Gå til innhold

Er det bra å gå mellom 13 og 15 tusen skritt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

på en dag? 

Anonymkode: f3cdf...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja :) Det er vel ca. en mil.

Anonymkode: 0b76e...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst skal du gå minst 10 000. Så ja, det er ikke verst. Men absolutt det du bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Tja greit men slite vel på ledd , med mye av samme aktivitet. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk er sånn på skritt. 

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget med å gå 10000 skritt var for å aktivere latsabbene. Om man trener feks intervaller og har en dedikert treningsplan for uka, er økt puls og intensiv trening mye viktigere. Jeg «subber» ikke rundt 10000 skritt bare for å være en del av en kampanje. Da velger jeg heller aktivitet med kvalitet i stedet for kvantitet og det merkes godt på helsen at jeg er frisk og rask selv med dager på bare rundt 1500-4000 skritt. 

Anonymkode: 44f03...64c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Poenget med å gå 10000 skritt var for å aktivere latsabbene. Om man trener feks intervaller og har en dedikert treningsplan for uka, er økt puls og intensiv trening mye viktigere. Jeg «subber» ikke rundt 10000 skritt bare for å være en del av en kampanje. Da velger jeg heller aktivitet med kvalitet i stedet for kvantitet og det merkes godt på helsen at jeg er frisk og rask selv med dager på bare rundt 1500-4000 skritt. 

Anonymkode: 44f03...64c

Ja tenker mye at det samme selv,  bare noe man slenger ut for at de skal bevege seg. Gå tur er for lav inntensitet til å vekke min interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grevling skrev (På 1.6.2024 den 21.17):

Helst skal du gå minst 10 000. Så ja, det er ikke verst. Men absolutt det du bør gjøre.

Nei, det foreligger ingen generell anbefaling om å gå 10 000 skritt. Dette tallet har heller ikke noe vitenskapelig fundament, men er et resultat av en japansk reklame for skritttellere. 

Om det er bra å gå mellom 13- og 15000 skritt. Antall skritt sier veldig lite. Hvis dette er den eneste aktiviteten du bedriver kan du med fordel legge inn litt styrketrening. 

Anonymkode: e0189...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt er det mye bedre å få opp pulsen godt minst en gang om dagen, samt drive styrketrening. 

Skritt på asfalt gir egentlig lite, og øker også risiko for leddplager ved alderen. 

Anonymkode: ee091...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (På 1.6.2024 den 21.20):

Tja greit men slite vel på ledd , med mye av samme aktivitet. Skjønner egentlig ikke hvorfor folk er sånn på skritt. 

Sliter på ledd? Vi er laget for å gå. Det sliter mye mer på kroppen å være stillesittende/-liggende dagen lang. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

10 000 steg om dagen (eller mer) er faktisk bare en myte. Det er mer enn nok å gå 7000-8000 steg. Kilde. Opprinnelsen til den der "10 000 steg om dagen"-greia er at de ville ha et fint og rundt tall for å få folk til å bevege seg, spesielt når skrittelleren ble lagd. Det er et slags salgstriks, rett og slett.

Også greit å huske på at om man gjør en bevegelse veldig mye i løpet av en dag (i dette tilfellet: gåing) vil du begynne å slite på ledd over tid. Kanskje ikke i dag, men om noen år.

Hakket bedre enn å gå så mange skritt, er da som noen andre også nevnte: å gjøre andre typer aktivitet i tillegg. Tren muskler og/eller gjør øvelser som holder kroppen ung og smidig. 

Det er selvsagt ikke direkte farlig å gå så mange skritt, så om det der er naturlig for noen i løpet av en dag så er det bra nok. Men man skal ikke tvinge seg selv til å gå så sinnsykt mange skritt, iallefall. Bare vær aktiv og sunn, og gå minst 7000 steg om dagen, så er alt godt.

Anonymkode: 4a1b2...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også greit å huske på at om man gjør en bevegelse veldig mye i løpet av en dag (i dette tilfellet: gåing) vil du begynne å slite på ledd over tid. Kanskje ikke i dag, men om noen år.

Slitasjen på ledd kommer av at du veier for mye. Har du rett vekt, så kommer ikke denne slitasjen. Vi er laget for å gå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, kaarebjarne said:

Sliter på ledd? Vi er laget for å gå. Det sliter mye mer på kroppen å være stillesittende/-liggende dagen lang. 

Nå er det forskjell på å være stillesittende/sengeliggende og å gå 15 000 skritt hver dag da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
kaarebjarne skrev (15 minutter siden):

Gjentagelse sliter jo… menneske langt tilbake var jo bruk og kast. For all del kjør på ,men hadde ikke gjort det hver dag , bein mot bein er ikke gøy når ledd er slitt ned, bruker kroppen som bilen.. kjøre det jeg må og noen ganger tar jeg en langtur etterfulgt av hvile.

å trene litt styrke samt gå litt tur ( noen dager i uka) er mere heldig , helst på variabelt underlag så er man good to go.. å det lenge!

variasjon er nøkkelen til progresjon ! 

Endret av Blåmonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det forskjell på å være stillesittende/sengeliggende og å gå 15 000 skritt hver dag da.

Den gikk rett over hodet til vedkommende. 

Anonymkode: c2cd8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer (altså går mye på jobb) og har hund. Ligger på minst 20.000 skritt hver dag. Er nesten 50 år, ingen slitasje her foreløpig. Min mor lever veldig likt (pensjonert lærer men går desto mer tur med hunden sin😆) hun er 75 og har heller ingen plager med slitasje. Så det tror jeg er et usunt fokus (at man kan få slitasje av å gå, altså). Mennesker har til alle tider beveget seg over store områder. Det er den mest naturlige formen for mosjon spør du meg. (Og ja, jeg er glad i styrketrening og svømming også).

Anonymkode: d6501...a68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er lærer (altså går mye på jobb) og har hund. Ligger på minst 20.000 skritt hver dag. Er nesten 50 år, ingen slitasje her foreløpig. Min mor lever veldig likt (pensjonert lærer men går desto mer tur med hunden sin😆) hun er 75 og har heller ingen plager med slitasje. Så det tror jeg er et usunt fokus (at man kan få slitasje av å gå, altså). Mennesker har til alle tider beveget seg over store områder. Det er den mest naturlige formen for mosjon spør du meg. (Og ja, jeg er glad i styrketrening og svømming også).

50 år er jo bare ungen enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1 viktige ting her, du kjøre styrketrening også, dette styrker ledd, bein og muskelmassen. Noen … , spesielt kvinner, går og går, De gjør kun denne aktiviteten det er mindre heldig. Spesielt om du kun jager på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.6.2024 den 11.00):

Enig i denne. Mennesker er ikke skapt for å sitte i ro, men røre på seg, og kroppene våre designet for å være i bevegelse. Alle vet hvorvidt fysisk aktivitet er viktig for en god helse. Så lenge man bruker tid på restitusjon og har ulik belastning vil man ikke gå på seg slitasjeskader. Man kommer lett opp i en del skritt som hundeeier og en jobb der man er i bevegelse, for min del i helsevesenet. 

Anonymkode: 06af4...d00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...