Gå til innhold

Invitert i utenlandsbryllup en tirsdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, som tittelen sier har vi blitt invitert til bryllup i Italia i september. Kunne vært gøy det, men så ser jeg datoen.. det er invitert til mandag-onsdag?? Så da er selve bryllupet tirsdagen. Hva er greia med dette? Forventer folk virkelig at man skal ta en halv uke ferie for deres bryllup? Blir veldig vanskelig med barnevakt midt i uken også, da de fleste skal på jobb. I vennegjengen er det mange lærere også, som de da forventer skal ta ulønnet fri for å delta i bryllupet. Har prøvd å ta det opp med bruden men møter lite forståelse. Er det jeg som er vanskelig her? 

Anonymkode: 5d19b...2d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker på generell basis at de som planlegger bryllup i utlandet, ikke kan forvente seg at så mange inviterte kan delta. Spesielt hvis de da ikke legger det til datoer som gjør at gjestene kan ta det som en langhelg. 

Anonymkode: 0f0ff...5d4

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns absolutt ikke du trenger å ta opp med bruden at du er uenig i deres bryllupsavgjørelser, det er bare uhøflig av deg. Er det en ting som er irriterende, er det uoppfordrede kommentarer rundt andres valg. Det du derimot kan, er å takke høflig nei dersom det ikke passer for deg å komme. Det er du i din fulle rett til, også må de selvfølgelig akseptere det.

Ofte er folk som inviterer til bryllup, spesielt utenlands, inneforstått med at ikke alle kan møte opp. Noen ganger ønsker man også at ikke alle møter opp.

Anonymkode: e022b...aa3

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns absolutt ikke du trenger å ta opp med bruden at du er uenig i deres bryllupsavgjørelser, det er bare uhøflig av deg. Er det en ting som er irriterende, er det uoppfordrede kommentarer rundt andres valg. Det du derimot kan, er å takke høflig nei dersom det ikke passer for deg å komme. Det er du i din fulle rett til, også må de selvfølgelig akseptere det.

Ofte er folk som inviterer til bryllup, spesielt utenlands, inneforstått med at ikke alle kan møte opp. Noen ganger ønsker man også at ikke alle møter opp.

Skulle ikke ta opp at jeg var uenig i datoen, men da jeg prøvde å forsiktig si at det var mulig det ble vanskelig for oss å delta pga at det var på en ukedag møtte jeg lite forståelse dessverre

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle ikke ta opp at jeg var uenig i datoen, men da jeg prøvde å forsiktig si at det var mulig det ble vanskelig for oss å delta pga at det var på en ukedag møtte jeg lite forståelse dessverre

Og så da? Du er ikke pliktig å dra. 

Anonymkode: 22a4a...5e3

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så passer det eller så passer det ikke. Italia er også nærmere (lettere å komme til) enn mange steder i Norge.

Man kan jo også tenke på det som en liten høstferie og ikke bare fokusere på bryllupet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og så da? Du er ikke pliktig å dra. 

Det føles litt sånn ut når brudeparet blir sure/furtne når man prøver å si at det muligens blir vanskelig? Ikke en kul følelse. Kommer ikke til å dra nei, da jeg ikke har mulighet til å avspasere og ikke har råd til å ta 3 dager ulønnet fri fra jobben kombinert med høye reiseutgifter. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det føles litt sånn ut når brudeparet blir sure/furtne når man prøver å si at det muligens blir vanskelig? Ikke en kul følelse. Kommer ikke til å dra nei, da jeg ikke har mulighet til å avspasere og ikke har råd til å ta 3 dager ulønnet fri fra jobben kombinert med høye reiseutgifter. 

Men hva er alternativet, da? Her har bruden planlagt noe som alle (andre enn henne/mannen) forstår er vanskelig for mange å stille opp på, og du kan ikke stille opp. Da får hun/dem bare være sure/furtne/snurt/whatever, det er et dem-problem og ikke et deg-problem. Du kan og skal ikke ta ansvar for andres følelser.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres egentlig ut som om de vil være alene. Hvor mange kan lissom ta seg fri til det. 

Anonymkode: 64463...cf8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (2 timer siden):

Enten så passer det eller så passer det ikke. Italia er også nærmere (lettere å komme til) enn mange steder i Norge.

Man kan jo også tenke på det som en liten høstferie og ikke bare fokusere på bryllupet.

Hvis det hadde vært i høstferien muligens.

Ikke TS.

Anonymkode: 64463...cf8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ta det opp med bruden? 

Har flere venninner som har giftet seg utenlands. Men da er det ingen forventning om at folk skal komme. De viser full forståelse for at noen ikke har tid/overskudd/økonomi til dette. Regner med dette er normen for de som gifter seg utenlands? Du kan jo velge å ikke dra. Jeg har stått over flere utenlandsbryllup, og alltid fått full forståelse for dette. Også fra gode venninner.

Anonymkode: 7afab...f5e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for invitasjonen og si at du ikke kan komme.

Anonymkode: a38a2...f8b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så syns bruden at det var kjipt at dere ikke kunne komme, men hva så? Hun må få lov til å bli skuffet, like mye som at du har lov til å takke nei til å komme i bryllupet. 

Anonymkode: d2fc6...e3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Takk for invitasjonen, det hadde vært veldig koselig. Dessverre kan vi ikke komme da vi jobber og ikke har noen til å stille som barnevakt i ukedagene. Håpere dere får en kjempefin sermoni ig feiring, gleder meg til å se bildene".

Anonymkode: 3d84b...891

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor ta det opp med bruden? 

Har flere venninner som har giftet seg utenlands. Men da er det ingen forventning om at folk skal komme. De viser full forståelse for at noen ikke har tid/overskudd/økonomi til dette. Regner med dette er normen for de som gifter seg utenlands? Du kan jo velge å ikke dra. Jeg har stått over flere utenlandsbryllup, og alltid fått full forståelse for dette. Også fra gode venninner.

Anonymkode: 7afab...f5e

Samme her!

Når man leser div tråder om utenlandsbryllup på KG, skulle man tro at det frekkeste man kan gjøre er å invitere i utenlandsbryllup. Men, min erfaring er lik din - har alltid møtt stor forståelse hos brudepar hver gang jeg har takket (høflig) nei.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Takk for invitasjonen, det hadde vært veldig koselig. Dessverre kan vi ikke komme da vi jobber og ikke har noen til å stille som barnevakt i ukedagene. Håpere dere får en kjempefin sermoni ig feiring, gleder meg til å se bildene".

Anonymkode: 3d84b...891

Jeg ville gitt samme type svar. 
Det viser også at man egentlig har lyst å komme, men at det er flere ting som kommer i veien. Hadde skrevet noe lignende hadde det vært et bryllup en helg også og det var vanskelig med fri, ikke mulig økonomisk, ikke barnepass…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så syns bruden at det var kjipt at dere ikke kunne komme, men hva så? Hun må få lov til å bli skuffet, like mye som at du har lov til å takke nei til å komme i bryllupet. 

Anonymkode: d2fc6...e3c

Nei, hun har ikke lov til å være skuffet når hun velger å gjennomføre bryllupet i utlandet på en hverdag som ikke er knyttet til en ferie. Hun kan iallfall ikke gi uttrykk for den skuffelsen. Håper i grunnen 98 % takker nei, så har brudeparet kanskje lært noe på veien.

Anonymkode: 44ded...486

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, folk forventer fordi de er så selvsentrert. Jeg ville bare sagt nei uten forklaring. 

Anonymkode: bd15c...857

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi pleier å planlegge en ferietur rundt slike bryllup/invitasjoner. 

Er det utfordrende på grunn av barnevakt eller andre forpliktelser drar vi bare alene og koser oss med venner. 

Uansett. Om man først inviterer så må man også regne med at enkelte sier "nei takk", uansett om det er barnevakt, manglende feriedager eller pris. Men personlig hadde jeg strukket meg for å delta i stedet for å kun fokusere på hindringene. 

Anonymkode: e753b...98a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, hun har ikke lov til å være skuffet når hun velger å gjennomføre bryllupet i utlandet på en hverdag som ikke er knyttet til en ferie. Hun kan iallfall ikke gi uttrykk for den skuffelsen. Håper i grunnen 98 % takker nei, så har brudeparet kanskje lært noe på veien.

Anonymkode: 44ded...486

Men i alle dager, da. Man må da få lov til å invitere slik man ønsker. 

Vi foretrekker utlandet. Sist vi var i bryllup i Norge kostet det oss ca 30 000, med to utdrikningslag i forkant av bryllupet, totalt 4 tur-retur flyturer, og hotell. For en destinasjon som vi ikke følte var spesielt spennende i hele tatt. 

Anonymkode: e753b...98a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...