mer opp og tenker at dette faktisk ikke er greit. Og at man må tenke seg litt om før man deler info og bilder av andre, og før man legger for mye info igjen hos noen.

Som noen på en tidligere arbeidsplass sa. Alt var blitt så mye mer tungvindt nå med EDB enn før. Før kunne hun skrive ned personnummer til de ansatte på gule lapper og ta med hjem så hun kunne jobbe der, nå pga EDB må hun ha med PC og logge på hit og dit. Åpenbart forstår vel de fleste at det er lurt å verne om personopplysninger som personnummer og lignende, og at det ikke var greit å skrive de ned på gule lapper å ta med hjem heller. Men det ble (og blir!) gjort.

Men vi er heldigvis i en endring hvor flere innser dette og faktisk sier nei. Dessverre er de som sier tydeligst i fra ofte ansett som hysteriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så ville jeg sagt ifra til ped.leder at dere har krysset av "nei", og at det er viktig at bhg følger dette opp. Ikke diskutere eller spørre, men informere. Dersom responsen er at "beklager, dette tar vi til etterretning", så ville jeg ikke gjort noe mer.

Ser dere at det skjer på nytt, ville jeg tatt kontakt med dgl.leder og bedt henne ordne opp i det.

Det spiller ingen rolle hva den eller den mener, dersom dere har krysset av "nei" så skal jo dette selvfølgelig etterfølges.

Er selv ped.leder og bruker en lignende app, og dette er virkelig ikke noe stort problem å unngå.

Anonymkode: 543d3...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Fordi det er koslig for oss foreldre å se.

Fordi barnet vårt synes det er stas å sitte å bla gjennom bildene ilag med oss og så snakker vi om dagen som har vært.

 

Det er jo ikke oppstilte bilder. 

Anonymkode: 80cd8...0a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg kan se alle andre barna på avdelingen, uten at de er tagget. Så regner med at dette gjelder for alle. 

Noen dager publiseres 3-4 bilder, andre dager publiseres oppimot 15 bilder. Og barnet vårt er tydelig synlig. 

Kan godt tenkes at ingen andre foreldre har interesse va mine barn, men alle bilder kan lastes ned til telefonen. Da ahr vi Null kontroll på hva andre foreldre velger å gjøre med disse bildene, og andre foreldre vet faktisk heller ikke hva JEG kan gjøre med disse! 

Jeg liker å tro at det er en veldig fin fooreldregruppe, MEN man vet faktisk aldri hvor disse bildene tilslutt havner. Alt baserer seg isåfall på tillit til de andre foreldre. 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Støtter  deg veldig på dette TS. Ikke bare kan bildene spres til ukjente uten at dere har kontroll på dem, og  uten at man vet hvordan de ønsker å bruke bildene videre, men hvem vet hva man har sagt ja og nei til i personvernerklæringen til den appen som benyttes for å dele bilder også. 

Nå er det en stor sak hvor Meta ønsker å trene AI modeller på bilder som vi har lagt ut i deres kanaler. Nye verktøy gjør det også lettere å misbruke og manipulere bilder på stygge måter. https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2024/meta-vil-bruke-brukernes-bilder-og-innlegg-til-a-utvikle-ki/

Hvis man ønsker å overse dette så greit, men du har rett til å reservere det mot det, og det må barnehagen bare respektere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på å legge ut bilde offentlig for alle og lukket på gruppe for de som har barn i barnehagen.

Noe regnes ikke for offentlig før mer en 20-30 kan se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt du ikke akseptere det. Men det du "må", er å si fra på en skikkelig måte. 

Start med primærkontakt til barnet ditt, evt ped.leder. Ville gitt justering til dem, før jeg gjorde det til en styresak. 

Håper det ikke utgjør fare rent praktisk ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på om de publiseres på sida til barnehagen for foreldre eller «offentlig». Men er en grunn til man har sånne avkryssinger… Folk på skjermet adresse etc. En forelder som henter bilde og viser til en venn kan være nok! Så nei, det må du ikke akseptere om du ikke ønsker det. Bare å si i fra på en hyggelig måte, så gjør de sikkert ikke det. Men de fleste syns det er hyggelig å få se bilder av egne barn i lek med andre på avdelinga. Barnet selv også kan få noe å snakke om dersom du viser bilder og det ikke har så mye språk enda. Så ikke bare negativt 😊

Anonymkode: fbf59...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gabriel said:

Forskjell på å legge ut bilde offentlig for alle og lukket på gruppe for de som har barn i barnehagen.

Noe regnes ikke for offentlig før mer en 20-30 kan se det.

Hva om bildet fritt kan deles med hele verden på internett, via denne appen?

Anonymkode: b590c...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

For hvert bilde som tas så skal hvert bilde sjekkes opp mot samtykke gitt av foreldrene. La oss si hver ansatt tar 2-3 bilder til dagen av barna på en avdeling. Kanskje 10-15 bilder pr avdeling som skal sjekkes opp mot samtykke til 12 (?) barn? Det trenger ikke være mye jobb, men det er jobb og den jobben skal og gjøres. Kanskje noen av bildene vurderes å være såpass gode at bilde bør beholdes men barna i bakgrunnen bør gjøres uidentifiserbare? Det finnes programvare til det, men det må gjøres og noen må betale for programvaren.

Så kan man naturlig nok skalere dette opp til en barnehage med 6 avdelinger. 60-90 bilder som skal sjekkes opp mot 76-100 foreldre.

Åpenbart kan jobben kortes ned noe da man ofte kjenner barna en har der fast og det er som regel mye faste ansatte der. Med noen vikarer her, opplæringsvikarer der, to avdelinger som er slått sammen en dag, sykdom mellom avdelinger noen andre dager ++ så har du mange ansatte som ikke nødvendigvis kjenner til samtykke gitt av hver enkelt foreldre. ++

Og jeg vat at denne jobben ikke blir gjort så skikkelig som dette i dag og det er og årsaken til at det er mange brudd daglig på disse samtykkene og retten til privatliv og personvern for mange unger om dagen.

Og husk og at foreldrene kan trekke tilbake samtykke - eller gi samtykke. Disse endringene må og på banen, og trekker man samtykke så skal det gjelde øyeblikkelig. Ikke i løpet av noen dager når kanskje noen leser meldingen fra forelder.

For de fleste av oss oppleves nok ikke en tabbe her og en tabbe der som et stort issue. Men plutselig deles et bilde av et barn som bor på hemmelig adresse litt for vidt - og man har plutselig satt noen i fare. Det er krise det.

Jo da,det tar litt tid. Men vi ansatte vet jo hvem som ikke skal tas bilde av,og trenger ikke sjekke dette hver gang vi legger ut noe. Hos oss pleier ikke vikarer å ta/legge ut bilder. De har ikke tilgang til appen vi bruker. Fast ansatte må legges til av styrer,og logge inn med bank-id og  kode for å bruke den. 

Anonymkode: f97d7...283

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Høne mor ass

Anonymkode: 53269...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...