Gå til innhold

Er samboer helt på jordet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, du blir utnyttet...

Anonymkode: f133c...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.. hadde flyttet for meg selv igjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei

 

Jeg er frustrert for tiden. Min samboer og jeg er veldig uenig i fordeling av ansvar/plikter og til dels økonomi. Jeg har ingen barn og hun har 3 barn fra før. Vi har vært sammen i et år nå og hun forventer at jeg skal være med å betale for barna hennes sin mat og ting de trenger ellers. Hun får barnebidrag av barnefar. 

Vi eier ikke bolig felles, men jeg leier av henne til markedspris. Jeg betaler ellers halvparten av faste utgifter som strøm, tv/internett osv.  I tillegg er det jeg som utfører vedlikehold og oppgradering på huset, men hun synes det er urimelig at hun må betale for materiellet til oppgradering eller vedlikehold. 
 

I huset ellers gjør hun lite annet enn å lage mat og vaske sine og barnas klær. Jeg tar oppvasken, rydder og støvsuger. Hun har ikke vasket gulvene på det året vi har vært samboere. 
Jeg vasker mine egne klær og lager min egen mat, da hun sier hun har nok med sitt. 
Dessverre er de veldig lite ryddige av seg, mens jeg er ryddig av person. 
 

Føler jeg bruker all min tid på å hjelpe hun og barna, mens det aldri kommer noe min vei. 

Hører med til historien at jeg studerer på deltid og jobber 60-70% stilling. Hun er på AAP.

Hun sier det er å forvente av bonuspappa-rollen og at det er helt vanlig, men jeg har vanskeligheter med å tro at de fleste menn finner seg i dette.

 

Er hun helt på jordet?

 

Anonymkode: 718a9...ac2

Nei, ikke her men endret seg om man også får felles barn, da tok jeg eierskap på alle fronter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn inn hvor mye hun har mistet i stønader på å bli samboer. Det er kanskje naturlig at du dekker noe av dette. 
Men ellers høres hun ut som om hun utnytter deg. 
gitt at du forteller det som det faktisk er, så vil jeg si at du betaler og gjør mer enn du bør

Anonymkode: 4fb7a...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei

 

Jeg er frustrert for tiden. Min samboer og jeg er veldig uenig i fordeling av ansvar/plikter og til dels økonomi. Jeg har ingen barn og hun har 3 barn fra før. Vi har vært sammen i et år nå og hun forventer at jeg skal være med å betale for barna hennes sin mat og ting de trenger ellers. Hun får barnebidrag av barnefar. 

Vi eier ikke bolig felles, men jeg leier av henne til markedspris. Jeg betaler ellers halvparten av faste utgifter som strøm, tv/internett osv.  I tillegg er det jeg som utfører vedlikehold og oppgradering på huset, men hun synes det er urimelig at hun må betale for materiellet til oppgradering eller vedlikehold. 
 

I huset ellers gjør hun lite annet enn å lage mat og vaske sine og barnas klær. Jeg tar oppvasken, rydder og støvsuger. Hun har ikke vasket gulvene på det året vi har vært samboere. 
Jeg vasker mine egne klær og lager min egen mat, da hun sier hun har nok med sitt. 
Dessverre er de veldig lite ryddige av seg, mens jeg er ryddig av person. 
 

Føler jeg bruker all min tid på å hjelpe hun og barna, mens det aldri kommer noe min vei. 

Hører med til historien at jeg studerer på deltid og jobber 60-70% stilling. Hun er på AAP.

Hun sier det er å forvente av bonuspappa-rollen og at det er helt vanlig, men jeg har vanskeligheter med å tro at de fleste menn finner seg i dette.

 

Er hun helt på jordet?

 

Anonymkode: 718a9...ac2

De fleste mennesker som blir sammen med noen med tre barn, er villige til å ta på seg en foresattrolle. Med alt hva det innebærer.

Om det ikke er for det, må du finne deg noen uten unger..

Anonymkode: 493b9...e4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her:

 

Hun sier hun vil ha fellesskapsfølelsen og derfor vil hun vi skal kjøpe inn ting sammen og dele alt av utgifter likt. Hun sier hun vil jeg også skal ha eierskap til stedet vi bor, men det kan virke som hun bare vil jeg skal ha eierskap til utgiftene.
 

Hun vasket klærne mine sporadisk før og laget mat, men hun klaget og bar seg over å måtte gjøre det så da fant jeg ut det var bedre for husfreden å gjøre de tingene selv. Da kan jeg i tillegg ha et bedre kosthold enn det hun og barna liker. 
 

Jeg syntes vi hadde det bedre som særboere, men hun insisterte og sa hun ville ha en samboer og ikke en kjæreste..

Anonymkode: 718a9...ac2

Der har du jo svart deg selv..

Du vil ikke være der du er, med dem du nå bor med..

Selvfølgelig vil det aldri fungere..

Anonymkode: 493b9...e4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, nei, dette går ikke. Det er jo åpenbart at hun vinner mye på at dere bor sammen, men hva får du ut av det? Jeg stemmer for at du kommer deg unna. 
 

Det hadde ikke ramlet meg inn at bonusfar skulle betale for mine barn. Det er jo bare feil. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mister mye penger ved å få samboer. Bostltteol blir borte. Dette tenker jeg du dekker med husleie. 

Ang arbeid på hus. Må man skille på er det en utbygging eller er det små reoerasjoner? At du bidrar  med små reperasjoner ser jeg som en selvfølge. Men skal hun ha en terasse, da betaler hun. Iht småreperasjoner, går det på felles slitasje.  

Husarbeid  bør jo deles på. Litt sært at dere ikke vasker alt sammen. Men forsåvit om hun tar barna og sitt eget og du tar ditt. Er det jo forsåvidt delt. Men rart. Klesvask er mye arbeid. Eller tar mye tid.

Gulvvask,  middag osv må jo deles på. Her kan dere bli enige om faste oppgaver eller at om en lager middag og tar oppvask, rydder og vasker den andre øvrig ting i huset. 

Jeg er bonus mor. Og har aldri pålagt min mann å betale mer på mat. Men innimellom når jeg har ekstra regninger,  sier jeg ifra at han må kjøpe mer mat. Jeg skal iallefall ikke gå tom pga ekstra til barnet hans. Mens han evnt gnur på egne penger. Så av og til ber jeg om ekstra penger på vips. 

Nå vet jeg ikke hvem av dere som handler mest og hvor mye du evnt spiser.  Men menn spiser generelt mer enn barn og kvinner.  Så mulig det fra hennes perspektiv går litt opp i opp å dele de utgiftene på to

Anonymkode: a598d...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS her:

 

Hun sier hun vil ha fellesskapsfølelsen og derfor vil hun vi skal kjøpe inn ting sammen og dele alt av utgifter likt. Hun sier hun vil jeg også skal ha eierskap til stedet vi bor, men det kan virke som hun bare vil jeg skal ha eierskap til utgiftene.
 

Hun vasket klærne mine sporadisk før og laget mat, men hun klaget og bar seg over å måtte gjøre det så da fant jeg ut det var bedre for husfreden å gjøre de tingene selv. Da kan jeg i tillegg ha et bedre kosthold enn det hun og barna liker. 
 

Jeg syntes vi hadde det bedre som særboere, men hun insisterte og sa hun ville ha en samboer og ikke en kjæreste..

Anonymkode: 718a9...ac2

Om hun vil ha fellesskapsfølelse bør hun selvfølgelig også lage mat til deg når hun lager til seg og barna, samt vaske dine klær når hun vasker deres. Kosthold må dere også enes om for et fellesskap. Litt dine valg, litt deres valg. 

Hun er urimelig i mye. Jeg hadde ikke orket om jeg var deg. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun utnytter deg. Du sier hun vil ha "fellesskapsfølelsen". Du lager din egen mat, vasker dine egne klær og tar mesteparten av renhold. Ikke mye fellesskap der, bortsett fra det økonomiske. 

Hun har nok mistet en del pengestøtte, som ekstra barnetrygd og evt bostøtte. Men hva utgjør det i kroner i forhold til det du betaler? Det er som regel billigere å bo sammen med noen enn hver for seg, men det bør være omtrent like lønnsomt for begge parter. Ikke sånn at den ene tjener på å ha samboer og den andre betaler mer enn det koster å bo alene. 

Å forsørge barna er mors og fars ansvar, ikke ditt. Å betale materialer til vedlikehold av hennes hus er hennes ansvar, ikke ditt. Om du hadde hatt god råd, så kunne du selvsagt bidratt med mer om du ønsket det. Du jobber deltid ved siden av utdanning. Høyst sannsynlig har du mindre inntekt enn henne. 

I et godt og solid forhold hvor begge vil den andres beste er det ikke alltid så nøye hvem som betaler hva. Det forholdet du beskriver minner mer om et kollektiv, hvor du burde få redusert leie fordi du står for husvask og vedlikehold. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all svarte faen har du funnet deg en dame med 3 unger som i tillegg utnytter deg? 

Anonymkode: 232b7...b2c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke vært på jordet om du ikke betalte husleie, men siden du gjør det så syns jeg ja hun tar feil. Du skal ikke måtte betale maten til barna hennes, og materialet til oppgradering er det hun som skal betale siden hun er huseier. Nå er jeg ikke mann så kan ikke svare på hva menn skal finne seg i men jeg som kvinne hadde heller ikke funnet meg i dette om rollene var byttet om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier du ditt eget sted som du eventuelt kan flytte tilbake til? 

Anonymkode: 40e5e...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ville jeg aldri delt livet mitt med. 

Høres ut som om at det er henne og barna, med deg som hjelper og støttespiller på sidelinjen. 

Dere sammen er helt på jordet, med henne i spissen for det. 

Og nei, "de fleste menn" ville ikke funnet seg i det hun krever av deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her:

 

Hun sier hun vil ha fellesskapsfølelsen og derfor vil hun vi skal kjøpe inn ting sammen og dele alt av utgifter likt. Hun sier hun vil jeg også skal ha eierskap til stedet vi bor, men det kan virke som hun bare vil jeg skal ha eierskap til utgiftene.
 

Hun vasket klærne mine sporadisk før og laget mat, men hun klaget og bar seg over å måtte gjøre det så da fant jeg ut det var bedre for husfreden å gjøre de tingene selv. Da kan jeg i tillegg ha et bedre kosthold enn det hun og barna liker. 
 

Jeg syntes vi hadde det bedre som særboere, men hun insisterte og sa hun ville ha en samboer og ikke en kjæreste..

Anonymkode: 718a9...ac2

Hun ville ha en som var med å betale. 

Anonymkode: 5da6d...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på aap, jeg bor hos mannen min og vi har to barn, ett sammen og jeg har ett fra før. Jeg betaler ikke for å bo her men har heller ingen rettigheter på huset da. Han betaler for alt som koster med å bo, for bilene osv. Jeg betaler for maten (til alle selvfølgelig), gjør det meste av husarbeid og betaler for mitt eget barns barnehage og ting barnet trenger, felles barnet spleiser vi mer på ting til. Mitt barn får av og til ting hos min samboer, han kan godt kjøpe han noe, og han betaler gjerne om vi spiser ute, kjøper en is eller noe, men det daglige er det naturligvis jeg som står for. Jeg tenker at mye av grunnen til at han betaler mer enn meg og for meg og barna, er fordi han er glade i oss og vil at vi skal ha det bra! 
 

  Syns damen du bor sammen med høres veldig egoistisk ut. Selvfølgelig må hun betale materialer selv om du gjør jobben, det er jo hun som sitter igjen med gevinsten. Og barna skal jo hun og barnefar betale for. At du betaler leie burde jo utløse at hun får bedre råd til andre ting. Her må du sette ned foten, ellers så blir du utnyttet! 

Anonymkode: 32455...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres aldeles ikke bra, og jeg har dessverre en følelse på at hun utnytter deg. Men ikke bli som min samboer heller, det finnes en fin mellomting. Jeg hadde to barn da jeg møtte min samboer, han valgte også dem inn i livet sitt. Jeg har aldri pålagt han å betale for mine barn, men jeg synes det var trist at han aldri kunne spandere en is på dem en gang. Når vi fikk fellesbarn så har han ikke vært spandabel på mine barn da heller, de bor med oss hundre prosent, men jeg har aldri klaget. Til og med når vi handler og jeg ønsket å kjøpe telys for å ha det litt hyggelig hjemme, så må jeg legge på "neste kunde brikke" og betale de lysene selv. Jeg kunne også tenkt meg den felleskapfølelsen, men aldri om jeg hadde pålagt han å betale halvparten av ting til mine barn fra før, men en is eller lørdagsgodt hadde jeg satt pris på om vi kunne ta på fellesen fordi vi tross alt er en familie. 

Du burde vise hun denne tråden her, og fortelle hun at hun er urimelig. 

Anonymkode: b4122...f0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Om hun eier huset er det selvfølgelig hun som skal betale materialer til oppussing, og være takknemlig for at du utfører. Mat vet jeg ikke om jeg hadde lagt meg opp i. Ting barna trenger er hennes ansvar. 

Enig med dette. Så lenge han ikke har eierskap i felles bolig så skal han selvsagt ikke betale kostnadene ved oppussing. Man kan kanskje argumentere for at han også sliter på boligen, men når han legger inn både arbeid og betaler husleie så er det komplett urimelig at han skal står for materialkostnader ved oppussing også. Selv vokste jeg opp med mor og en stefar som ikke eide huset vi bodde i, men han gjorde store forbedringer og vedlikehold gjennom 40 år. Mens mamma sto for de materielle kostnadene siden hun sto som eier på huset. Minnelig ordning som funket fint.

Til TS:

Selv hadde jeg ikke klart å dele livet med en mann som har så lite logiske og urimelige tanker om hva som er rettferdig fordeling av kostnader og gjøremål som dama di har. Jeg håper hun har andre kvaliteter som gjør opp for alle disse urimelighetene du blir utsatt for.

Anonymkode: 93c8b...48f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt det samme, men jeg har en samboer og leier av meg, og han har ett barn annenhver helt. 
Han hjelper meg å pusse opp huset, fordi han har kompetanse som jeg ikke har. Jeg betaler selvsagt alt av materiale. I tillegg kommer han til å få avslag på prisen den dagen han skal kjøpe seg inn, fordi han «jobber» for meg. Si at huset blir verdt 4 mill, da blir det 2 mill på hver. Da kanskje han bare betaler 1.7. Det synes jeg er rett og rimelig. 
 

jeg betaler ikke for hans barn sitt utstyr, aktiviteter osv, men vi har felles matkonto som vi handler inn av, så jeg er med på å betale for maten. Det synes jeg er helt greit, men så er barnet her bare annenhver helg, så det blir strengt tatt ikke så mye. 
 

synes samboeren din krever for mye av deg økonomisk, virkelig. Det er ikke rettferdig å forvente alt hun forventer. 

Anonymkode: 77e6b...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig forbauset over hvor forretningsmessig noen ordner såkalt samboerskap. Jeg synes dette langt på vei minner mer om et organisert bofellesskap enn samboerskap. Sånt kan ikke være grunnlag for et livslangt forhold . . .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...