Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke alle barn som klarer å sette ord på ting. Eks hvis barnet har språkvansker, da trenger de ofte bilde for å forklare hva de mener eller for å klare å fortelle.

Vi har et barn som nesten ikke hadde språk de første årene. Pratet ikke før I 5 års alder pga språkvansker . Barnet hadde bilder i bhg av oss foreldre, søsken  ting han var opptatt av. Og der tok de noe bilder av dagen som ble sendt oss slik at vi kunne prate med ham om de tingene som ble gjort osv. Bildene var mest mulig anomysert hvis andre barn var til stede eksempel hender som drev på med leiere, eller at de holdt leker . Eller sykkel osv. For oss var det viktig å vite disse tingene slik at vi kunne prate med barne om dagen og for å få frem mer språk. Kan si ting ble en del enklere når språket løsnet. Men vi ser den dag i dag så er barne det de kaller ordletter og ofte ikke finner ordet

Anonymkode: 8f4ed...4c4

Jeg synes barnehagen er veldig flink til det med å ta bilde av hender som tegner, oversiktsbilde av barn på tur som ikke viser ansikter osv, slik at man får inntrykk av hva de holder på med uten å krenke personvern for mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du og bhg ulik tolkning av publisere kanskje?  I vår bhg fikk vi 3-4 varianter av spørsmålet og publisere ble brukt om ekstern deling (nettside, avis osv ), men intern app er noe helt annet. 

Anonymkode: 3facb...be8

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere krysset av "nei" til deling av bilder i den private barnehageappen? Eller har dere bare krysset "nei", til deling på facebook, aviser, radio og andre offentlige kanaler?

Anonymkode: 5c621...f82

Jeg tenkte også dette. Ts har skrevet dette i innlegg #26: 

Har akkurat vært inne å sjekka, og er tydelig spørsmål om bilder kan publiseres på den spesifikke appen-og vi har krysset nei. 

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk å lær barnet at det er krenking, karen altså

Anonymkode: 738e2...cd4

Det var ikke meg. Jeg tok masse bilder, daglig. Barnet ga etter hvert beskjed om at hun ikke ville bli tatt bilde av hele tiden.

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

Har vel mere å gjøre med at de ikke vil? Ikke hva de andre foreldrene synes.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at de andre foreldrene vet hvem barnet ditt er, så hva er problemet? Men for all del, klag ivei. Krev at de sender barnet ditt på gangen eller jager det unna når de skal ta bilde. Så får barnet ditt lært seg utenforskap i tidlig alder. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke vær så naiv, at du tror at bilder ikke er farlig. Ingen bilder er trygge, selv om de kun blir lagt i appen som barnehagen bruker. Selv Datatilsynet advarer. De kan komme på avveie.

I tillegg må du være klar over at det er brudd på barnekonvensjonen. Så barnet ditt kan anmelde deg som voksen. Tenk at foreldre setter sitt egoistiske behov, fremfor barnets personvern. Jeg vet at det har skjedd i andre land, der foreldrene har blitt straffet for å legge ut bilder av barna sine. Jeg håper Norge følger etter for å sikre barnets personvern.

Anonymkode: 7bc22...03c

Hakket før foliehatt.. 🙄

Anonymkode: d6cd2...e9f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hakket før foliehatt.. 🙄

Anonymkode: d6cd2...e9f

Datatilsynet mener du? Personvern og sånn, e'kke så nøye det vel? 🤔

Anonymkode: 8a605...ab0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage for mange år siden, var det et barn som foreldrene ikke ville skulle tas bilde av.  Det var også i oppstarten med "MY KID" appen der dagen ble dokumentert i form av bilder, i stedet for den vanlige lappen på døra " dagen i dag der vi måtte skrive ned alt som hadde skjedd osv. 

Jenta måtte tas litt bort når bilder skulle tas, sommerfesten med sang på trappen måtte hun stå ytterst for å ikke komme med på bildet.  

Foreldrene var ikke norske, og lurte rett og slett på om de ikke viste hva de kryssa av på ( dårlig norsk kunskaper språk) .  Men vi respekterte at de hadde kryssa nei på bilder, og da ble det ikke noen bilder av jenta gjennom barnehageåret.   

Hun var med på noen bilder, men aldri ansiktet som viste henne, kun i lek der hun ikke kunne gjennkjenes.

Slutten av året fikk alle barna bilder på en minnestikk av dem fra året som var,  men ikke henne.   

Anonymkode: 02e5e...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 timer siden):

 

Hos oss må man ha bank-ID for å kunne logge inn i appen, og man kan heller ikke laste ned bilder fra appen. For meg er det strengt nok. Kanskje litt for strengt, da det har hendt jeg har sett et fint bilde av mitt barn som jeg kunne hatt lyst til å ta vare på.

Hørt om screenshot? Altså, både for din egen del og for andres, på godt og på vondt… ville ikke følt meg trygg på at bilder ikke misbrukes bare fordi man må logge seg inn. Hva vet du om noen tjener penger på å selge screenshots av bhg-barn på diverse nettsteder der slikt kan være av interesse? Og lover deg, dette skjer. Så jeg fortsår godt at foreldre ikke ønsker bilder av barna ut til alle. Vår bhg publiserer ikke, og henger ikke opp, bilder av barna som viser ansikt. De tar alltid bilder av barna med ryggen til osv på tur. Og det uavhengig om hva det er samtykket til fra den enkelte. Og dette setter jeg pris på. Man kjenner aldri alle så godt som man tror. Selv bildene som henger i gangen kan man enkelt ta bilde av med mobilen og gjøre hva man vil med. Så setter pris på at barnas sikkerhet går først hos oss. 
 

Så får vi også minnepinne med de andre bildene som evt er tatt når tiden i bhg er slutt. Men de bildene er aldri publisert andre steder eller hengt opp.

Synes mange er drøyt naive… eller bare ikke bryr seg om ekle svin sitter og koser seg med bildene av barna sine… lov eller ei, det skjer, og det enkleste er å ikke ha bilder av barna sine tilgjengelig for særlig mange. Så er det garantert noen andres barn som havner der i stedet…

Anonymkode: 30325...1e2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tar de bilder av barna i løpet av dagen, men det er aldri noen oppstilte bilder. De tar bilder av barna i lek, og på bildene ser det ikke ut som barna i det hele tatt legger merke til at de blir tatt bilde av. Synes det er hyggelig å se hva de har drevet med den dagen, og det deles jo kun med oss foreldre i avdelingen. 

Anonymkode: dba48...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et hysteri! Bildene legges ut i en lukket gruppe for eksakt de samme foreldrene som er innom barnehagen og ser barna hver dag.

Bildeforbudet gjelder offentlig publisering, ikke dette.

Stakkars unger som har overhysteriske foreldre som gjør egne barn til annerledes-barn. Tatt ut av situasjoner som kun er ment positive. Samme som jehovas vitne-jenta i min klasse som aldri fikk delta i bursdagsselskaper med oss andre.

Anonymkode: 2bb58...5d4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hørt om screenshot? Altså, både for din egen del og for andres, på godt og på vondt… ville ikke følt meg trygg på at bilder ikke misbrukes bare fordi man må logge seg inn. Hva vet du om noen tjener penger på å selge screenshots av bhg-barn på diverse nettsteder der slikt kan være av interesse? Og lover deg, dette skjer. Så jeg fortsår godt at foreldre ikke ønsker bilder av barna ut til alle. Vår bhg publiserer ikke, og henger ikke opp, bilder av barna som viser ansikt. De tar alltid bilder av barna med ryggen til osv på tur. Og det uavhengig om hva det er samtykket til fra den enkelte. Og dette setter jeg pris på. Man kjenner aldri alle så godt som man tror. Selv bildene som henger i gangen kan man enkelt ta bilde av med mobilen og gjøre hva man vil med. Så setter pris på at barnas sikkerhet går først hos oss. 
 

Så får vi også minnepinne med de andre bildene som evt er tatt når tiden i bhg er slutt. Men de bildene er aldri publisert andre steder eller hengt opp.

Synes mange er drøyt naive… eller bare ikke bryr seg om ekle svin sitter og koser seg med bildene av barna sine… lov eller ei, det skjer, og det enkleste er å ikke ha bilder av barna sine tilgjengelig for særlig mange. Så er det garantert noen andres barn som havner der i stedet…

Anonymkode: 30325...1e2

Da bør du slutte å ha med barnet ditt ut også da, for det kan jo sitte svin rundt om kring å tar bilder av barnet ditt uten at du vet det? Kanskje de logger seg inn på overvåkningskameraene i svømmehallen og får bilde av barnet ditt i badetøy også. Lord! Du trenger psykolog. 

Anonymkode: dba48...490

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare for eksternt bruk da? På hjemmeside, aviser o.l.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Fordi foreldre generelt ønsker det, derfor har muligheten dukket opp i diverse apper som bhg bruker…

Endret av kaarebjarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hørt om screenshot? Altså, både for din egen del og for andres, på godt og på vondt… ville ikke følt meg trygg på at bilder ikke misbrukes bare fordi man må logge seg inn. Hva vet du om noen tjener penger på å selge screenshots av bhg-barn på diverse nettsteder der slikt kan være av interesse? Og lover deg, dette skjer. Så jeg fortsår godt at foreldre ikke ønsker bilder av barna ut til alle. Vår bhg publiserer ikke, og henger ikke opp, bilder av barna som viser ansikt. De tar alltid bilder av barna med ryggen til osv på tur. Og det uavhengig om hva det er samtykket til fra den enkelte. Og dette setter jeg pris på. Man kjenner aldri alle så godt som man tror. Selv bildene som henger i gangen kan man enkelt ta bilde av med mobilen og gjøre hva man vil med. Så setter pris på at barnas sikkerhet går først hos oss. 
 

Så får vi også minnepinne med de andre bildene som evt er tatt når tiden i bhg er slutt. Men de bildene er aldri publisert andre steder eller hengt opp.

Synes mange er drøyt naive… eller bare ikke bryr seg om ekle svin sitter og koser seg med bildene av barna sine… lov eller ei, det skjer, og det enkleste er å ikke ha bilder av barna sine tilgjengelig for særlig mange. Så er det garantert noen andres barn som havner der i stedet…

Anonymkode: 30325...1e2

Det er faktisk ikke mulig å ta screenshot heller, appen har sperre for sånt. Men du kan selvsagt ta bilde av telefonen med en annen telefon.

 

Det er mulig jeg er naiv, men at noen betaler for screenshots fra en barnehage-app tror jeg neppe er et veldig utbredt problem, for å si det sånn. Det er mer enn nok bilder av barn åpent tilgjengelig på nett. Jeg legger også merke til at noen av de som hadde bilderestriktive foreldre da de var små legger ut bilder og videoer av seg selv i ett kjør på tic toc når de er 12-13 år. Men da har de jo fått bestemme selv, så det er i og for seg greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Gratulerer for at du drog inn et unntak og generaliserte det til å kunne gjelde alle.

Selvfølgelig vil det være unntak hvor en er nødt til å ta hensyn og tilpasse ting. Har man språkvansker kan det være lurt med bilde. Åpenbart. På den andre siden kan det hende noen med språkvansker har ekstra godt av å måtte forklare ting med egne ord for å få trening med bruk av språk, ord og koblinger.

Nå sa jeg noen. Ikke ditt. Kanskje det og gjelder ditt barn, men det vet ikke jeg. Jeg sa noen. Bare for å være tydelig på det.

Men du brukte jo ditt barn som eksempel,  og ditt barn er jo heller ingen standard for alle andre.  

Jeg har jobbet i bhg i 25 år, og majoriteten av foreldrene sier at barna deres ikke forteller så mye hjemme.  Barna lever i nuet, og det som de gjorde i barnehagen er "glemt " 

Så er det jo noen innimellom, som prater i vei, og har mye på hjertet. 

Jeg har selv fem barn og flere av de var ganske så ferdige med barnehagen da de kom hjem. De husket ikke, eller så hadde de bare lekt. Så det å ha noen knagger å henge dagen dems på gjorde det lettere å få i gang samtaler. 

Anonymkode: bc519...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 2 barn ...ene brukte MyKid i 6 år og min siste nå bruker kidplan siste 2 årene( gikk en annen barnehage i 3 år og bruke Vigilo...og det ble det ikke noe bilder eller oppdatering)

Og jeg elsker at vi har så mange bilder av barna våre når de gikk i barnehagen...masse minner...fra barnehagen..turer...bilder av gamle venner..bilder av de ansatte etc. Disse ligger på vår pc og disse vil være barn få med seg når de flytter.

Nå har jeg en på 12 og jeg kan si at det var trist når han begynte på skolen... plutselig var det ikke noe bilder eller oppdatering....og jeg lover at disse årene går så fort.

Må si at i løpet av 6+5 år har jeg aldri tenkt at foreldre tar screenshot av barn og selger de til pedofil. Pluss når barn i barnehagen har sommer avslutning.. juleavslutning... Lucia...17 mai etc..da blir det jo tatt masse bilder av alle barn ( av foreldre) 

Skjønner at du ts kanskje ikke vil at andre skal kunne stjele ditt barn..men hva med når dere er på stranden..på basseng.. kanskje i syden....når dere er på tur...så mange muligheter at ditt barn kan bli tatt bilde av....

Vil si at MyKid etc mer tryggere en en stranden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du brukte jo ditt barn som eksempel,  og ditt barn er jo heller ingen standard for alle andre.  

Jeg har jobbet i bhg i 25 år, og majoriteten av foreldrene sier at barna deres ikke forteller så mye hjemme.  Barna lever i nuet, og det som de gjorde i barnehagen er "glemt " 

Så er det jo noen innimellom, som prater i vei, og har mye på hjertet. 

Jeg har selv fem barn og flere av de var ganske så ferdige med barnehagen da de kom hjem. De husket ikke, eller så hadde de bare lekt. Så det å ha noen knagger å henge dagen dems på gjorde det lettere å få i gang samtaler. 

Anonymkode: bc519...8bf

Nei, jeg brukte mine eksempler på hva jeg ville. Jeg nevnte ikke noe om språkvansker hos barna våres eller hvordan de taklet det å snakke om dagen sin - fordi det er mye forskjellig hos alle. Alle er ulike.

Jeg sa hva jeg ønsket, og hvorfor jeg ønsket det. Jeg brukte ikke barna våres som eksempel på hvordan alle andre skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Jeg har ikke tenkt så mye på dette tidligere, men kjenner det stikker litt ekstra nå som KI er så fremtredende inkl at vi nylig ble kraftig hacket. 

Jeg tror vi bagatelliserer mye og er alt for naive. Og jeg tror den kunstige intelligensen er startet på noe mye større enn det vi aner konsekvensene av. Tenker det er greit å bli bevisst på dette tidlig. Vi har også vært strenge til de rundt. Får ikke legge ut bilder av barnet vårt på sosiale kanaler (vi har heller ikke gjort dette selv) eller sende bilder til hvermannsen. 

Har også en far som vi mistenker er pedofil, så han får heller ikke bilder.

Barnet er ikke i stand til å verne seg selv, så noen må jo ta ansvar? Eller skal man bare akseptere og la naiviteten ta overhånd? 

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (5 timer siden):

Barn flest elsker og godteri. Skal de få så mye godteri de ønsker da?

Åpenbart ikke.

Jeg synes folk flest tar for lett på dette med bilder av andre. Både av voksne og barn, men spesielt barn.

For det første er det et ganske tydelig regelverk på plass som gir individer rett til å selv bestemme over bilder tatt av de. Det heter personvern og menneskerettigheter. Det gjelder like mye for Knut på 42 som Per på 2. Men der Knut kan si i fra selv så må voksne ivareta Per sine rettigheter og interesser.

Jeg personlig synes det er mye hysteri rundt bilder om dagen. Ikke hysteri rundt å ikke bli tatt bilde av, men hysteri rundt å måtte dokumentere alt. Det er ALT for mye bilder som publiseres og deles i dag. Spesielt av barn.

Når ungene her i hus kommer hjem til middagsbordet så ønsker jeg at de selv forteller om dagen sin med sine egne ord ut fra egne minner og opplevelser. Det er ofte langt i fra samsvar mellom det barnehagen tror var dagens høydepunkt for ungene og det minstemann her husker best. Hvorfor skal vi frata ungene den muligheten til å danne egne minner og sette ord på de?

Barnehager har blitt helt ekstreme på bilder. Det virker som om det er en konkurranse om å publisere flest i løpet av en dag. Vi som foreldre må og lære oss å slippe taket på ungene. Jeg vil langt på vei påstå at det er usunt for foreldre å trenge bilder av ungene fra hele dagen for å kunne følge de hvert minutt i detalj.

Barnehager klager og på underbemanning. Vel. Så slutt å kast bort tiden på å krenke ungenes rett til privatliv. Det er åpenbart ikke for å ta bilder de ansatte er der, og det er heller ikke bilder vi betaler barnehagene for - og med de mengdene med bilder som tas i dag er det åpenbart at det er mange brudd på personvern og rett til privatliv.

Men det er jo foreldrene som ønsker dokumentasjon.. Jeg jobber i bhg,og syns selv det kan bli litt for mye fotografering. Men gjett om vi får høre det om det er litt få bilder en dag? 

Anonymkode: f97d7...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...