Gå til innhold

Hvor lenge varer åpnet sminke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg er en dame som kun bruker sminke om jeg skal på fest, eller ut med venninner etc. Bruker det aldri til hverdags, det passer ikke inn i jobben.

Åpnet sminke blir derfor liggende lenge mellom hvert bruk, kan gå mnd.  Hvor lang holdbarhet har åpnet sminke egentlig? Oh finnes det tips til oppbevaring som gjør at jeg ikke må kjøpe ny hver gang.  Sminke meg sist til et nyttåeselskap nå sist nyttår.  Hadde kjøpt ny mascara og øyeskygge palett i sept 23  da skulle jeg i bryllup. Oppdaget nå, at mascara virket tørr, og øyeskyggen var blitt til biter. Har ikke brukt noe av det, så gå uten i kveld på en sommerfest. 

Anonymkode: d1241...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke sminken hvor lenge du ønsker. Jeg har sminke som er ny og flere år. Synst ikke sminken mister effekt, men de ønsker vel å selge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel på emballasjen. Det er en liten krukke med et tall i.. ofte 12 eller 18 (måneder).. kan være mindre eller mer også. Det gjelder fra åpningsdato. Men det kan vare lengre.. lukt og se på produktet. 

Endret av svartkatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mascara kaster jeg etter ca 3-4 måneder, det blir en bakteriebombe. Tilsvarende med concealer som jeg har tett under øyet. 

Tørre produkter kan jeg ha i årevis, har nok paletter som er 10+ år gamle. Samme med blyanter. 

Andre ting som foundation og flytende blush ser jeg an, lukter, prøver. Sliter ikke med kviser og utbrudd, så er ingen bekymring. 

Anonymkode: effd2...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørre produkter har jeg i årevis hvis det er bra kvalitet. Må lagres tørt da, ikke på badet.

Mascara byttes etter 3 måneder pga fare for bakterievekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mascara kaster jeg etter ca 3-4 måneder, det blir en bakteriebombe. Tilsvarende med concealer som jeg har tett under øyet. 

Tørre produkter kan jeg ha i årevis, har nok paletter som er 10+ år gamle. Samme med blyanter. 

Andre ting som foundation og flytende blush ser jeg an, lukter, prøver. Sliter ikke med kviser og utbrudd, så er ingen bekymring. 

Har min palett i skapet over vasken på badet. Alle fargene var blitt i biter.  Er det noe feil på de? Har jdg oppbevart de feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står på :) ofte på en krukke med 6, 12, 18M (måneder) eller 1Y (år) 

Anonymkode: ad5ed...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står på emballasjen. Generelt behøver du ikke å følge emballasjen med øyenskygger, blush og generelt pudder. Med mascara og eyeliner (og andre "våte" produkter ved øynene) bør man følge holdbarheten.

Jeg har flere bronzere jeg har hatt i mange år. Mascara byttes ut minst hvert halvår. Concealer byttes også ofte ut. 

Anonymkode: 607d0...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har min palett i skapet over vasken på badet. Alle fargene var blitt i biter.  Er det noe feil på de? Har jdg oppbevart de feil 

Luftfuktighet, og varme, og lys. 

Jeg har mine i en skuff i garderoben (kjølig og tørt rom), har ingen sminke på badet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke generelt holder som regel lenge, mye lenger enn det som står på. 

Det som er viktig er å vaske koster og svamper ofte, det kan bli bakteribomber på kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...