AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #41 Del Skrevet 1. juni 2024 37 minutter siden, AnonymBruker said: Når du har en så stor grad av selvinnsikt at du faktisk kan både innrømme og beskrive egen atferd og hvorfor du er slik. Er du ikke en av disse menneskene. Kan godt være du har utviklet noen antisosiale trekk pga barndommen. Mennesker med antisosiale trekk kan i mange tilfeller ha svært god selvinnsikt, men i forskjellige grader mangle evne til å føle dårlig samvittighet når man sårer andre. Selv om de forstår hva de har gjort galt og at personen fortjener en unnskyldning. mennesker som passer inn i beskrivelsen i innlegget er folk med stor grad av narcisstiske trekk. Som svært ofte er betydelig mindre intelligent enn antisosiale og også lavere iq i gjemmomsnitt enn «empaths». Antisosiale har høyere iq i gjennomsnitt enn begge disse gruppene. Anonymkode: 9b9ee...3ed Syns du sauser sammen endel begreper og diagnoser her. Det som er felles for folk med personlighetsforstyrrelser som er interessert i å bedre sin fungering/atferd, er at stress kan være en trigger som fører til tilbakefall til dårlig atferd/dårllge mønstre. Dersom man henger med normale mennesker som ikke helt vil forstå hvor skjøre og hårfine marginer man lever med, som personlighetsforstyrret, og er dum nok til å gå utover de begrensingene man må ha for å holde seg i likevekt, trigges man av stress/overbelastning, får tilbakefall i atferd, og den normale syns man er helt urimelig som ikke takler stress på en normal måte. Har brent meg på dette flere ganger. Jeg er nokså normal så lenge jeg tar hensyn til hva jeg tåler av input og aktivitetsnivå i livet. Men det er ikke mange som ikke selv sliter med grov kptsd som forstår dette. Anonymkode: 9f6e4...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #42 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg voldtok kona di fordi jeg var kåt. Her er et eksempel på en sånn person du respekterer. Kanskje du burde opprette et helt nabolag fyllt med kun undrende ærlige mennesker som har null problemer med å begå hva som helst av horrible akter? Så bosetter du deg der blandt disse gode folka. Kos 🥰 Anonymkode: 83b7f...5ad Når noen forteller rett i trynet hvem de er, kan du velge å unngå dem. Derfor er de langt mindre skadelige enn noen som tror de er kjempe gode mennesker, men egentlige farlig og grusomme. Anonymkode: 9b9ee...3ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #43 Del Skrevet 1. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: De kan faktisk ødelegge livet ditt og psyken din over langsommelig tid. Skaden de kan påføre deg, er ofte langt utenom din forståelse: om du aldri har møtt eller kjenner noen som har vært utsatt for dette. De vil tømme deg for penger og ressurser, ofte på en kynisk måte. Som å låne penger de aldri betaler tilbake eller «hjelpe» deg å innvestere i noe genialt, men egt bare stikke av med pengene selv. De truer deg med dine størte frykter og svakheter om de ikke får vilja si. De kontakter arbeidsplassen med flaske rykter/anklager om deg slik at du mister jobben. De er svært dyktige skuespillere når de vil oppnå noe. De snur venner, familie og barn mot deg på samme måte. Ingen tror på deg fordi personen er svært sjarmerende og alltid godt humør i offentligheten, men djevelen selv bak 4 vegger. De kan til og med lage falske bevis mot deg pga deres utspekulerthet. De kan bruke fysisk vold og skremme vettet ut av deg for å holde kontroll. Værst av alt: de nyter det, fordi de er sadistiske og liker å se deg lide. Anonymkode: 9b9ee...3ed Må si meg fullstendig enig med dette! Fra en som har en mor som er sånn så har alle blitt snudd mot meg, fra ung alder av, og man blir isolert, fortapt og ødelagt. Fanget i en forferdelig situasjon. Og ingen tror på deg fordi at denne personen er så snill, så god og omsorgsfull mot alle andre, så hvorfor skulle denne personen var ondskapen selv innenfor familiens 4 vegger? Anonymkode: 43709...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #44 Del Skrevet 1. juni 2024 Mangel på selvinnsikt er som oftest hos folk som er høye på seg selv, altså tror veldig godt om seg selv uten at det er noe spesiell grunn for det. Eller så er det folk som har blitt dullet med hele livet og blitt fortalt at de er fantastiske og flinke selv om de bare tar på seg skoene, og så surfer de gjennom livet. Slike mennesker er også manipulerende og ledertyper, og får folk med seg til tross for at de er ufine mot mange. Anonymkode: 2d5ed...981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #45 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ifølge min tidligere terapeut retter folk sinne/forakt enten hovedsaklig mot seg selv eller mot andre. Heldige er de som har vokst opp slik at de ikke har noe særlig sinne/forakt hverken utover eller innover. De som retter det mot andre har som regel ikke så mye selvinnsikt for de er så opptatt av alt som et feil med andre. Enkelt forklart hva psykologen min sa. Anonymkode: 9f6e4...6f7 Interessant. Jeg oppfatter at kvinner i større grad forakter seg selv og tar på seg skyld og skam, mens menn i større grad blir sint på alle andre. Selvsagt gjelder det ikke alle, men jeg tror det er slik. Anonymkode: e1cff...ee5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #46 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Syns du sauser sammen endel begreper og diagnoser her. Det som er felles for folk med personlighetsforstyrrelser som er interessert i å bedre sin fungering/atferd, er at stress kan være en trigger som fører til tilbakefall til dårlig atferd/dårllge mønstre. Dersom man henger med normale mennesker som ikke helt vil forstå hvor skjøre og hårfine marginer man lever med, som personlighetsforstyrret, og er dum nok til å gå utover de begrensingene man må ha for å holde seg i likevekt, trigges man av stress/overbelastning, får tilbakefall i atferd, og den normale syns man er helt urimelig som ikke takler stress på en normal måte. Har brent meg på dette flere ganger. Jeg er nokså normal så lenge jeg tar hensyn til hva jeg tåler av input og aktivitetsnivå i livet. Men det er ikke mange som ikke selv sliter med grov kptsd som forstår dette. Anonymkode: 9f6e4...6f7 Hvis det «bare» er ptsd du sliter med har jo ikke dette noe med den mørke triaden å gjøre? Med mindre jeg misforsto og du sliter med andre ting også. Mennesker med ptsd er gode mennesker som sliter psykisk. Hvis man trigges av faktorer som stress som du beskriver og reagerer negativt på omgivelsene pga dette: er dette ikke en handling gjort av ondskap i det hele og det store? Den mørke triaden reagerer ikke ondskapsfullt mot omgivelsene pga stress og overbelastning. Selvsagt kan dette føre til enda mer utagering og raseri, men motivasjonen bak er: egen vinning ved å dra utnyttelse av andre for å oppnå fordeler. De mangler empati, skam, skyldfølelse uansett hvor belastende eller avslappende verden rundt dem er. Anonymkode: 9b9ee...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #47 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må si meg fullstendig enig med dette! Fra en som har en mor som er sånn så har alle blitt snudd mot meg, fra ung alder av, og man blir isolert, fortapt og ødelagt. Fanget i en forferdelig situasjon. Og ingen tror på deg fordi at denne personen er så snill, så god og omsorgsfull mot alle andre, så hvorfor skulle denne personen var ondskapen selv innenfor familiens 4 vegger? Anonymkode: 43709...00b Dette var forferdelig trist å lese og jeg håper og ønsker deg lykke og bedring i livet. Det smarteste du kan gjøre, selv om det er lett å si: er å jobbe hardt med å få livet og lykken din tilbake. Møt nye mennesker og en omgangkrets som ser deg for hvem du er, fokuser på mental helse og videre utvikling i livet karriere og kunnskapsmessig. Det slike mennesker hater mest av alt er å se deg få lykken og livet ditt tilbake. De har da ikke lengre kontroll over deg psykisk og kan ikke fordra tanken på å være ubetydelig. Før eller senere vil i de aller fleste tilfeller personen avsløre seg selv for en eller flere av menneskene som er snudd mot deg. De vil komme tilbake med fryktelig dårlig samvittighet og beklagelser. Desverre kan dette ta lang tid, så i mellomtiden jobb med å bli den beste versjonen av deg selv❤️ Anonymkode: 9b9ee...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #48 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Interessant. Jeg oppfatter at kvinner i større grad forakter seg selv og tar på seg skyld og skam, mens menn i større grad blir sint på alle andre. Selvsagt gjelder det ikke alle, men jeg tror det er slik. Anonymkode: e1cff...ee5 Kan nok være at i mine tilfeller har jeg møtt på flest kvinner fordi jeg omgås mye med dem i yrke og omgangskrets. Anonymkode: 9b9ee...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #49 Del Skrevet 1. juni 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det «bare» er ptsd du sliter med har jo ikke dette noe med den mørke triaden å gjøre? Med mindre jeg misforsto og du sliter med andre ting også. Mennesker med ptsd er gode mennesker som sliter psykisk. Hvis man trigges av faktorer som stress som du beskriver og reagerer negativt på omgivelsene pga dette: er dette ikke en handling gjort av ondskap i det hele og det store? Den mørke triaden reagerer ikke ondskapsfullt mot omgivelsene pga stress og overbelastning. Selvsagt kan dette føre til enda mer utagering og raseri, men motivasjonen bak er: egen vinning ved å dra utnyttelse av andre for å oppnå fordeler. De mangler empati, skam, skyldfølelse uansett hvor belastende eller avslappende verden rundt dem er. Anonymkode: 9b9ee...3ed Jeg snakker ikke om den mørke triaden, men om at mange med personlighetsforstyrrelser, forårsaket av tidlig og grov og langvarig omsorgssvikt de aller første leveår, kan lett anses som "ondskapsfulle" når de trigges og/eller er stresset. Meg inkludert. Jeg har hatt sterke borderline trekk, blitt anklaget for å være narsissist og det av normale folk som ikke vil godta at jeg må leve et begrensa liv for å være i likevekt. Det er svært få som oppfyller kriterer for den mørke triaden, men det er svært mange komplekst traumatiserte/personlighetsforstyrra som kan oppføre seg svært hevngjerrig, ha OTT reaksjoner m.m. som er vanskelig å forstå for folk som har hatt privilegie det er å bli normalt utviklet. Betyr det at de er ondskapsfulle eller at de er dypt skada? Anonymkode: 9f6e4...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #50 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg snakker ikke om den mørke triaden, men om at mange med personlighetsforstyrrelser, forårsaket av tidlig og grov og langvarig omsorgssvikt de aller første leveår, kan lett anses som "ondskapsfulle" når de trigges og/eller er stresset. Meg inkludert. Jeg har hatt sterke borderline trekk, blitt anklaget for å være narsissist og det av normale folk som ikke vil godta at jeg må leve et begrensa liv for å være i likevekt. Det er svært få som oppfyller kriterer for den mørke triaden, men det er svært mange komplekst traumatiserte/personlighetsforstyrra som kan oppføre seg svært hevngjerrig, ha OTT reaksjoner m.m. som er vanskelig å forstå for folk som har hatt privilegie det er å bli normalt utviklet. Betyr det at de er ondskapsfulle eller at de er dypt skada? Anonymkode: 9f6e4...6f7 Har du lest hva som er skrevet i innlegget? Er ganske tydelig i ditt tilfelle at du selvinnsikt slik du beskriver hvorfor du handler slik du gjør. Er klar over hvilke trekk du har og hvilke «triggere» som kan utløse diverse reaksjoner i deg. Dette er selvinnsikt. Selvfølgelig er det forferdelig om noen har opplevd omsorgssvikt/traumer i barndom som utvikler seg til slike atferdsmønstre. Det kan også i mange tilfeller være verst for personen selv som lever med dette. Man kan slite med hva som helst og det er helt greit så lenge man gjenkjenner at man sliter og skjønner hva det kan foresake for deg selv og andre. Hadde du vært slik det beskrives i innlegget hadde diskusjonen vært totalt annderledes. For det første ville du nok ikke ha skrevet noe på forumet engang fordi du overhodet ikke kjenner deg igjen i det, når man ikke har selvinnsikt. Hadde du faktisk skrevet hvilke atferdsmønstre du har som påvirker andre negativt, ville du forsvart dette med å skylde på alt annet. Som at folkene rundt deg fikk ut denne siden i deg fordi de er dårlige mennesker, samfunnet har gjort deg sånn osv så folk fortjener det. Anonymkode: 9b9ee...3ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #51 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Covert narsissisme eller sårbar narsissime som det også kalles. De spiller alltid offeret og det er alltid de andres feil. Anonymkode: ee99f...b8f Communal narcissism beskriver litt det TS skrev om i førsteposten. Den typen er visstnok opptatt av å bli sett på som altruistisk. 😅 opptrer i flokk og overbeviser hverandre om hvor altruistiske de er. 🙈 i hvert fall beskriver det bra det jeg prøvde å få frem. Anonymkode: a0f1f...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #52 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Communal narcissism beskriver litt det TS skrev om i førsteposten. Den typen er visstnok opptatt av å bli sett på som altruistisk. 😅 opptrer i flokk og overbeviser hverandre om hvor altruistiske de er. 🙈 i hvert fall beskriver det bra det jeg prøvde å få frem. Anonymkode: a0f1f...349 Åpenbart den minst intelligente versjonen av alle personlighetsforstyrrelser som er mulig å ha. Tror de er geniale mens alle skjønner nøyaktig hva de driver med. Er dette kurerbart i det hele og det store? For jeg syntes nesten synd på dem. Anonymkode: 9b9ee...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #53 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 5.12): Vet ikke om noen tenker det samme som meg. En «drittsekk» eller åpenbar ondskapsfull person som forteller deg nøyaktig hvem de er, og innrømmer at de simpelten ikke bryr seg og derfor er slik. Har min respekt på den måten at de forteller deg nøyaktiv hvem de er og hvorfor de er slik. De tar ansvar for sine handlinger selv om de ikke angrer. Men hva er det med disse inkompetente, innbilske parasittene. Som oftest kvinner, men også noen ganger menn. Som absolutt alle ser er egoistike, irriternde, kverulerende og stygge mot andre. Men på en eller annen måte tror personen genuint at de selv er verdens hyggeligste menneske. Alle mennesker i livet dems forlater dem, men de er offret såklart. Fullstendig ute av stand til å innrømme skyld selv når det er så åpenbart at hvem som helst skjønner det. Hvordan er det mulig å mangle så mye intelligens og total mangel på selvinnsikt? Skal du være «ond», vit nå i det minste hva du gjør selv om du ikke bryr deg om andre. Det kan være fordeler med å være litt manipulerende. Men hva er fordelen med at alle ser nøyaktig hva du driver på med, men du selv er hjernedød? Anonymkode: c197b...0db Enkelte mennesker betyr ikke så mye for andre. Og når de har en slik oppførsel så stammer det fra egen usikkerhet og at de er ulykkelige i egne liv. Basic psykologi egentlig. Så nå vet du det . Anonymkode: c9300...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #54 Del Skrevet 3. juni 2024 On 6/1/2024 at 4:57 PM, AnonymBruker said: Dette var forferdelig trist å lese og jeg håper og ønsker deg lykke og bedring i livet. Det smarteste du kan gjøre, selv om det er lett å si: er å jobbe hardt med å få livet og lykken din tilbake. Møt nye mennesker og en omgangkrets som ser deg for hvem du er, fokuser på mental helse og videre utvikling i livet karriere og kunnskapsmessig. Det slike mennesker hater mest av alt er å se deg få lykken og livet ditt tilbake. De har da ikke lengre kontroll over deg psykisk og kan ikke fordra tanken på å være ubetydelig. Før eller senere vil i de aller fleste tilfeller personen avsløre seg selv for en eller flere av menneskene som er snudd mot deg. De vil komme tilbake med fryktelig dårlig samvittighet og beklagelser. Desverre kan dette ta lang tid, så i mellomtiden jobb med å bli den beste versjonen av deg selv❤️ Anonymkode: 9b9ee...3ed Åååh takk for fint innlegg! Det forventet jeg ikke. Jeg har kommet meg der at jeg har klart å gå fra familien og prøver nå å stable meg litt på beina. Det kommer til å ta tid som du selv sier, men på bare et år så ser jeg store fremskritt. Anonymkode: 43709...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå