Gå til innhold

Hvorfor er det så enorme temperaturforskjeller i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ikke uvanlig at det går fra minus 30 til pluss 30 grader i løpet av året enkelte steder i Norge. Det er en temperaturforskjell på 60 grader. Det er jo helt spinnvilt. Er dette vanlig rundt om i verden?

Jeg var i Singapore sist sommer, og der er det omtrent pluss 30 grader året rundt. Varierer kanskje med et par grader opp og ned.

Hvorfor er klima i Norge sånn som det er?

Anonymkode: 23cac...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ligger akkurat passe langt unna ekvator og passe nærme nordpolen. Singapore ligger ganske nærme ekvator, hvor temperatur er rimelig stabil. Stedet er også omringet av et rimelig varmt hav

Vi har også havet, kombinert med golfstrømmen, som gjør det mildere på vinteren på vestsiden av landet. 

Men -30 er ikke en vanlig temperatur på vinteren i Norge. Rekorden på Sola er ifølge NRK og Stavanger Aftenblad på -12,2 og +25,2. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, newman01 said:

Vi ligger akkurat passe langt unna ekvator og passe nærme nordpolen. Singapore ligger ganske nærme ekvator, hvor temperatur er rimelig stabil. Stedet er også omringet av et rimelig varmt hav

Vi har også havet, kombinert med golfstrømmen, som gjør det mildere på vinteren på vestsiden av landet. 

Men -30 er ikke en vanlig temperatur på vinteren i Norge. Rekorden på Sola er ifølge NRK og Stavanger Aftenblad på -12,2 og +25,2. 

Nettopp. Det er mer ekstremt på plasser som Sibir/Gobi-ørkenen hvor man ikke har noe gulfstrøm til å jevne ut temperaturforskjellene mellom vinter og sommer. 

Er også enkelte områder hvor man pga viner og lignende kan få ekstreme temperaturforkjeller i løpet av noen timer. I ørkener så er det heller ikke skyer slik at temperaturforskjellene kan bli ekstreme mellom natt og dag. 

Anonymkode: 506a4...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singapore er et bittelite land i forhold til Norge, spesielt i utstrekning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Det er en vanlig temperatur i enkelte innlandsområder. Jo lengre unna kysten man bor, desto større blir den normale variasjonen mellom sommer og vinter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leifr said:

Det er en vanlig temperatur i enkelte innlandsområder. Jo lengre unna kysten man bor, desto større blir den normale variasjonen mellom sommer og vinter. 

Joda, men jeg prøvde å finne sammenlignbare geografiske forhold. Hvis du er i Singapore er det maks 10km til havet, uansett hvor man befinner seg. Innlandsområder i Norge ligger stort sett litt lenger unna havet. Kunne sikkert skrevet det i posten min

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (6 minutter siden):

Joda, men jeg prøvde å finne sammenlignbare geografiske forhold. Hvis du er i Singapore er det maks 10km til havet, uansett hvor man befinner seg. Innlandsområder i Norge ligger stort sett litt lenger unna havet. Kunne sikkert skrevet det i posten min

Jau. Jeg har selv merket store forskjeller på de forskjellige stedene jeg har bodd: Vokst opp på en øy på Nordvestlandet (hvor vi fint kunne ha 11 plussgrader, sørvest kuling og regn når som helst på året), bodde deretter mange år i Trondheim (ligger ved en fjord men et godt stykke unna åpent hav, mye større forskjell på årstidene), bor nå noen mil inn fra kysten på det sentrale Østlandet (enda større forskjeller, ser temperaturer rundt -20 grader en eller annen gang i løpet av de fleste vintre, en sjelden gang så kaldt som -30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er mer ekstremt på plasser som Sibir/Gobi-ørkenen hvor man ikke har noe gulfstrøm til å jevne ut temperaturforskjellene mellom vinter og sommer. 

Er også enkelte områder hvor man pga viner og lignende kan få ekstreme temperaturforkjeller i løpet av noen timer. I ørkener så er det heller ikke skyer slik at temperaturforskjellene kan bli ekstreme mellom natt og dag. 

Edit: Skulle stått vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...