Gå til innhold

Hvorfor så mange unge folk med musikk på øret i naturen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter en fin skogstur overrasket det meg at så mange av de unge jeg møtte hadde musikk på øret. Liker de ikke å være i kontakt med naturen? Høre fuglekvitter og andre lyder fra naturen?

Anonymkode: b17e4...d98

Jeg har fuglekvitter og sus fra trærne rett utenfor huset, og det er faktisk ganske deilig å putte musikk i ørene for å slippe de fuglene på gåtur for hører du de mye er det ikke bare koselig lenger men litt slitsomt.

Og kontakten med naturen er helt fin den, selv med musikk. Tror du ikke døve kan være i kontakt med naturen du da? Eller blinde? Trenger ikke nødvendigvis hele sanseapparatet. Noen roer seg mer ned med musikk også, har diagnoser som gjør at de tar inn naturen bedre med kjent musikk i ørene.

Så at musikk i ørene frakobler folk fra naturen det er en sannhet for deg, men ikke for andre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, unge og unge - jeg er 45 og går knapt en meter uten lyd på øret (podcast, lydbok eller musikk)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går tur med andre går jeg selvfølgelig uten AirPods. Men på lengre tur alene liker jeg p lytte til noe - sjeldent hele turen, men under deler av den iallefall. Trenger ikke være musikk, ofte er det en lydbok eller podcast og ofte er det noe "nyttig" (selvutvikling eller fagbøker om ernæring, trening, livsstil) eller lærerikt (historie, AI, teknologi, biografi) og i blant er det en spennende krim eller morsom roman. Ser ikke noe galt med det. Nyter turen og naturen både med og uten lyd i ørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del handler det å gå på tur om musikk, faktisk. Jeg nyter musikk mest når jeg er i naturen! Musikken blir bedre. Pleier å gjøre meg kjent med nye album osv.

Anonymkode: 7ba00...be5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker best å høre på musikk eller podcast om jeg går, det gir meg mer pågangsmot og jeg slipper å høre hvor dårlig form jeg er i😅 

Så tar jeg av hodetelefoner og sko når jeg har en pause og kobler meg på naturen helt og holdent. 

Anonymkode: 97ab5...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på musikk fordi jeg elsker musikk, så enkelt. Så tar jeg meg pauser hvor jeg setter meg ned, stopper musikken og fokuserer på lydene rundt meg, følelsen av vinden mot huden min, lukten av trærne, lyden av fuglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hører på last samurai soundtrack , de rolige partiene. Om du ikke hører på litt sånn musikk med sjel  mens du går så før du glipp av noe. 

Anonymkode: c5811...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det som er så fint at du kan ikke nekte for at jeg har rett; du får ikke med deg lydene i naturen og da får du ikke hele pakka som gjør så mye positivt med oss. Sier ikke at alle må leve som meg. 

Anonymkode: e98bc...8e4

Vi får jo med oss hele pakka også, når vi går uten noe på øret. Men den pakka er ikke noe bedre enn de andre pakkene (musikk+vakker natur, lydbok+vakker natur, sitte i naturen og høre naturlyder men lese book så man ikke ser naturen osv). Snarere et det vel du som ikke får hele pakka når du låser seg til kun en type naturopplevelse. 

Anonymkode: 371a1...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker begge deler! Det er en del musikk der ute som virkelig beriker opplevelsen av vakker natur, spesielt på fjellet. Og spesielt hvis jeg er på løpetur! 

I går var jeg på en rolig fjelltur, og gikk både med og uten musikk. Det var deilig å høre vinden og rennende vann, men så var det også helt fantastisk å sette på noen låter jeg vet passer bra til sånne steder. Jeg syns oppriktig synd på mennesker som ikke har hatt magiske opplevelser med musikk i naturen. 

Jeg har også hørt på lydbok mens jeg sitter på et fjell og spiser lunsj. Det er vanvittig koselig!! Anbefales :)

Ja takk, begge deler! 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...