Gå til innhold

Små hull i gulvet

georgilio

Anbefalte innlegg

Var på husvisning i dag og la merke til ganske mange små sorte hull i gulvet.
Det er et laminatgulv og det er ingen problem nevnt i tilstandsrapporten.
Hva tror du kan ha forårsaket det?

20240604-164332.jpg20240604-164334.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde noe lignende der vi bodde tidligere. Eier før oss hadde hatt noen stoler med stor flate ned mot gulvet (typ runde), som da dro og gnisset sand/partikler ned i gulvet. Var ikke fint, så vi har sett viktigheten av å ha knotter under møbler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det laminat? Ser ut som lakkert parkett egentlig. De har jo lagt inn sprekker i kvisthullene... Aldri sett det på laminat før

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, newman01 said:

Is it laminate? Looks like lacquered parquet actually. They have put in cracks in the knot holes... Never seen that on laminate before

Ja det er laminat, det er nevnt tydelig i tilstandsrapporten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, georgilio said:

En takstmann kan skrive feil, se feil eller bli opplyst feil. Jeg synes fortsatt det ser ut som småstein som har blitt presset ned og skadet lakken. Men jeg er ikke takstmann, og jeg har ikke vært der. 

Hvor i huset er det tatt bilde av gulvet?  

Blir også sånn på vinduer og andre glatte overflater hvis man står med vinkelsliper og kutter metall. Har sett metallspon på vinduer som har brent seg fast etter at noen hadde kuttet ned et rekkverk i metall og latt gnistpruten stå mot vinduet

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nuppete? Eller små hull? 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Brodder?

Anonymkode: 0d2d0...133

Brodder? Det ser jo ut som de "hullene" er på størrelse med sandkorn. 

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Er det laminat? Ser ut som lakkert parkett egentlig. De har jo lagt inn sprekker i kvisthullene... Aldri sett det på laminat før

La merke til det samme så enig med deg. Var borti en leilighet som hadde hatt en større fuktskade der omtrent alt var sortprikket..🤔...trolig noe annet her men er det fra møbler ville det ikke vært fordelt såpass utover tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i leiligheten i går og det så ut som laminatgulv. Eieren leide den.
Kan det være sigarett?
Det eneste jeg er bekymret for er om dette er et tegn på termitter eller andre insekter.

Leiligheten er fra 2017 med ventilasjon, så jeg tror ikke det er fukt.

Bildet er fra stuen - kjøkkenplass, det er for det meste i et bestemt område, men det er noen tegn i andre deler av rommet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, georgilio said:

Jeg har vært i leiligheten i går og det så ut som laminatgulv. Eieren leide den.
Kan det være sigarett?
Det eneste jeg er bekymret for er om dette er et tegn på termitter eller andre insekter.

Leiligheten er fra 2017 med ventilasjon, så jeg tror ikke det er fukt.

Bildet er fra stuen - kjøkkenplass, det er for det meste i et bestemt område, men det er noen tegn i andre deler av rommet også

Om det er termitter hadde det vært rimelig spektakulært. Slike finnes ikke i Norge

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
georgilio skrev (1 time siden):

Vi la rimeligste laminat fra IKEA for noen år tilbake da vi skulle selge, både i ei gang og trapp, og det ført opp som PARKETT! 

Noe ser ut som "naturlig" del av laminaten, laminat etterspeiler ofte parkett/tregulv, så ikke en umulig tanke at noen av flekkene er sånt noe. Hvis det har bodd barn der, så kan det jo være skader etter lek, og så har det kommer skitt i hullene som ikke kan vaskes bort ved ordinær sveiping. Ettersom det er spesielt rundt et kjøkkenområde, så kan det jo hende noen har hatt tendenser til å miste kniver eller sakser ned i gulvet? Det lager hull om de treffer riktig, det har skjedd her. Rart det ikke nevnes i tilstandsrapporten, men kan hende det ikke ble oppdaget.

Anonymkode: f8daf...547

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Merkelig at de er svarte, de hullene. Det ser ikke ut som hule eller tomme hull heller direkte, mer som noe svart som er presset ned i gulvene. Tråkket nedi på en måte. Veldig merkelig at dette skjer med laminat, for laminat er skikkelig hardt og motstandsdyktig gulv. Du kan miste en hammer på det uten at det lager merke. 

Det første jeg tenkte da jeg så de svarte prikkene, var at det så ut som glør (noe glødende) som hadde falt ned fra luften og brent seg ned i gulvet bortover. Men det er jo rart, i et så nybygd hjem.

Anonymkode: c4a2d...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror også det er hull fra brodder. 

Anonymkode: 1da43...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne merker kommer typisk under en matte feks, når man ikke har tråkket direkte på golvet. 

Anonymkode: 1da43...7c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...