Gå til innhold

Barn med autisme, vedtak om spesialundervisning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forvirret, overgang fra barnehage til skole. 
Fått innvilget 200 timer spesped. 
står kun i vedtak at han trenger tett voksenstøtte gjennom hele dagen. I den sakyndige rapporten anbefaler de støtte fra assistent/fagarbeider gjennom hele dagen. De har heller ikke anbefalt antall timer assistent. 
 Dette barnet har idag 1:1 i barnehagen og det har ikke vært noe annet tema på alle møter vi har hatt med den nye skolen. 
nå blir jeg engstelig, hva betyr dette? 

Anonymkode: 72434...d4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er forvirret, overgang fra barnehage til skole. 
Fått innvilget 200 timer spesped. 
står kun i vedtak at han trenger tett voksenstøtte gjennom hele dagen. I den sakyndige rapporten anbefaler de støtte fra assistent/fagarbeider gjennom hele dagen. De har heller ikke anbefalt antall timer assistent. 
 Dette barnet har idag 1:1 i barnehagen og det har ikke vært noe annet tema på alle møter vi har hatt med den nye skolen. 
nå blir jeg engstelig, hva betyr dette? 

Anonymkode: 72434...d4b

Ring PPT/ skole og spør. 

Anonymkode: 31d61...cab

AnonymBruker
Skrevet

Det har nok noe med den nye opplæringsloven å gjøre. Fra  neste skoleår skal ikke assistent/sosialt stå i vedtak, det skal fordeles ut på skolen av rektor. 

Anonymkode: be451...a16

AnonymBruker
Skrevet

Spesialundervisning er noe annet en støtte av assistent gjennom hele dagen. Spesialundervisning er det barnet trenger for å oppnå tilfredstillende undervisning sett mot kompetansemål. Hvor mange timer som står i det vedtaket er derfor ikke nødvendigvis en pekepinn på hvor mye støtte barnet ditt får gjennom skolehverdagen. Du må heller snakke med skolen og høre hva de tenker og hva planen er. 

Anonymkode: c2f39...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett følge med som en hauk framover. Spesialundervisning i skolen er ofte å spille dataspill med en assistent på et grupperom.

«Tett voksenstøtte» kan bety at det er to voksne i et klasserom med 30 elever, hvor 12 har spesielle behov for oppfølging. 

Og det er helt vanlig at disse timene er de som ryker først når annet personale er borte: Det settes ikke inn vikar for spes ped og om det er to voksne, kommer det ikke inn en til ved sykdom. 

Stå på!

Anonymkode: 03be2...68c

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at "tilfredstillende undervisning sett mot kompetansemål" anses oppnådd hvis en elev får karakter 2 eller 1. Helt hårreisende synes jeg.

Anonymkode: cca45...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe nytt. Her gikk de fra 100% assistent i bhg til 0 i skolen. Her var det epilepsi. Kun spesped. Endte ned vi byttet til privatskole. Der ble det 100% assistent i tilleg til spesped timer

Anonymkode: b8fa8...485

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe nytt. Her gikk de fra 100% assistent i bhg til 0 i skolen. Her var det epilepsi. Kun spesped. Endte ned vi byttet til privatskole. Der ble det 100% assistent i tilleg til spesped timer

Anonymkode: b8fa8...485

Fy søren så skremmende. Har selv en med epilepsi, GTK. 

Anonymkode: 624c2...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...