AnonymBruker Skrevet 4. juni #1 Del Skrevet 4. juni Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 4. juni #2 Del Skrevet 4. juni (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Leste også noe liknende for et par år siden. Jeg er veldig skeptisk til søtningsstoffer, E-stoffer og generelt unaturlige produkter som stappes inn i mange varer. Dette er ikke naturlig for kroppen vår. Vi vet ikke om det bare skylles gjennom kroppen eller om det etterlater seg spor/skader på sikt. Kanskje det beste er å variere mellom litt vanlig brus og lett brus, uten å overdrive noen av delene? Endret 4. juni av Mayer 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #3 Del Skrevet 4. juni Kan du ikke drikke vann...? Anonymkode: 8b60d...b36 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #4 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Forskning my ass - du skjønner vel det at de som drikker mye sukkerfri brus stort sett er overvektige - og overvektige har større sjanse for slag enn normalvektige? 😄 Forskningsrapporter er stort sett kun bullshit, da de ikke tar hensyn til andre faktorer som påvirker resultatet....men de får jo betalt for å forske så da så...... Anonymkode: dba44...875 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #5 Del Skrevet 4. juni Har det ikke ALLTID vært stilt spørsmålstegn til kunstig søtning? Jeg tror at det beste man kan gjøre for seg selv og egen helse, er å holde seg til mest mulig reine produkter. Dette gjelder ikke bare dette, men generelt alle e-stoffer som er stappa inn i alt mulig. Anonymkode: 927d6...491 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #6 Del Skrevet 4. juni Demens, slag, diabetes og syreskader.. Ikke et alternativ å kutte ut brus? Anonymkode: f9963...6f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 4. juni #7 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Byttet nylig til sukkerfri brus fordi jeg trodde det var "sunnere" og for at jeg prøver å miste vekt så tenkte dette var et godt bytte fordi jeg får mindre kalorier fra sukkerfri brus enn vanlig brus. Syns egentlig ikke det smaker like godt, men tvang meg til å bytte fordi det er "sunnere" Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Uff. Lover ikke så vel for alle de "pepsi max avhengige" her til lands vel? Kanskje det er bes å bare bytte tilbake til vanlig brus allikevel, selv om det er mer sukker og kalorier? Ikke vet jeg. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Aldri rørt noe med kunstig søtning eller margarin av hydrogenbehandlet olje så overrasker meg null at dritten er usunn til tusen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #8 Del Skrevet 4. juni Begynn avvenningen av det store brusforbruket og drikk vann! Det er best😁 Evt kullsyrevann. Anonymkode: eb2da...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #9 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke drikke vann...? Anonymkode: 8b60d...b36 Jo så klart drikker jeg vann. Det er jo det jeg drikker hver dag. Men i helgene og på spesielle anledninger så syns jeg faktisk at det er godt med et glass brus. Så jeg sluttet med vanlig brus og byttet ut det med sukkerfri for å unngå de ekstra kaloriene, men nå vet jeg ikke om det er så lurt lengre. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #10 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Begynn avvenningen av det store brusforbruket og drikk vann! Det er best😁 Evt kullsyrevann. Anonymkode: eb2da...bca Jeg drikker jo vann, hallo. Er jo vann jeg drikker hver dag. Er ikke sånn at jeg lever på litersvis med brus hver dag 😂 Men jeg syns jo det er godt med brus i helger eller på spesielle anledninger. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #11 Del Skrevet 4. juni TomSawyer skrev (3 minutter siden): Aldri rørt noe med kunstig søtning eller margarin av hydrogenbehandlet olje så overrasker meg null at dritten er usunn til tusen. Okei? Bra for deg da... Anonymkode: 7fa3c...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #12 Del Skrevet 4. juni Jeg har I perioder drukket MYE Pepsi Max. Typ 1.5l dagen. Spesielt i perioder hvor jeg har jobbet for å gå ned I vekt. Pepsi Max har for meg vært essensielt for å klare å gå ned I vekt. Har drukket det for å kose meg på kvelden, eller "skylle ned" en kjedelig middag/lunsj. Og det funket - gikk ned 30 kg på denne måten, og er fortsatt Pepsi Max avhengig etter å ha gått ned vekten. Så dette var ikke bra nyheter for meg.... Anonymkode: 9a275...84e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #13 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har I perioder drukket MYE Pepsi Max. Typ 1.5l dagen. Spesielt i perioder hvor jeg har jobbet for å gå ned I vekt. Pepsi Max har for meg vært essensielt for å klare å gå ned I vekt. Har drukket det for å kose meg på kvelden, eller "skylle ned" en kjedelig middag/lunsj. Og det funket - gikk ned 30 kg på denne måten, og er fortsatt Pepsi Max avhengig etter å ha gått ned vekten. Så dette var ikke bra nyheter for meg.... Anonymkode: 9a275...84e Skjønner deg godt, sukkerfri brus hjelper en del når man prøver å miste vekt og har store restriksjoner på hva man spiser og antall kalorier. Men bra jobbet da, gratulerer med vekttapet! Man vet jo det at overvekt også er en risikofaktor for både demens og slag og andre ting. Så da blir jo spørsmålet egentlig hva som er den verste synderen som risikofaktor, om det er overvekten eller om det er brusen. Anonymkode: 7fa3c...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #14 Del Skrevet 5. juni 13 hours ago, AnonymBruker said: Fikk i dag se og lest om forskning som har vist at de som drakk sukkerfri brus hadde 3 ganger større risiko for å bli demente og få slag enn andre. Anonymkode: 7fa3c...3f3 Dette tror jeg ingenting på. Link til denne "forskningen"? Anonymkode: d2161...cc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 5. juni #15 Del Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette tror jeg ingenting på. Link til denne "forskningen"? Anonymkode: d2161...cc1 https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STROKEAHA.116.016027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #16 Del Skrevet 5. juni Det er selvfølgelig ikke sunt med brus. Se hva som skjer når du putter mentos i cola eller legger en mynt i cola. Tenk på hvordan det ser ut inni tarmene, nedi magen! Grøss. Tarmhelse påvirker hjernen og følelsene våre, så å tulle i seg brus gir deg rask tilfredstillelse men på sikt blir du sur, lei og slapp. Anonymkode: 5abb6...a24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #17 Del Skrevet 5. juni 31 minutter siden, Bælfeit said: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STROKEAHA.116.016027 "When examining cumulative beverage consumption, daily intake of artificially sweetened soft drink was associated with an increased risk of both all-cause dementia and AD dementia in Models 1 and 2. However, such associations were no longer significant after adjustment for the covariates outlined in Model 3." "The observational nature of our study precludes us from inferring causal links between artificially sweetened beverage consumption and the risks of stroke and dementia." Anonymkode: d2161...cc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #18 Del Skrevet 5. juni Forskningen er fra 2017, det er kommet utallige forskningsrapporter i etterkant med andre resultater. Når det er sagt så er ikke sukkerfri brus sunt, men det er heller ikke den ultraprosesserte maten du spiser osv. Alt med måte, men du kan Google Aspartan research 2023 feks hvis du ønsker mer bakgrunn enn 1 forskningsartikkel før du lar frykten ta overhånd. Anonymkode: 52dcb...1ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #19 Del Skrevet 5. juni Kommer jo an på mengden også, det er neppe de som drikker litt Pepsi Max i helger og i selskap som er i faresonen. De som drikker tre liter om dagen bør kanskje vurdere å kutte ned, uavhengig av forskningsresultater (om ikke annet så vil nok tennene takke deg). Anonymkode: be7c9...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni #20 Del Skrevet 5. juni TomSawyer skrev (14 timer siden): Aldri rørt noe med kunstig søtning eller margarin av hydrogenbehandlet olje så overrasker meg null at dritten er usunn til tusen. Overrasker det deg ikke at dritten er usunn på grunnlag av at du ikke har rørt kunstige søtning? Så hvis man aldri har rørt kunstig søtning, så vet man mer enn andre om hvor farlig det er??? Anonymkode: 30fb8...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå