Gå til innhold

Borettslaget vil spraye ugresset og forstår ikke at insektene dør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er vel ikke snakk om at noen er onde. Vi har alle barn og barne-barn vi ønsker skal kunne leve opp. Men overlat fag-utfordringer til de som kan det best. Er en grunn til at det er mye gress og husdyr i Rogaland (monokultur som du nevner). Klimaet der nede med mye vind og nedbør gjør at ingen satser på matkorn der nede. De beste områdene på sentrale Østlandet derimot, er viktig for landet med hensyn til matsikkerhet og matkorn. Insekter innretter seg etter lokale forhold, gresshopper eksisterer ikke på vestlandet f.eks.

Anonymkode: 3bf62...eee

Det er jo det jeg sier, bøndene kan ikke ta hensyn til insekter og annen natur, de må produsere mest mulig. 

Anonymkode: 46a7a...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg kjører rundt så ser jeg mange jorder med mye løvetann, og jorde- og veikanter har massevis av blomstrende ugress + at det er mye i skogen av bl.a. hvitveis, bringebær og trær som blomstrer.

Jeg tror insektene klarer seg bra om det blir borte noen ugressblomster i bynære strøk. Ofte er det jo plantet mye blomster i de samme strøkene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (4 timer siden):

Hm. Der vi bor er det ingen som sprøyter beiteområde dyrene går på. Her er det blåkkokker, firkløver , løvetann, prestekrager og andre markbkomster. Dere vet det at pga for lite beitedyr gjør at en del markblomster ikke får grodd op, årsak er at andre planter tar over

Ja vet det, beitedyr har vært her siden tidenes morgen og er en viktig del av økosystemene.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (32 minutter siden):

Når jeg kjører rundt så ser jeg mange jorder med mye løvetann, og jorde- og veikanter har massevis av blomstrende ugress + at det er mye i skogen av bl.a. hvitveis, bringebær og trær som blomstrer.

Jeg tror insektene klarer seg bra om det blir borte noen ugressblomster i bynære strøk. Ofte er det jo plantet mye blomster i de samme strøkene også.

Du tror det ja men det stemmer ikke.

Insektene får i seg giften vi sprøyer plantene med for å drepe de. Insektene dør, finner ikke veien hjem eller finner veien hjem og forgifter dronninga i bolet.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (5 timer siden):

Du tror det ja men det stemmer ikke.

Insektene får i seg giften vi sprøyer plantene med for å drepe de. Insektene dør, finner ikke veien hjem eller finner veien hjem og forgifter dronninga i bolet.

For det første så har ikke jorder og grøftekanter blitt sprøytet siden de fortsatt har ugras, - ugras visner fort etter sprøyting. Jorder med gras blir sjelden sprøytet da det ikke gjør noe med ugras der. 

For det andre så dør ikke insekter av ugressmidler, men av insektsmidler. Om det trengs å sprøytes med insektsmidler (mot lus, sikader bl.a i f.eks. jordbær), så skal det gjøres seint på kvelden for å hindre at nytteinsektene dør.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dere finner en løsning,så trasker jeg ut og plukker LØVETANN til 20 Belgiske kjemper🐰.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok det beste er å ta tiden til hjelp, skrive innlegg om det på borettslagets hjemmeside eller gruppe hvis dere har noe slikt, ta det opp på årsmøte osv. Kanskje få noen fra boligbyggelaget til å holde et innlegg hvis de kan noe om dette? Mange beboere vil nok etterhvert være enig med deg, men det tar tid å endre mindset og du må gi både beboere og styre tid til å la budskapet synke. Ikke bli hun sinte, kjeftete, da lukker folk ørene, men legg det frem som forslag med jevne mellomrom. 

Hos oss klippes det også jevnlig, ingen har tatt den kampen, men veldig mange lar gresset gro i hagene, og en engasjert gruppe har også etablert en bie/humleeng på fellesarealet - finansiert av midler fra styret. Veldig fin måte å spre budskapet på, uten at det rammer hele fellesarealet, og folk har lært masse gjennom dette prosjektet. Jeg tror nok terskelen for å foreslå å la gresset gro nå ville være mye lavere enn før vi fikk denne enga. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hanne67 said:

Når jeg kjører rundt så ser jeg mange jorder med mye løvetann, og jorde- og veikanter har massevis av blomstrende ugress + at det er mye i skogen av bl.a. hvitveis, bringebær og trær som blomstrer.

Jeg tror insektene klarer seg bra om det blir borte noen ugressblomster i bynære strøk. Ofte er det jo plantet mye blomster i de samme strøkene også.

Men insektene klarer seg ikke bra! Nedgangen i insektsbestanden er enorm! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er insektene, men denne giften er ekstremt kreftfremkallende, og i det skal barn og dyr leke??? 
Helt horribelt at noen faktisk velger denne løsningen i dagens liksom opplyste samfunn. 
Google Roundup og kreft så får du litt å slå i bordet med!

Anonymkode: af45f...db1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (2 timer siden):

For det første så har ikke jorder og grøftekanter blitt sprøytet siden de fortsatt har ugras, - ugras visner fort etter sprøyting. Jorder med gras blir sjelden sprøytet da det ikke gjør noe med ugras der. 

For det andre så dør ikke insekter av ugressmidler, men av insektsmidler. Om det trengs å sprøytes med insektsmidler (mot lus, sikader bl.a i f.eks. jordbær), så skal det gjøres seint på kvelden for å hindre at nytteinsektene dør.

Jeg vet ikke hva insektene dør av, men insektene trenger blomstene, og blomstene dør av ugressmiddel.

Anonymkode: a706d...d90

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne67 skrev (8 timer siden):

Når jeg kjører rundt så ser jeg mange jorder med mye løvetann, og jorde- og veikanter har massevis av blomstrende ugress + at det er mye i skogen av bl.a. hvitveis, bringebær og trær som blomstrer.

Jeg tror insektene klarer seg bra om det blir borte noen ugressblomster i bynære strøk. Ofte er det jo plantet mye blomster i de samme strøkene også.

dette er jo bare tull.

Det er et faktum at insektene dør.

Det er et faktum at de store hagene med blomster forsvinner. Hagene forsvinner delvis fordi vi fortetter i byene ved å bygge boliger i de tidligere s.k. eplehagene, og delvis fordi folk ikke velger blomster.

Den typiske hagen i dag består av en flekk grønn plen, en tujahekk, masse stein og platting og en ampel med sommerblomster, som er kraftig sprøytet fra produsentens side.

Det er et faktum at hagene er viktige for insekter og fugler, når de naturlige stedene deres blir ødelagt av menneskene.

Anbefaler denne korte og greie artikkelen som oppsummerer det bra:

https://www.lillehammer.kommune.no/gjoer-hagen-mer-insektsvennlig.6231719-493215.html

Anonymkode: a706d...d90

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

dette er jo bare tull.

Det er et faktum at insektene dør.

Det er et faktum at de store hagene med blomster forsvinner. Hagene forsvinner delvis fordi vi fortetter i byene ved å bygge boliger i de tidligere s.k. eplehagene, og delvis fordi folk ikke velger blomster.

Den typiske hagen i dag består av en flekk grønn plen, en tujahekk, masse stein og platting og en ampel med sommerblomster, som er kraftig sprøytet fra produsentens side.

Det er et faktum at hagene er viktige for insekter og fugler, når de naturlige stedene deres blir ødelagt av menneskene.

Anbefaler denne korte og greie artikkelen som oppsummerer det bra:

https://www.lillehammer.kommune.no/gjoer-hagen-mer-insektsvennlig.6231719-493215.html

Anonymkode: a706d...d90

De naturlige stedene for fugler/insekter er kanskje heller ute på Landet? Hvor mange fugler og insekter blir ikke kjørt i hjel av biler? Hvor mange dør av eksos og andre forurensinger, ikke minst maten de spiser her? Så må dere slutte å påstå at bønder og gartnere bruker en hinsides mengde gift-sprøytemidler. Det sprøytes, ja,- men ikke i nærheten av hva noen påstår her inne, bruken går kraftig nedover dels pga. kjempehøye avgifter og det som sprøytes kan like gjerne være miljøvennlige stoffer uten gift. Neste gang dere skal diskutere dette i borettslaget anbefaler jeg dere å invitere en fra Park og anlegg i kommunen som har greie på dette til å holde foredrag. Tror ikke det finnes så mange agronomer her ut i fra alt som blir skrevet..

Anonymkode: 3bf62...eee

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De naturlige stedene for fugler/insekter er kanskje heller ute på Landet? Hvor mange fugler og insekter blir ikke kjørt i hjel av biler? Hvor mange dør av eksos og andre forurensinger, ikke minst maten de spiser her? Så må dere slutte å påstå at bønder og gartnere bruker en hinsides mengde gift-sprøytemidler. Det sprøytes, ja,- men ikke i nærheten av hva noen påstår her inne, bruken går kraftig nedover dels pga. kjempehøye avgifter og det som sprøytes kan like gjerne være miljøvennlige stoffer uten gift. Neste gang dere skal diskutere dette i borettslaget anbefaler jeg dere å invitere en fra Park og anlegg i kommunen som har greie på dette til å holde foredrag. Tror ikke det finnes så mange agronomer her ut i fra alt som blir skrevet..

Anonymkode: 3bf62...eee

jeg har da virkelig ikke påstått noe som helst om verken bønder eller gartnere. Jeg opprettet denne tråden for, som det står både i HI og overskriften, å snakke om fellesområdene til borettslag, og velforeninger og private hager.

Og når det gjelder påstanden om de naturlige stedene for fugler og insekter, så er jo problemet at disse forsvinner,  pga menneskers aktivitet. Og da blir altså hageeiere oppfordret til å komme på banen for å avhjelpe.

 

Anonymkode: a706d...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 20.38):

styret i borettslaget er manisk opptatt av plenklipping og ugressgift. De begynner med plenklipping rett etter påske, og sprayer hver minste løvetann med gift.

De har null forståelse for at pollinatorene dør. De synes No Mow May er en vits.

Jeg sitter i styret selv, men de bare rister på hodet av sånne som meg.

Hvordan kan jeg nå gjennom til disse menneskene?

Og hva er rette veien å gå for å gjøre det bedre neste år? bør jeg spørre hva de andre medlemmene mener? altså de som ikke sitter i styret? det er vel ikke akkurat en årsmøtesak?

Anonymkode: a706d...d90

Når foretas sprøyting?  Hvilken tid på døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Når foretas sprøyting?  Hvilken tid på døgnet?

aner ikke. Samme det vel. Insektene trenger blomstene levende.

Anonymkode: a706d...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

aner ikke. Samme det vel. Insektene trenger blomstene levende.

Anonymkode: a706d...d90

Det er ikke det samme. Sprøytes det før solnedgang,så blir insektene forgiftet.  Etter solnedgang så er det hel greit 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (28 minutter siden):

Det er ikke det samme. Sprøytes det før solnedgang,så blir insektene forgiftet.  Etter solnedgang så er det hel greit 😊😊😊

nei, det er ikke greitt, fordi sprøyting av ugress gjør at ugresset dør. Og ugresset er ikke ugress for insektene - det er livsnødvendig.

Anonymkode: a706d...d90

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En ting er insektene, men denne giften er ekstremt kreftfremkallende, og i det skal barn og dyr leke??? 
Helt horribelt at noen faktisk velger denne løsningen i dagens liksom opplyste samfunn. 
Google Roundup og kreft så får du litt å slå i bordet med!

Anonymkode: af45f...db1

Her er det ekstremt mye uvitenhet. Alle sprøytemidler må godkjennes av myndighetene før de kan omsettes. Alle som skal bruke dette må ha autorisasjon og bestått fagprøve. Verneutstyr. Og så tror du at det blir solgt EKSTREMT KREFTFREMKALLENDE midler i butikken som hvermannsen kan bruke? Tror du barn og dyr liksom bader i dammer av Roundup? Seriøst? Kan opplyse om at disse midlene blir påført planteblader i et tynt lag, så tynt at det ikke drypper av bladene en gang. Etter en time er fuktigheten absorbert av planten og verken folk eller dyr tar skade av å tråkke i det. Så kan du jo lese deg opp i dagens VG om hvor sunt det er å spise fet fisk? Kan du vise til samme advarsel som følger av riktig bruk av Roundup? Vennligst svar meg på dette!

Anonymkode: 3bf62...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det ekstremt mye uvitenhet. Alle sprøytemidler må godkjennes av myndighetene før de kan omsettes. Alle som skal bruke dette må ha autorisasjon og bestått fagprøve. Verneutstyr. Og så tror du at det blir solgt EKSTREMT KREFTFREMKALLENDE midler i butikken som hvermannsen kan bruke? Tror du barn og dyr liksom bader i dammer av Roundup? Seriøst? Kan opplyse om at disse midlene blir påført planteblader i et tynt lag, så tynt at det ikke drypper av bladene en gang. Etter en time er fuktigheten absorbert av planten og verken folk eller dyr tar skade av å tråkke i det. Så kan du jo lese deg opp i dagens VG om hvor sunt det er å spise fet fisk? Kan du vise til samme advarsel som følger av riktig bruk av Roundup? Vennligst svar meg på dette!

Anonymkode: 3bf62...eee

hvis du tror at alt myndigheten godkjenner, eller anbefaler!,  er trygt, så lever du i lalaland:

Tilfeldig eksempel fra siste døgn: Fet fisk

 

Anonymkode: a706d...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...