AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #41 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da er jo helsepersonell orientert. Hvorfor skal du melde til barnevernet i tillegg? Helsesøster melder hvis hun finner grunnlag for det, det er hun pliktig til. Hvis ikke hun melder, som har mye mer kjennskap enn deg, kan du jo kanskje holde deg unna? Anonymkode: 74567...8ad AMEN! Helsestasjonen tar seg garantert av dette. Anonymkode: f09f7...72d 1 2
Josephine Skrevet 2. juni 2024 #42 Skrevet 2. juni 2024 Normalt synes jeg at det bør være høyde for å melde noen til barneverntjenesten. Jeg tror også at å gå bak noens rygg neppe vil føre til endring. Når det er sagt, er det klart at manglende blikkontakt og dårlig samspillsdynamikk kan være skadelig uavhengig av hvor involvert far er. Det er ekstra bekymringsverdig dersom mor er hjemme i permisjon og far jobber. Grunnlaget for god tilknytning dannes de første tre leveårene, og barnets første leveår er spesielt viktig. Dersom barnet stadig forsøker å oppnå kontakt med mor, men opplever å bli avvist, er det ikke bra for barnet. Det er essensielt at mor blir gjort oppmerksom på hvor skadelig dette kan være. COS-kurs kan være et godt verktøy, samt bedre oppfølging av helsestasjonen. Samtidig er det klart at denne familien har behov for veiledningen.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #43 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet hva venninnen min har sagt om helsestasjonen jo. Men jeg legger det ikke ut her siden hun er aktiv her inne. Uansett melder jeg så får barnevernet undersøke. Er det ingen sak blir det vel henlagt. Anonymkode: 3e999...2b7 Ja for gudskyld la barnevernet bruke tiden sin på det i stedet for alvorlige saker hvor barn blir fysisk psykisk eller seksuelt mishandlet. Og jeg håper virkelig at denne kvinnen finner ut hvordan du egentlig er og innser at slike mennesker er det ikke verdt å ha livet sitt. Anonymkode: 6d08b...43d 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #44 Skrevet 3. juni 2024 Josephine skrev (3 timer siden): Normalt synes jeg at det bør være høyde for å melde noen til barneverntjenesten. Jeg tror også at å gå bak noens rygg neppe vil føre til endring. Når det er sagt, er det klart at manglende blikkontakt og dårlig samspillsdynamikk kan være skadelig uavhengig av hvor involvert far er. Det er ekstra bekymringsverdig dersom mor er hjemme i permisjon og far jobber. Grunnlaget for god tilknytning dannes de første tre leveårene, og barnets første leveår er spesielt viktig. Dersom barnet stadig forsøker å oppnå kontakt med mor, men opplever å bli avvist, er det ikke bra for barnet. Det er essensielt at mor blir gjort oppmerksom på hvor skadelig dette kan være. COS-kurs kan være et godt verktøy, samt bedre oppfølging av helsestasjonen. Samtidig er det klart at denne familien har behov for veiledningen. Trinn 1 må vel være at mor får hjelp, dersom hun ikke allerede får det, for ev. fødselsdepresjon. Hvis mor har fødselsdepresjon blir den ikke bedre av at hun blir gjort oppmerksom på hvor skadelig mangelfull kontakt er, eller kapasitet til COS-kurs før depresjonen er behandlet. Anonymkode: 6a5dd...45a 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #45 Skrevet 3. juni 2024 For alt vi vet kan det være denne venninnen er snill mot TS og bare inkluderer henne i livet sitt. Og dramatiserer litt for å vise henne at hennes ikke liv er perfekt, for å relatere seg til TS. Men så begynte TS og sikle, dette ble litt for fristende. Nå kan hun ‘anmelde’ til barnevernet + føle seg oppegående, som en av dem som er skarpe i blikket og som står på barrikadene for barna. Være en del av den riktige klikken. Selveste ekspertene. 🫢 tipper TS er et veldig slitsomt menneske. Anonymkode: 8416e...8eb 5 1
Josephine Skrevet 3. juni 2024 #46 Skrevet 3. juni 2024 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Trinn 1 må vel være at mor får hjelp, dersom hun ikke allerede får det, for ev. fødselsdepresjon. Hvis mor har fødselsdepresjon blir den ikke bedre av at hun blir gjort oppmerksom på hvor skadelig mangelfull kontakt er, eller kapasitet til COS-kurs før depresjonen er behandlet. Anonymkode: 6a5dd...45a Selvfølgelig, men TS spurte om barneverntjenesten og omsorgssvikt. At mor er deprimert endrer ikke opplevelsen for barnet. Barneverntjenesten er kjent med problemstillingen. I slike saker kan de eksempelvis foreslå tiltak som BUP småbarnsteam. Endret 3. juni 2024 av Josephine
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #47 Skrevet 3. juni 2024 Ts.. Ta deg en bolle.. Du leiter etter grunner for å melde fra. Du sier at mor har snakket med helsestasjonen, at de er bekymret for samspillet men roser far. At man er bekymret for samspillet er ikke barnevernssak. Er HS bekymret melder de i fra. Du vil ikke gå i detalj for mor leser her. Med mindre mor er dum så forstår hun utifra hva du allerede har sagt at det gjelder henne. Vil du melde i fra, så meld i fra. Men da bør du stå inne for det også, for ingenting du skriver tilsier at dette er en sak for barnevernet på noen måte. Helsestasjonen er involvert. La dem gjøre sin jobb - så finner du deg en ny hobby enn å leite etter barnevernssaker der det ikke er en.. Du har fått ganske mange svar om dette og likevel kverner du videre.. Move on! Anonymkode: 3f383...3c3 5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #48 Skrevet 3. juni 2024 Josephine skrev (7 timer siden): Normalt synes jeg at det bør være høyde for å melde noen til barneverntjenesten. Jeg tror også at å gå bak noens rygg neppe vil føre til endring. Når det er sagt, er det klart at manglende blikkontakt og dårlig samspillsdynamikk kan være skadelig uavhengig av hvor involvert far er. Det er ekstra bekymringsverdig dersom mor er hjemme i permisjon og far jobber. Grunnlaget for god tilknytning dannes de første tre leveårene, og barnets første leveår er spesielt viktig. Dersom barnet stadig forsøker å oppnå kontakt med mor, men opplever å bli avvist, er det ikke bra for barnet. Det er essensielt at mor blir gjort oppmerksom på hvor skadelig dette kan være. COS-kurs kan være et godt verktøy, samt bedre oppfølging av helsestasjonen. Samtidig er det klart at denne familien har behov for veiledningen. 👏 Anonymkode: f482a...865
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #49 Skrevet 3. juni 2024 Josephine skrev (2 timer siden): Selvfølgelig, men TS spurte om barneverntjenesten og omsorgssvikt. At mor er deprimert endrer ikke opplevelsen for barnet. Barneverntjenesten er kjent med problemstillingen. I slike saker kan de eksempelvis foreslå tiltak som BUP småbarnsteam. Men hvis mor allerede er under behandling, forstår jeg ikke hvorfor ts skal bekymre seg. Da er situasjonen under kontroll både av helsestasjonen og mors behandlere. Beklager å måtte si det, men ut fra hvordan innleggene er skrevet får jeg ikke inntrykk av at ts er en ressurssterk og helt oppegående person selv. Anonymkode: 6a5dd...45a 5
Josephine Skrevet 3. juni 2024 #50 Skrevet 3. juni 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis mor allerede er under behandling, forstår jeg ikke hvorfor ts skal bekymre seg. Da er situasjonen under kontroll både av helsestasjonen og mors behandlere. Beklager å måtte si det, men ut fra hvordan innleggene er skrevet får jeg ikke inntrykk av at ts er en ressurssterk og helt oppegående person selv. Anonymkode: 6a5dd...45a Nå er det umulig å si hva som er tilfelle her, for det har det ikke blitt sagt noe om såvidt jeg kan se. Hvor står det noe om mors behandlere? Jeg ser at helsestasjonen nevnes, men det skal ikke utdypes. Det skrives også at forholdet til mor er helsestasjonen bekymret for. Det er (heldigvis) sånn at det skal være mistanke om alvorlig omsorgssvikt for at helsestasjonen kan melde til barnevernet. Opplysningene i hovedinnlegget vitner ikke om det, dersom far er hjemme i permisjon og tar mesteparten av jobben med baby. Her er det ikke opplyst om det er tilfelle. Videre nevnes det at barnet blir avvist av mor. Dersom mor er i permisjon alene og avviser barnet kan det være emosjonell omsorgssvikt uavhengig av mors sykdom. Jeg er i utgangspunktet imot å involvere barneverntjenesten, men da er det viktig å nevne andre muligheter; BUP småbarnsteam, COS-kurs og lignende.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #51 Skrevet 3. juni 2024 Ja, la oss melde alle alenepappaer til barnevernet 🙄 Anonymkode: 5c310...87e 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #52 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hæ? Venninnen din jobber på hs og har brutt taushetsplikten sin og fortalt deg om denne moren? I så fall virker ikke du/dere helt oppegående. For å ikke snakke om måten du formulerer deg på 😳 har en mistanke om at denne bekymringen du har er sterkt overdreven. Dersom dette hadde vært rettet mot far og ikke mor. Hadde du da vært like bekymret da? Moren får sannsynligvis allerede hjelp dersom hun har en fødselsdepresjon. Med mindre du er tett på denne moren og barnet daglig, så tenker jeg at du ikke bør gjøre noe. Grunnlaget her er alt for tynt. Anonymkode: 71726...8cf 🤦♀️ Jeg går ut fra at ts er venninne med moren som hun er bekymret for og at moren da har betrodd seg til ts om hva hs har sagt. Anonymkode: dcc08...7ba
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #53 Skrevet 3. juni 2024 Men herregud! Fødselsdepresjon er jo blitt mer normalisert enn dette i 2024? Du melder ikke en kvinne som sliter etter graviditet og fødsel til barnevernet. Spesielt ikke om far er der til å ta hovedomsorgen. Er barnet bare 8 måneder, så er denne familien ganske ofte på helsestasjonen. Far er der. Stol på at han har kontrollen. Slutt å se på menn som blåste idioter. Anonymkode: 5c310...87e 7
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #54 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): AMEN! Helsestasjonen tar seg garantert av dette. Anonymkode: f09f7...72d AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men da er jo helsepersonell orientert. Hvorfor skal du melde til barnevernet i tillegg? Helsesøster melder hvis hun finner grunnlag for det, det er hun pliktig til. Hvis ikke hun melder, som har mye mer kjennskap enn deg, kan du jo kanskje holde deg unna? Anonymkode: 74567...8ad Det er langt fra sikkert at helsestasjonen melder det inn. For det første, så har helsestasjonen taushetsplikt og det må etter loven våre grunn til å tro at barnet utsettes for alvorlig omsorgssvikt for at de skal kunne melde. (I praksis vil de gjerne ha lavere terskel når det gjelder små barn, men i teorien må de følge loven.) Det kommer altså helt an på hvor mangelfullt samspillet er. For det andre, så tenker jeg at moren alltids kan klare å "ta seg sammen" de få minuttene hun er på helsestasjonen, hvis hun da ikke vil innrømme overfor hs hvor mye hun sliter. Ts er trolig nær venninnne, tilbringer mye tid med barnet og ser mer av hvordan mor og barn fungerer i hverdagen og om hs har grunn til sin bekymring. Jeg er delt her. Hvis moren får behandling for det hun sliter med, stiller på ekstra kontroller ved hs (de setter som regel opp hyppigere kontroller for å følge opp ved bekymring), så tenker jeg at å bli meldt til barnevernet kan være en tung belastning når hun sliter fra før... Og er det helsesak, så er helsestasjonen/psykolog mer riktig instans enn bv. Samtidig så må ts melde hvis hun tenker det er riktig. At far avlaster er bare bra, men det er ikke bra for barnet å bli avvist av mor. Jeg tenker det beste er hvis ts tar opp sin bekymring med moren og foreslår at hun kontakter bv selv, eller at ts hjelper henne med dette. Meld for all del ikke bak ryggen på henne, da knekker du henne. Anonymkode: dcc08...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #55 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, la oss melde alle alenepappaer til barnevernet 🙄 Anonymkode: 5c310...87e Problemet her er vel ikke at pappaen har barnet mye, men at barnet merker at hen blir avvist av mammaen? Anonymkode: dcc08...7ba
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #56 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet her er vel ikke at pappaen har barnet mye, men at barnet merker at hen blir avvist av mammaen? Anonymkode: dcc08...7ba Far er jo der? Hadde det vært bedre om mor var dør eller flyttet ut? Anonymkode: 5c310...87e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #57 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Far er jo der? Hadde det vært bedre om mor var dør eller flyttet ut? Anonymkode: 5c310...87e Jeg har ikke lyst til å gå inn i en diskusjon om hvor "farlig" det er å bli avvist av en forelder. Delvis fordi jeg ikke er fagperson, delvis fordi fagpersonene heller ikke vet omfanget av eventuelle skadevirkninger på sikt. Men mest fordi moren trolig leser hva vi skriver her (ts sier hun er aktiv på forumet). Da blir det dumt å skremme og synse. Det kan gå helt fint at far kompenserer. Jeg leste nylig at svangerskapsdepresjon (vet ikke om det er det moren lider av, men det er jo ganske vanlig) ikke påvirker barna så negativt som man tidligere har trodd. Vet ikke om dette er omsorgssvikt, og vet ikke om det er bv-sak, det må ts avgjøre. Jeg vil nøye meg med å si at et barn godt kan dra nytte av hjelp fra bv selv om det kun er den ene av foreldrene som ikke har optimal omsorgsevne. Anonymkode: dcc08...7ba
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #58 Skrevet 3. juni 2024 Jeg tenker dette bør ikke meldes til barnevernet. Hva er det så ille om far må ta mye? Han er foreldrene til dette barnet, men i dagens samfunn skal liksom mor være den som tar seg ta alt, og nåde henne om hun faktisk blir syk og ikke kan det. Mulig far skulle tatt over permisjonen, så skulle hun vært sykemeldt og burde fått behandling. Og få barn kan gjøre at noen mødre faktisk blir psykisk syke, og noen så ille at dem blir innlagt. Jeg har selv vært der med min 3, far overtok permisjon og jeg startet i behandling. Anonymkode: 421f8...40d 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #59 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke lyst til å gå inn i en diskusjon om hvor "farlig" det er å bli avvist av en forelder. Delvis fordi jeg ikke er fagperson, delvis fordi fagpersonene heller ikke vet omfanget av eventuelle skadevirkninger på sikt. Men mest fordi moren trolig leser hva vi skriver her (ts sier hun er aktiv på forumet). Da blir det dumt å skremme og synse. Det kan gå helt fint at far kompenserer. Jeg leste nylig at svangerskapsdepresjon (vet ikke om det er det moren lider av, men det er jo ganske vanlig) ikke påvirker barna så negativt som man tidligere har trodd. Vet ikke om dette er omsorgssvikt, og vet ikke om det er bv-sak, det må ts avgjøre. Jeg vil nøye meg med å si at et barn godt kan dra nytte av hjelp fra bv selv om det kun er den ene av foreldrene som ikke har optimal omsorgsevne. Anonymkode: dcc08...7ba Tenker at far har full kontroll på hva som skjer i sin egen familie. Det blir opp til han å søke hjelp om han føler det er nødvenig. Ingen babyer/barn tar skade av at far har hovedomsorgen. Anonymkode: 5c310...87e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #60 Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker at far har full kontroll på hva som skjer i sin egen familie. Det blir opp til han å søke hjelp om han føler det er nødvenig. Ingen babyer/barn tar skade av at far har hovedomsorgen. Anonymkode: 5c310...87e Jo, kan godt være det, håper du har rett. Men hvis alle som trenger hjelp var motivert for å søke hjelp selv så hadde vi ikke hatt disse reglene om at hvem som helst kan melde hverandre til bv. Anonymkode: dcc08...7ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå