AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Del Skrevet 2. juni 2024 Leser prospektet for en bolig. Står at det nettopp er påvist skjeggete og at de har hatt skadedyrfirma inne. Da ble det stor diskusjon her hjemme. Er det noen her som har bodd i bolig med skjeggkre og som kan dele erfaringer? Bør man styre unna, eller er det noe man kan leve med? Anonymkode: 7a813...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Del Skrevet 2. juni 2024 Det har kommet ny måte å behandle det på de siste årene, så hvis det er enebolig så blir man i alle fall kvitt det nå (evt at alle leiligheter i et hus behandler samtidig hvis det ikke er enebolig). Jeg kjenner noen som ble kvitt det med en sånn behandling. Anonymkode: 3fd78...cd5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 3. juni 2024 #3 Del Skrevet 3. juni 2024 Relativt enkelt å håndtere. De kryper nå rundt om kring, bare å spraye litt permetrin rundt omkring i huset så blir de så redusert at du ikke ser dem igjen. Eller så kan man kontakte et skadedyrfirma som setter ut litt giftig mat til dem. De er like farlige som hybelkaniner, så ser ikke helt problemet med dem... Og de fleste nye hus har dem nå. Hadde vært mer bekymret for veggdyr, flatlus og radon. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 3. juni 2024 #4 Del Skrevet 3. juni 2024 De aller fleste nyere hus har dem dessverre nå, så jeg hadde ikke vært så veldig bekymret. Vi har hatt dem på hytta siden den var ny, og ser en og annen nå og da. Har limfeller ute og tenker overhodet ikke over det med mindre jeg snubler i en sånn. Har aldri fått de med meg hjem, men huset vårt er også så gammelt at de neppe trives her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #5 Del Skrevet 3. juni 2024 Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. Det var ganske mye skjeggkre i leiligheten her da vi kjøpte den. Så det nesten hver dag, Vi hadde en hund som røytet mye da, så vi måtte støvsuge ofte. Var også flinke til å støvsuge lister og langs veggene på badet ganske ofte. Bare dette gjorde at de raskt ble veldig redusert i antall, og etter noen år så vi dem aldri igjen. Så om jeg flyttet et sted med mye og min rengjøringshyppighet ikke var nok, hadde jeg bare kjøpt limfeller og lagt ut middel. Man kan aldri forsikre seg mot skjeggkre uansett. Da må man være helt ekstremt nøye med å aldri ta papp- eller papiremballasje inn i huset og aldri sette fra seg veske/bager på gulv fremmede steder. Anonymkode: 2a227...20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #6 Del Skrevet 3. juni 2024 Du kan få inn skadedyrsfirma for sanering, og da er et ikke noe problem. Anonymkode: 1fa8d...699 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. juni 2024 #7 Del Skrevet 3. juni 2024 Det er noe man kan leve med. Tusenvis av nordmenn gjør det. Skjeggkre dukker opp overalt nesten. Bortsett fra gamle og trekkfulle hus med kalde vegger. Det er nesten umulig å få kjøpt en bolig som er 100% garantert fri for skjeggkre. Jeg så et skjeggkre på badet for 5 år siden. ETT enkelt kryp. Den tok jeg knekken på. Siden har jeg aldri sett noen noe sted. Det plager ikke meg at jeg så et sånt her for fem år siden, kan du si. Hvis det var skjeggkre da. De har jo en slektning som ligner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #8 Del Skrevet 3. juni 2024 Jeg fikk sanert min blokkleilighet, og har aldri sett et kre noen sinne etter det. Saneringen var gjort på null komma svisj ved å legge noen må dråper langs listene i hele leiligheten. Min leilighet er 50 m2, og det tok et kvarter. Bye bye, skjeggkre! Det var som å skru av en bryter faktisk. Anonymkode: f3b6e...59e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 22.47): Jeg fikk sanert min blokkleilighet, og har aldri sett et kre noen sinne etter det. Saneringen var gjort på null komma svisj ved å legge noen må dråper langs listene i hele leiligheten. Min leilighet er 50 m2, og det tok et kvarter. Bye bye, skjeggkre! Det var som å skru av en bryter faktisk. Anonymkode: f3b6e...59e Ble bare din leilighet sanert? Og det funka? Sameiet jeg bor i gidder ikke å ta affære fordi forsikringen ikke dekker det, så jeg har sanert bare min men fyren som var innom trodde ikke det kom til å hjelpe 😕 Anonymkode: cb8bb...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ble bare din leilighet sanert? Og det funka? Sameiet jeg bor i gidder ikke å ta affære fordi forsikringen ikke dekker det, så jeg har sanert bare min men fyren som var innom trodde ikke det kom til å hjelpe 😕 Anonymkode: cb8bb...2bb Bare min leilighet ble sanert, ja. Det skal sies at naboen min satte opp feller hos seg også, og vi satte opp feller sammen i fellesarealene (boder, gang utenfor leiligheten osv), og det viste seg at det ikke var noen fangst der. Så de hadde tydeligvis bare bosatt seg hos meg. Mest sannsynlig fått med meg inn med en pappeske fra IKEA eller lignende. Så jeg tror problemet bare var hos meg, og saneringen fungerte som en drøm. Men saneringen fungerer jo stort sett, og jeg vil tro at du ikke kommer til å se flere hos deg du heller. Det er sykt effektive greier. Anonymkode: f3b6e...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #11 Del Skrevet 15. juni 2024 Sirah skrev (På 3.6.2024 den 13.56): De aller fleste nyere hus har dem dessverre nå, så jeg hadde ikke vært så veldig bekymret. Vi har hatt dem på hytta siden den var ny, og ser en og annen nå og da. Har limfeller ute og tenker overhodet ikke over det med mindre jeg snubler i en sånn. Har aldri fått de med meg hjem, men huset vårt er også så gammelt at de neppe trives her Du bør sannere nå før kolonien vokser seg for stor. Limfeller er ikke nok. Legg ut kalkelakkgift langs lister, eller få skadedyrsfirma til å gjøre det (innbo forsikring dekker ofte dette) da blir du kvitt problemet. Anonymkode: f8e7b...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #12 Del Skrevet 15. juni 2024 Million skrev (På 3.6.2024 den 16.27): Det er noe man kan leve med. Tusenvis av nordmenn gjør det. Skjeggkre dukker opp overalt nesten. Bortsett fra gamle og trekkfulle hus med kalde vegger. Det er nesten umulig å få kjøpt en bolig som er 100% garantert fri for skjeggkre. Jeg så et skjeggkre på badet for 5 år siden. ETT enkelt kryp. Den tok jeg knekken på. Siden har jeg aldri sett noen noe sted. Det plager ikke meg at jeg så et sånt her for fem år siden, kan du si. Hvis det var skjeggkre da. De har jo en slektning som ligner. Du trenger ikke «leve med det». De har gode effektive måter å bli kvitt det på, så lenge man tar det før kolonien vokser seg alt for stor. Anonymkode: f8e7b...9d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. juni 2024 #13 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du trenger ikke «leve med det». De har gode effektive måter å bli kvitt det på, så lenge man tar det før kolonien vokser seg alt for stor. Anonymkode: f8e7b...9d6 Det sa jeg ikke heller. Jeg sa at man KAN leve med det. Men man kan også sette i gang utryddelsesprosessen og prøve å bli kvitt dem, selv om det ikke er noen garanti for at det funker og man blir 100% kvitt alt. Det er noe hver enkelt person og/eller familie må finne ut av. Jeg personlig lever fint med at jeg så et kryp for fem år siden, og siden aldri har sett noe. Helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 15. juni 2024 #14 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du bør sannere nå før kolonien vokser seg for stor. Limfeller er ikke nok. Legg ut kalkelakkgift langs lister, eller få skadedyrsfirma til å gjøre det (innbo forsikring dekker ofte dette) da blir du kvitt problemet. Anonymkode: f8e7b...9d6 Takk for tips Vi har hatt et skadedyrfirma inne og de har anbefalt limfellene. Vet de strødde noe gift engang også, men usikker på hva det var. Var ikke meg som hadde kontakt med dem (er en familiehytte). Vet du om denne giften er skadelig for hunder? Mange hunder som bruker hytta også 😅 Skal sjekke opp i om dette er gjort eller komme med det som et forslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #15 Del Skrevet 15. juni 2024 Jeg var på en visning i oktober i fjor. På en leilighet. Når vi kommer inn på badet ser vi opp på taklampa, så sier et familiemedlem, "se der". Inni lampa kryper det vilt. Rart tenkte jeg. Det er ikke noe sted fluene kan komme inn. Neida, det var skjeggkre. Megleren overhørte oss og sa at leilighetene hadde slitt med dette, men at det kunne ordnes. Det ble ikke noe kjøp fra oss, men jeg så at leiligheten ble borte fra Finn etter budrunde. Plutselig nå i sommer var den til salgs igjen. En halv million mer skulle samme selger plutselig ha for den, og i tilstandsrapporten krysset selger av for NEI når det sto om det var påvist skjeggkre der. Frekt synes jeg. Jeg ble opplyst at dette var et kjent problem i det bygget. Det er sikkert ufarlig og vanlig, men jeg mener man bør være ærlig om det. Det har noe med psykisk velvære å gjøre. I motsetning til sølvkre som stort sett holder seg der det er noe i veien med fukt, kan skjeggkre opptre nærmest overalt. Både vertikalt og horisontalt. Anonymkode: e5814...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #16 Del Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 12.43): Bare min leilighet ble sanert, ja. Det skal sies at naboen min satte opp feller hos seg også, og vi satte opp feller sammen i fellesarealene (boder, gang utenfor leiligheten osv), og det viste seg at det ikke var noen fangst der. Så de hadde tydeligvis bare bosatt seg hos meg. Mest sannsynlig fått med meg inn med en pappeske fra IKEA eller lignende. Så jeg tror problemet bare var hos meg, og saneringen fungerte som en drøm. Men saneringen fungerer jo stort sett, og jeg vil tro at du ikke kommer til å se flere hos deg du heller. Det er sykt effektive greier. Anonymkode: f3b6e...59e Det var godt å høre, kanskje det er håp for meg og. Naboene vil ikke sette opp feller en gang, blir helt matt. Men ikke sett en eneste en siden sanering for over 3 uker siden, må være et godt tegn! Anonymkode: cb8bb...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #17 Del Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det var godt å høre, kanskje det er håp for meg og. Naboene vil ikke sette opp feller en gang, blir helt matt. Men ikke sett en eneste en siden sanering for over 3 uker siden, må være et godt tegn! Anonymkode: cb8bb...2bb Det er et veldig godt tegn! 🤩 Over ett år siden saneringen her nå. Jeg har heller ikke sett et eneste lille kre siden, men ser fortsatt automatisk etter dem og ser til og med litt synes av og til 😅 Altså, jeg kan sitte på do på natta og tenke "Oi! Der så jeg bevegelse!" Men det er ikke noe. Utrolig godt at det går an å bli kvitt problemet på en så lettvinn måte! Glad på dine vegne, og føler meg trygg på at det fortsetter å holde seg kre-fritt hos deg også 🙂 Anonymkode: f3b6e...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #18 Del Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 11.56): Det er et veldig godt tegn! 🤩 Over ett år siden saneringen her nå. Jeg har heller ikke sett et eneste lille kre siden, men ser fortsatt automatisk etter dem og ser til og med litt synes av og til 😅 Altså, jeg kan sitte på do på natta og tenke "Oi! Der så jeg bevegelse!" Men det er ikke noe. Utrolig godt at det går an å bli kvitt problemet på en så lettvinn måte! Glad på dine vegne, og føler meg trygg på at det fortsetter å holde seg kre-fritt hos deg også 🙂 Anonymkode: f3b6e...59e Jeg så en levende en her om dagen som sprellet på gulvteppet mitt 😭 men den virket døende, de er vel ganske kjappe til vanlig. Men litt nedtur etter å ikke ha sett de på en stund. Ser du ingen døde heller? Anonymkode: cb8bb...2bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #19 Del Skrevet 23. juni 2024 Den giften som brukes, kan den være skadelig å puste inn, for de som bor der🫢☺️ Anonymkode: 1452d...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2024 #20 Del Skrevet 23. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den giften som brukes, kan den være skadelig å puste inn, for de som bor der🫢☺️ Anonymkode: 1452d...17a Ja, gift er som regel ganske skadelig Anonymkode: bf23f...4a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå