Gå til innhold

SA og MA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hvilke graviditetssymptomer hadde du den gangen du opplevde SA/MA (Mener ikke symptomer på abort). Hører så mange sier at om man er kvalm i svangerskapet er det mindre sannsynlighet for å abortere. Var du kvalm eller ikke kvalm i det svangerskapet? Hvor kvalm eventuelt? 

Anonymkode: 1ba6b...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt samme symptomer uavhengig av om det har gått bra eller ikke i svangerskapene mine - ingen symptomer annet enn uteblitt mensen , ekstrem kvalme til langt uti 2 trimester og ømme bryster ( etter uke 7).  Har mistet i SA/MA 7 ganger mellom uke 8 - 15. 

Symptomer er individuelt og ikke noe som er direkte forbundet med SA/MA, men kun hvordan kroppen håndterer hcg hormon. Noen får mye symptomer og likevel går det galt, andre har ingen symptomer og det går bra. 

Særlig ved MA så har man ingen endring i symptomer fordi kroppen tror man fremdeles er gravid. 

Anonymkode: 20295...fe8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 15.08):

Jeg har hatt samme symptomer uavhengig av om det har gått bra eller ikke i svangerskapene mine - ingen symptomer annet enn uteblitt mensen , ekstrem kvalme til langt uti 2 trimester og ømme bryster ( etter uke 7).  Har mistet i SA/MA 7 ganger mellom uke 8 - 15. 

Symptomer er individuelt og ikke noe som er direkte forbundet med SA/MA, men kun hvordan kroppen håndterer hcg hormon. Noen får mye symptomer og likevel går det galt, andre har ingen symptomer og det går bra. 

Særlig ved MA så har man ingen endring i symptomer fordi kroppen tror man fremdeles er gravid. 

Anonymkode: 20295...fe8

Så forferdelig! La merke til at du har mistet litt "sent" i forhold til hva som er normalt. Vet du grunnen? Dette er vel etter hjertet har startet å slå? Var du på tidlig ul før dette? Statistikken sier at det er 3-4% sjanse for å miste etter uke 8-9.. Jeg spør fordi jeg er redd for en MA nr 3 😬❤️

Anonymkode: f034f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så forferdelig! La merke til at du har mistet litt "sent" i forhold til hva som er normalt. Vet du grunnen? Dette er vel etter hjertet har startet å slå? Var du på tidlig ul før dette? Statistikken sier at det er 3-4% sjanse for å miste etter uke 8-9.. Jeg spør fordi jeg er redd for en MA nr 3 😬❤️

Anonymkode: f034f...0f4

Rett og slett bare genetiske mangler/feil hos fosteret som ikke var forenlig med liv selv om hjertet først var begynt å slå. Så rett og slett "bare" naturens naturlige seleksjon. 

Etter uke 8 er det rundt 5% og nedover for at det går galt. 97% skjer før uke 12. 

Det er også en noe økt risiko for å miste for hver gang man mister. 

Anonymkode: 20295...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 14.50):

Hei. Hvilke graviditetssymptomer hadde du den gangen du opplevde SA/MA (Mener ikke symptomer på abort). Hører så mange sier at om man er kvalm i svangerskapet er det mindre sannsynlighet for å abortere. Var du kvalm eller ikke kvalm i det svangerskapet? Hvor kvalm eventuelt? 

Anonymkode: 1ba6b...3b0

Jeg var overstimulert da jeg var gravid, så var veldig stinn og følte at brystene var svære og følte meg rett og slett skikkelig gravid og hormonell selv om jeg bare var noen uker på vei. 

Men så plutselig våknet jeg en morgen og kroppen føltes annerledes. Jeg var ikke like stinn, brystene var ikke så ømme. Jeg fikk en vond følelse av at noe ikke stemte, googla en del og slo meg til ro med at det nok bare var normalt (og det er det jo også faktisk!). 

Kontroll i uke 8, en ukes tid etter jeg mistet mange av symtomene, viste at fosteret døde i uke 6. 

For meg var nok det at det "slapp", et symptom på at en MA, men det kunne likså godt vært at overstimuleringen avtok og at gravidsymtomene bare endret seg. 

Tror det er vanskelig å trekke noen linjer fra hvordan gravidsymptomer man har til om det vil gå bra eller ikke, da det er så indivuduelt og det kan være så mange årsaker til at fosteret ikke utvikler seg også. 

Anonymkode: 29770...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt relativt lite symptomer på graviditet. Men ømme pupper og en litt svak kvalme, mer et svakt ubehag i magen. 

Jeg har hatt mange tidlige SA, og da har jeg merket at kvalmen ble borte, og dagen etter var puppene mykere. 

Men nå husker jeg ikke helt hvordan graviditetene som gikk bra forløp seg. Kvalmen ga seg der også, men senere tror jeg. 

Anonymkode: 0a4ba...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 14.50):

Hei. Hvilke graviditetssymptomer hadde du den gangen du opplevde SA/MA (Mener ikke symptomer på abort). Hører så mange sier at om man er kvalm i svangerskapet er det mindre sannsynlighet for å abortere. Var du kvalm eller ikke kvalm i det svangerskapet? Hvor kvalm eventuelt? 

Anonymkode: 1ba6b...3b0

Jeg var bare litt kvalm i begge svangerskap. Det første gikk bra, det andre endte i MA i andre trimester. Det er sjeldent!  Da jeg mistet, syntes jeg nok symptomene ga seg rundt uke 14. Men det gjør de jo ofte i 2.trimester.

Spontanabort er jo ganske vanlig, men la oss si at risikoen er mellom 20 og 30%. Da er det mellom 70 og 80% sjanse for at det går bra. 

Det er lite vits i å henge seg veldig opp i hvor kvalm man er, etc. Om du mister, er det ingenting du kan gjøre, og du vil merke det, for å si det sånn. ❤️💔❤️

 

Anonymkode: 88bb3...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ømme bryster og tissetrengt om natten,, Litt kvalm i starten.  Mistenkte MA da jeg skulle vært uke 9 for noe føles litt galt på en måte. Aldri vært gravid før så viste ikke om det var normalt å føle seg slik jeg gjorde- viste seg å være MA uke 6-7.  

Anonymkode: 3b94c...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var ikkje kvalm i dei to første svangerskapene mine som begge enda i MA. Kun litt småuggen på morgenen før eg åt frokost. Første i uke 7, andre i uke 12. Sist graviditet var kjemisk, mao for tidlig for symptomer i det heile.

Anonymkode: ff52a...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet positivt. Begynte å blø en uke etter IKM. HCG fortsatte å stige, gikk da beskjed om at jeg enda var gravid, men spottet enda. Fikk vite på mandag at jeg har 2 foster uten noe liv (10+0) til utskraping neste uke. Har fått litt mage, veldig vondt i brystene, trøtt. Ellers ok. Spent hvordan kroppen og psyken vil takle MA

Anonymkode: 01558...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt, sliten og spiste som en hest - og koste meg med å være gravid. Skjønte ingenting da TUL viste at jeg ikke hadde vært det på en stund 😢

Anonymkode: 91d92...2ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...