Gå til innhold

Kan barnehagen legge ut bilder av barnet vårt, når vi har krysset "nei"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Fordi foreldre ønsker og krever det. De vil se hva barna gjør hver dag, og man må gjerne ta flere bilder av barnet i ulike aktiviteter, ellers kan foreldre tro at barnet kun har holdt på med den ene aktiviteten den dagen🙄

Men jeg er helt enig med deg. Det er en uting. Både at «alt» barnet gjør skal dokumenteres, men også at ansatte må bruke tid på dette. Ofte må de også skrive noen ord for hvert barn, hver eneste dag, også. 

Anonymkode: 20780...09d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnehagen har en innloggingsportal hvor alt blir registrert. Levering, henting, søvn, måltider osv. Det blir også publisert bilder hver dag som alle foreldre kan se. 

Da barnet startet i barnehage fikk vi et spørreskjema hvor det ble spurt om vi aksepterte at det ble tatt bilder som kunne publiseres. Vi svarte "nei" på alle punkter som omhandler bilder. 

Men hver eneste dag publiseres det bilder av barnet vårt, som er synlig for alle foreldre i gruppa. Dette synes jeg ikke noe om! 

Må man bare akseptere det? 

Anonymkode: fcf28...f91

Nei, her er det barnehagen som slurver med tillatelsene. Hvis dere har krysser nei, skal det ikke publiseres bilder av deres barn selv om det er en passordbeskyttet kanal som bare er åpen for foreldrene på deres avdeling og ingen andre. De fleste foreldre krysser «ja» på dette, men de som krysser «nei» må respekteres, så da kan ikke de ansatte poste bilder av de andre barna sammen med ditt barn. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se alle andre barna på avdelingen, uten at de er tagget. Så regner med at dette gjelder for alle. 

Noen dager publiseres 3-4 bilder, andre dager publiseres oppimot 15 bilder. Og barnet vårt er tydelig synlig. 

Kan godt tenkes at ingen andre foreldre har interesse va mine barn, men alle bilder kan lastes ned til telefonen. Da ahr vi Null kontroll på hva andre foreldre velger å gjøre med disse bildene, og andre foreldre vet faktisk heller ikke hva JEG kan gjøre med disse! 

Jeg liker å tro at det er en veldig fin fooreldregruppe, MEN man vet faktisk aldri hvor disse bildene tilslutt havner. Alt baserer seg isåfall på tillit til de andre foreldre. 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du at de bli publisert på tavle i barnehagen? For det er lov. 
 

Det sagt så er du superrar! Barn elsker å se seg selv på bilder, og ditt barn vil føle seg utelatt. Bilder er IKKE farlig og du er hysterisk.

Anonymkode: d6cd2...e9f

Ikke vær så naiv, at du tror at bilder ikke er farlig. Ingen bilder er trygge, selv om de kun blir lagt i appen som barnehagen bruker. Selv Datatilsynet advarer. De kan komme på avveie.

I tillegg må du være klar over at det er brudd på barnekonvensjonen. Så barnet ditt kan anmelde deg som voksen. Tenk at foreldre setter sitt egoistiske behov, fremfor barnets personvern. Jeg vet at det har skjedd i andre land, der foreldrene har blitt straffet for å legge ut bilder av barna sine. Jeg håper Norge følger etter for å sikre barnets personvern.

Anonymkode: 7bc22...03c

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg dobbeltsjekket vilkårene, og vi har krysset "NEI" for å publisere bilder av barnet på denne appen. Er veldig tydelig at dette ikke har blitt fulgt!

 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (50 minutter siden):

Ts har dere app der bilder blir lagt ut? Ser du ansiktet til dutt barn? 

Du har ikke skrevet NEI til å dele bilde i eventuelt aviser etc?

Ja og ja! Legges tidvis ut enkeltbilder av barna også, inkludert vårt, som alle foreldre kan se. Og er veldig tydelig ansikt ja. 

Har akkurat vært inne å sjekka, og er tydelig spørsmål om bilder kan publiseres på den spesifikke appen-og vi har krysset nei. 

Vi er forsåvidt de kjipe foreldrene som hsr krysset nei på det meste! 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har jeg dobbeltsjekket vilkårene, og vi har krysset "NEI" for å publisere bilder av barnet på denne appen. Er veldig tydelig at dette ikke har blitt fulgt!

 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Da snakker du med barnehagen og minner om - i en hyggelig tone - at dere har krysset av for at det ikke skal publiseres bilder av deres barn i appen.

Anonymkode: 26af9...67f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det helt tydelig skjedd en glipp. Jeg jobber i en stor barnehage med 182 barn. Av disse, har en forelder krysset av på at barnet ikke skal legges ut i appen. Da gjør vi selvfølgelig ikke det. Mest sannsynlig er det noen som ikke har fått med seg at dere har krysset "nei" da dette ikke skjer ofte. Gi de en påminnelse,  så skjer det nok ikke igjen.

Anonymkode: f4435...27b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å vær så opphengt i å ikke vil ha bilde av barn, jeg bryr meg bare om mitt eget på bilde. At ditt barn må bli bedt om å gå vekk pga gruppebilde eller bli sladdet er mer skadelig enn et bilde i en lokal avis, ingen bryr seg om ungen din, ok

bare egne

Anonymkode: 738e2...cd4

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du at de bli publisert på tavle i barnehagen? For det er lov. 
 

Det sagt så er du superrar! Barn elsker å se seg selv på bilder, og ditt barn vil føle seg utelatt. Bilder er IKKE farlig og du er hysterisk.

Anonymkode: d6cd2...e9f

For noen familier så kan bilder faktisk være farlige. Fint at dere lever i en rosenrød verden hvor dere ikke trenger å være redde for noe(n) - ikke alle er så heldige.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig å se hva de gjør i barnehagen. Og jeg bruker også bildene i appen (etter tips fra en barnehagelærer) sammen med mitt barn som et utgangspunkt for å snakke om barnehagedagen med barnet.

 

Men alt med måte, noen ganger er det litt mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener du at de bli publisert på tavle i barnehagen? For det er lov. 
 

Det sagt så er du superrar! Barn elsker å se seg selv på bilder, og ditt barn vil føle seg utelatt. Bilder er IKKE farlig og du er hysterisk.

Anonymkode: d6cd2...e9f

Barn flest elsker og godteri. Skal de få så mye godteri de ønsker da?

Åpenbart ikke.

Jeg synes folk flest tar for lett på dette med bilder av andre. Både av voksne og barn, men spesielt barn.

For det første er det et ganske tydelig regelverk på plass som gir individer rett til å selv bestemme over bilder tatt av de. Det heter personvern og menneskerettigheter. Det gjelder like mye for Knut på 42 som Per på 2. Men der Knut kan si i fra selv så må voksne ivareta Per sine rettigheter og interesser.

Jeg personlig synes det er mye hysteri rundt bilder om dagen. Ikke hysteri rundt å ikke bli tatt bilde av, men hysteri rundt å måtte dokumentere alt. Det er ALT for mye bilder som publiseres og deles i dag. Spesielt av barn.

Når ungene her i hus kommer hjem til middagsbordet så ønsker jeg at de selv forteller om dagen sin med sine egne ord ut fra egne minner og opplevelser. Det er ofte langt i fra samsvar mellom det barnehagen tror var dagens høydepunkt for ungene og det minstemann her husker best. Hvorfor skal vi frata ungene den muligheten til å danne egne minner og sette ord på de?

Barnehager har blitt helt ekstreme på bilder. Det virker som om det er en konkurranse om å publisere flest i løpet av en dag. Vi som foreldre må og lære oss å slippe taket på ungene. Jeg vil langt på vei påstå at det er usunt for foreldre å trenge bilder av ungene fra hele dagen for å kunne følge de hvert minutt i detalj.

Barnehager klager og på underbemanning. Vel. Så slutt å kast bort tiden på å krenke ungenes rett til privatliv. Det er åpenbart ikke for å ta bilder de ansatte er der, og det er heller ikke bilder vi betaler barnehagene for - og med de mengdene med bilder som tas i dag er det åpenbart at det er mange brudd på personvern og rett til privatliv.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan se alle andre barna på avdelingen, uten at de er tagget. Så regner med at dette gjelder for alle. 

Noen dager publiseres 3-4 bilder, andre dager publiseres oppimot 15 bilder. Og barnet vårt er tydelig synlig. 

Kan godt tenkes at ingen andre foreldre har interesse va mine barn, men alle bilder kan lastes ned til telefonen. Da ahr vi Null kontroll på hva andre foreldre velger å gjøre med disse bildene, og andre foreldre vet faktisk heller ikke hva JEG kan gjøre med disse! 

Jeg liker å tro at det er en veldig fin fooreldregruppe, MEN man vet faktisk aldri hvor disse bildene tilslutt havner. Alt baserer seg isåfall på tillit til de andre foreldre. 

Ts

Anonymkode: fcf28...f91

Har du og bhg ulik tolkning av publisere kanskje?  I vår bhg fikk vi 3-4 varianter av spørsmålet og publisere ble brukt om ekstern deling (nettside, avis osv ), men intern app er noe helt annet. 

Anonymkode: 3facb...be8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere krysset av "nei" til deling av bilder i den private barnehageappen? Eller har dere bare krysset "nei", til deling på facebook, aviser, radio og andre offentlige kanaler?

Anonymkode: 5c621...f82

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det blir litt generalisering. Ikke alle barn synes det er greit å bli tatt bilde i tide og utide. Min gikk i hvert fall lei etter hvert, og da respekterte jeg det. Å bli tatt bilde av hver eneste dag er overdrevent. Det er nok ikke alle voksne som hadde syntes det var noe greit å bli fotografert på jobben på daglig basis. 

Jeg kunne godt tenkt med å ha noen bilder av barnet i barnehagen, det gjør jeg jo. Her tok de ikke bilder. Men ingen foreldre trenger bilder av barna hver bidige dag. Løper de ansatte rundt med telefon og knipser hver dag, da bør bhg roe kraftig ned på fotograferingen. 

Anonymkode: 8a605...ab0

Husk å lær barnet at det er krenking, karen altså

Anonymkode: 738e2...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (2 timer siden):

 

For noen familier så kan bilder faktisk være farlige. Fint at dere lever i en rosenrød verden hvor dere ikke trenger å være redde for noe(n) - ikke alle er så heldige.

Du er grunnen til at det er tråder om at menn skriver i tinderprofiler at de ikke vil ha dramaqueens 

Anonymkode: 738e2...cd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg ville reagert på hele ordningen, stakkars barn som må tas bilde av absolutt hele tiden. Hvorfor i all verden skal de tas bilde av hver dag? 

Anonymkode: d3959...cc6

Der mine gikk ble det tatt bilder. Vet der var det noen barn som det ikke skulle tas bilder. Så ved ting der vi foresatte var med fikk vi ikke lov å ta bilder i det hele tatt. De ansatte tok bilder. Og når barnet sluttet i bhg fikk de et album med bilder med lit tekst fra hverdagen i bhg. Nå når de er 17 og 19 år syns de det er gøy å se litt hva de gjorde i bhg. Fleste bilder er kun av våre barn på sykkeltur, når de er med på kjøkkenet, eller de lærte å bruke øks,spikke kniv. Koste seg ved bålet osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved å krysse nei, ska egentlig ikke bilder av barnet legges ut. Var i hvertfall slik der mine gikk. Pluss der jeg har jobbet.

Men vi kunne ta bilder som ble samlet i album som barnet fikk da det sluttet,med tegner osv

Anonymkode: 8f4ed...4c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snublefot62 said:

Når ungene her i hus kommer hjem til middagsbordet så ønsker jeg at de selv forteller om dagen sin med sine egne ord ut fra egne minner og opplevelser. Det er ofte langt i fra samsvar mellom det barnehagen tror var dagens høydepunkt for ungene og det minstemann her husker best. Hvorfor skal vi frata ungene den muligheten til å danne egne minner og sette ord på de?

For all del, barna må gjerne fortelle om dagen med sine egne ord. Men det er jo ikke alltid jeg får fornuftige svar når jeg spør hvordan dagen deres har vært. Et bilde eller to kan jo friske opp hukommelsen i noen tilfeller. Men det bør selvsagt være frivillig, det er derfor man må gi samtykke til at barnet blir tatt bilder av.

 

Hos oss må man ha bank-ID for å kunne logge inn i appen, og man kan heller ikke laste ned bilder fra appen. For meg er det strengt nok. Kanskje litt for strengt, da det har hendt jeg har sett et fint bilde av mitt barn som jeg kunne hatt lyst til å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

 

Når ungene her i hus kommer hjem til middagsbordet så ønsker jeg at de selv forteller om dagen sin med sine egne ord ut fra egne minner og opplevelser. Det er ofte langt i fra samsvar mellom det barnehagen tror var dagens høydepunkt for ungene og det minstemann her husker best. Hvorfor skal vi frata ungene den muligheten til å danne egne minner og sette ord på de?

 

Er ikke alle barn som klarer å sette ord på ting. Eks hvis barnet har språkvansker, da trenger de ofte bilde for å forklare hva de mener eller for å klare å fortelle.

Vi har et barn som nesten ikke hadde språk de første årene. Pratet ikke før I 5 års alder pga språkvansker . Barnet hadde bilder i bhg av oss foreldre, søsken  ting han var opptatt av. Og der tok de noe bilder av dagen som ble sendt oss slik at vi kunne prate med ham om de tingene som ble gjort osv. Bildene var mest mulig anomysert hvis andre barn var til stede eksempel hender som drev på med leiere, eller at de holdt leker . Eller sykkel osv. For oss var det viktig å vite disse tingene slik at vi kunne prate med barne om dagen og for å få frem mer språk. Kan si ting ble en del enklere når språket løsnet. Men vi ser den dag i dag så er barne det de kaller ordletter og ofte ikke finner ordet

Anonymkode: 8f4ed...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er ikke alle barn som klarer å sette ord på ting. Eks hvis barnet har språkvansker, da trenger de ofte bilde for å forklare hva de mener eller for å klare å fortelle.

Vi har et barn som nesten ikke hadde språk de første årene. Pratet ikke før I 5 års alder pga språkvansker . Barnet hadde bilder i bhg av oss foreldre, søsken  ting han var opptatt av. Og der tok de noe bilder av dagen som ble sendt oss slik at vi kunne prate med ham om de tingene som ble gjort osv. Bildene var mest mulig anomysert hvis andre barn var til stede eksempel hender som drev på med leiere, eller at de holdt leker . Eller sykkel osv. For oss var det viktig å vite disse tingene slik at vi kunne prate med barne om dagen og for å få frem mer språk. Kan si ting ble en del enklere når språket løsnet. Men vi ser den dag i dag så er barne det de kaller ordletter og ofte ikke finner ordet

Anonymkode: 8f4ed...4c4

Gratulerer for at du drog inn et unntak og generaliserte det til å kunne gjelde alle.

Selvfølgelig vil det være unntak hvor en er nødt til å ta hensyn og tilpasse ting. Har man språkvansker kan det være lurt med bilde. Åpenbart. På den andre siden kan det hende noen med språkvansker har ekstra godt av å måtte forklare ting med egne ord for å få trening med bruk av språk, ord og koblinger.

Nå sa jeg noen. Ikke ditt. Kanskje det og gjelder ditt barn, men det vet ikke jeg. Jeg sa noen. Bare for å være tydelig på det.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...