Gå til innhold

Barnet strever med å passe inn😕

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet mitt strever med å passe inn i gjengen. Han er snill og god og oppfører seg fint mot alle. Likevel står han veldig ofte på utsiden av sirkelen.  Dette observerer jeg daglig om morgenen og etter skole.  Jeg synes det er så leit å se på at de andre flokker seg sammen og han er liksom ikke helt med. Han har noen venner , men han blir ofte spurt sist om å trettes etter skole osv . Har snakket med skole og fulgt opp men de kan ikke gjøre noe med saken.  Spørsmålet er om noen har råd til hvordan vi voksne skal takle dette? Hvordan «lide» mindre med barna ? Prøver å ha det kos på fritiden slik at noe skal være hyggelig da.  Gutten min selv kjenner på konkurranse i klassen. Hvem er venner med hvem og noe sjalusi er der jo. Kjenner andre fra noe aktiviteter men det er jo i klassen han vil være med. 

Anonymkode: 94ec1...5cd

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan jo være mange grunner til at det har blitt sånn. Og noen av de kan du kanskje gjøre noe med. 

Men førts og fremst må du finne ut av om dette er noe som faktisk plager barnet ditt, eller om det er noe som bare plager deg. 

Har barnet noen nære venner, så kan kanskje løsningen være å forsøke å styrke båndene til disse. F.eks. ved at dere oftere inviterer hjem eller til å finne på noe etter skolen. 
Vi har barn som ofte valgte bort dette selv, fordi de ikke orket så mye styr etter skolen, og ville være hjemme i fred og ro. 

Om mange av vennene går på en aktivitet, så er det mulig å vurdere om han også burde vært på den aktiviteten, for å bli mer inkludert. 

Mitt ene barn har etter hvert funnet seg venner i andre miljøer som han er med etter skoletid. Både fysisk og over nett. (De har møttes gjennom felles fritidsaktivitet.) De på skolen oppleves som lite viktige, men de er venner nok til å være sammen på skolen. 

Så først og fremst må du finne ut av hva dette bunner i, og om det er noe barnet selv ønsker å gjøre noe med. Deretter om det er endringer barnet må gjøre, eller om du som forelder kan bidra. 

Anonymkode: e2ecb...900

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barnet mitt strever med å passe inn i gjengen. Han er snill og god og oppfører seg fint mot alle. Likevel står han veldig ofte på utsiden av sirkelen.  Dette observerer jeg daglig om morgenen og etter skole.  Jeg synes det er så leit å se på at de andre flokker seg sammen og han er liksom ikke helt med. Han har noen venner , men han blir ofte spurt sist om å trettes etter skole osv . Har snakket med skole og fulgt opp men de kan ikke gjøre noe med saken.  Spørsmålet er om noen har råd til hvordan vi voksne skal takle dette? Hvordan «lide» mindre med barna ? Prøver å ha det kos på fritiden slik at noe skal være hyggelig da.  Gutten min selv kjenner på konkurranse i klassen. Hvem er venner med hvem og noe sjalusi er der jo. Kjenner andre fra noe aktiviteter men det er jo i klassen han vil være med. 

Anonymkode: 94ec1...5cd

Lær han kunsten å gi F, å stå sterk i seg selv, når man ikke prøver så kommer de andre plutselig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøve å invitere med vennene hjem? Gjerne flere ganger sånn at barna blir bedre kjent. Nå vet jeg ikke hvor gamle disse er men eventuelt legg ut innlegg på fb gruppa til klassen? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn flere arenaer å være sosial på for å fi ham flere øvingsmuligheter. Msn trenger mye trening for å bli god på det sosiale. 

Anonymkode: 39d8b...d7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...