Gå til innhold

Bensin og diesel kan bli opp mot 40 kroner per liter


Tunique

Anbefalte innlegg

Druid skrev (24 minutter siden):

Vi kan gjøre som sverige og sentralisere boligområdene på bygda. Det er ikke nødvendig at vi legger opp til så spredt bosetning som i Norge.

Status i dag er at bosetningsmønsteret i Norge er vår definitivt største klimabelastning, og det følger opp med ekstremt høye levekostnader og lav livskvalitet.

Tror dette "løser" seg selv iløpet av noen få år. Sentralisering vil skyte kraftig fart og være selvforsterkende.

Ingen bedrifter (annet enn fisk,landbruk,turisme, bergverk). vil etablere seg på bygda. avstander koster for mye, ingen vil bruke 4 mil. på en bolig som blir verdt 3 mill når huset er ferdig i ei grend. Banken vil ikke låne penger til slik uten stor sikkerhet. Arbeidsgivere vil ikke finne arbeidstakere og forflyttning av folk / varer vil drepe konkurranseevnen.. De vil bli utkonkurrert på bygdene. Om det er strøm/diesel/bensin så er det energi. Energi vil bli mye dyrere. Og energi kreves for transport.

Veksten i Norge de neste 40 årene vil være mellom Skien,Halden og Lillehammer. 2 spor jernbane, 4 felts motorveg vil binde det sentrale Østlandet sammen med tog hvert 20 minutt som går i 140 km/t. innenfor dette trianglet vil veksten komme, utenfor blir det skrint.

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Commander skrev (21 timer siden):

Da er journalistens overskrift at folk "velger" toget

Så sant. Overskriften burde være:

«Så mange har nå ikke lenger råd til egen bil»

eller enda mer beskrivende:

«Myndighetenes politikk virker: Stadig færre har råd til egen bil i Norge»

De fleste som faktisk velger selv, i tillegg til de som ikke har råd, er noen få pensjonister som følger trofast nyhetssendingene på Nrk som dagens Gudstjeneste, og det vanlige antallet fra den yngste generasjonen som tror på dommedagsprofetier.

Endret av 1000x
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (43 minutter siden):

Vel, det er jo et valg som dere kan ta. Det har en kost, og den kosten blir mer og mer flyttet over på den enkelte.  

Det er ingen som KREVER at du skal kjøpe elektrisk, iallefall ikke enda:  det er bare det bedre valget for øyeblikket. Men å bosette seg 3 mil fra butikken og langt fra buss, er jo ikke sjakktrekk når prisen på CO2 stiger.

Du vet at mange mennesker har kjøpt hus for lenge siden? Og at det ikke bare er for alle å flytte til sentrum overalt?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (39 minutter siden):

Det virker som svært mange tror at det overordnede målet er å bytte ut fosilbiler med elektriske biler.

Det er jo ikke det : målet er å få ned den totale bruken av mekanisert transport : målet er at du skal gå og sykle. 

Det hjelper jo ikke å bytte ut privatbil med buss, når vi er så få innbyggere at bussene må gå på tomme ruter for å dekke områder. 

Gå og sykle mellom jobb, skole og barnehage i Norge er utopi. Det finnes ikke nok timer i døgnet for oss til det, og alle kan ikke bo i umiddelbar nærhet av skole, barnehage, jobb, butikker og fritidstilbud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (43 minutter siden):

Det er jo ikke det : målet er å få ned den totale bruken av mekanisert transport : målet er at du skal gå og sykle. 

Det hjelper jo ikke å bytte ut privatbil med buss, når vi er så få innbyggere at bussene må gå på tomme ruter for å dekke områder. 

De fleste har skjønt dette for lenge siden. De fleste har også sett galskapen i å kjøpe store leddbusser først, og telle over antall innbyggere etterpå. Da må myndighetene beordre fortetting av husbygging fordi bussene står tomme og venter på innbyggere som trenger transport. Drosjenæringen med minibusser burde dekket behovet for kollektivtransport, kombinert med trikker som gikk på egne traseer helt uten hindringer. Da hadde kollektivtrafikken gått presist og raskt. Norske byer er trange og små, har en dårlig veistandard, og egner seg dårlig til store busser. Slik vil det være i overskuelig framtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (7 minutter siden):

Gå og sykle mellom jobb, skole og barnehage i Norge er utopi. Det finnes ikke nok timer i døgnet for oss til det, og alle kan ikke bo i umiddelbar nærhet av skole, barnehage, jobb, butikker og fritidstilbud.

Jeg har levd i den utopien i store deler av mitt liv. Vi hadde ikke bil før jeg var 18; og deler av oppveksten var på bygda.

Og når vi fikk barn, flyttet vi spesifikt for å sikre hverdagslogistikken til at vi ikke trengte bil. Ikke fordi vi ikke hadde bil, men fordi vi ønsket å slippe tidsklemme i relasjon med hverdagslogistikk. (Jobbene våre har typisk krevd tilgang til bil, men det er et helt eget perspektiv)

 

Rosalilje84 skrev (14 minutter siden):

Du vet at mange mennesker har kjøpt hus for lenge siden? Og at det ikke bare er for alle å flytte til sentrum overalt?

Vi er på vår 4 bolig, og ikke på ett tidspunkt har vi kjøpt bolig uten å tenke igjennom behovet for infrastruktur som boligen skal fungere i. Meg bekjent er det stort sett Oslo der det ikke er lett og økonomisk forvarlig å flytte seg mer sentralt. I stort sett hele resten av Norge, er det overkommelig. 

Vi har gjort VALG. Og vi forstår at de valgene har en kost. Det svaret var til noen som følte at valget deres var fritt, og at andre skal ta kosten av deres frihet til å velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (Akkurat nå):

Jeg har levd i den utopien i store deler av mitt liv. Vi hadde ikke bil før jeg var 18; og deler av oppveksten var på bygda.

Og når vi fikk barn, flyttet vi spesifikt for å sikre hverdagslogistikken til at vi ikke trengte bil. Ikke fordi vi ikke hadde bil, men fordi vi ønsket å slippe tidsklemme i relasjon med hverdagslogistikk. (Jobbene våre har typisk krevd tilgang til bil, men det er et helt eget perspektiv)

 

Vi er på vår 4 bolig, og ikke på ett tidspunkt har vi kjøpt bolig uten å tenke igjennom behovet for infrastruktur som boligen skal fungere i. Meg bekjent er det stort sett Oslo der det ikke er lett og økonomisk forvarlig å flytte seg mer sentralt. I stort sett hele resten av Norge, er det overkommelig. 

Vi har gjort VALG. Og vi forstår at de valgene har en kost. Det svaret var til noen som følte at valget deres var fritt, og at andre skal ta kosten av deres frihet til å velge. 

Ikke alle har krefter til det stresset det er å flytte fra bolig til bolig og spesielt ikke når en trives så godt der en bor. Da kjører en litt lengre med glede.

Dere må da føle dere temmelig rotløse etter å ha flyttet 4 ganger.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Dere må da føle dere temmelig rotløse etter å ha flyttet 4 ganger.

Vi kjøpte på studiestedet, og flyttet i leiglighet når vi etablerte oss med jobb på andre siden av landet.

Når ungene begynte å komme, flyttet vi i hus så vi slapp å ha dem tett på soverommet, og nå når de alle har flyttet ut, har vi flyttet i leiglighet igjen. 

Livet er for kort for å stå i stilas og male vegger ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 timer siden):

Man kan ikke kreve at folk flytter, men man kan legge til rette for at de gjør det. Den enkelte får velge, men velger de utkanten må de betale for det selv.

Legge til rette for at man skal flytte inn i storbyene med råtten luft og eksos? Sånn som Miljøpartiet De Grønne ønsker.  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (1 time siden):

Legge til rette for at man skal flytte inn i storbyene med råtten luft og eksos? Sånn som Miljøpartiet De Grønne ønsker.  

15 minutters byer er vel den våte drømmen deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (1 minutt siden):

15 minutters byer er vel den våte drømmen deres?

Visst er det vel det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (8 minutter siden):

15 minutters byer er vel den våte drømmen deres?

De snakker så varmt om å ikke forurense. Men likevel skal man legge til rette for å klumpe seg sammen i store byer og drive på med store fabrikker med kull og røykskyer ut av store piper. Lurer på hva MDG mener er så miljøvennlig med det siden de kritiserer biler og skip for det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (8 timer siden):

Man kan ikke kreve at folk flytter, men man kan legge til rette for at de gjør det. Den enkelte får velge, men velger de utkanten må de betale for det selv.

Da må boligprisene kraftig ned. Men er jo trist å ødelegge utkantstrøkene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Da må boligprisene kraftig ned. Men er jo trist å ødelegge utkantstrøkene

Det ser jeg ikke noe trist ved. Der det er næringsgrunnlag vil det bo folk. Andre steder er tilgjengelig for de som vil bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (2 timer siden):

Legge til rette for at man skal flytte inn i storbyene med råtten luft og eksos? Sånn som Miljøpartiet De Grønne ønsker.  

Blir ikke eksos og lyd fra el-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (15 timer siden):

Man kan ikke kreve at folk flytter, men man kan legge til rette for at de gjør det. Den enkelte får velge, men velger de utkanten må de betale for det selv.

Jeg blir boende på landet, og DU skal betale for det. Flytter ikke til en by før alle de fæle folka er borte.

Batteribil blir handlet når man kan kjøpe en brukt suv med 90% batteri, til under 100.000

Endret av Peters
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Peters skrev (6 timer siden):

Jeg blir boende på landet, og DU skal betale for det. Flytter ikke til en by før alle de fæle folka er borte.

Batteribil blir handlet når man kan kjøpe en brukt suv med 90% batteri, til under 100.000

At du vil ha dårlige biler det er ubehagelig å kjøre får være ditt problem.

Tror de fleste som er motstandere av el-bil aldri har kjørt en. Vi har en el-bil og en bensin. Ganske like i størrelse og pris. El-bilen er overlegen i kjøreegenskaper og komfort.

Når det gjelder bosetting på bygda ser det heldig vis ut som om Senterpartiet er i ferd med å utradere seg selv, så det er håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 7.6.2024 den 9.45):

Det er jo i distriktene folk kjører mest, og har ofte ikke noe valg enn å ta bilen. Staten har ikke råd til å bytte ut absolutt alle bussene med el-busser. 

Ikke så sikker på det. Jeg personlig bor på landet 15 km fra jobb og kjører under 12000 km i året. Har en kollega som bor i byen 5 min. med sykkel fra jobb og som kjører mellom 15 og 20 tusen i året. 

https://www.forskning.no/bil-og-trafikk-ntb-samferdsel/biltrafikken-oker-i-norge-folk-i-sentrale-strok-kjorer-mest/2347004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å bare flytte nærmere jobben som sikkert betyr et dyrere område er også like lett! Samt så er det jo bare å bruke offentlig transport! Nei vent, det er jo ikke alltid en mulighet hvis du ikke bor sentralt i en by.

Nei, det finnes faktisk folk i landet som bor på en plass hvor offentlig transport ikke er noe bra og tjener for lite til at det bare er å flytte eller kjøpe ny bil. Joda, elbil er kanskje billigere i lengden, men du må jo faktisk ha råd til å kjøpe bilen og med lav lønn er det ikke bare bare å få seg billån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

Det ser jeg ikke noe trist ved. Der det er næringsgrunnlag vil det bo folk. Andre steder er tilgjengelig for de som vil bo der.

Det er ikke gunstig at små kommunene fraflyttet og at folk bor tett i tett. Blir ikke bedre for miljøet det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...