Gå til innhold

Søvnrutiner med ny valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg får snart valp (Hurra!), og har tenkt litt på hvordan jeg skal gjøre det om natten. Planen er å ha ham i et ganske romslig bur rett ved siden av sengen min, sånn at han er "under kontroll", samtidig som jeg bare kan strekke ut armen og klappe og snakke til ham hvis/når han våkner. Høres det fornuftig ut? Hva gjorde dere?

Anonymkode: 6a588...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):
Hei!
Jeg får snart valp (Hurra!), og har tenkt litt på hvordan jeg skal gjøre det om natten. Planen er å ha ham i et ganske romslig bur rett ved siden av sengen min, sånn at han er "under kontroll", samtidig som jeg bare kan strekke ut armen og klappe og snakke til ham hvis/når han våkner. Høres det fornuftig ut? Hva gjorde dere?

Anonymkode: 6a588...96a

Her ligger valpen inngjerdet med kompostbinger på soverommet, med en seng inni. Eneste forskjellen ift bur er at han kan legge seg på gulvet hvis han vil (for temperatur-regulering). Hadde han oppi senga de første par ukene for ekstra trygghet🥰

Anonymkode: d7269...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med seng rett  nedenfor puta mi. Etter 3-4 dager satte jeg opp ett stort bur på soverommet og satte senga inni (dekket ca halve gulvarealet). Så flyttet buret gradvis lenger unna puta, ut i gangen, inn i stua og havnet til slutt der det skulle stå. Og så ble soveromsdøren min lukket. Og der er vi fremdeles, 2 år senere ☺️

brukte sikkert en uke fra buret kom til det var på plass i stua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på samme måte som deg, og det fungerte fint. Stort bur.

Anonymkode: 25f37...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en madrass nede i stua og lot valpen gå fritt. Han holdt seg i nærheten hele tiden. Veldig lett når vi gikk ut på natten. Sov nede i 1 uke så hadde vi han oppe på soverommet eter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkelseng ved siden av senga mi slik at jeg kunne putte hånda nedi når han ble urolig. Lett å løfte han ut når han måtte ut om natta. 

Flyttet sprinkelsenga vekk fra senga mi etter hvert. Senket sengebunnen i sprinkelsenga slik at han ikke kom seg ut før han var tørr om natta. Tok da å skar til den ene veggen slik at han kunne gå inn og ut selv. 

Om vinteren har han et saueskinn oppi, og om sommeren er madrassen trukket med et vanlig barnelaken. 

Toåringen ligger nå i fotenden av senga vår oppi sprinkelsenga si, og trives best der.

Bur om natten anbefales ikke av mattilsynet, da hunder må kunne snu og vende på seg, regulere temperaturen etc. Se gjerne "veiledning om hold av hund" fra mattilsynet. 

Anonymkode: 822f1...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine sov i senga fra dag 1. Den eldste lå inntil ansiktet mitt hele natten. Om den hørte potensielt skumle lyder fra inne eller utenfor, så presset den nesa i trynet mitt for å sjekke hvordan jeg reagerte på lydene (det er jo mørkt om natta, så det var nok den letteste måten å finne ut om den burde være bekymret eller ikke 😅) Deretter krøllet den seg sammen og sov videre. Om den måtte på do, så våknet jeg av at den reiste seg, og da tok jeg den rett ut også rett inn igjen. Den yngste gjorde akkurat det samme da den var valp. Den lå inntil ansiktet mitt, også pressa den nesa si mot meg om den ble usikker på en lyd. Som voksne kan de sove seg gjennom torden, raketter, stormer og alt. De reagerer aldri på lyder i natten, ikke engang om vi ligger på helt nye steder, i telt, i bil eller annet.

Jeg tenker at om valpen trives i bur ved siden av senga, så er det helt innenfor. Det viktigste er at valpen føler seg trygg og komfortabel den første tiden i et nytt hjem. Jo tryggere man kan få de til å føle seg hjemme, jo lettere vil det være å sosialisere og miljøtrene de. 

Anonymkode: 76b7c...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både hund 1 og 2 i bur ved siden av sengen min. Hund 1 gikk det veldig greit, kunne bare strekke ned hånden. Med hund nr 2 så måte jeg sitte på gulvet inntil buret helt til valpen omtrent hadde sovnet første uken, hun var mer utrygg og taklet ikke at jeg sov i min seng for da var jeg for langt vekke første dagene

Anonymkode: 8517f...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god plan. Jeg sov med min valp på madrass på gulvet de første ukene. Valpen la seg da i halsgropen min og sov der hele natten gjennom. Veldig koselig🥰

Anonymkode: 047e0...c17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hund 1 gikk det veldig fint å ha buret inntil senga (bur med åpning i toppen), hund 2 og 3 ikke så lett nei. Måtte ha de to i senga for å få søvn.

Anonymkode: 55a6d...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på valpen, om han/hun synes det er greit. Det spørs jo om valpen er burtrent og er komfortabel der i utgangspunktet. Buret bør også være så stort at valpen kan velge om den vil ligge på gulvet eller på teppet/seng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...