Gå til innhold

Stemmer det at man ikke skal slå av varmtvannstanken når man reiser bort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, hvor er logikken? Man skal stenge vannet, men ikke varmtvannstanken? 

Anonymkode: 2e4cf...baf

Hva er motsetningen med det? 

Om du stenger vannet har du jo stengt tilførsel til tanken. Og minimerer faren for større lekkasje. Det har ingenting å si med varmtvannsbereder 

Anonymkode: 8fdeb...7f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er varmekabler på badet man skal unngå å slå av. Særlig om man bor et sted det kan bli minusgrader vår høst og vinter. Og man må ha varme på i kjøkkenet av samme grunn. Så rør ikke fryser til.

Ellers, man skal aldri drikke vann fra varmtvannstanker.

Anonymkode: 12d9b...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skjer brudd i vannrør? Gamle rør eller? 

Anonymkode: 2e4cf...baf

Det kan være gamle rør, feilproduksjon eller feil installasjon. Ulempen med at de ryker på ferie er at du ikke merker det etter en uke eller to, og da er det 200’000 liter vann på gulvet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrudde av varmtvannstanken da vi dro på ferie, og kom hjem til en som ikke lenger virket.

Så det gjør vi nok aldri igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 17.41):

Temperaturen kommer IKKE fort under 20 grader i en varmtvannsbereder! Da er den så dårlig isolert at den burde vært byttet for minst ti år siden... Det er ingen problem ta en god varm dusj selv om varmtvannsbereder har vært uten strøm i ett døgn...

Med en normal romtemperatur på 20-25 grader på sommeren, så er det liten sjanse for at den avslåtte varmtvannsbereder kjøler ned vannet til under romtemperatur... Legionella dør heller ikke ved 20 grader, den bare formerer seg saktere.

Jeg har syklet i 20 år uten hjelm, jeg har aldri skadet meg. Jeg vil likevel ikke anbefale andre sykle uten hjelm og påstå det er trygt....

Anonymkode: d28b5...743

Kan du da forklare hvorfor jeg ikke har fått legionella? Jeg har gjort det slik i ca 10 år, og kanskje femten ganger i året.

Du kan ikke sammenligne det med sykling. Man kan skade seg hvis man er utsatt for et uhell, men legionella påstår du at man helt sikkert får når man skrur av varmtvannsberederen. 

Hva med varmt vann som blir stående i rørene i kanskje en hel dag mens folk er på jobb? Det kommer også med på en temperatur hvor legionella kan formere seg om du mener det er så mye av det.

Anonymkode: 3f0d6...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du da forklare hvorfor jeg ikke har fått legionella? Jeg har gjort det slik i ca 10 år, og kanskje femten ganger i året.

Du kan ikke sammenligne det med sykling. Man kan skade seg hvis man er utsatt for et uhell, men legionella påstår du at man helt sikkert får når man skrur av varmtvannsberederen. 

Hva med varmt vann som blir stående i rørene i kanskje en hel dag mens folk er på jobb? Det kommer også med på en temperatur hvor legionella kan formere seg om du mener det er så mye av det.

Hvorfor gjør du det 15 ganger i året? Med mindre du er iskald i å beregne feriedagene dine og hjemkomst akkurat den timen strømprisen er eksepsjonelt lav taper du penger på det. 

Så er du så velstående at du ikke har plass til mer penger på kontoen? Synes du synd på strømselskapet, så du hjelper dem med litt økt omsetning? 

Hvorfor? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare vrøvl hele legionellaen.

Anonymkode: fad78...134

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor har jeg påstått at du garantert får legionella? Men at DU aldri har blitt syk av legionella, betyr ikke at legionella ikke finnes og ikke kan være farlig...

Du øker faren betraktelig for vekst av legionella når du slår av varmtvannsberederen, på samme måte som du øker faren for hodeskade betraktelig hvis du sykler uten hjelm. Det kalles risikovurdering og risikoforebyggende tiltak.

Legionella formerer seg ikke i rør mens folk er på jobb av den enkle grunnen at det er stillestående vann kun i korte tidsrom. Bakterier trenger tid og temperatur for å formere seg. Det er så basic mikrobiologi som man kan få det. Litt samme som at det ikke er veldig farlig spise kylling som har ligget på benken ti minutter, men kylling som har ligget på benken to dager medfører stor risiko.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 15.56):

Hvor har jeg påstått at du garantert får legionella? Men at DU aldri har blitt syk av legionella, betyr ikke at legionella ikke finnes og ikke kan være farlig...

Du øker faren betraktelig for vekst av legionella når du slår av varmtvannsberederen, på samme måte som du øker faren for hodeskade betraktelig hvis du sykler uten hjelm. Det kalles risikovurdering og risikoforebyggende tiltak.

Legionella formerer seg ikke i rør mens folk er på jobb av den enkle grunnen at det er stillestående vann kun i korte tidsrom. Bakterier trenger tid og temperatur for å formere seg. Det er så basic mikrobiologi som man kan få det. Litt samme som at det ikke er veldig farlig spise kylling som har ligget på benken ti minutter, men kylling som har ligget på benken to dager medfører stor risiko.

Men selv om man ikke skrur av varmtvannstanken mens man er på ferie i to uker, vil jo vannet i rørene være stillestående, og iflg et innlegg over her vil det dannes en bakteriefilm. Dette vil jo skje helt uavhengig av om tanken er på eller av, siden tanken ikke varmer opp rørene. Hvorfor er det ikke legionella i rørene hvis tanken er på, men hvis tanken er av er det legionella i rørene?

Anonymkode: 2c4d5...5bf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men selv om man ikke skrur av varmtvannstanken mens man er på ferie i to uker, vil jo vannet i rørene være stillestående, og iflg et innlegg over her vil det dannes en bakteriefilm. Dette vil jo skje helt uavhengig av om tanken er på eller av, siden tanken ikke varmer opp rørene. Hvorfor er det ikke legionella i rørene hvis tanken er på, men hvis tanken er av er det legionella i rørene?

Det er fordi det er en intelligent bakterie, den tenker som så "her i ett trangt rør vil jeg ikke bo, jeg vil bo i en stooor tank" 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 7.6.2024 den 9.08):

Hvorfor gjør du det 15 ganger i året? Med mindre du er iskald i å beregne feriedagene dine og hjemkomst akkurat den timen strømprisen er eksepsjonelt lav taper du penger på det. 

Så er du så velstående at du ikke har plass til mer penger på kontoen? Synes du synd på strømselskapet, så du hjelper dem med litt økt omsetning? 

Hvorfor? 

Vet ikke hvorfor du lurer på det, men det er på hytta. Det går ca 2-3 uker mellom hver gang jeg er der, og ikke alltid jeg slår på varmtvannet om jeg er der én dag heller. 

Jeg ønsker da ikke å måtte bruke strøm for å vedlikeholde varmen på vannet + at det kan skje noe feil med varmtvannsberederen i forbindelse med f.eks. tordenvær og dermed økt fare for brann.

Jeg skjønner ikke hvordan strømselskapet skal kunne tjene på det, - bruker jo minimalt med strøm der ellers også.

Helt noe annet hjemme, - der slår jeg jo selvfølgelig ikke av varmtvannsberederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker

Seint svar på denne men… det går helt fint å slå av bereder når man er borte. Gjør det selv på hytten. Men jeg tapper da ikke varmtvann før etter 7 timer på en 200l tank. Så er det noen som prater om legionella og det finnes. Men hvor oppstår de? Jo i lunkent vann dvs. om du har bereder på eller ikke har null å si da lunkent vann er å finne i alle rørstrekk og dusjhodet i boligen. Og disse må om frykten er der skylles med varmt vann uavhengig om bereder har stått på eller ikke. Berederen varmer ikke rørene i boligen om den står på. Besparelse ja. Om man tenker alle bekker små gjør en stor å. Den jeg har på hytten snart 20 år gammel har et varmetap på ca. 5 kWh i døgnet så er jeg borte i 3 uker sparer jeg 105kwh minus  ca 15 kWh som går med til å varme oppigjennom tanken. På en hytte er man gjerne lenge borte og besparelsen kan bli litt men på en helårsbolig blir det marginalt. Da er det andre ting jeg ville vurdert. 

Anonymkode: 8bc79...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Seint svar på denne men… det går helt fint å slå av bereder når man er borte. Gjør det selv på hytten. Men jeg tapper da ikke varmtvann før etter 7 timer på en 200l tank. Så er det noen som prater om legionella og det finnes. Men hvor oppstår de? Jo i lunkent vann dvs. om du har bereder på eller ikke har null å si da lunkent vann er å finne i alle rørstrekk og dusjhodet i boligen. Og disse må om frykten er der skylles med varmt vann uavhengig om bereder har stått på eller ikke. Berederen varmer ikke rørene i boligen om den står på. Besparelse ja. Om man tenker alle bekker små gjør en stor å. Den jeg har på hytten snart 20 år gammel har et varmetap på ca. 5 kWh i døgnet så er jeg borte i 3 uker sparer jeg 105kwh minus  ca 15 kWh som går med til å varme oppigjennom tanken. På en hytte er man gjerne lenge borte og besparelsen kan bli litt men på en helårsbolig blir det marginalt. Da er det andre ting jeg ville vurdert. 

Anonymkode: 8bc79...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 7.6.2024 den 8.17):

Ska aldri gjøre. Bruket å mer strøm på å varme opp vannet en at den står på

https://www.ifi.no/advarer-mot-kreativt-sparetips

Helt sant! For ser man på strømforbruket når hjemmet er tomt, det det et lite hopp på forbruket hver 10nde time om jeg ikke hukser feil. Den overgår man glatt når den slås helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 0.59):

Et veldig godt poeng😂

Anonymkode: fad78...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 7.6.2024 den 8.10):

Legionella er ikke veldig vanlig. Det man er mest redd for er jo disse store utbruddene pga kjøletårn osv. 

Det er heller ikke nødvendigvis veldig farlig sånn til vanlig, man kan få det som heter pontiac-feber. Det vil man stort sett ikke merke annet som en forkjølelse/influensa. Så det er ikke sikkert man har visst at man var syk pga legionellabakterier. Man tror kanskje bare man har blitt syk etter ferien pga temperaturforskjeller, aircondition eller noe sånt. 

Jeg har jobbet på sykehus, og da har vi noen tilfeller der pontiac-feber/legionella har ført til alvorlig sykdom. Oftest gjelder dette eldre over 65 år. Er du ung og frisk trenger du gjerne ikke å bekymre deg. Samtidig har jeg sett alvorlig sykdom og dødsfall, så jeg tenker at jeg ikke gidder den risikoen når jeg lett kan unngå det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...