AnonymBruker Skrevet 3. juni #21 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er helt normalt å ikke unne seg alt hele tiden, man bør ikke spise med en gang man kjenner litt sult, og noen matvarer bør man ikke spise hver dag. Gir du samme hysteriske råd til dem som ønsker å starte å trene? «For all del ikke begynn med det, du kan bli avhengig og utvikle ortoreksi eller megareksi». Anonymkode: 198d7...2cd Hysteri er å stagnere sult og komme med isbit tips til en person som ønsker å gå ned i vekt. Vil man unngå jojo slanking så finn varig kosthold over tid, ingen var vondt av å være litt sulten. Samfunn med mye overvekt handlet ikke kun om matinntaket alene Anonymkode: efa4b...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #22 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er dine beste tips til hvordan man kan takle sult ved vektnedgang på best mulig måte? Har hørt at det kan hjelpe på søtsug å ta krom tabletter? Og ellers forsøke gjøre noe annet når man kjenner man er sulten som husarbeid eller gå en tur eller annet og hvis det ikke funker kan man forsøke drikke mye vann? Også ellers passe på at de måltidene man spiser er næringsrike og har godt med proteiner. Også at man forsøker å spise ting som har lite kalorier som salat og grønnsaker slik at man kan spise større mengder av det enn noe med mer kalorier slik at man holder seg mett lengre. Hvilke flere tips finnes? Anonymkode: 7a19c...ae9 For min del hjalp det kun å legge om kosten til noe mer mettende. Grove rundstykker fremfor lyse osv, men det vet du sikkert allerede da. Prøver også å spise litt mer variert, frokosten i dag var et halvt funkygine rundstykke med ost og skinke + gul paprika og litt majones, og en porsjon yoghurt med litt musli. Spiste dette i 7 tiden, og sitter nå for å spise lunsjen min uten å ha kjent på noe sult. Merker også at det blir enklere med tiden, de første to ukene var jeg fortsatt ganske småsulten hele tiden, men så snart jeg kom inn i en skikkelig rutine så ble kroppen fort vant til det . Har forøvrig også hørt at krom tabletter hjelper noe på søtsug, har ikke prøvd det selv vel og merke. Forsøk å få til en rutine som er forenlig med din livsstil, så blir det enklere over tid Anonymkode: 05e70...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #23 Del Skrevet 3. juni Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å sulte seg for å gå ned i vekt, men kroppen vil jo reagere på endringer med å be om det den er vant til. Det blir en overgangsperiode hvor du må lære kroppen din at det er nye rutiner som gjelder. Det er ikke farlig å kjenne på sult, og særlig ikke i en slik overgangsperiode. I denne perioden må du jobbe med å bryte vaner. Hvis du vet at du har spist nok i løpet av dagen for å dekke dine behov, men likevel føler deg sulten når kvelden kommer, ikke sett deg ned og kjenn på sulten eller grav i skuffer og skap, bryt ut av det. Drikk en halvliter vann, finn en spennende pod cast eller lydbok og gå deg en liten tur. Ta en dusj, et bad, lakk negler, begynn på et kreativt prosjekt - gjør noe som får tankene over på noe helt annet. Jeg har gått fra å spise hele dagen til kun to måltider. Jeg går ikke sulten, har mer energi og stabilt humør, men kroppen protesterte jo i begynnelsen. For å stagge den verste rumlingen drakk jeg innimellom vann med chiafrø og fersk sitronsaft mellom måltidene. Etter en uke var kroppen så godt som vant til den nye rutinen og nå vil jeg aldri gå tilbake. Jeg har samtidig gått fra 27,7 i bmi til 22 og her trives jeg godt. Anonymkode: e3671...218 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #24 Del Skrevet 3. juni Gå ned i vekt saktere! DEtte er hemmeligheten og nøkkelen folk ikke vet om. Ikke slank deg på typ 1500. kutt akkurat nok til å gå ned litt i snitt hver uke (vei deg daglig og ta et ukentlig gjennomsnitt)- ca 1 kg/ måned. DEt er så mye mer bærekraftig og langsiktig. Spis masse protein, grønnsaker, frukt og potet. TA pauser fra vektnedgang for å stabilisere. tren styrke!! Anonymkode: df476...7c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen19 Skrevet 3. juni #25 Del Skrevet 3. juni For meg hjelper det med proteinrikt kosthold, det er veldig mettende. Nå spiser jeg feks mager cottage cheese med gresk yoghurt og jordbær som mellommåltid, spiser ikke store mengder, men proteinene kommer til å gi meg en metthetsfølelse. Velg gode og rene proteinkilder (med rene så mener jeg kjøtt, egg og meieri) og spis masse volum. Fyll opp tallerkenen med salat og grønnsaker, prioriter gjerne poteter fremfor ris og pasta, da poteter er langt mer kalorifattig og næringsrikt sammenlignet med pasta og ris. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #26 Del Skrevet 3. juni Jeg har funnet ut at det hjelper å fokusere på hva jeg skal spise, i motsetning til hva jeg ikke skal spise. Da blir jeg ikke så sulten. Ha alternativene klare for deg selv når du blir sulten. Drikk vann og fyll på med det som er godt for kroppen. Masse grønnsaker og ting som er sunt og metter. I tillegg kan det være greit å observere seg selv når man er sulten. Er man virkelig sulten, eller er det mer at du har lyst på noe? Kan en kopp te gi deg den kosen du ønsker? Hva skjer når du er sulten? Greier du å tåle sulten og huget litt? Det er greit å kjenne litt på det, og ikke være redd for det. Anonymkode: 7fd3f...483 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 3. juni #27 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Idiotisk svar... Alle med litt vett og livserfaring vet at dette er hovedgrunnen til spiseforstyrrelser. Prøv igjen Anonymkode: efa4b...625 Disiplin betyr ikke å droppe mat, det betyr å gjøre det som er nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #28 Del Skrevet 3. juni Mange arrogante og lite nyttige svar her. Til dere som kan ha kaloriunderskudd uten å bli sultne, har dere tenkt på at folk er forskjellig og at de fleste som er overvektige har blitt det fordi de har kraftigere sultfølelse enn ikke-overvektige? Keto-diett er det eneste som kontrollerer sultfølelse hos meg. Før keto var hvert eneste måltid en kamp. Anonymkode: d448c...1bf 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #29 Del Skrevet 3. juni Blåmonster skrev (6 minutter siden): Disiplin betyr ikke å droppe mat, det betyr å gjøre det som er nødvendig. Hva er vanlige tegn på spiseforstyrrelser? Overopptatthet av mat og kropp Stress og skyldfølelse etter å ha spist Vekttap eller vektoppgang Endring av spisevaner, f.eks. at man begynner å unngå måltider/visse mattyper, eller inntar større mengder mat enn man har pleid At man etablerer nye og ofte strenge regler knyttet til mat og måltider Trening preges av stress og tvang Negative følelser knyttet til egen kropp Humørsvingninger og konsentrasjonsvansker Sosial tilbaketrekning Mange av disse punktene her finner du under såkalt disiplin. Du finner ikke sultetips hos Grethe roede eller lignende, man skal spise seg mett og spise gode råvarer. Ikke drikke vann til du ikke kjenner at magen knurrer lenger. https://nettros.no/fa-kunnskap/om-spiseforstyrrelser/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8uhypLswarRhjEhozwtPDImGJNwK08RyuFk_ToXyfHx6NEgCoyc7fUaAg5LEALw_wcB Anonymkode: efa4b...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #30 Del Skrevet 3. juni En ting jeg synes hjelper er periodisk faste. Det er ikke noe jeg begynte med fordi jeg tenkte at fasten i seg skulle hjelpe så mye på å brenne kalorier. Personlig kuttet jeg ut frokost for å enkelt kutte kalorier, og oppdaget da at det er akkurat som om magen og «sulten» våkner ved første måltid. Om jeg spiser frokost er jeg helt ekstremt skrubbsulten til lunsj, men om jeg bare ikke spiser frokost og går rett til lunsj som første måltid er jeg ikke fult så sulten. Anonymkode: 5af02...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #31 Del Skrevet 3. juni Enig med over om periodisk faste. Kutte frokost hjelper meg. Og egg metter godt og lenge. Ikke sunt, og i mot all forskning, men for meg funker det med sukkerfri brus. Når det er sagt er det ellers kun Wegovy som har fjernet den konstante sultfølelsen for egen del. Anonymkode: 5969c...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #32 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva er dine beste tips til hvordan man kan takle sult ved vektnedgang på best mulig måte? Har hørt at det kan hjelpe på søtsug å ta krom tabletter? Og ellers forsøke gjøre noe annet når man kjenner man er sulten som husarbeid eller gå en tur eller annet og hvis det ikke funker kan man forsøke drikke mye vann? Også ellers passe på at de måltidene man spiser er næringsrike og har godt med proteiner. Også at man forsøker å spise ting som har lite kalorier som salat og grønnsaker slik at man kan spise større mengder av det enn noe med mer kalorier slik at man holder seg mett lengre. Hvilke flere tips finnes? Anonymkode: 7a19c...ae9 Drikk vann, fordel kaloriinntaket mer og annerledes, Anonymkode: 9d422...f9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 3. juni #33 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva er vanlige tegn på spiseforstyrrelser? Overopptatthet av mat og kropp Stress og skyldfølelse etter å ha spist Vekttap eller vektoppgang Endring av spisevaner, f.eks. at man begynner å unngå måltider/visse mattyper, eller inntar større mengder mat enn man har pleid At man etablerer nye og ofte strenge regler knyttet til mat og måltider Trening preges av stress og tvang Negative følelser knyttet til egen kropp Humørsvingninger og konsentrasjonsvansker Sosial tilbaketrekning Mange av disse punktene her finner du under såkalt disiplin. Du finner ikke sultetips hos Grethe roede eller lignende, man skal spise seg mett og spise gode råvarer. Ikke drikke vann til du ikke kjenner at magen knurrer lenger. https://nettros.no/fa-kunnskap/om-spiseforstyrrelser/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8uhypLswarRhjEhozwtPDImGJNwK08RyuFk_ToXyfHx6NEgCoyc7fUaAg5LEALw_wcB Anonymkode: efa4b...625 Nei. Det er å være syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #34 Del Skrevet 3. juni Blåmonster skrev (5 minutter siden): Nei. Det er å være syk. Skjønner at det er vondt å lese for den eldre generasjonen på Kvinneguiden. Lette løsninger innenfor vektnedgang er ikke nøkkelen for varig vektnedgang over lengre tid. På veien dit får mange det svært travelt og får ett svært dårlig bilde av kropp og mat. Og resultatet er folk som skriver at te og lydbok er veien å gå for å unngå å bli sulten. Ts spør etter "tips for å unngå sult" så kom med konkrete sunne tips som matvarer med mer volum og næring ikke det å sutte på en isbit og jogge 8 km er mitt poeng her. Anonymkode: efa4b...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 3. juni #35 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Skjønner at det er vondt å lese for den eldre generasjonen på Kvinneguiden. Lette løsninger innenfor vektnedgang er ikke nøkkelen for varig vektnedgang over lengre tid. På veien dit får mange det svært travelt og får ett svært dårlig bilde av kropp og mat. Og resultatet er folk som skriver at te og lydbok er veien å gå for å unngå å bli sulten. Ts spør etter "tips for å unngå sult" så kom med konkrete sunne tips som matvarer med mer volum og næring ikke det å sutte på en isbit og jogge 8 km er mitt poeng her. Anonymkode: efa4b...625 Du vet at det enkle er ofte det beste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #36 Del Skrevet 3. juni Spise riktig mat. Når jeg kjører diett plan så sliter jeg å få i meg all maten jeg skal. 🥴 Anonymkode: cb33b...ba7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #37 Del Skrevet 3. juni Blåmonster skrev (13 minutter siden): Du vet at det enkle er ofte det beste. Ja dette var jo ett utfyllende svar. Anonymkode: efa4b...625 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 3. juni #38 Del Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja dette var jo ett utfyllende svar. Anonymkode: efa4b...625 1. ligg i kalori underskudd 2. gjør det lett for deg selv å spis mye fiber samt regelmessig 3. trapp opp aktivitet for høyere kalori budsjett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #39 Del Skrevet 16. juni Holde seg opptatt med noe. Eller å drikke når man føler seg sulten. Blir ofte så jeg drikker vann, kaffe, grønn te, sukkerfri cola hvis jeg prøver å unngå å spise. Ofte forsvinner sulten etterpå. Hvis den ikke gjør det og er skikkelig ille uansett så vet jeg at det er "ekte" sult og ikke bare kjedsomhet. Og da spiser jeg. Anonymkode: d1599...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helga89 Skrevet 16. juni #40 Del Skrevet 16. juni Søtsug og kjedsomhet kan fikses med å aktivisere seg, og da kanskje gjøre noe lystbetont fremfor å tvinge seg til husarbeid fordi man kjenner en sultfølelse. For meg har det være mye hjelp i trening, og å noen ganger lekke treningsøktene til kveldene gjør at jeg kan spise det jeg skal litt senere, og da er jeg ikke sulten-sulten på kveldene og når jeg skal legge meg. De gangene jeg trener på dagtid får jeg ofte litt vanskeligheter med sult på kveldene, og går ikke den sulten vekk av å bite tenna sammen så betyr det at jeg er ordentlig sulten. Og da har gode måltidserstattere hjulpet meg (veit mange er skeptisk til det). Men, det viktigste for meg har vært trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå