Gå til innhold

Hvordan takle sult ved vektnedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste tips til hvordan man kan takle sult ved vektnedgang på best mulig måte?

Har hørt at det kan hjelpe på søtsug å ta krom tabletter? Og ellers forsøke gjøre noe annet når man kjenner man er sulten som husarbeid eller gå en tur eller annet og hvis det ikke funker kan man forsøke drikke mye vann? Også ellers passe på at de måltidene man spiser er næringsrike og har godt med proteiner. Også at man forsøker å spise ting som har lite kalorier som salat og grønnsaker slik at man kan spise større mengder av det enn noe med mer kalorier slik at man holder seg mett lengre. Hvilke flere tips finnes?

Anonymkode: 7a19c...ae9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du teller kalorier: istedenfor å fordele alle kaloriene dine på 3-4 måltider i løpet av dagen, la det stå igjen feks. 200 kcal som ikke er satt av til noe måltid. Da får du litt mindre mat per måltid, men du har nok kalorier til et par epler, knekkebrød eller noe sånt dersom du blir så sulten at du feks. ikke får sove. Jeg synes det går rimelig greit å være sulten på andre tider av døgnet, men ikke når jeg skal legge meg. Andre synes kanskje det er verre å være sulten mens de har møte på jobb, mens de trener, eller noe sånt. 

(Som en bonus - dersom du ikke trenger de 200 kcal en dag, så trenger du ikke å spise dem, så går du ned bittelitt ekstra den dagen.)

Ellers er mitt beste triks mot søtsug å ta en runde med grundig tannpuss, tanntråd, munnskyllevann og hele pakka, for da liker jeg ikke å "ødelegge" ved å spise noe rett etterpå - i tillegg til at munnen har fått seg litt å gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring og observasjon er at hvis du slåss mot sult, så vinner sulten alltid til slutt. Så jeg tror det viktigste er, som du sier, å spise næringsrikt. Proteinrikt er som regel synonymt med næringsrikt.

Salat og grønnsaker er jeg mer skeptisk til nettopp fordi det er lite næringsrikt. Metthet kommer ikke bare av å fylle magen, men av å få i seg alle nødvendigve næringsstoffer. Så man bør kanskje ikke spise så mye grønt at det går på bekostning av virkelig næringsrik mat som kjøtt, fisk og egg.

Anonymkode: fff08...586

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Ved å ikke bli sulten, fiber og vann😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må "takle sult", så spiser du sannsynligvis feil. De aller fleste kan gå ned i vekt uten sult hvis de spiser riktig mat. Kutt ut korn, sukker, frøoljer (margarin, rapsolje, soyaolje, solsikkeolje osv). Kutt ned på karbohydrater og øk mengden proteiner og animalsk fett. Spis masse rent kjøtt, gjerne fett kjøtt. Animalsk er mer næringsrikt enn planter. Man blir sulten når kroppen ikke får de næringsstoffer den trenger. Man kan være i kalorioverskudd og næringsunderskudd hvis man spiser næringsfattig (korn, sukker, frøoljer, grønnsaker).

Anonymkode: ee8a8...a96

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sulten, gjør du det feil. Jeg har gått ned snart 7 kg uten å være sulten. Spis nok proteiner, og fyll godt opp med grønnsaker. Grønnsaker har lite kalorier, men mye volum. Du trenger ikke kutte på karbohydrater, jeg spiser nesten 200 gram karbohydrater om dagen. Går fint. Men hovedfokuset er på nok protein - det er det som metter! 

Og en ting til: det hjelper å ikke ha dårlig tid. Da kan man spise mer og fortsatt gå ned i vekt, det tar bare litt lengre tid. Jeg har brukt ca. 5 måneder på 6-7 kg. Det er ikke veldig rask nedgang, men det har vært superenkelt! Enkleste vektnedgangen jeg har begitt meg ut på, og veldig lett å holde seg til det. Og jeg spiser litt junk 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: f8e02...3be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disiplin

Anonymkode: af116...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disiplin

Anonymkode: af116...f0d

Idiotisk svar... Alle med litt vett og livserfaring vet at dette er hovedgrunnen til spiseforstyrrelser. Prøv igjen

Anonymkode: efa4b...625

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk fasta. Å spise meg skikkelig mett på 1-2 måltider isteden for litt mett 5-6 måltider hjalp meg litt. Ellers syns jeg du har gode metoder i HI. Litt sult skal man jo kjenne på og trenger ikke lage spiseforstyrrelser eller at man gjør noe feil. Litt sult er ikke farlig men heller sunt fordi det hjelper å regulere hormonene. 

Anonymkode: 0ade1...272

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sult kan være en faktor ved vektnedgang men dog kun en liten faktor og som regel kun i starten av vektnedgangen. Det er som regel magesekken som krymper og "skriker" etter mat men for min del så går dette over bare etter et par tre dager. Når magesekken er mindre vil sulten etter mer mat også minske eller forsvinne. Du skal også slanke eller krympe dine indre organer/mage/tarm når du slanker deg for de skal klare seg med mindre mat (ved overspising) Viktig å forstå det biologiske aspektet når man slanker seg. Det er viktig å spise nok, men riktig. Man skal ikke drive å sulte seg ned i vekt, det blir feil. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler sult best på starten av dagen. Dropper derfor frokost og spiser kun en liten lunsj (får i meg 5 om dagen på jobb). Er uansett travel på jobb og rekker ikke tenke for mye på det. Dermed sparer jeg kalorier til ettermiddag/kveld når jeg har mye mindre viljestyrke, mer døtid hvor jeg kan snoke i skapene osv. Ellers de vanlige tingene med å kun ha sunn mat tilgjengelig, ikke ha godteri i skapene, fylle magen med mye grønnsaker, passe på at det er protein til hvert måltid osv. Drikker en del lightbrus og kaffe for lettere å utsette mat. Driver ikke med vektnedgang, men som de fleste slanke voksne kvinner må jeg jobbe hardt med disiplin for å holde vekten.

Anonymkode: 198d7...2cd

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vere att du spiser alt for lite på dagtid, så når kvelden kommer er du utsultet. Og da kommer fråtsesuget! 

Spis jevnere iløpet av dagen, sult vil det alltid vere ett snev av på diett, men det burde ikke vere så ille att det svimler for en, eller att en er så sulten att det er ett problem, - da spiser en nok litt for lite, og i det lange løpet nytter dette jo ikke. Da må en tenke litt mer langsiktig. 

Mat må en jo ha for å fungere rett og slett. 

Kutt først ut sukkerholdige drikker og snop, så går en rett og slett over til litt mindre måltider, tilfører mer grønnsaker og salater ilag med maten, uten att en endrer for mye kostholdsmessig, dette kan fort vere nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det gradvis. Ikke kutt alt på en gang, ikke fjern alt umiddelbart.

Tilfør heller det du ønsker å spise mer av, så blir det mindre plass til det andre automatisk.

Chrom-tabletter funker mot søtsug synes jeg! I starten tok jeg to, en om morgenen og en rett rundt middag (for å kverke søtsuget om kvelden). 

Eller er "livredderen" min cottage cheese med Lerum sitt sukkerfrie jordbærsyltetøy og Wasa Fiber Balance knekkebrød. Generelt proteiner er lurt!

Du har mange gode tanker selv, så det kommer jo bare litt an på hvor mye du skal gå ned og hvor fort du tenker at det skal skje. Litt sulten i en overgang er det ikke unormalt å være, men du skal ikke gå og være konstant innhul, da gjør du noe feil eller spiser for lite!

Anonymkode: ad640...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Idiotisk svar... Alle med litt vett og livserfaring vet at dette er hovedgrunnen til spiseforstyrrelser. Prøv igjen

Disiplin i kostholdet er hovedgrunnen til spiseforstyrrelse? Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse, som faktisk ikke handler om mat. Jeg kjenner ingen voksne kvinner med en normalt slank kropp som ikke må ha disiplin i hverdagskostholdet sitt. Nesten ingen som «kan spise hva dem vil» uten å bli overvektig. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disiplin i kostholdet er hovedgrunnen til spiseforstyrrelse? Spiseforstyrrelse er en alvorlig psykisk lidelse, som faktisk ikke handler om mat. Jeg kjenner ingen voksne kvinner med en normalt slank kropp som ikke må ha disiplin i hverdagskostholdet sitt. Nesten ingen som «kan spise hva dem vil» uten å bli overvektig. 

Da har du ikke vært med lenge nok tydeligvis. Det går fort fra såkalt disiplin i kostholdet til å bikke over til spiseforstyrrelse. Ikke unne seg ting, gjøre triks for å unngå sult, unngå enkelte matvarer fordi de er "farlige". Føle at man må trene av seg kalorier man inntar pluss at man har full oversikt på kalorier i alt man spiser.

Skjønner dette er en trend nå med 1000 kalorier pr dag, men ingen reelle fagpersoner eller helsepersonell står bak det. Skinny is beautiful, skinny taste good. Altså... nei det er faen meg ikke verdt det å gå ned den veien der. Disiplin er bra det, men dette er ikke disiplin det er en sykdom som tar liv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du ikke vært med lenge nok tydeligvis. Det går fort fra såkalt disiplin i kostholdet til å bikke over til spiseforstyrrelse. Ikke unne seg ting, gjøre triks for å unngå sult, unngå enkelte matvarer fordi de er "farlige". Føle at man må trene av seg kalorier man inntar pluss at man har full oversikt på kalorier i alt man spiser.

Skjønner dette er en trend nå med 1000 kalorier pr dag, men ingen reelle fagpersoner eller helsepersonell står bak det. Skinny is beautiful, skinny taste good. Altså... nei det er faen meg ikke verdt det å gå ned den veien der. Disiplin er bra det, men dette er ikke disiplin det er en sykdom som tar liv. 

Det er du som drar inn spiseforstyrrelse i en tråd som handler om tips til å holde vekten eller komme seg ned til normal bmi. Jeg har aldri nevnt 1000kcal daglig, da dette er for lite for de fleste. Overvekt er et stort problem både for samfunnet og enkeltpersoner. Det å være overvektig som barn er faktisk en stor risikofaktor for å utvikle spiseforstyrrelse senere. Man må skille mellom den disiplinen man faktisk trenger for å holde seg slank (normalvektig) som voksen kvinne og det som utgjør en psykisk lidelse. Det er også veldig langt fra spiseforstyrret atferd til spiseforstyrrelse, alt er ikke sykdom. Jeg personlig har ikke kjempelyst på minst 5 grønnsaker om dagen, hoppe over frokost eller kun spise godteri på lørdager. Men det er valg jeg tar fordi jeg både tenker på helsen min, jeg har lyst til å leve et friskt liv, og fordi det er viktig for selvfølelsen min å være fornøyd med kroppen utseendemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er helt normalt å ikke unne seg alt hele tiden, man bør ikke spise med en gang man kjenner litt sult, og noen matvarer bør man ikke spise hver dag. Gir du samme hysteriske råd til dem som ønsker å starte å trene? «For all del ikke begynn med det, du kan bli avhengig og utvikle ortoreksi eller megareksi».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste, grønn te, spis råvarer når du spiser.

Anonymkode: f4e90...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Man trenger  ikke være sulten en eneste gang å samtidig gå ned 20 kg, og man kan trene seg opp til ganske kurant med muskelmasse å kun være støl de første 2-3 øktene. Folk liker å gjøre ting så vasklig av en eller annen grunn🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har akkurat gått ned 15 kg og det var disiplin som hjalp meg. 

Jeg jobbet hardt for å ikke kjøpe sjokolade, is og potetgull og det krevde disiplin å ikke spise noe etter kl 18 om kvelden. Er ikke sulten som er verst, er suget etter alt annet. Der kom min disiplin inn. 

Anonymkode: 46d23...3fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...