Gå til innhold

Erfaring med å spise bare 2 måltider om dagen + periodisk faste? 

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å forsøke periodisk faste og spise bare 2 måltider om dagen for å se om det kan passe meg og hjelpe meg med vektnedgangen (jeg skal ned 34 kg). 

Jeg tenker da kanskje att begge de 2 måltidene skal bestå av flere deler og ikke bare mye av det samme. F.eks til lunsj/middag: i stedet for å spise en stor porsjon eggerøre med bacon så velger jeg heller å spise en del forskjellige ting som f.eks eggerøre med bacon og grønnsaker, liten skive brød med smør og yoghurt med bær og nøtter.

Også kan jeg spise kveldsmat: f.eks karbonadedeig eller kyllingfilet eller laks med mye salat og agurk, paprika, mais, tomat osv også legge til litt potet eller quinoa eller lignende og noe hjemmelaget dressing av rømme og krydder. Kanskje noe smoothie laget av cottage cheese, bær og chia o.l. 

Jeg ønsker gjerne svar på 3 spørsmål :

1) Hva jeg burde spise og hvordan sette sammen de 2 måltidene?

2) Om det fungerer og er overkommelig å klare spise bare 2 måltider om dagen?

3) Hvilke klokkeslett jeg burde satse på å spise? Jeg er ufør så jobber bare to dager i uken og er hjemme kl 14, så tenker kanskje første måltid rundt kl 14:15 også siste måltid kl 19?

Anonymkode: 7fc1c...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte med vektnedgang i mars i fjor, men har holdt på med to måltider om dagen siden rett over nyttår nå. Har gått ned totalt ca 28 kg, men det gikk jo naturlig nok raskere i starten. Har gått ned ca 12-13 siden nyttår.

Spiser på jobb i 10-13-tiden og middag når jeg kommer hjem i 1630-19-tiden (jobber dagtid, men i tidsrommet mellom 07 og 17, så ikke likt hver dag).

Jeg lever helt fint med dette i 19 av 20 tilfeller nå. Er aldri "hangry" og skjelven som jeg kunne bli før. Passer på å spise forholdsvis riktig. Frokost er stort sett Fiber Balance knekkebrød med cottage cheese og Lerum sukkerfritt syltetøy pluss litt paprika/gulrot/avokado ved siden av.

Middag spiser jeg det vi har, men hender jeg tilpasser til mer "riktig" for min del på min tallerken. Men i all hovedsak kan jeg spise det jeg vil til middag med dette opplegget. Passer på proteiner og grønnsaker her også, ihvertfall i hverdagen.

Det er verdt et forsøk! Ikke gi opp om du må spise mer noen ganger i starten. Bare fortsett neste dag! Og det går an å begynne med et mellommåltid feks om det skulle bli nødvendig i starten.

Anonymkode: 4fa53...c45

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har litt lyst til å forsøke periodisk faste og spise bare 2 måltider om dagen for å se om det kan passe meg og hjelpe meg med vektnedgangen (jeg skal ned 34 kg). 

Jeg tenker da kanskje att begge de 2 måltidene skal bestå av flere deler og ikke bare mye av det samme. F.eks til lunsj/middag: i stedet for å spise en stor porsjon eggerøre med bacon så velger jeg heller å spise en del forskjellige ting som f.eks eggerøre med bacon og grønnsaker, liten skive brød med smør og yoghurt med bær og nøtter.

Også kan jeg spise kveldsmat: f.eks karbonadedeig eller kyllingfilet eller laks med mye salat og agurk, paprika, mais, tomat osv også legge til litt potet eller quinoa eller lignende og noe hjemmelaget dressing av rømme og krydder. Kanskje noe smoothie laget av cottage cheese, bær og chia o.l. 

3) Hvilke klokkeslett jeg burde satse på å spise? Jeg er ufør så jobber bare to dager i uken og er hjemme kl 14, så tenker kanskje første måltid rundt kl 14:15 også siste måltid kl 19?

Å spise to måltider gjør at du går ned så samt du er i underskudd det gjør 6 måltider også. Periodisk faste har jeg testet ble bare stresset av, jeg spiser når jeg spise.

Anonymkode: 304a6...ef5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du går en skummel vei når du gjør noe lett til noe komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut bøker om Keto (lite karbo og ikke sukker/alkohol) da slipper du være så sulten, og vil gå raskere ned ( f eks ca 800-1200 kcal om dagen). Ikke farlig når du skal gå ned så mye. 
Sjekk Dr Erik Berg YouTube og Jason Fung ang faste (delvis, eller 24 t osv - det gir resultater og kroppen heles, den har hatt nok å stå i når den har fått for mye mat over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spis lunsj og middag (2 måltider). Aldri noe snacking eller noe før, i mellom, eller etter disse måltidene. Vær aktiv/tren i mellom måltidene hver dag. Velg mest mulig «ekte» mat, men unn deg hva du vil i blant. Gikk ned 30 kilo med denne oppskriften og holdt meg der nede.

Anonymkode: 65506...5e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør rådføre seg med lege før man går på faste dietter, ikke alle tåler disse like godt og man kan blir skikkelig dårlig. Få legen til å ta blodprøver for å sjekke om kroppen din tåler det først. 

Anonymkode: 39b49...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å spise to måltider gjør at du går ned så samt du er i underskudd det gjør 6 måltider også. Periodisk faste har jeg testet ble bare stresset av, jeg spiser når jeg spise.

Og noen blir stressa av å planlegge så mange måltider og unngå at hvert av dem blir for store. Synes det er så styrete å hele tiden passe på det. Jeg synes det er veldig deilig å bare skru av mentalt og vite at nå trenger jeg ikke tenke på hva jeg skal spise på en stund. 

Anonymkode: ca8cd...9dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg blir mye mindre stresset av å passe på kaloriinntaket i to måltider enn i 5-6 måltider. Så dette tror jeg er individuelt!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist lunsj og middag i 2mnd nå- hender jeg noen ganger blir veldig sulten etter trening, da har jeg spist to knekkebrød til kveldsmat. Er ikke veldig streng på fasten, men holder den 5-6dager i uken. Gått ned 9kg

Anonymkode: e0ecd...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker slitsomt. Å ha et spise vindu har gjort det veldig enkelt for meg, siden det varierer litt med mat ønsker og om jeg er sulten eller ikke. 

Jeg ville heller ventet til jeg ble sulten, og spist det jeg hadde lyst på der og da (av fornuftige alternativer selvfølgelig). 

Jeg merker at når jeg tvinger i meg mat så blir jeg mett og da slipper jeg å bli for sulten og da kan det hende jeg gjør ufornuftig valg.

Anonymkode: 77587...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 9.43):

Jeg blir mye mindre stresset av å passe på kaloriinntaket i to måltider enn i 5-6 måltider. Så dette tror jeg er individuelt!

Det kan fysiologisk skape en stressreaksjon i kroppen, særlig for dem med diabetes men også for folk med kronisk stress, noe mange overvektige kan ha. Jeg tenker ikke på opplevd stress men betennelser i kroppen noe alle overvektige har. Så periodisk faste er ikke nødvendigvis noe som er riktig for alle til enhver tid. 

Anonymkode: 8b95e...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan fysiologisk skape en stressreaksjon i kroppen, særlig for dem med diabetes men også for folk med kronisk stress, noe mange overvektige kan ha. Jeg tenker ikke på opplevd stress men betennelser i kroppen noe alle overvektige har. Så periodisk faste er ikke nødvendigvis noe som er riktig for alle til enhver tid. 

Anonymkode: 8b95e...170

Hvordan vil i så fall den stressreaksjonen oppleves? Jeg spør oppriktig altså, for etter mange år med fedme (og dertil alltid høy crp ved blodprøver), så har jeg nå gått ned snart 30 kilo (fortsatt såvidt i fedmekategorien, men gått ned fra BMI 40 til 30,5), og crp er for første gang på så lenge Fürst har registrert prøvene mine innenfor normalen. Jeg føler meg jo mye bedre nå som jeg spiser kun to ganger, kroppen funker bedre osv, men jeg lurer oppriktig på hvordan man kan merke at man stresser kroppen med for få måltider?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...