AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #1 Del Skrevet 2. juni 2024 Jeg driver og tar førerkort nå. Jeg hadde første kjøretime i begynnelsen av januar, så holdt på i snart et halvt år. Men jeg syns jeg bruker så lang tid, og føler jeg bruker evigheter på å lære meg basic ting i kjøreopplæringen. Sist kjøretime følte jeg at jeg gjorde masse småfeil som jeg egentlig følte jeg hadde lært meg innen nå. Eksempler: - Setter meg inn i bilen. Setter på brekket istedenfor å slå det av. Ren refleks av at jeg måtte gjøre noe med håndbrekket siden jeg alltid pleier å sette det på når jeg øvelseskjører privat og har satt meg i kjøreskolebilen ellers. - Sliter med plassering hvis jeg skal kjøre ut av en vei hvor det er plass til to biler samtidig. - Bruker mye tid på girskift siden jeg stresser over at jeg plutselig kan sette bilen i femte gir istedenfor tredje. Hører folk tar førerkort på sånn 5-6 måneder så føler meg så treig her når jeg fortsatt gjør så mye feil og helt klart ikke føler meg trygg i bilen. Hvor lang tid brukte du? Anonymkode: a682b...b6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #2 Del Skrevet 2. juni 2024 40 timer. Husker ikke hvor lang tid det tok. Anonymkode: 1e03a...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #3 Del Skrevet 2. juni 2024 Jeg tar også lappen nå. Har holdt på like lenge som deg. Skal ha oppkjøring i begynnelsen på juli. Føler meg ikke klar. Gruer meg veldig. Vet ikke om jeg kan kjøre under slikt press. Syns også det er vanskelig med plassering. Læreren min har sagt at det er normalt. Har brukt over 50.000,- 😱 Anonymkode: be71f...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #4 Del Skrevet 2. juni 2024 Husker ikke hvor lang tid det tok mndmessig men husker jeg kun brukte det nødvendige antall timer med kjørelærer. Brukte vel ca 20.000 på alt (trafikalt grunnkurs, mørkekjøring, langkjøring osvosv) Får du øvelseskjørt utenom kjøretimene? Anonymkode: fd9e0...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Del Skrevet 2. juni 2024 Jeg brukte ca 2 måneder fra jeg startet, til jeg hadde førerkort. Men - jeg hadde kjørt en del år allerede. Både med foreldre, deretter samboer. Ulike biler. Så for min del handlet det bare om å ta seg i nakken, og booke alle timene. Og når jeg slet med noe så dro jeg og mannen ut og terpet nesten hver kveld, jeg rygget og rygget rundt på en stor parkeringsplass, øvde meg på plassering og presisjon. Vi fant oss en motbakke og øvde på å holde bilen helt stille med clutchen, eller bakkestart rett fra bremse. Så trikset er egentlig å kjøre mest mulig privat. Anonymkode: 6e1eb...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Husker ikke hvor lang tid det tok mndmessig men husker jeg kun brukte det nødvendige antall timer med kjørelærer. Brukte vel ca 20.000 på alt (trafikalt grunnkurs, mørkekjøring, langkjøring osvosv) Får du øvelseskjørt utenom kjøretimene? Anonymkode: fd9e0...37c Nå koster bare det obligatoriske mellom 30 og 40 tusen, så dette må ha vært lenge siden. Anonymkode: be71f...dfd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #7 Del Skrevet 2. juni 2024 Nærmere ett år, men det var pga flytting(dvs pause i læringen) og korona, så det stengte ned. Anonymkode: 82e06...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #8 Del Skrevet 2. juni 2024 Jeg øvelseskjørte privat 1,5 år før jeg brukte nesten 1 år med kjøreskole😅 Null og niks talent for kjøring og noen uvaner fra privat kjøring som måtte vennes av. Anonymkode: 601f2...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Del Skrevet 2. juni 2024 Er nok like vanlig å bruke 1 år som 3 mnd på lappen. Anonymkode: 6befc...d75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #10 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå koster bare det obligatoriske mellom 30 og 40 tusen, så dette må ha vært lenge siden. Anonymkode: be71f...dfd Jepp. Jeg brukte 15-16.000 for 20 år siden. De har blitt rimelig griske nå, for en slik prisøkning som det har vært bare de siste 10 årene er ikke kun inflasjon. Anonymkode: 96e9d...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #11 Del Skrevet 2. juni 2024 Sånn... ti år? Fordelt på kanskje tre forskjellige perioder. Bodde lenge i by hvor jeg ikke hadde bruk for førerkort og var opptatt med å jobbe i alle sommerferier. Rakk liksom aldri å gjøre meg ferdig. Aldri vært glad i å kjøre bil, så stressa ikke så mye med det. Anonymkode: 6ca3d...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #12 Del Skrevet 2. juni 2024 Tok teorien i mars, oppkjøring 31.mai. var 20 år. Hadde aldri satt meg i førersetet noensinne før det. Anonymkode: a0645...b73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #13 Del Skrevet 2. juni 2024 Første gang bak rattet i midten av juni, første kjøretime helt i slutten av juni, tok lappen 10. august da kjørelæreren ordnet oppkjøring i nabokommune med kort ventetid. To dobbelttimer mer enn minimum den gang, men dette er cirka 15 år siden og det er vel gjort noen justeringer i opplegget. Prioriterte dette opp den sommeren, kjørte kanskje en 10-15 timer med foreldre pr. uke gjennom sommeren. Så er det jo jævlig typisk at vi som fikk til dette sånn tålelig kjapt (og tro meg, det er mye annet jeg er dårlig på) er de som svarer her, da. Anonymkode: fa4fb...b13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #14 Del Skrevet 2. juni 2024 Underkant av én mnd fra første kjøretime til oppkjøring. Øvelseskjørte så ofte som mulig hjemme, så trengte bare de obligatoriske timene og fikk ofte dobbelttimer. Dette var i 2012 så mulig det er mer obligatorisk nå? Hvis du strever såpass ville jeg så absolutt ha øvelseskjørt mer på privaten hvis du har mulighet til det, for dette må da bli veldig dyrt? Jeg betalte 16000,- i 2012 Anonymkode: 0a2d6...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #15 Del Skrevet 2. juni 2024 Ca 2,5år. Hadde opphold grunnet sykdom og operasjon. Så opphold fordi kjørelæreren ble gravid og sykmeldt i 2 perioder, for så å bli langtidssykmeldt slik at jeg måtte bytte kjørelærer. Da valgte jeg å bytte kjøreskole fordi jeg hadde flyttet siden oppstart og ville ha noe nærmere. Var ventetid. Der fikk jeg en dårlig kjørelærer som satt meg tilbake 2 trinn. Jeg var klar for oppkjøring da jeg ble avsluttet brått. Manglet bare siste vurderingstime. Etter å ha kastet bort timer på dritt med ny lærer så sendte jeg klage, fikk pengene tilbake og ny lærer. Tok vurderingstimen og fikk time til oppkjøring. Aldri hatt problemer med kjøringen. Aldri øvelseskjørt hjemme, orket ikke og trengte ikke. Anonymkode: b36b4...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisevt Skrevet 4. juni 2024 #16 Del Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 18.38): Jepp. Jeg brukte 15-16.000 for 20 år siden. De har blitt rimelig griske nå, for en slik prisøkning som det har vært bare de siste 10 årene er ikke kun inflasjon. Anonymkode: 96e9d...ca3 Prisøkningen samsvarer med de økte prisene på både drivstoff, leie av lokaler, bilhold, lønn og forsikring. Og ikke tro at alle penga går til lærerne, de får kun en brøkdel 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #17 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg hadde ca 25 kjøretimer. Man kan ikke telle antall måneder. Noen har en time hver fjortende dag. Jeg hadde 1-3 timer i uka, i tillegg til en god del privat øvelseskjøring. Anonymkode: 12049...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #18 Del Skrevet 4. juni 2024 Brukte over 1 år, fordi jeg trengte mange kjøretimer og fordi jeg måtte spre det utover pga økonomien(betalte selv), i tillegg strøk jeg på oppkjøringen 2 ganger før jeg bestod😅 Skal sies at jeg nå har kjørt bil i over 20 år uten en eneste skade eller bot😊 Anonymkode: 088ee...269 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #19 Del Skrevet 4. juni 2024 Jeg øvelseskjørte som 18 år. Og tok lappen som 39 😄 20 år uten kjøring i mellom der.. Når jeg først begynte med kjøretimer gikk det noen måneder, men jeg hadde mulighet til å øvelseskjøre mye på fritiden. Anonymkode: 5c5ab...ed0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 4. juni 2024 #20 Del Skrevet 4. juni 2024 Brukte 6 måneder. 10 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå