Gå til innhold

Nabo med mye rot, frodig og sjenerende tuia

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Lurer på litt råd… 

vi bor i et nabolag (flatt nabolag- enebolig) der naboen på fremsiden av oss (altså det vi ser rett ut i fra hagen) har ENORME tuiaer.. som har blitt så svære at de blokkerer sol og vokser utover tomten vår. 

I tillegg har han så mye søppel og rot i hagen sin, som henger over gjerde og bøyer det over på vår tomt og dermed får våre tuia til å vokse skjevt. 

Alt i alt har vi fått nok av den elendige utsikten, og lei av å miste både sol og tomt til latskap som jeg kaller det når du lar hekken vokse til svære grantrær. 
Vi tok dette opp med naboen som sa han skulle rydde, det gjorde han ikke så dermed har vi sendt en skriftlig beskjed om det. 

Har man noe krav i slike tilfeller? Om han ikke gidder å gjøre noe med det? Hva gjør man da? 

Takker for innspill og råd. 

Anonymkode: 34700...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Lurer på litt råd… 

vi bor i et nabolag (flatt nabolag- enebolig) der naboen på fremsiden av oss (altså det vi ser rett ut i fra hagen) har ENORME tuiaer.. som har blitt så svære at de blokkerer sol og vokser utover tomten vår. 

I tillegg har han så mye søppel og rot i hagen sin, som henger over gjerde og bøyer det over på vår tomt og dermed får våre tuia til å vokse skjevt. 

Alt i alt har vi fått nok av den elendige utsikten, og lei av å miste både sol og tomt til latskap som jeg kaller det når du lar hekken vokse til svære grantrær. 
Vi tok dette opp med naboen som sa han skulle rydde, det gjorde han ikke så dermed har vi sendt en skriftlig beskjed om det. 

Har man noe krav i slike tilfeller? Om han ikke gidder å gjøre noe med det? Hva gjør man da? 

Takker for innspill og råd. 

Naboen din er bare lat. Hadde en tilsvarende nabo og tilbydde meg å gjøre jobben gratis. Da fikk jeg fjernet det og slapp å irritere meg lenger. 👍

Anonymkode: 82e67...f4f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjerdeloven sier vel maks 150 cm høyt? Og 0.5 meter inn på din eiendom. Utover det får du nok ikke gjort så mye. 

Anonymkode: 4e134...7f6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo være grunner til at naboen ikke evner å ta tak i det. Økonomi, sykdom, evt. bare lav boevne.  Istedenfor å legge sten til byrden, kan man evt. være behjelpelig selv med å kappet hekket til ønskelig høyde og bredde. Han sa han skulle fåt fjerne det, men har ikke gjort det. Kan være flere grunner til det, men virker ikke som om det er motvilje det står på. Og hvor lenge er det siden han sa det?

Anonymkode: 3aa65...251

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk hva som står i reguleringsbestemmelsene for ditt område. 

Tilby deg å rydde og trimme hekken. 

Dersom det flyter med søppel - meld i fra til kommunen. 

Anonymkode: f1229...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei her er lite du kan gjøre eller har rett til så lenge det er på hans tomt 

Anonymkode: dbaae...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her forstår ikke han hva dette betyr for dere, da han tydeligvis har mer enn nok med seg selv. Jeg hadde tilbygg meg å ta hekken selv, så får dere hvertfall sola tilbake 😊

Anonymkode: 20362...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 13.06):

Kan jo være grunner til at naboen ikke evner å ta tak i det. Økonomi, sykdom, evt. bare lav boevne.  Istedenfor å legge sten til byrden, kan man evt. være behjelpelig selv med å kappet hekket til ønskelig høyde og bredde. Han sa han skulle fåt fjerne det, men har ikke gjort det. Kan være flere grunner til det, men virker ikke som om det er motvilje det står på. Og hvor lenge er det siden han sa det?

Anonymkode: 3aa65...251

De som bor der er fra utlandet og snakker svært dårlig norsk så vi har kommunisert med sønnen og de sier de skal få det gjort, men det skjer liksom aldri. Det har vært slik i flere år men når sol osv blir redusert så begynner det å bli en plage. 

rotet baki der er også «søppel», kan minne om hording. Alt fra plastduker, brukte hagebord, bøtter, spann som bare en slengt baki Hagen og fylles opp til over gjerdet. 
Utfra det vi det så er det helsemessig fungerende folk, han holder stadig på i Hagen med planter og div (50-60 årene) med to-tre barn. 

Det er vanskelig og vi ønsker ingen konflikt, vi kunne gjerne ha klipt hekken vi 😅 men måtte jo hatt en type maskin for å nå opp til toppen. Det er virkelig store trær… rotet må dem jo ta selv, men jeg mistenker at de har et oppsamlingsproblem😫

Jeg personlig tror det er latskap, vi bor i en kjedet enebolig og naboen vår som er en eldre dame mister nesten all sol tidlig pga den hekken… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 20.45):

Naboen din er bare lat. Hadde en tilsvarende nabo og tilbydde meg å gjøre jobben gratis. Da fikk jeg fjernet det og slapp å irritere meg lenger. 👍

Anonymkode: 82e67...f4f

Det kan jo være mange grunner til at naboen har det uryddig i hagen, det at du påstår at det handler om latskap sier mye om hvor dømmende du er. 

Men ellers er det en god ide å tilby deg å kutte hekken, ts.

Anonymkode: 3d566...06b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...