Gå til innhold

Pedagogisk leder/ Barnehagelærer som har skiftet jobb. Hvor jobber du nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En pedagogisk leder til her som rekker opp hånda 🙈❤️

Jeg gikk rett i veggen med et kjempe smell ikke helt klart stable meg på bena enda. 

Men må vekk fra bhg desverre går ikke lenger denne rovdriften

Elsker å jobbe med barn ❤️

Prøvde meg litt som frivillig på eldresenter for å se om det kunne være noe men mye bemanning problemer osv der også. 

Har lurt på master jeg og som en vei ut lurer på om det blir det. 

Vanskelig å tenke helt klart på hva man skal gjøre 🤔

Identiteten min er fortsatt barnehagelærer 🫠🥲❤️❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Missi- skrev (18 timer siden):

En pedagogisk leder til her som rekker opp hånda 🙈❤️

Jeg gikk rett i veggen med et kjempe smell ikke helt klart stable meg på bena enda. 

Men må vekk fra bhg desverre går ikke lenger denne rovdriften

Elsker å jobbe med barn ❤️

Prøvde meg litt som frivillig på eldresenter for å se om det kunne være noe men mye bemanning problemer osv der også. 

Har lurt på master jeg og som en vei ut lurer på om det blir det. 

Vanskelig å tenke helt klart på hva man skal gjøre 🤔

Identiteten min er fortsatt barnehagelærer 🫠🥲❤️❤️

Den identiteten sitter i ryggmargen og blir ikke borte. ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (13 timer siden):

Den identiteten sitter i ryggmargen og blir ikke borte. ❤️

Å joda, vent å se

Anonymkode: b5573...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å joda, vent å se

Anonymkode: b5573...959

Tror kanskje du har misforstått, Å ha barnehagelærer som identitet er ikke en fornærmelse, men et kompliment og noe å være stolt over. Det er en viktig og verdifull jobb, som staten dessverre ikke verdsetter nok. Om et år eller to kommer vi til å ha tidenes bemanningskrise i norske barnehager på grunn av dette. Det er varslet, og myndighetene er fullstendig klar over det, men de gir fortsatt faen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2024 den 7.40):

Jeg leter etter ny jobb men vet ikke hvor jeg skal begynne. Angrer på denne utdanningen. Dårlig lønn, arbeidsmiljø, ledelse, sykdom hele tiden etc. 

Anonymkode: 7dc1b...c99

Samme her… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (3 timer siden):

Tror kanskje du har misforstått, Å ha barnehagelærer som identitet er ikke en fornærmelse, men et kompliment og noe å være stolt over. Det er en viktig og verdifull jobb, som staten dessverre ikke verdsetter nok. Om et år eller to kommer vi til å ha tidenes bemanningskrise i norske barnehager på grunn av dette. Det er varslet, og myndighetene er fullstendig klar over det, men de gir fortsatt faen. 

Ikke vondt ment men er det ikke deprimerende å knytte sin identitet til en yrkesprofesjon som ikke verdsettes i samfunnet? Du sier selv at myndighetene gir faen i dere.

Anonymkode: b175c...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager , tjener mer å kan gå på jobb å holde kjeft en hel dag.

Anonymkode: 5c3eb...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke vondt ment men er det ikke deprimerende å knytte sin identitet til en yrkesprofesjon som ikke verdsettes i samfunnet? Du sier selv at myndighetene gir faen i dere.

Anonymkode: b175c...b30

Myndighetene bryr seg katta, men ungene gjør. ❤️ Å være barnehagelærer er en meningsfull jobb der man får brukt både hode og hjerte. Det er IKKE ungene som har fått meg til å forlate yrket. Det er de ulevelige rammevilkårene. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (35 minutter siden):

Myndighetene bryr seg katta, men ungene gjør. ❤️ Å være barnehagelærer er en meningsfull jobb der man får brukt både hode og hjerte. Det er IKKE ungene som har fått meg til å forlate yrket. Det er de ulevelige rammevilkårene. 

Helt enig ❤️🥰👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (2 timer siden):

Myndighetene bryr seg katta, men ungene gjør. ❤️ Å være barnehagelærer er en meningsfull jobb der man får brukt både hode og hjerte. Det er IKKE ungene som har fått meg til å forlate yrket. Det er de ulevelige rammevilkårene. 

Synd at ikke unger har stemmerett, eller lager statsbudsjett.

Anonymkode: b175c...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd at ikke unger har stemmerett, eller lager statsbudsjett.

Anonymkode: b175c...b30

Nei, det er ikke synd - men det er synd at de som har stemmerett og lager statsbudsjett ikke skjønner hva de gjør før det er for seint. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barnehagelærerne jeg kjenner som har byttet jobb er: spesialpedagog, miljøterapeut, lærer (på 1.trinn) og avdelingsleder sfo. Noe av dette krever noen ekstra studiepoeng. 

Anonymkode: b0295...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (20 timer siden):

Tror kanskje du har misforstått, Å ha barnehagelærer som identitet er ikke en fornærmelse, men et kompliment og noe å være stolt over. Det er en viktig og verdifull jobb, som staten dessverre ikke verdsetter nok. Om et år eller to kommer vi til å ha tidenes bemanningskrise i norske barnehager på grunn av dette. Det er varslet, og myndighetene er fullstendig klar over det, men de gir fortsatt faen. 

Det må være en årsak til at de gir faen.🔺

Pengene er der, de er ikke villig til å gi til de yngste- men de ber nordmenn få flere barn.

Anonymkode: 4b764...596

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må være en årsak til at de gir faen.🔺

Pengene er der, de er ikke villig til å gi til de yngste- men de ber nordmenn få flere barn.

Anonymkode: 4b764...596

Årsaken er jo helt åpenbar - de ser ikke verdien av arbeidet som gjøres, forstår ikke hvor viktig jobben som gjøres er. Det er jo samme opplegget i helsevesenet, spesielt i eldreomsorgen. Vi løper beina av oss for å forsøke å dekke alles behov, og klarer det ikke, fordi vi har for lite tid, vi er ikke mange nok ansatte, det er for mange barn/pasienter/brukere. 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må være en årsak til at de gir faen.🔺

Pengene er der, de er ikke villig til å gi til de yngste- men de ber nordmenn få flere barn.

Anonymkode: 4b764...596

Hvis folk får færre barn så kan vel mange barnehager legges ned og det blir mindre behov for ansatte. Kanskje det løser seg av seg selv?

Anonymkode: b175c...b30

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (1 time siden):

Årsaken er jo helt åpenbar - de ser ikke verdien av arbeidet som gjøres, forstår ikke hvor viktig jobben som gjøres er. Det er jo samme opplegget i helsevesenet, spesielt i eldreomsorgen. Vi løper beina av oss for å forsøke å dekke alles behov, og klarer det ikke, fordi vi har for lite tid, vi er ikke mange nok ansatte, det er for mange barn/pasienter/brukere. 
 

Dersom de ikke ser verdien i at de yngste får tilstrekkelige tilbud på alle måter, hvorfor kom det en ny rammeplan i 2017?

Hvorfor er det flere oppgaver som er lovpålagte enn på tidlig 2000 tall?

De forstår at mer arbeid, krever meg folk, de er ikke dumme.

Jeg tror det er andre årsaker.

Anonymkode: 4b764...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dersom de ikke ser verdien i at de yngste får tilstrekkelige tilbud på alle måter, hvorfor kom det en ny rammeplan i 2017?

Hvorfor er det flere oppgaver som er lovpålagte enn på tidlig 2000 tall?

De forstår at mer arbeid, krever meg folk, de er ikke dumme.

Jeg tror det er andre årsaker.

Anonymkode: 4b764...596

De er ikke dumme, men de tror helt oppriktig at det er mulig å løse alle dagens krav og forventninger med samme bemanning som i 1970. Samtidig har andelen barn med behov for ekstra oppfølging økt voldsomt, kravene til kvalitet har økt, kravene til dokumentasjon, til pedagogisk opplegg,  handlingsplikt ved mobbing, og så videre.

Rammeplanen er god den, det er bare det lille aberet at det ikke er mulig å tilfredsstille kravene i den med samme bemanning som på 70-tallet, da barnehagen var en oppbevaringsplass med «tanter» istedet for pedagoger. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (6 minutter siden):

De er ikke dumme, men de tror helt oppriktig at det er mulig å løse alle dagens krav og forventninger med samme bemanning som i 1970. Samtidig har andelen barn med behov for ekstra oppfølging økt voldsomt, kravene til kvalitet har økt, kravene til dokumentasjon, til pedagogisk opplegg,  handlingsplikt ved mobbing, og så videre.

Rammeplanen er god den, det er bare det lille aberet at det ikke er mulig å tilfredsstille kravene i den med samme bemanning som på 70-tallet, da barnehagen var en oppbevaringsplass med «tanter» istedet for pedagoger. 

Det er veldig gode refleksjoner du har, men er du helt sikker på at de tror oppriktig at det er mulig å løse alle dagens krav og forventninger med samme bemanning som i 1970?

Jeg er ikke så sikker på det.. tvert imot ser jeg røde flagg her..

Anonymkode: 4b764...596

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om å få mest mulig kvalitet for minst mulig penger. Hele personalet kurses, barnehagelærerne tilbys etterutdanninger som kun kan nyttiggjøres innen barnehagefeltet. De sørger for at ansatte investerer så mye i jobben at de blir værende der uansett vilkår. Samtidig vites det at folk som har valgt å jobbe med mennesker er villige til å ofre mye for andre. 

Anonymkode: b175c...b30

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig gode refleksjoner du har, men er du helt sikker på at de tror oppriktig at det er mulig å løse alle dagens krav og forventninger med samme bemanning som i 1970?

Jeg er ikke så sikker på det.. tvert imot ser jeg røde flagg her..

Anonymkode: 4b764...596

De som sitter og vedtar bemanningsnorm og lovverk har aldri selv jobbet i barnehage. Der tror jeg hovedproblemet ligger. De aner rett og slett ikke hva som kreves. Hvor hektisk det er. Hvor sårbare man er ved sykdom når det er tre voksne på atten barn. Pedagognormen sier maksimalt fjorten barn per pedagog på barn over tre år og maks syv barn per pedagog på barn under tre år. Men det er mange barnehager som ikke oppfyller pedagognormen…

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...