Gå til innhold

Tips til sunnere snacks, godteri og kaker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke tips har dere til sunnere snacks, godteri og kaker?

Jeg holder på med vektnedgang og i den sammenheng ser jeg etter oppskrifter på sunnere snacks, godteri og kaker. Gjerne “uten sukker” dvs sukkerestatning som sukrin, stevia eller annet og gjerne også lavkarbo. 

Eksempler på ting jeg tenker på er smoothie med yoghurt, sukkerfri gele, popcorn, yoghurt med sjokoladepudding pulver fra sukrin (sånn som er så populært på tiktok og insta), grønnsaker med dip osv osv.

Anonymkode: 3f609...f66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil ha mye større nytte av å kutte ut alt dette søte, fremfor å drive å lete etter sunnere alternativer. Så lenge du mater søtsuget vil du alltid ha søtsug. Prøv heller å kutt ut søtt og kom over søtsuget. Livet blir mye enklere da du slipper å gå rundt å kjenne søtsug. Kutt ut kaker, både sunne og usunne. Samme med snacks. Å holde på å lage alle disse «sunne» alternativene er også både tidskrevende og dyrt. Mye lettere å falle tilbake også, når du fortsetter å mate søtsuget.

Anonymkode: 691e3...f0b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fokusert mest på godt sammensatte måltider som bidrar til god blodsukkerbalanse. Da vil du merke mindre til dette suget. Nå vet jeg ikke noe om din alder eller aktivitetsnivå, men gode kilder til protein og fett er av stor betydning her. Karbohydrater vil avhenge mer av aktivitetsnivå. Fokuser gjerne på fiberrike alternativer med lav GI. Spis frukt, bær og kanskje mørk sjokolade som dessert rett etter måltidet, heller enn å vente lenge. 

utenom er smoothie et fint alternativ. Husk en fettkilde slik at blodsukkeret ikke skyter til værs. ☺️

Anonymkode: 63ad6...a78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Prøv en liten neve nøtter eller mandler, Oliven, mozarella/ babybel, kesam med blåbær, hytteost med jordbær, honningmelon og spekeskinke, sukkererter, gulrøtter, grønne sukkererter eller epler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gele laget på funlight. Jeg spiser 50-100 gram etter middag eller kvelds for å dekke behovet for søtt etter mat eller når det kommer søtsug på kvelden. Føler jeg "lurer" hjernen til å tro at den får påfyll av dessert. For meg funker det, og gjør at jeg ikke craver annet søtt. 

Anonymkode: c6d2c...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe det helt er den eneste løsningen som fungerer. 

Man opprettholder en vane, kroppen fortsetter å være vant med å crave noe.

Så klarer du det noen dager, en god stund innimellom. Så sprekker du, så har du igjen dagen etter, dagen etter er det ikke så farlig. Så tilbake til sunn snack, for så å vente på ny sprekk. Før man til slutt bare gir opp. 

Anonymkode: 4dd67...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil ha mye større nytte av å kutte ut alt dette søte, fremfor å drive å lete etter sunnere alternativer. Så lenge du mater søtsuget vil du alltid ha søtsug. Prøv heller å kutt ut søtt og kom over søtsuget. Livet blir mye enklere da du slipper å gå rundt å kjenne søtsug. Kutt ut kaker, både sunne og usunne. Samme med snacks. Å holde på å lage alle disse «sunne» alternativene er også både tidskrevende og dyrt. Mye lettere å falle tilbake også, når du fortsetter å mate søtsuget.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville fokusert mest på godt sammensatte måltider som bidrar til god blodsukkerbalanse. Da vil du merke mindre til dette suget. Nå vet jeg ikke noe om din alder eller aktivitetsnivå, men gode kilder til protein og fett er av stor betydning her. Karbohydrater vil avhenge mer av aktivitetsnivå. Fokuser gjerne på fiberrike alternativer med lav GI. Spis frukt, bær og kanskje mørk sjokolade som dessert rett etter måltidet, heller enn å vente lenge. 

utenom er smoothie et fint alternativ. Husk en fettkilde slik at blodsukkeret ikke skyter til værs. ☺️

Anonymkode: 63ad6...a78

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Å droppe det helt er den eneste løsningen som fungerer. 

Man opprettholder en vane, kroppen fortsetter å være vant med å crave noe.

Så klarer du det noen dager, en god stund innimellom. Så sprekker du, så har du igjen dagen etter, dagen etter er det ikke så farlig. Så tilbake til sunn snack, for så å vente på ny sprekk. Før man til slutt bare gir opp. 

Nei hvorfor svarer på det ts egentlig spør om🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0f025...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gresk yoghurt.  En kopp te. Knekkebrød med hardkokt egg. Litt nøtter/mandler. En neve bær, gjerne med litt yoghurt. 

Anonymkode: 6c212...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, spis alt med måte så blir livet så mye bedre. 

Anonymkode: 136c4...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan vedlikeholde et vektproblem?

Det er jo ikke det TS ønsker, håper jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valnøtter, svisker, oliven og ost funker fint her. Men jeg spiser sjokolade når jeg får lyst til det. Alt med måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tights.no har mye sukkerfritt. Mix til kaker, sjokolademousse, godteri og sukkerfri gele som er nydelig. De har også godteriet DeBron som er godt, men vær obs på at sukkerfritt godteri ofte er søtet med middel som gir diare. 3 - 4 biter holder. En del helsekostbutikker har også de samme varene, som f eks Sunkost. Jeg liker miksen til lapper som tights.no, Sunkost osv har. Nesten ingen kalorier, og kjempegode med litt bær (uten sukker) på. Av søtningsmiddel til f.eks bær, har jeg kommet fram til at Natreen smaker minst kunstig. Det selges hos f.eks Extra.

Er selvfølgelig ikke meningen at man skal stappe i seg slike ting, men greit å ha på lur. Jeg er normalvektig, men har diabetes 2, så spiser ingenting med tilsatt sukker. Så rådet er sjekk ut tights.no og Sunkost 🙂 

Anonymkode: 2f092...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi TS holder på med vektnedgang, men på samme tid opprettholder vanen som sikkert gjorde vedkommende overvektig i utgangspunktet, nemlig å snacke på kaker og annet søtt. Burde heller lære seg å kutte ut det søte og komme over søtsuget, spise mat med fett og proteiner og kjenne på en god og normal metthetsfølelse og tilfredsstillelse etter måltid. Ikke holde på å lure seg selv med «sunne» kaker. Dette, og å bare spise lettprodukter er så 2010. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi TS holder på med vektnedgang, men på samme tid opprettholder vanen som sikkert gjorde vedkommende overvektig i utgangspunktet, nemlig å snacke på kaker og annet søtt. Burde heller lære seg å kutte ut det søte og komme over søtsuget, spise mat med fett og proteiner og kjenne på en god og normal metthetsfølelse og tilfredsstillelse etter måltid. Ikke holde på å lure seg selv med «sunne» kaker. Dette, og å bare spise lettprodukter er så 2010. 

Kanskje det er vanskeligere for ts å gå fra å spise snacks og kaker til bare "fett og proteiner". Det er ikke alle som er villig til å leve et liv uten noe søtt innimellom, og bare snacke på gulerøtter og kesam. 

For øvrig kan jeg anbefale Linda Stuhaug, Kriweb og Desiree Andersen blandt annet som har mange sukkefrie oppskrifter. De har egne blogger og Instagramkontoer.

Anonymkode: 36dcd...496

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tights.no har mye sukkerfritt. Mix til kaker, sjokolademousse, godteri og sukkerfri gele som er nydelig. De har også godteriet DeBron som er godt, men vær obs på at sukkerfritt godteri ofte er søtet med middel som gir diare. 3 - 4 biter holder. En del helsekostbutikker har også de samme varene, som f eks Sunkost. Jeg liker miksen til lapper som tights.no, Sunkost osv har. Nesten ingen kalorier, og kjempegode med litt bær (uten sukker) på. Av søtningsmiddel til f.eks bær, har jeg kommet fram til at Natreen smaker minst kunstig. Det selges hos f.eks Extra.

Er selvfølgelig ikke meningen at man skal stappe i seg slike ting, men greit å ha på lur. Jeg er normalvektig, men har diabetes 2, så spiser ingenting med tilsatt sukker. Så rådet er sjekk ut tights.no og Sunkost 🙂 

Anonymkode: 2f092...5ea

Du nevner bare ultraprossesert drittmat. Miks til lapper? Lag de selv av meierismør, egg, helmelk, siktet speltmel og litt bakepulver. Topp med en klatt syltetøy og rømme. Garantert hundre ganger sunnere. 

Søkte opp en miks til lapper på tights.no og dette er ingredienslisten: Ingredienser: Glutenfritt havremel, søtstoff (erytritol), erteprotein, glutenfritt havrefiber, fettredusert linfrømel, hevemiddel (difosfat, natriumbikarbonat), vaniljearoma, kardemomme, salt, søtstoff (steviolglykosider fra stevia)

Folk bedras av denne drittmaten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye jordbær om sommeren. Gjerne med sukrin eller en liten mengde sukker/fløte.

Anonymkode: 0379a...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sunn kake og godteri finnes ikke

"Snacks" er for barn og feite amerikanere. 

Anonymkode: 0591c...7bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær og bringebær!

Anonymkode: 40fc2...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du nevner bare ultraprossesert drittmat. Miks til lapper? Lag de selv av meierismør, egg, helmelk, siktet speltmel og litt bakepulver. Topp med en klatt syltetøy og rømme. Garantert hundre ganger sunnere. 

Søkte opp en miks til lapper på tights.no og dette er ingredienslisten: Ingredienser: Glutenfritt havremel, søtstoff (erytritol), erteprotein, glutenfritt havrefiber, fettredusert linfrømel, hevemiddel (difosfat, natriumbikarbonat), vaniljearoma, kardemomme, salt, søtstoff (steviolglykosider fra stevia)

Folk bedras av denne drittmaten. 

Syltetøy er UP med mindre du lager det selv. 

Anonymkode: 4ffa7...cd5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager hjemmelaget beef jerky og har det på lufttette glassbeholdere (zwilling) i kjøleskapet. Det holder seg i månedsvis sånn.

Anonymkode: 20ae4...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...