velociraptor Skrevet 5. juni #21 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jo så klart drikker jeg vann. Det er jo det jeg drikker hver dag. Men i helgene og på spesielle anledninger så syns jeg faktisk at det er godt med et glass brus. Så jeg sluttet med vanlig brus og byttet ut det med sukkerfri for å unngå de ekstra kaloriene, men nå vet jeg ikke om det er så lurt lengre. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Hvis du kun drikker ETT glass brus en sjelden gang spiller det neppe noen rolle om det er sukker eller aspartam i den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 5. juni #22 Del Skrevet 5. juni Du må lære deg forskjell på korrelasjon og kausalitet hvis du skal lese forskning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #23 Del Skrevet 6. juni Hadde ikke overrasket meg om dette viste seg å stemme. Jeg merker godt at kroppen min misliker brus og annet med kunstig søtning. Det er akkurat som om at den ikke vet helt hva den skal gjøre med slike produkter. Anonymkode: af3bf...872 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #24 Del Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 18.21): Jeg drikker jo vann, hallo. Er jo vann jeg drikker hver dag. Er ikke sånn at jeg lever på litersvis med brus hver dag 😂 Men jeg syns jo det er godt med brus i helger eller på spesielle anledninger. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Om du drikker såpass lite brus forstår jeg ikke at det skal bety noe om brusen kommer med sukker eller aspartam... Du kan vel bare kose deg de få gangene du tar deg et glass, det kan jo umulig ha noe å si for vekten med et såpass moderat inntak (noen helger og spesielle anledninger). Anonymkode: af894...dcd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni #25 Del Skrevet 6. juni issoras skrev (På 5.6.2024 den 8.54): Du må lære deg forskjell på korrelasjon og kausalitet hvis du skal lese forskning. Må bare fremheve dette litt ekstra her. Det er så mange som misforstår dette, og det skaper grobunn for mange misforståelser om forskningsresultater og hva vitenskapelig metode går ut på. Anonymkode: af3bf...872 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 6. juni #26 Del Skrevet 6. juni (endret) On 6/4/2024 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Kan du linke til denne forskningen? Blir for dumt å begrunne noe med at man har lest forskning uten å vise til kilde. EDIT: Leste nå tråden, fant linken. Problemet med sånne studier er at de ikke kan være sikre på at det faktisk er lettbrusen som var årsaken. Det at folk fikk slag og Alzheimers korrelerte med at de drakk lettbrus, betyr ikke at det foreligger kausalitet (altså, det vil si at det ikke er sikkert at lettbrusen er årsaken til at de fikk disse sykdommene). Det kan være andre faktorer. Studien så heller ikke på andre helseeffekter lettbrus kan ha. Det er mulig at de fortsatt er et sunnere valg enn sukkerbrus. Og det var kun 3 % av den studerte populasjonen som fikk slag, og 5 % som utvikla demens. Ganske lav risiko. Sikkert noe av det samme hvis man ser på lungekreft vs. luftforurensning, går du rundt og er redd for det også? Og i tillegg - disse personene kunne ha fått sykdommene uansett! Det vil vi aldri få vite. Dette er også et gammelt studie. Jeg hadde leita fram noe mer nylig før jeg lot meg skremme. Og studien sier egentlig ingenting om sukkerholdig brus er bedre å drikke enn sukkerfri brus. Men altså, er man bekymra, så er det jo bare å la være å drikke det. Men et glass her og der... jeg hadde ikke vært videre bekymra! Og jeg drikker en del brus, haha. Endret 6. juni av drue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #27 Del Skrevet 7. juni issoras skrev (På 5.6.2024 den 8.54): Du må lære deg forskjell på korrelasjon og kausalitet hvis du skal lese forskning. Av og til skulle jeg ønske forskningsartikler ikke var tilgjengelig for alle. Det er så tydelig at mange ikke forstår vitenskap og forskningsresultater. Ts for eksempel. Også sprer hun usannheter og frykt til andre som ikke har kunnskap om hvordan man skal lese artikler. Anonymkode: b3f9b...c9e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #28 Del Skrevet 7. juni Du kan ikke helt å lese forskning, TS.. F.eks "høyt utdannede mennesker lever lengre," så er det ikke fagene i seg selv som gir økt levetid. Det er fordi de som har høyere utdanning og gode jobber ofte har bedre forsikringer, spiser sunnere, trener mer, osv. Hvis en med lav utdanning lever likt som den med høy utdanning, så er det ingen forskjell i levetid. "Forskning viser at de som dør tidlig i snitt skifter på sengetrekket sitt sjeldnere enn èn gang i måneden." Tror du det er sengetrekket som tok livet av dem, eller at de var ved dårlig helse og derfor ikke skiftet på senga så ofte som anbefalt? Hva gjorde at de levde kortere, tror du? Anonymkode: c1557...e13 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 17. juni #29 Del Skrevet 17. juni Tråden er ryddet for krenkende innhold og svar til dette Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #30 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 18.09): Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Ikke drikk brus. Anonymkode: 90b33...8be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå