Gå til innhold

Ser det er vanlig å hente ungdommen fra fest, men jeg har ikke lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser det er vanlig p sitte oppe til langt på natt for å hente ungdommen fra fest, hva gjør vi som ikke har lappen da?

Anonymkode: e9263...cb5

Jeg ble aldri henta på fest. Noen ganger ble venninna mi henta, da satt jeg på der. Men ellers BUSS/GÅ. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser det er vanlig p sitte oppe til langt på natt for å hente ungdommen fra fest, hva gjør vi som ikke har lappen da?

Anonymkode: e9263...cb5

Men altså… Har ikke ungdommer ansvar for seg selv lengre? Mine får ansvar for å komme seg hjem, de får ikke dra om de ikke har en plan. De vet jeg er tilgjengelig hvis det er krise, men jeg er ikke taxisjåfør heller… 

Anonymkode: 7e744...b1c

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du synes ikke det er smart å ha kontroll på tilstanden til ungdommen ? 

Anonymkode: d5151...8c5

Tilstanden? Hva får en gjort om ungdommen har drukket? Ikke et pøkk!

Anonymkode: 614be...095

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg gjort en avtalt om   enten møte ungdom med taxi eller offentlig transport, dersom de ikke er flere fra samme sted.

Nå bodde vi på 'bøgda' da mine var i den alderen , men både de og jeg følte en trygghet på at de alltid kunne få tak på meg.

Anonymkode: a4d53...41f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

Tja, vi bor ikke langt fra sentrum i Oslo og jeg har gangavstand til jobb, skal jeg skaffe lappen kun for å hente ungdom fra fest?😳

Anonymkode: e9263...cb5

Nei, du bør skaffe lappen for å kunne leve et friere liv selv.

Anonymkode: 80801...dc7

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvsagt lappen, noe alle voksne som kan bør ha, etter min mening. Men jeg har aldri hentet noen av mine tre (nå voksne) barn på fest. De har kommet seg hjem selv, på sykkel eller med buss eller en gang i mellom taxi.

Anonymkode: 80801...dc7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ser det er vanlig p sitte oppe til langt på natt for å hente ungdommen fra fest, hva gjør vi som ikke har lappen da?

Anonymkode: e9263...cb5

Tar lappen?

Anonymkode: dba4c...9cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilstanden? Hva får en gjort om ungdommen har drukket? Ikke et pøkk!

Anonymkode: 614be...095

Du får selvsagt ikke endret på promillen i blodet, men ved å hente sørger du får at full ungdom ikke tar dårlige valg eller velger en risikabel måte å komme seg hjem på (f.eks. bli kjørt hjem av noen som er full). Ved å hente får man også muligheten til en prat i bilen og ungdommen føler at man er til stede for dem. Dere gjør selvsagt som dere vil med egne barn, men det er synd at ikke alle foreldre ser at dette både er verdifullt og gjør festingen tryggere. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selvsagt lappen, noe alle voksne som kan bør ha, etter min mening. Men jeg har aldri hentet noen av mine tre (nå voksne) barn på fest. De har kommet seg hjem selv, på sykkel eller med buss eller en gang i mellom taxi.

Anonymkode: 80801...dc7

Hva med de som faktisk ikke kan kjøre bil pga av helsen da.. 

Anonymkode: f578d...b4d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ser det er vanlig p sitte oppe til langt på natt for å hente ungdommen fra fest, hva gjør vi som ikke har lappen da?

Anonymkode: e9263...cb5

er det normalt? ingen som ble henta da vi var ungdommer.

Er de gamle nok til å vær på fest langt ut i natta, så er de og gamle nok til å finne en måte å komme seg hjem på tenke jeg.

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over hvor mange som tror taxi er trygt! 

Anonymkode: 980b9...0d4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Taxipenger vs penger til lappen til deg + bil… 

På kort sikt lønner det seg sikkert med taxi, men på lang sikt lappen og bil?

Anonymkode: 93fef...9b4

Taxi lønner seg alltid foran egen bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi slik til at for oss har det aldri vært et alternativ å ikke ha lappen. Da barna var små måtte de kjøres hit å dit for å kunne vær med på fritidsaktiviteter. Når de ble store nok til å vær ute på fest eller andre sosiale ting så var det en trygget både for oss foreldre å barna at vi kunne hente. De har i alle fall aldri vært et alternativ for oss å stole på at andre foreldre kan stille opp å kjøre eller hente hjem våre barn uansett om det er fra fest eller andre settinger. Har man barn må en ta ansvar. Men taxi kan en jo også benytte da, men det kan jo fort bli dyrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du bør skaffe lappen for å kunne leve et friere liv selv.

Anonymkode: 80801...dc7

Dyrere liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

Tja, vi bor ikke langt fra sentrum i Oslo og jeg har gangavstand til jobb, skal jeg skaffe lappen kun for å hente ungdom fra fest?😳

Anonymkode: e9263...cb5

Det gir ingen mening økonomisk å kjøpe bil for å hente ungdom fra fest. Taxi er veldig mye mer gunstig økonomisk. Du kan til og med bestille en taxi til deg, og hente han i den. Bil er vanvittig dyrt. 

Anonymkode: 0453d...94f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært siste buss/bane hjem. 

Anonymkode: 87c49...e59

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da lager du en plan med ungdommen.

Så enkelt.

Fokuset mitt er å få min ungdom hjem trygt. Og jeg gjør det som trengs for å få det til å skje.

Anonymkode: 6662a...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva med de som faktisk ikke kan kjøre bil pga av helsen da.. 

Anonymkode: f578d...b4d

Les en gang til. SOM KAN skrev jeg.

Anonymkode: 80801...dc7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om du har lappen, eller ei. Har helse til å kjøre eller ikke.

Ditt barn, bør du sørge for å få trygt hjem. Det bør være i din interesse, fordi dette barnet teller alt for deg. Og siden vi vet at det forgår så mye fælt der ute, vil vi ikke at de skal reke gatelangs, kanskje fulle eller ruset uten å vite hvordan de skal komme seg hjem.

Jeg kan ikke kjøre pga sykdom og medisiner. Så mitt barn tar taxi, eller buss, eller sitter på med andre når far ikke kan hente. Vi avtaler før hen reiser ut, eller hen ringer om noe endrer seg.

Anonymkode: 6662a...899

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og ellers oppfølging av barn og tenåringer, antar de ikke befinner seg innenfor deres ring til enhver tid? Eller har dere vært freeriders hos andre foreldre frem til nå?

Anonymkode: 7a208...e82

Man trenger jo ikke bil når man bor i en stor by. Vi har lappen, men ikke bil. Har tre barn, som deltar på forskjellige fritidsaktiviteter, og det har aldri vært noe problem med å følge opp. 

Fotball, håndball, basket, svømming og tennis er i gangavstand fra huset vårt. Trenger ikke bil for det. 

Turn er i en annen bydel, så dit tar vi bussen. Null stress. Når man bor i by, går det ofte busser. 

Har absolutt ingen behov for bil i hverdagen vår.

Anonymkode: 59c6b...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...