AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #1 Skrevet 4. juni 2024 Barnefar har kommet på samvær 1 gang i uka hver 4 uke siste 6 mnd, gutten er nå 6 mnd. Han er alltid enten opptatt i helgene eller «syk» Det er vel vanlig at helgene brukes til samvær? Han kan vel ikke forvente å få fri Nå har han kontakten en advokat(som han alltid truer med) som skriver til meg at han vil ha samvær 1 dag i ukedagene etter jobb kl 16,vi bor 40 min unna hverandre og barnet legger seg 7. Jeg har ny samboer som forresten var med på fødselen og bodd sammen siden, verken han eller jeg ønsker at barnefar skal komme å «spise middag med oss» etter jobb. Jeg er veldig sliten på ettermiddagen da jeg ikke har sovet siden fødsel og har virkelig ikke lyst til å være rundt min x som jeg har et svært høyt konfliktnivå med så seint når jeg er på mitt værste. Jeg har aldri sabotert samvær, og alltid lagt til rette for og oppmuntret barnefar til å bli kjent med barnet. Vi har aldri bodd sammen. Han ønsker også å gå trilletur med baby som har begynt å vise frykt for fremmede. Jeg har sagt de kan gå tur når han kommer litt oftere I HELGER ukentlig så ungen blir trygg på han. Er dette virkelig så urimelig av meg? Jeg er så sliten.. Han vil på familievernkontoret om han ikke får vilja si innen fredag, vi ender nok der uansett Anonymkode: c570e...e09 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #2 Skrevet 4. juni 2024 1 - gå på familievernkontoret - absolutt ingenting å frykte der. Heller tror jeg det kan være positivt for dere begge. 2 - hva som er "normalt" samvær og hva som fungerer for dere er ikke nødvendigvis det samme 3 - dere må finne løsninger som passer dere begge - og barnet. 4 - ser ingen problemer med at far går på trilletur med sitt eget barn 1 gang i uka om han ønsker det. Da får han tid med barnet og blir kjent. 5 - skader ikke å forsøke. 6 - barnet har en helt naturlig utvikling og reaksjon - man kan faktisk ikke bruke det for å ikke gjennomføre samvær. 7 - du kommer til å måtte svelge mange kameler de neste 18 årene. Barnet har rett på begge foreldre og du er pliktig til å tilrettelegge for det - uavhengig av hvor urettferdig du der og da føler det er. Anonymkode: 71f4e...3c6 17
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #3 Skrevet 5. juni 2024 Husk at verken advokater eller familievernkontor har noen makt. Jeg ser stadig setningen «han truer med advokat», som om en advokat kan bestemme hva du skal gjøre. Du skal gjøre det som er best for barnet. Anonymkode: 7555d...49c 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #4 Skrevet 5. juni 2024 Hva er egentlig problemet at han vil ha samvær på ukedag eller det å gå tur med barnet. Har lest at små hyppige besøk når de er små eks med 2 til 3 dager i mellom med noen timer er best når de er så små. For så å øke til hele dager evnt overnatting etterhvert. Du må nok regne med å måtte svelge en del kameler hele veien. Og finne en måtte å samarbeide Anonymkode: 56fd6...e23 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #5 Skrevet 5. juni 2024 Tenker jeg hadde foretrukket 16-19 en ukedag. Ville funnet på noe utenfor huset med ny samboer, eller at dere jobbet overtid, dro på besøk, trente, eller om du bare lånte sofaen hos ei venninne. Eller bare bitt i meg at han er i huset, du har 6 andre kvelder i uka til å spise middag kun med ny samboer. Fordel; dere slipper å punktere helgen, og kan disponere den fritt. Fordel; tidspunkt er låst mellom 16 og 19 på grunn av jobb og legging. Har dere helg så blir det lett til "lørdag i stedet", "kommer senere i dag", og mange muligheter for å være vanskelig. Anonymkode: 1ca08...a6f 7 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #6 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker jeg hadde foretrukket 16-19 en ukedag. Ville funnet på noe utenfor huset med ny samboer, eller at dere jobbet overtid, dro på besøk, trente, eller om du bare lånte sofaen hos ei venninne. Eller bare bitt i meg at han er i huset, du har 6 andre kvelder i uka til å spise middag kun med ny samboer. Fordel; dere slipper å punktere helgen, og kan disponere den fritt. Fordel; tidspunkt er låst mellom 16 og 19 på grunn av jobb og legging. Har dere helg så blir det lett til "lørdag i stedet", "kommer senere i dag", og mange muligheter for å være vanskelig. Anonymkode: 1ca08...a6f Den kan jeg se, men prøver nå å være litt flink med kveldsrutinene hans, og middag ( barnet er med ) er jo en rutine og helsesykepleier mente jeg skulle gi han mer mat før leggetid nå, fordi jeg er utslitt og trenger søvn. Prøvd å unnvike fra rolig kveld en gang og endte opp med at han lå å tulla hele natta. Er det riktig av meg å gå fra barnet om barnet er redd far? Anonymkode: c570e...e09 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #7 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den kan jeg se, men prøver nå å være litt flink med kveldsrutinene hans, og middag ( barnet er med ) er jo en rutine og helsesykepleier mente jeg skulle gi han mer mat før leggetid nå, fordi jeg er utslitt og trenger søvn. Prøvd å unnvike fra rolig kveld en gang og endte opp med at han lå å tulla hele natta. Er det riktig av meg å gå fra barnet om barnet er redd far? Anonymkode: c570e...e09 Etterhvert vil far ha mer samvær, mulig opp mot 50%, du vil aldri kunne styre rutinene til et barn du har med en annen fullt ut. Om barnet er redd så holder du deg hjemme selvfølgelig, men mest mulig i bakgrunnen slik at barnet sakte blir tryggere. Synes du gjør deg veldig vanskelig her. Anonymkode: 1ca08...a6f 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #8 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den kan jeg se, men prøver nå å være litt flink med kveldsrutinene hans, og middag ( barnet er med ) er jo en rutine og helsesykepleier mente jeg skulle gi han mer mat før leggetid nå, fordi jeg er utslitt og trenger søvn. Prøvd å unnvike fra rolig kveld en gang og endte opp med at han lå å tulla hele natta. Er det riktig av meg å gå fra barnet om barnet er redd far? Anonymkode: c570e...e09 Om barnet er «redd» far, så ser vel barnet sin far for lite. Anonymkode: ca8c0...351 8
Pippi Lotta Skrevet 5. juni 2024 #9 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den kan jeg se, men prøver nå å være litt flink med kveldsrutinene hans, og middag ( barnet er med ) er jo en rutine og helsesykepleier mente jeg skulle gi han mer mat før leggetid nå, fordi jeg er utslitt og trenger søvn. Prøvd å unnvike fra rolig kveld en gang og endte opp med at han lå å tulla hele natta. Er det riktig av meg å gå fra barnet om barnet er redd far? Anonymkode: c570e...e09 Hva er far sin grun til å ønske helg og ikke uke dag? Nei du kan ikke gå fra barnet som er red for far! Det hjelper ikke forholde deres om barnet er red. Jeg synes du skal dra på familievern kontoret og få hjelp til å snake gjenom ting der. De kan hjelpe dere og se hverandres synspunkt og forhåpentligvis forstår far bedre da. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #10 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om barnet er «redd» far, så ser vel barnet sin far for lite. Anonymkode: ca8c0...351 Barnefar har jo vært for opptatt med å ha det gøy i helgene, og derfor ikke blitt kjent med barnet. Jeg har oppfordret han til å komme hver uke slik at baby ikke er redd han og de kan være alene, men det tar jo veldig lang tid når han aldri kommer, det styrer jo ikke jeg.. TS Anonymkode: c570e...e09 3
Brunello Skrevet 5. juni 2024 #11 Skrevet 5. juni 2024 Det er da mye bedre om han kommer en ukedag enn at han ødelegger helga. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #12 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnefar har jo vært for opptatt med å ha det gøy i helgene, og derfor ikke blitt kjent med barnet. Jeg har oppfordret han til å komme hver uke slik at baby ikke er redd han og de kan være alene, men det tar jo veldig lang tid når han aldri kommer, det styrer jo ikke jeg.. TS Anonymkode: c570e...e09 Så du vil egentlig at han skal komme en ukedag OG i helgen? Eller sier du at han ikke har kommet i det hele tatt? for om det uansett er EN dag i uken, så spiller det jo ingen rolle for barnet hvilket dag det er. OG det må da være bedre for dere å slippe å legge opp helgene deres etter når det er samvær? Mange babyer som treffer besteforeldre en dag i uken - får jo et nært forhold til de, så det går nok fint her også. Anonymkode: 9b781...64e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #13 Skrevet 5. juni 2024 Hvor interessert er far i barnet da egentlig? Kan han gi fra seg rettighetene og samboer adoptere barnet? Da slipper far å betale barnebidrag. Jeg hadde aldri i livet vært interessert i at min eks skulle ha kommet hjem til meg på ettermiddagene. Hadde forsåvidt ikke hatt lyst til å levere fra meg barnet i det hele tatt til en fyr som er så lite investert, men man kan vel ikke nekte. Tipper det er i din favør at dere går på familievernkontoret, jeg kan vedde på at de tar din side her og krever at far ofrer seg litt i helgene for å bli kjent med barnet hvis han på død og liv skal ha samvær. Anonymkode: 34308...9f8 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #14 Skrevet 5. juni 2024 Du har ett barn på 6 mnd, samboer som ikke er barnets far og hverken du eller samboer ønsker at far skal komme til dere ? Likevel mener du at du legger til rette for samvær? la far komme til dere og bli kjent med barnet ,,etterhvert kan han ta med barnet ut alene Anonymkode: 227ed...72b 8
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Barnefar har jo vært for opptatt med å ha det gøy i helgene, og derfor ikke blitt kjent med barnet. Jeg har oppfordret han til å komme hver uke slik at baby ikke er redd han og de kan være alene, men det tar jo veldig lang tid når han aldri kommer, det styrer jo ikke jeg.. TS Anonymkode: c570e...e09 Barnefar bør begynne å komme 1-2 dager i uka, helst hverdag. Da kan du jo ts deg en dusj, sove litt, etc. Far som har samvær skal da følge opp barnet. Si at far er der fra 17 til 19. Mating skifte bleie, trøste, følge opp, leke med barnet, stell til leggetid og tar leggingen. Veldig fin måte å knytte bånd på. La far følge opp dette i 3 år så kan han ha barnet på overnatting i helger. Så fint for barnet å vokse opp med biologisk far tilstedet. Hvis du mener at du gidder ikke å omgås far så gjør ikke du det beste for barnet. Barnet har rett på samvær! Og da driver du faktisk med sabotasje. Anonymkode: 108f1...526 4 1
kaarebjarne Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Barnefar har kommet på samvær 1 gang i uka hver 4 uke siste 6 mnd, gutten er nå 6 mnd. Han er alltid enten opptatt i helgene eller «syk» Det er vel vanlig at helgene brukes til samvær? Han kan vel ikke forvente å få fri Nå har han kontakten en advokat(som han alltid truer med) som skriver til meg at han vil ha samvær 1 dag i ukedagene etter jobb kl 16,vi bor 40 min unna hverandre og barnet legger seg 7. Jeg har ny samboer som forresten var med på fødselen og bodd sammen siden, verken han eller jeg ønsker at barnefar skal komme å «spise middag med oss» etter jobb. Jeg er veldig sliten på ettermiddagen da jeg ikke har sovet siden fødsel og har virkelig ikke lyst til å være rundt min x som jeg har et svært høyt konfliktnivå med så seint når jeg er på mitt værste. Jeg har aldri sabotert samvær, og alltid lagt til rette for og oppmuntret barnefar til å bli kjent med barnet. Vi har aldri bodd sammen. Han ønsker også å gå trilletur med baby som har begynt å vise frykt for fremmede. Jeg har sagt de kan gå tur når han kommer litt oftere I HELGER ukentlig så ungen blir trygg på han. Er dette virkelig så urimelig av meg? Jeg er så sliten.. Han vil på familievernkontoret om han ikke får vilja si innen fredag, vi ender nok der uansett Anonymkode: c570e...e09 Hvorfor kan han ikke ha samvær på en ukedag? Han må jo ikke spise middag med dere, han kan gå trilletur. En baby på 6 mnd som viser frykt for fremmede? Ehm, lar du ikke barnet ditt se andre folk enn deg selv og samboer? 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnefar har jo vært for opptatt med å ha det gøy i helgene, og derfor ikke blitt kjent med barnet. Jeg har oppfordret han til å komme hver uke slik at baby ikke er redd han og de kan være alene, men det tar jo veldig lang tid når han aldri kommer, det styrer jo ikke jeg.. TS Anonymkode: c570e...e09 La ham få ha det gøy i helgene da, og så kommer han en ettermiddag i stedet. Som andre er inne på, jeg ser flere fordeler enn ulemper med ettermiddag. Anonymkode: bb0e4...84b 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den kan jeg se, men prøver nå å være litt flink med kveldsrutinene hans, og middag ( barnet er med ) er jo en rutine og helsesykepleier mente jeg skulle gi han mer mat før leggetid nå, fordi jeg er utslitt og trenger søvn. Prøvd å unnvike fra rolig kveld en gang og endte opp med at han lå å tulla hele natta. Er det riktig av meg å gå fra barnet om barnet er redd far? Anonymkode: c570e...e09 Du sier barnet er begynt å bli redd fremmede.. Altså ikke nødvendigvis far. Du må gi det tid. Du må la barnet få tid til å bli kjent med far. Det er du pliktet til å legge tilrette for. Sånn er det bare når man får barn med noen man ikke er sammen med/lever i lag med. Jeg ser du skrev du aldri har hindret eller sabotert samvær, men måten du reflekterer over nå og tenker ut potensielle problemer før du har prøvd - er litt sabotasje. Barnet har rett på å omgås far. Barnet må da få bli kjent med far. Og det er ditt ansvar og sørge for at det skjer så lenge far ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Du må legge dine personlige følelser til side her og prioritere barnet ditt. Det vil aldri fungere om alt alltid skal skje på dine premisser. Mange mange kameler må du svelge. Bare å venne seg til det med en gang. Absolutt enig med andre her som skriver det er bedre med et så lite barn at far har samvær i ukedager og ikke helg når det kun er snakk om noen timers samvær på dagtid. Det blir annerledes når far skal ha overnatting med barnet. Anonymkode: 71f4e...3c6 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #19 Skrevet 5. juni 2024 Han er skeptisk til alle andre enn meg og stefar, tilogmed besteforeldre som har sett han ukentlig siste 6 mnd. Han blir stum og ser etter meg de få gangene barnefar har vært her. Tydelig at ingen leser hva jeg skriver. Barnefar har avlyst mange samvær på dagen i helger pga besøk av kompis eller shopping etc TS Anonymkode: c570e...e09 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #20 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du sier barnet er begynt å bli redd fremmede.. Altså ikke nødvendigvis far. Du må gi det tid. Du må la barnet få tid til å bli kjent med far. Det er du pliktet til å legge tilrette for. Sånn er det bare når man får barn med noen man ikke er sammen med/lever i lag med. Jeg ser du skrev du aldri har hindret eller sabotert samvær, men måten du reflekterer over nå og tenker ut potensielle problemer før du har prøvd - er litt sabotasje. Barnet har rett på å omgås far. Barnet må da få bli kjent med far. Og det er ditt ansvar og sørge for at det skjer så lenge far ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Du må legge dine personlige følelser til side her og prioritere barnet ditt. Det vil aldri fungere om alt alltid skal skje på dine premisser. Mange mange kameler må du svelge. Bare å venne seg til det med en gang. Absolutt enig med andre her som skriver det er bedre med et så lite barn at far har samvær i ukedager og ikke helg når det kun er snakk om noen timers samvær på dagtid. Det blir annerledes når far skal ha overnatting med barnet. Anonymkode: 71f4e...3c6 Enig i alt du skriver her. Og ts, disse rutinene dine, der alt skal gjøres til samme tid hver dag, kommer uansett til å bli endret på når far skal ha samvær med barnet hos seg selv. Så hva har det å si om far kommer noen timer på en ukedag? Har dere aldri besøk av noen andre på ukedager? Anonymkode: 9b091...407 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå