Million Skrevet 3. juni #1 Del Skrevet 3. juni (endret) Jeg ser for tiden en gammel krim-serie som heter "Jessica Fletcher" med Angela Lansbury (nå avdød) i rollen som mrs Fletcher. Hun er forfatter av krimbøker som på fritiden (hun er 60 år i starten av serien ca) hjelper politifolk rundt omkring med å løse mord. Og tror du ikke hun klarer å løse hvert eneste ett? Det er ikke verst. Leste en plass at serien hadde 265 episoder totalt, minst ett mord i hver, og hun har da løst dem alle. Akkurat nå holder jeg på med den 27. episoden. Har sett hele sesong 1 og deler av sesong 2. Denne serien gikk fra 1984 til 1996 (tror jeg det var), og episodene jeg har sett hittil har altså blitt spilt inn på midten av 1980-tallet. Og det merkes.... Av de 27 episodene jeg har sett, har kun kanskje 4 av dem inneholdt fargede afroamerikanere! Den ene episoden så gikk det bare forbi et afroamerikansk par når hovedpersonen gikk og snakket med noen andre hvite mennesker, de fargede hadde ingen replikker. Det var alt. Det er stort sett bare hvite amerikanere som brukes som skuespillere, men altså med noen svært få unntak. Kun EN episode har en farget mann hatt en talerolle å snakke om, han var politimann på en karibisk øy, så det skulle bare mangle... Akkurat nå ser jeg også en ting som går igjen i alle episodene der det kjøres bil; de setter seg bare inn og kjører avgårde. INGEN bruker bilbelte! Det henger der bare til pynt i bilen, verken fører eller passasjerer bryr seg. De røyker overalt uten å spørre om det er greit. Fyrer opp sigaretter i alle slags situasjoner. Kvinner generelt på 80-tallet hadde åpenbart kort hår! Noen strekker det litt langt og har hår til skuldrene, men ikke lenger enn det. Denne sesongen (2) som jeg holder på med nå, har det dukket opp den første og eneste kvinnen med skikkelig langt hår, som gikk ned til øverst på korsryggen. Det var vel moten den gangen, å ha kort hår. Blir minnet på det når jeg ser slike tv-programmer fra den tiden. Hva legger dere merke til i gamle tv-programmer og filmer dere ser? Noe som stikker seg ut, noe som er opprørende, irriterende, morsomt, latterlig, tankevekkende og som vi ikke ser i dagens tv og film? Endret 3. juni av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #2 Del Skrevet 3. juni Million skrev (5 timer siden): Jeg ser for tiden en gammel krim-serie som heter "Jessica Fletcher" med Angela Lansbury (nå avdød) i rollen som mrs Fletcher. Hun er forfatter av krimbøker som på fritiden (hun er 60 år i starten av serien ca) hjelper politifolk rundt omkring med å løse mord. Og tror du ikke hun klarer å løse hvert eneste ett? Det er ikke verst. Leste en plass at serien hadde 265 episoder totalt, minst ett mord i hver, og hun har da løst dem alle. Akkurat nå holder jeg på med den 27. episoden. Har sett hele sesong 1 og deler av sesong 2. Denne serien gikk fra 1984 til 1996 (tror jeg det var), og episodene jeg har sett hittil har altså blitt spilt inn på midten av 1980-tallet. Og det merkes.... Av de 27 episodene jeg har sett, har kun kanskje 4 av dem inneholdt fargede afroamerikanere! Den ene episoden så gikk det bare forbi et afroamerikansk par når hovedpersonen gikk og snakket med noen andre hvite mennesker, de fargede hadde ingen replikker. Det var alt. Det er stort sett bare hvite amerikanere som brukes som skuespillere, men altså med noen svært få unntak. Kun EN episode har en farget mann hatt en talerolle å snakke om, han var politimann på en karibisk øy, så det skulle bare mangle... Akkurat nå ser jeg også en ting som går igjen i alle episodene der det kjøres bil; de setter seg bare inn og kjører avgårde. INGEN bruker bilbelte! Det henger der bare til pynt i bilen, verken fører eller passasjerer bryr seg. De røyker overalt uten å spørre om det er greit. Fyrer opp sigaretter i alle slags situasjoner. Kvinner generelt på 80-tallet hadde åpenbart kort hår! Noen strekker det litt langt og har hår til skuldrene, men ikke lenger enn det. Denne sesongen (2) som jeg holder på med nå, har det dukket opp den første og eneste kvinnen med skikkelig langt hår, som gikk ned til øverst på korsryggen. Det var vel moten den gangen, å ha kort hår. Blir minnet på det når jeg ser slike tv-programmer fra den tiden. Hva legger dere merke til i gamle tv-programmer og filmer dere ser? Noe som stikker seg ut, noe som er opprørende, irriterende, morsomt, latterlig, tankevekkende og som vi ikke ser i dagens tv og film? Når du nevner dette med hudfarge, lurer jeg på noe; er det noen som vet om man i Afrika har samme grad av ønske om å endre hudfargen i TV-seriene de spiller inn der, og lar personer som i forhold til handlingen burde vært fargede, spilles av hvite skuespillere ...? Anonymkode: 647e6...602 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #3 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 0.33): Når du nevner dette med hudfarge, lurer jeg på noe; er det noen som vet om man i Afrika har samme grad av ønske om å endre hudfargen i TV-seriene de spiller inn der, og lar personer som i forhold til handlingen burde vært fargede, spilles av hvite skuespillere ...? Anonymkode: 647e6...602 Du forstår vel at situasjonen ikke kan speilvendes. Har du hort litt mye på sure gubber? Anonymkode: 3abb7...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #4 Del Skrevet 8. juni . Anonymkode: ccd5c...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #5 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du forstår vel at situasjonen ikke kan speilvendes. Har du hort litt mye på sure gubber? Anonymkode: 3abb7...a5a Hvorfor ikke ...? Er ikke hudfarge bare hudfarge? Om det er de beste skuespillerne som skal velges uavhengig av personens etnisitet, må dette vel også gjelde afrikanske TV-serier? Anonymkode: 647e6...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #6 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor ikke ...? Er ikke hudfarge bare hudfarge? Om det er de beste skuespillerne som skal velges uavhengig av personens etnisitet, må dette vel også gjelde afrikanske TV-serier? Anonymkode: 647e6...602 Men for å besvare spørsmålet til TS: Million skrev (På 3.6.2024 den 19.01): JHva legger dere merke til i gamle tv-programmer og filmer dere ser? Noe som stikker seg ut, noe som er opprørende, irriterende, morsomt, latterlig, tankevekkende og som vi ikke ser i dagens tv og film? En serie både jeg og mange andre setter pris på, er "Fawlty Towers". Det som definitivt er tankevekkende ved denne serien, er at den aldri kunne ha blitt spilt inn i dagens politisk korrekte virkelighet; tenk hvor mye uforglemmelig humor vi hadde gått glipp av, og gjør det fordi man har satt kunsten i bur - Manuel ville aldri ha kunnet bli fremstilt slik idag: Anonymkode: 647e6...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #7 Del Skrevet 8. juni Det gjenspeiler seg ofte i tiden det ble lagd. På 80-tallet var det populært med kort hår på kvinner, det bodde færre fargede mennesker i Europa osv. Akkurat det med bilbelte vet jeg ikke. Husker da vi, som første familie i bygda, kjøpte bil med integrerte bilbelter. Det var stort! Før det krangle jeg og bror om hvem som skulle ligge i hattehylla Med bilbelter måtte vi sitte på hver vår plass. Hele tiden. Det var bare så kjedelig. Anonymkode: 32fc2...920 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #8 Del Skrevet 8. juni I en liten småby i Maine (hvor handlingen i Jessica Fletcher hovedsakelig foregår) var det vel ikke naturlig å plutselig bosette enorme mengder svarte på den tiden... Anonymkode: b5f9a...300 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #9 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gjenspeiler seg ofte i tiden det ble lagd. På 80-tallet var det populært med kort hår på kvinner, det bodde færre fargede mennesker i Europa osv. Akkurat det med bilbelte vet jeg ikke. Husker da vi, som første familie i bygda, kjøpte bil med integrerte bilbelter. Det var stort! Før det krangle jeg og bror om hvem som skulle ligge i hattehylla Med bilbelter måtte vi sitte på hver vår plass. Hele tiden. Det var bare så kjedelig. Anonymkode: 32fc2...920 Samt det at man i 1980-årene - og tidligere, og litt senere - kunne senke skuldrene litt, uten å la seg krenke av alt mulig rart. Både satiren i "Seinfeld" og den fysiske voldsbruken mot stakkars Manuel i "Fawlty Towers" hadde vært helt uhørt idag. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I en liten småby i Maine (hvor handlingen i Jessica Fletcher hovedsakelig foregår) var det vel ikke naturlig å plutselig bosette enorme mengder svarte på den tiden... Anonymkode: b5f9a...300 Men det er det tydeligvis blitt i "Midsomer Murders" (Mord og mysterier), der man senere i serien har fått en freksvens av fargede personer som aldri hadde skjedd i virkeligheten på en stokk konservativ engelsk landsbygd. Anonymkode: 647e6...602 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå