Gå til innhold

Høyt utdannet og god jobb, men tror ikke på katastrofal global oppvarming - flere som meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om du er høyt utdannet, betyr det ikke at du har peiling på alle områder. Du er fortsatt et helt vanlig menneske.

Alle pålitelige kilder og klimaforskning viser dessverre at global oppvarming er en realitet.

Om man velger å tro på det eller ikke spiller ingen rolle. Det som skjer vil fortsette å skje uansett. 

Anonymkode: b8303...69c

Nettopp, vel talt, skulle ønske alle forsto dette

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ikke tro på klimaendringene, menneskeskapt miljøpåvirkning, global oppvarming osv er som å tro at jorda er flat: Veldig merkelig. 

Her jeg bor (og på nyhetene) ser jeg jo faktisk disse endringene med egne øyne og opplever dem på kroppen. Det som forundrer MEG er at vi ikke gjør mer for å stanse dem og hvorfor nyhetene i samme setning formidler at «gode nyheter, dere, i morgen får vi enda en strålende sommerdag med 26 grader» , «skogbrann i Australia pga tørken, flere tusen dyr er døde» og «52 døde av heteslag i India hvor det var 60 grader i dag».

Altså, hallo?!

Så kan man si at det påvirker ikke oss, det er de fattige landene som får det verst, vi skal alltids tåle styrtregn, flom, tre meter snø, at Oslo forsvinner under havet og at vi mister noen isbreer. Men hvor tenker dere at menneskene fra de landene der man ikke kan bo lenger skal være? Er det noen som virkelig tror at de setter seg ned stille og rolig og dør?

Nei, de kommer jo selvsagt hit. 

Anonymkode: 47b10...57a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ikke tro på klimaendringene, menneskeskapt miljøpåvirkning, global oppvarming osv er som å tro at jorda er flat: Veldig merkelig. 

Her jeg bor (og på nyhetene) ser jeg jo faktisk disse endringene med egne øyne og opplever dem på kroppen. Det som forundrer MEG er at vi ikke gjør mer for å stanse dem og hvorfor nyhetene i samme setning formidler at «gode nyheter, dere, i morgen får vi enda en strålende sommerdag med 26 grader» , «skogbrann i Australia pga tørken, flere tusen dyr er døde» og «52 døde av heteslag i India hvor det var 60 grader i dag».

Altså, hallo?!

Så kan man si at det påvirker ikke oss, det er de fattige landene som får det verst, vi skal alltids tåle styrtregn, flom, tre meter snø, at Oslo forsvinner under havet og at vi mister noen isbreer. Men hvor tenker dere at menneskene fra de landene der man ikke kan bo lenger skal være? Er det noen som virkelig tror at de setter seg ned stille og rolig og dør?

Nei, de kommer jo selvsagt hit. 

Anonymkode: 47b10...57a

Ja, nok en gang er vi griseheldige i Norge og ser ut til å bli skånet for de største klimakatastrofer. De områdene som er hardest rammet er de mest folkerike områdene i verden. Som Pakistan, India og Indonesia som er flere milliarder mennesker som kan bli tvunget til å dra fra sitt hjem fordi det ikke er mulig å bo der lenger.

Anonymkode: d558d...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, nok en gang er vi griseheldige i Norge og ser ut til å bli skånet for de største klimakatastrofer. De områdene som er hardest rammet er de mest folkerike områdene i verden. Som Pakistan, India og Indonesia som er flere milliarder mennesker som kan bli tvunget til å dra fra sitt hjem fordi det ikke er mulig å bo der lenger.

Anonymkode: d558d...065

Ja. Og det er faktisk ikke en apokalyptisk dystopi å si at det er sannsynlig at det vil føre til en ny verdenskrig. Millioner av fattige mennesker mot våre vestlige våpen. Grøss. 

Anonymkode: 47b10...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sjukt å lese sånne tråder. Jeg jobber ved et forskningsinstitutt (HI) som naturlig også forsker på klima og jeg ser hver eneste dag hvor sinnsykt bekymret mine forskerkollegaer er. SÆRLIG for den tafatte holdningen myndigheter ser ut til å ha. Folk sitt engasjement har og kjølnet, og det sitter høyt utdanna klovner og mener forskningen er tøv på some, tradisjonelle medier, i lunsjpauser og ja her på KG og.  
 

Løsningene er radikale og de haster. Dessverre har jeg ikke tro på at de kommer tidsnok og ser med sorg på at min datter og hennes barn ikke vil få oppleve verdenen slik jeg fikk. 

Anonymkode: 7c703...80e

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er så sjukt å lese sånne tråder. Jeg jobber ved et forskningsinstitutt (HI) som naturlig også forsker på klima og jeg ser hver eneste dag hvor sinnsykt bekymret mine forskerkollegaer er. SÆRLIG for den tafatte holdningen myndigheter ser ut til å ha. Folk sitt engasjement har og kjølnet, og det sitter høyt utdanna klovner og mener forskningen er tøv på some, tradisjonelle medier, i lunsjpauser og ja her på KG og.  
 

Løsningene er radikale og de haster. Dessverre har jeg ikke tro på at de kommer tidsnok og ser med sorg på at min datter og hennes barn ikke vil få oppleve verdenen slik jeg fikk. 

Anonymkode: 7c703...80e

Sånn er det vel med alt. De som jobber innen helse føler at helse ikke blir nok prioriter, de som jobber i forsvaret føler at forsvaret ikke blir nok prioritert, de som jobber i skolen føler skolene ikke blir nok prioritert. Men å prioritere noe betyr jo at man må nedprioritere noe annet. Det går ikke an ha alt som førsteprioritet. En krone til klimamål betyr en krone mindre til psykisk helse eller andre gode formål.

Anonymkode: c6275...ecc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 22.33):

Jeg er 42 år, høyt utdannet og med en god jobb i det offentlige. Jeg har en «mørk hemmelighet» som jeg ikke tør å snakke så høyt om 😂: Jeg tror advarslene om katastrofal global oppvarming er veldig overdrevet. Jeg fornekter ikke at CO2 kan ha betydning, men jeg tviler både på at vi vil få så sterk oppvarming som mange påstår og at følgene vil bli så katastrofale som mange påstår. Jeg føler at klimadebatten mest av alt har blitt identitetspolitikk der det gjelder å «mene rett» uten at man avkreves ordentlige kunnskaper om saken. Dette er en mening jeg vegrer meg for å ytre på jobb og blant venner, der det er det politisk korrekte som gjelder. Ellers har jeg meninger som er ganske vanlige i mitt miljø - jeg er anti-Trump, støtter Ukraina, mot rasisme osv.

Flere som meg der ute?

Anonymkode: 7e486...902

Du tror og mener ut i fra hva du synes, mens titusenvis av klimaforskere over hele verden baserer sine konklusjoner på observerbare fakta.

Hvorfor tror du likevel du har rett?

Anonymkode: a4f98...00d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 22.33):

Jeg er 42 år, høyt utdannet og med en god jobb i det offentlige. Jeg har en «mørk hemmelighet» som jeg ikke tør å snakke så høyt om 😂: Jeg tror advarslene om katastrofal global oppvarming er veldig overdrevet. Jeg fornekter ikke at CO2 kan ha betydning, men jeg tviler både på at vi vil få så sterk oppvarming som mange påstår og at følgene vil bli så katastrofale som mange påstår. Jeg føler at klimadebatten mest av alt har blitt identitetspolitikk der det gjelder å «mene rett» uten at man avkreves ordentlige kunnskaper om saken. Dette er en mening jeg vegrer meg for å ytre på jobb og blant venner, der det er det politisk korrekte som gjelder. Ellers har jeg meninger som er ganske vanlige i mitt miljø - jeg er anti-Trump, støtter Ukraina, mot rasisme osv.

Flere som meg der ute?

Anonymkode: 7e486...902

Nei.

Jeg mener vi allerede er der at oppvarmingen får store konsekvenser, blant annet med skogbranner og tørke slik vi har sett rundt middelhavet de siste årene.

Anonymkode: 6fde5...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er høyt nok utdannet til å vite at jeg ikke vet på langt nær nok til å betvile tusenvis av forskere på området.

Syntes Dunning Kruger har tatt over denne tråden.

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At der er endringer, vet vi. Men endringer i klima har der vært siden jorden oppstod. Det har også vært endringer i dyre og menneskearter. De tilpasningsdyktige har overlevd, og endret seg. De vandret til bedre områder. Det går ikke i dag, fordi vi er bofaste i byer, og vi er for mange. 

Alt søppelet er det derimot svært få som bryr seg om. Klima er blitt en pengemaskin i Norge. 

Anonymkode: 71bb2...990

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda og menneskene som bor deg vil bli hardt påvirket av klimaendringer det er det liten tvil om.

Selv om vi i Norge ikke blir direkte påvirket i like stor grad. Så vil en verden i kaos også være vårt problem. Hvordan går det når hele middelhavsregionen og nord afrika blir ubebolig? Klarer vi så mye innvadring?

Hva med kriger utløst av global oppvarming. Syria krigen ble utløst av tørke.

Selv her i Norge vil vi få mer nedbør og flom. Tørkeperioder med skogbrann.

Det enkleste er selvfølgelig å slenge ut kun 5 mill nordmenn, vi trenger ikke gjøre noe. Men det hjelper ikke. Om noen skal gjøre noe er det oss som bruker mest ressurser her i vesten.

 

Anonymkode: 4080e...166

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 22.33):

Jeg er 42 år, høyt utdannet og med en god jobb i det offentlige. Jeg har en «mørk hemmelighet» som jeg ikke tør å snakke så høyt om 😂: Jeg tror advarslene om katastrofal global oppvarming er veldig overdrevet. Jeg fornekter ikke at CO2 kan ha betydning, men jeg tviler både på at vi vil få så sterk oppvarming som mange påstår og at følgene vil bli så katastrofale som mange påstår. Jeg føler at klimadebatten mest av alt har blitt identitetspolitikk der det gjelder å «mene rett» uten at man avkreves ordentlige kunnskaper om saken. Dette er en mening jeg vegrer meg for å ytre på jobb og blant venner, der det er det politisk korrekte som gjelder. Ellers har jeg meninger som er ganske vanlige i mitt miljø - jeg er anti-Trump, støtter Ukraina, mot rasisme osv.

Flere som meg der ute?

Anonymkode: 7e486...902

Der ser du at høy utdanning og intelligens er to helt forskjellige ting..Den globale oppvarmingen er allerede katastrofal og etterprøvbar forskning har vist det samme siden 1990..

Tror på??

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 7.33):

Det er så sjukt å lese sånne tråder. Jeg jobber ved et forskningsinstitutt (HI) som naturlig også forsker på klima og jeg ser hver eneste dag hvor sinnsykt bekymret mine forskerkollegaer er. SÆRLIG for den tafatte holdningen myndigheter ser ut til å ha. Folk sitt engasjement har og kjølnet, og det sitter høyt utdanna klovner og mener forskningen er tøv på some, tradisjonelle medier, i lunsjpauser og ja her på KG og.  
 

Løsningene er radikale og de haster. Dessverre har jeg ikke tro på at de kommer tidsnok og ser med sorg på at min datter og hennes barn ikke vil få oppleve verdenen slik jeg fikk. 

Anonymkode: 7c703...80e

Du skal nok prise deg lykkelig om hun får oppleve verden overhodet vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope. Høyt utdannet og hører på folk som har spesifikt utdanning innenfor feltet klima, men som prøver å formidle ting på en ikke-skremmende måte... selv om jeg kan si deg at det er ikke lett når det faktisk er en jævla svær reell fare. 

Grunnen til at du kanskje ikke tror på endringene er at du har ikke sett på faktiske data og hvilke konkrete konsekvenser miljøendringer har. Hvis du tror det bare ikke ER endringer, så er du rett og slett dum på dette området. 

Er litt som svigers som sa til meg "det var så hysteri om dette med Teflon noen år siden, men se, nå er alt bra igjen!". Og jeg svarte med "... nei, det er det ikke. Følger man med i media og ift regulering, så har de jo funnet ut at det er så usunt at mye av det nå fases ut". Er litt samme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 0.50):

Eg trur på klimaendringar.

Eg trur ikkje på katastrofal global oppvarming der Co2 er største årsak. Kloden har blitt varmare. 

Klimaendringar kan vere f.eks stor avskoging eller urban heating. Som har stor innvirkning og er menneskeskapt. 

Eg trur heller ikkje at eg nødvendigvis har rett. Men tørr ikkje diskutera fordi folk bruke rare ord som "Å du er ein klimafornekter". Det er ikkje lov å gå inn i tematikken fordi sanninga er vedtatt av allmennheten. 

 

 

Anonymkode: 14e0c...a6f

"Sannheten" er vedtatt av forskere over hele verden som produserer etterprøvbare data som viser at vi ligger tynt an.

Motbevis de eller hold kjeft og tett rekkene.

Hele menneskeheten står på spill så svada som lurer enkle mennesker til å gjøre dårlige valg bør få konsekvenser fra nå av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odhrán Ó Máille skrev (På 1.6.2024 den 23.59):

Høyt utdannet innenfor hva ?
 

At du er høyt utdannet betyr ikke at du er høyt utdannet innenfor alle områder.

At man er høyt utdannet betyr ikke annet enn at man er høyt utdannet. Man behøver hverken å være spesielt begavet eller reflektert for å fullføre høyere utdanning, men det er lov til å håpe at de dannelsesfagene som er bakt inn i de fleste studier i dag kan hjelpe til at man klarer å reflektere litt bedre over problemstillinger enn det man gjorde før man tok faget. 
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sicario skrev (31 minutter siden):

Jeg er høyt nok utdannet til å vite at jeg ikke vet på langt nær nok til å betvile tusenvis av forskere på området.

Syntes Dunning Kruger har tatt over denne tråden.

Eksakt. Det er vitenskapelig konsensus omkring klimaendringene. Og når det er så stor grad av samsvar mellom meningene til områdets kompetente fagfolk, hvem er så jeg til å betvile dette?
 

Jeg har også tilgode å se at klimafornektere legger frem noe annet enn cherry picked forskning og løse uttalelser av typen «klima har alltid endret seg, en gang var det palmer på Svalbard». Joda. Klimaet har alltid gått i bølger, men den bølgen vi er på nå, er off the charts, og det ser ut til at den har direkte sammenheng med den andre industrielle revolusjonen. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent et par år du så tenker jeg du endrer mening.

Snart vender klimaflykningene nesen mot vannlandet Norge for å unnslippe tørke og skogbranner. 

Bøkene til Maja Lunde, klimakvartetten, gir et mer "folkelig" bilde på hva som kan skje om vi ikke setter på bremsene.

Men vi trenger jo ikke bekymre oss, vi har jo nok vann. Takler litt styrtregn og flom. Helt til det tar huset ditt eller noen du kjenner dør i en skogbrann på den obligatoriske årlige sydenferien.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
TomSawyer skrev (3 timer siden):

"Sannheten" er vedtatt av forskere over hele verden som produserer etterprøvbare data som viser at vi ligger tynt an.

Motbevis de eller hold kjeft og tett rekkene.

Hele menneskeheten står på spill så svada som lurer enkle mennesker til å gjøre dårlige valg bør få konsekvenser fra nå av.

Sant, samme med de som tror vi er udødelige. Som synes varme og at insektene dør er en bagatell. Så tror de at de kan fortsette som før. Men nordmenn har kjøpt ekstremt mange færre plastposer etter de i EU økte avgiften med 5kr. Så alle skatter og avgifter endrer sakte men sikkert våre forbrukervaner. Men siden 4 milliarder asiater og over 330000 amerikanere fortsetter sitt levesett, betyr det ikke sp mye at Ap/ Sp som regjerer øker matpriser på grønt/ frukt/ plast/ sukker. Til og med kaffe og egg som bondepartiet virkelig burde klare å bry seg om. Norske bønder har aldri klaget så mye, så lurer på hvordan Trygve kan bli sittende som en totalt passiv og ubrukelig finansminister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (10 minutter siden):

Sant, samme med de som tror vi er udødelige. Som synes varme og at insektene dør er en bagatell. Så tror de at de kan fortsette som før. Men nordmenn har kjøpt ekstremt mange færre plastposer etter de i EU økte avgiften med 5kr. Så alle skatter og avgifter endrer sakte men sikkert våre forbrukervaner. Men siden 4 milliarder asiater og over 330000 amerikanere fortsetter sitt levesett, betyr det ikke sp mye at Ap/ Sp som regjerer øker matpriser på grønt/ frukt/ plast/ sukker. Til og med kaffe og egg som bondepartiet virkelig burde klare å bry seg om. Norske bønder har aldri klaget så mye, så lurer på hvordan Trygve kan bli sittende som en totalt passiv og ubrukelig finansminister?

4 milliarder asiater og 330 millioner amerikanere fortsetter ikke "sitt levesett" vettu.

I kina som så mange fossilprester elsker å skjelle ut implementerte de så mye fornybar kraft på nettet i fjor at fornybardelen økte fra 28% til 52 (!)  Det er en ufattelig mengde energi så det er sagt.

I USA øker fornybar energi i rekordfart og for to år siden ble fornybar kraft større enn kull og kjernekraft til sammen...og den utviklingen bare akselrerer.

Slutt er du snill å sette opp scenarioer der det ikke spiller noen rolle hva vi gjør. Fordi denne gangen går det ikke an å sitte å vente på at andre skal redde oss..alle må kutte utslippene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...