Gå til innhold

Bensin og diesel kan bli opp mot 40 kroner per liter


Tunique

Anbefalte innlegg

Just now, Commander said:

og Tesla X og noen mercedeser.

Du sier at man fint klarer seg uten. Det er din vurdering. Men noen bor på Tynset, Alvdal, Grue, Otta, Høvringen, Vågå. Steder hvor det er bratt og vinteren er lang og kald.

Og henger fester er nok nødvendig for veldig mange. Alternativet er å kjøpe en diger bil, ha 2 biler eller måtte låne. Evt. betale for å få ting tilkjørt.

Joda, det bor flest mennesker på Tynset og Otta... 

Jeg påstår fortsatt at henger faller inn under "kjekt å ha"-kategorien for de fleste som har bil. 

Jeg har henger, brukte det sist da jeg kjøpte hagemøbler for etpar år siden. Kunne fått det fraktet hjem som alternativ. Eller lånt en bil av familiemedlem, nabo eller venn. 

Og firehjulstrekk er også kjekt å ha, men for veldig mange går det helt fint uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

newman01 skrev (1 minutt siden):

Joda, det bor flest mennesker på Tynset og Otta... 

Jeg påstår fortsatt at henger faller inn under "kjekt å ha"-kategorien for de fleste som har bil. 

Jeg har henger, brukte det sist da jeg kjøpte hagemøbler for etpar år siden. Kunne fått det fraktet hjem som alternativ. Eller lånt en bil av familiemedlem, nabo eller venn. 

Og firehjulstrekk er også kjekt å ha, men for veldig mange går det helt fint uten. 

Her har de sykkeldager på skolen. Avstand hjem-skole er 22 kilometer, der halvparten går langs trafikkert vei med 80 km/t og ingen veiskulder. Det blir da et stort problem for foreldre som ikke har hengerfeste. Alle kan ikke bo 2 minutter unna skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalilje84 said:

Her har de sykkeldager på skolen. Avstand hjem-skole er 22 kilometer, der halvparten går langs trafikkert vei med 80 km/t og ingen veiskulder. Det blir da et stort problem for foreldre som ikke har hengerfeste. Alle kan ikke bo 2 minutter unna skolen.

Så du må ha hengerfeste på bilen fordi en sykkel skal brukes en uke på skolen? En barnesykkel? En barnesykkel får man stort sett plass til i bagasjerommet. Kjør den til skolen en dag og hent den uka etter da, og lås den fast i noe i mellomtiden. 

Og om man bor 22km fra skolen har man vel krav på skoleskyss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Her har de sykkeldager på skolen. Avstand hjem-skole er 22 kilometer, der halvparten går langs trafikkert vei med 80 km/t og ingen veiskulder. Det blir da et stort problem for foreldre som ikke har hengerfeste. Alle kan ikke bo 2 minutter unna skolen.

Vel, i dette tilfellet trenger man enten tilhengerfeste eller takgrind, men først og fremst krever det endring i kommunen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 minutter siden):

Joda, det bor flest mennesker på Tynset og Otta... 

Jeg påstår fortsatt at henger faller inn under "kjekt å ha"-kategorien for de fleste som har bil. 

Jeg har henger, brukte det sist da jeg kjøpte hagemøbler for etpar år siden. Kunne fått det fraktet hjem som alternativ. Eller lånt en bil av familiemedlem, nabo eller venn. 

Og firehjulstrekk er også kjekt å ha, men for veldig mange går det helt fint uten. 

Jeg har hentet sykkel, kjørt hageavfall på dynga etter vinteren, hentet ved, kjøpt møbler +++ bare siste 3 mnd.

Og har merket at flere på lokale facebookgrupper til stadighet lurer på om  noen "skal dit eller dit" og kan ta med fordi de selv mangler kapasitet. Den Corolla`n de byttet ut hadde hengerfeste, renault ZOE hadde det ikke...

Og skal man bruke hundretusenvis av kroner på en bil så MÅ den dekke de fleste områder. Hvis den ikke dekker behovet bør man ikke kjøpe den. En enkel behovstudie bør alle ta før man setter seg 3-400.000 i gjeld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Her har de sykkeldager på skolen. Avstand hjem-skole er 22 kilometer, der halvparten går langs trafikkert vei med 80 km/t og ingen veiskulder. Det blir da et stort problem for foreldre som ikke har hengerfeste. Alle kan ikke bo 2 minutter unna skolen.

Du kan ha sykler i bagasjerommet (nedfelt sete) eller på taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (Akkurat nå):

Du kan ha sykler i bagasjerommet (nedfelt sete) eller på taket. 

Nei, man kan ikke ha sykler til større barn (altså, voksensykler) i bagasjerommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Commander said:

Jeg har hentet sykkel, kjørt hageavfall på dynga etter vinteren, hentet ved, kjøpt møbler +++ bare siste 3 mnd.

Og har merket at flere på lokale facebookgrupper til stadighet lurer på om  noen "skal dit eller dit" og kan ta med fordi de selv mangler kapasitet. Den Corolla`n de byttet ut hadde hengerfeste, renault ZOE hadde det ikke...

Og skal man bruke hundretusenvis av kroner på en bil så MÅ den dekke de fleste områder. Hvis den ikke dekker behovet bør man ikke kjøpe den. En enkel behovstudie bør alle ta før man setter seg 3-400.000 i gjeld.

Du øker utvalget på finn fra 15 til 2670 om du også tar med SUV som kategori. 

image.png.8ac1f1405fe76ef620ec55180e1c79dd.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er i beste fall et tidsbegrenset problem. Nye el-biler er billigere enn det fossil-biler har vært, og det er massevis av el-biler som vil komme i bruktmarkedet de neste årene. 

Men for mange vil fremdeles en slik Volvo XC70 dekke alle behov og være 300.000 billigere enn tilsvarende El.Bil. De nærmeste 4-5 årene.

Det er virkeligheten.

135_588bc6be-40df-4f28-8585-bd0f8e35c420.jpg

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner, har ikke råd til å kjøpe en ny fossilbil. På bruktbilmarkedet er elbilen fortsatt mye dyrere. 

https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&driving_range_from=400&fuel=4&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Enten er bilene bittesmå, uten plass til barnevogn/hundebur/koffert osv, eller så er den dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (3 minutter siden):

Jeg har hentet sykkel, kjørt hageavfall på dynga etter vinteren, hentet ved, kjøpt møbler +++ bare siste 3 mnd.

Og har merket at flere på lokale facebookgrupper til stadighet lurer på om  noen "skal dit eller dit" og kan ta med fordi de selv mangler kapasitet. Den Corolla`n de byttet ut hadde hengerfeste, renault ZOE hadde det ikke...

Og skal man bruke hundretusenvis av kroner på en bil så MÅ den dekke de fleste områder. Hvis den ikke dekker behovet bør man ikke kjøpe den. En enkel behovstudie bør alle ta før man setter seg 3-400.000 i gjeld.

Jeg har hatt samme behov jeg også. Hageavfall har jeg i sekker inne i bilen, ved betaler jeg noen hundrelapper for å få levert, sykkel er på taket. Møbler fikk jeg levert sist det var behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (1 minutt siden):

Men for mange vil fremdeles en slik Volvo XC70 dekke alle behov og være 300.000 billigere enn tilsvarende El.Bil. De nærmeste 4-5 årene.

Det er virkeligheten.

135_588bc6be-40df-4f28-8585-bd0f8e35c420.jpg

Akkurat. For barnefamilier vil en slik bil være perfekt - stor nok til barnevogn/hund/sykkel osv, gjerrig i drift og lite behov for reparasjoner. Og billig i innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Nei, man kan ikke ha sykler til større barn (altså, voksensykler) i bagasjerommet. 

Jeg har hatt min sykkel i bagasjerommet på bilen min, så det fungerer greit. Må legge ned setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt samme behov jeg også. Hageavfall har jeg i sekker inne i bilen, ved betaler jeg noen hundrelapper for å få levert, sykkel er på taket. Møbler fikk jeg levert sist det var behov.

 

Du bruker altså masse penger på tjenester som du kunne ha spart hvis du hadde hengerfeste. Det er det som vi snakker om her - penger. Elbil er dyrere i innkjøp, deler er også gjerne dyrere. Du må betale for ekstra tjenester fordi du ikke har plass til noe i bilen. For mange barnefamilier vil disse ekstrautgiftene gjøre at de ikke velger elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello said:

Jeg har hatt samme behov jeg også. Hageavfall har jeg i sekker inne i bilen, ved betaler jeg noen hundrelapper for å få levert, sykkel er på taket. Møbler fikk jeg levert sist det var behov.

 

Men selvfølgelig, man har jo de som pendler fra Kristiansand til Bodø hver eneste dag med fire hester på tilhenger og sykkel på taket, pluss kjører til Sørafrika på ferie og ikke har tid til å lade på veien.

Noen bare vil ikke, og konstruerer rare scenarier på hvor håpløst det er med elbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Men selvfølgelig, man har jo de som pendler fra Kristiansand til Bodø hver eneste dag med fire hester på tilhenger og sykkel på taket, pluss kjører til Sørafrika på ferie og ikke har tid til å lade på veien.

Noen bare vil ikke, og konstruerer rare scenarier på hvor håpløst det er med elbil

Å måtte frakte noe mer enn stresskofferten er ingen konstruert scenario. For min del velger jeg elbil bort grunnet pris. Jeg har ingen problemer med å uttale det og stå for det. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (1 minutt siden):

Men selvfølgelig, man har jo de som pendler fra Kristiansand til Bodø hver eneste dag med fire hester på tilhenger og sykkel på taket, pluss kjører til Sørafrika på ferie og ikke har tid til å lade på veien.

Noen bare vil ikke, og konstruerer rare scenarier på hvor håpløst det er med elbil

Noen av oss har faktisk sett på behovet og sett på økonomien i prosjektet. Dvs. hvor mye vi har lyst å prioritere bilkjøpet. Alle som kjøpte Audi  til 700.000 i 2020 har tapt 300-400.000 siste 4 år. For meg blir tapet pr.km mer en jeg syntes det er verdt.

Har ikke noe i mot elbil faktisk. Vi trenger 2 biler og den ene bilen brukes kun av meg og matpakka 50 km om dagen. Og det kan godt være El.bil. Og ser at Tesla 3 m.fl snart bikker under 200.000 for 2019 modeller. Helt klart aktuelt. Men foreløpig sitter jeg stille i båten og kjører eldre dieselbil. fordi kostnad pr.km blir lavest. (verditap, rentetap, bompenger, drivstoff, service) alt sett under ett. Bare dekk kostnader til en Audi koster mer enn 1 års dieseforbruk når min pendler bil bruker 0.4.🙂

det er ikke verdt det er min vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Du bruker altså masse penger på tjenester som du kunne ha spart hvis du hadde hengerfeste. Det er det som vi snakker om her - penger. Elbil er dyrere i innkjøp, deler er også gjerne dyrere. Du må betale for ekstra tjenester fordi du ikke har plass til noe i bilen. For mange barnefamilier vil disse ekstrautgiftene gjøre at de ikke velger elbil.

El-bil kostet 10 kroner mindre pr. Mil i drivstoff. I tillegg er det en del tusen for et tilhengerfeste. Tilhenger koster også penger.
 

Dersom man regner på det, tror jeg at jeg sparer penger på å få  levert. Ta vedlasset som eksempel. Det ble levert fra et sted fem mil unna der jeg bor. Det vil si totalt 10 mil. I følge kalkulatorer koster det rundt 50 kr pr mil med en bil til kr 250 000,-. Bare der er kostnaden tjent inn ved å få levert. 


Og jeg sparer tid ved å få levert hjem. Tid jeg kan bruke på å tjene penhet eller gjøre noe jeg liker.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (45 minutter siden):

Nei, man kan ikke ha sykler til større barn (altså, voksensykler) i bagasjerommet. 

Ikke i selve bagasjerommet, men legger man ned 2/3 deler av bakseteryggen går det fint. I hvert fall i en Tesla Model Y, jeg har sykkelen min baki støtt og stadig (MTB 26" med stor ramme). 

Tror kanskje jeg skulle fått den inn i selve bagasjerommet om jeg tok av begge hjulene (tar 15 sekunder) men har aldri prøvd da jeg ikke har behovet...

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elbil til vanlig bruk og en 10 år gammel Avensis og henger som jeg bruker ved behov, jeg får ikke med meg sykkel i elbilen og jeg ikan ikke ha taklast eller henger, jeg kan ikke kjøre avfall til gjenbruksstasjonen, hente materialer, hente større gjenstander og skal jeg ha noen i baksetet begrenser det bagasjeplassen enda mer, dessuten hender det lading er dyrt, det er ikke mer enn 3-4 uker siden det var over 17 pr. kW for lading ett sted i Trøndelag, for meg ville det betydd rundt 28-29 kroner mila bare i strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...