Gå til innhold

Hvorfor skal kvinner gå med kjole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Føler jo at det er forventet i om man er bedt i bryllup e.l.  Men jeg blir direkte uvel av å gå i det, så føler jeg må ha en «unnskyldning» på lager.

Anonymkode: 0123f...9d7

Denne forventningen har du streng tatt skapt selv dersom ikke invitasjonen sier at «kvinner skal gå i kjole og menn skal gå i dress», noe som ville være svært uvanlig. 

Anonymkode: 64939...875

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare kjoler er kjoler og kjoler er best for det meste

Anonymkode: bf015...5e3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, det er forventet i slike situasjoner. Samme som 17. mai og julaften. 
Hata hver eneste gang jeg måtte ta på meg kjole eller skjørt. Helt jævli! Nå har jeg ingen slike plagg, og går heller med en litt penere bukse og bluse eller noe i den duren. 

Folk får bare forvente hva de vil, jeg går med hva jeg vil! 

Jeg gir de ingen unnskylding. Sier rett ut at jeg bestemmer selv hva jeg vil gå med. 

Anonymkode: 81c23...806

Du «måtte»? Du ble tvunget til å gå i kjoler og skjørt, også etter at du begynte å kle deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange mener det er fint med kjole, men tviler på det blir forlangt at du SKAL gå med det.

Jeg elsker kjoler da de er luftige, lett å kle seg og praktisk i min hverdag. Typen liker kvinner med kjoler fordi det er feminint, men han går ikke rundt å forventer at kvinner skal gå med kjole.

Anonymkode: ca9c5...c0d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne forventningen har du streng tatt skapt selv dersom ikke invitasjonen sier at «kvinner skal gå i kjole og menn skal gå i dress», noe som ville være svært uvanlig. 

Enig. Det er absolutt ingen som stusser av ei dame i dress i bryllup feks. Ytterst få ihvertfall.

Men ofte begrunner folk sin egen usikkerhet med egne, oppdiktede opplevelser av hva andre har sagt/gjort/mener.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig forventet at kvinner skal gå med kjole/skjørt?

Hater å gå med kjole eller skjørt, får en klaustrofobisk følelse av det, kan ikke bevege meg eller sitte sånn det føles naturlig for meg når jeg har på det.

Noen som vet hva det kommer av at man er forventet å gå med et slikt upraktisk plagg bare på grunn av hvilket kjønnsorgan man har?

Er vel ingen som forventer det i 2024 vel? Men jaggu er det et deilig plagg og uten truse under enda deiligere..🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det velger man selv.

Mener å ha hørt at det fra gammelt av var fordi det skulle være lettere tilgang for menn. Men sånn er det jo ikke lenger.

Anonymkode: 1e613...4c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det velger man selv.

Mener å ha hørt at det fra gammelt av var fordi det skulle være lettere tilgang for menn. Men sånn er det jo ikke lenger.

Anonymkode: 1e613...4c9

Hehe....jo. Det er en av grunnene til at jeg og typen mener det er praktisk😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance

Hater også å gå med kjole  / skjørt. Ingen lommer å legge mobilen i...  vinden som blåser opp kjolen.

Mannen liker meg godt i kjole, syns det er  sexy, så jeg bruker det et par ganger i året for å glede han 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk er det kanskje to grunner til at kvinner gikk med kjole:

1) Den første og største grunnen er nok den fysiske forskjellen på mann og kvinne. Før knapper, glidelås og stretch så var nok kjole det eneste praktiske. En mann kunne knyte på seg skinnfellsbuksene og gå med den hele dagen, mens ei kvinne er avhengig av noe hun kan få av seg når hun skal pisse.

2) Den andre grunnen jeg kan se for meg er mye nyere, og mer kulturell. At en kjole skjuler de kvinnelige formene. Men dette er nok sekundært, og heller som et produkt av den første grunnen.

Ingen av disse argumentene gjelder nå i dag. Ha på det du liker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge siden det var forventet. Jeg derimot elsker bruke kjoler, spesielt nå på sommeren - for min del er det mer befriende enn klaustrofobisk. 

Anonymkode: 86acf...79c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke, men kan, mens menn liksom ikke kan. Så dette er et valg vi kvinner har, som er bredere enn det menn har. 

Jeg kalles kjoledamen og ELSKER kjoler. Går egentlig kun i bukser når jeg trener/går på fjellet. Kan ikke forstå at kvinner velger noe annet. Til kos hjemme har jeg de deiligste stretchkjoler. Myyye bedre enn sømmer og strikk ubehagelige steder. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man ikke gå med kjole. Jeg synes at det er større reaksjoner på at jeg velger å gå med kjoler enn at jeg ikke gjør det. Så det går i så fall begge veier. ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjoler er deilige, bruker kjoler til det meste.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er SÅ glad for at jeg er kvinne, og at å bruke kjole er helt vanlig. 

Vi har dresscode på jobb. Jeg kan ta på en ermeløs kjole, sandaler, og ha bare bein. Menn må gå med dress og skjorte. Tross nesten 30 grader ute. Samme med middager i varme lokaler og andre arrangement. 

Er man veldig usikker på dresskoden kan man som kvinne bare ta på en etuikjole, eller den lille sorte, man treffer da uansett. 

Og føler man ikke for kjole eller skjørt så står vi fritt frem til å velge mellom en rekke ulike bukser og topper. 

Anonymkode: d5225...79d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 0.23):

Hvorfor er det egentlig forventet at kvinner skal gå med kjole/skjørt?

Hater å gå med kjole eller skjørt, får en klaustrofobisk følelse av det, kan ikke bevege meg eller sitte sånn det føles naturlig for meg når jeg har på det.

Noen som vet hva det kommer av at man er forventet å gå med et slikt upraktisk plagg bare på grunn av hvilket kjønnsorgan man har?

Hva slags sekt er du med i????

Anonymkode: 990ec...57f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Like dumt som å spør om hvorfor kvinner skal gå med bukser

Anonymkode: aa2c5...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 0.32):

Føler jo at det er forventet i om man er bedt i bryllup e.l.  Men jeg blir direkte uvel av å gå i det, så føler jeg må ha en «unnskyldning» på lager.

Nei da. Les deg opp på dresskoder. Det er kun ved antrekk galla (som jeg aldri har vært på) at det forventes kjole. Både ved dress, mørk dress og smoking er bukse innenfor. Jo høyere dresskode, desto mer festpreget materiale i buksen. Kjøp deg en fin bukse i silke, fløyel eller liknende, så er du kledd for enhver anledning.

Anonymkode: 5033b...d99

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (På 1.6.2024 den 21.14):

Selvfølgelig må man ikke gå med kjole. Jeg synes at det er større reaksjoner på at jeg velger å gå med kjoler enn at jeg ikke gjør det. Så det går i så fall begge veier. ;) 

Enig med du. Jeg eier ikke bukser, og går i kjoler eller skjørt uansett vær. Flere som reagerer på det og syns det er merkelig. Mange lurer på hva jeg gjør når jeg skal pynte meg.

Anonymkode: dfd81...e79

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan ikke menn bruke kjoler og skjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...