AnonymBruker Skrevet 31. mai #21 Del Skrevet 31. mai For å bli "fått tak i", nei. Men skal man registrere seg diverse steder på nettet er det mange steder som krever telefonnummer. Og bankid er vel i ferd med å fases ut på andre steder enn mobil. Dessverre, siden brikke og plastkort fortsatt er mer stabilt. Jeg har nå tre bankid, og det er ikke uvanlig at jeg må ty til reserveløsningen. Anonymkode: f7674...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #22 Del Skrevet 31. mai Du må ikke noen verdens ting. Ikke engang bruke eller eie mobil. Men hvis dette bare er på grunn av arbeidsgiver, så unnskyld meg?! Da blir det for dumt. Jeg har mobil, men har skrudd av alle varslinger på alle apper osv. Eneste jeg får gjennom som varsel er når noen ringer. Men jeg har alltid på lydløs så blir ikke forstyrret uansett. Jeg ser når noen har ringt når det passer meg og ringer eventuelt opp igjen. Har sagt ifra om dette til venner, familie og kolleger. For dem er der helt ok, men de ringer for at jeg så skal ringe dem opp i igjen når jeg ser det. Følger selvsagt mer med på om den ringer når jeg er på jobb. Føles av og til som jeg ikke har mobilen og fredelig er det. Anonymkode: 41ddc...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #23 Del Skrevet 31. mai Jeg hørte forresten om noen streikende i Unio som måtte levere fra seg tjenestetelefonen og pc til arbeidsgiver. Vet ikke hvordan det går med dem nå noen dager senere for, tja, hvordan skulle jeg egentlig fått høre hvordan det gikk? Anonymkode: f7674...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #24 Del Skrevet 31. mai Man må ikke ha mobil, men det er mye som blir tungvint uten. Det skumleste er kanskje hvis det skulle skje noe og du trenger å ringe etter ambulanse for eksempel. Anonymkode: b8895...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #25 Del Skrevet 31. mai Hedda-78 skrev (2 timer siden): Nordea skal slutte med brikke. Neida, du får ny brikke til høsten. De som vil ha det. Anonymkode: 3e885...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai #26 Del Skrevet 31. mai Sofie Maria skrev (3 timer siden): enig, jeg har vurdert å kjøpe meg dum-telefon 😅 Hvor lenge skal du vurdere dette? Anonymkode: 75573...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 1. juni #27 Del Skrevet 1. juni Grevling skrev (20 timer siden): Vi trenger absolutt ikke å gjøre oss selv tilgjengelige 24/7. Det er praktisk å ha en telefon, men veldig sunt å legge den vekk og å redusere bruken til så lite som mulig. Noen har som unnskyldning at de har den med seg hele tiden, at hva om noe skjer og noen MÅ ha tak i deg der og da. Med mindre du er en høyst nødvendig kirug på sykehuset eller leder en stor bedrift så er det lite sannsynlig. For resten av oss vanlige dødelige holder det masse å planlegge. Vil nok påstå at det er absolutt nødvendig med mobil hvis man har barn. Det hender feks barnehagen/skole ringer pga barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #28 Del Skrevet 1. juni 4 hours ago, tussi84 said: Vil nok påstå at det er absolutt nødvendig med mobil hvis man har barn. Det hender feks barnehagen/skole ringer pga barna. Det får meg til å tenke på hva de egentlig gjorde i min barndom hvis et barnehagebarn ble sykt. Foreldrene hadde jo stort sett ikke telefon. Det var riktignok sjeldnere at folk gikk i barnehage også, men noen gjorde jo. Men ser man bort fra sykdom, er jo mye av det som sendes ut til foreldre i dag på sms og mail ren spam, som fint kunne vært en lapp med hjem. Litt i samme kategori som "this meeting should have been an e-mail". Anonymkode: f7674...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #29 Del Skrevet 1. juni Hvis arbeidsgiver krever at du er tilgjengelig på telefon, så kan du muligens ha krav på jobbtelefon, som du også burde ha mulighet til å skru av/legge igjen på jobb utenom arbeidstid. Jeg har en jobbtelefon, i tillegg til privattelefon med to SIM-kort. To SIM-kort, fordi jeg er mye i områder hvor enten kun Telenor eller Telia har dekning, og Ice heller ikke dekker områdene, så har et med Telia-nett og ett med Telenor-nett (Chilimobil og Happybytes, tror jeg), sånn at jeg alltid kan ringe nødetatene eller andre ved behov. Men hovednummeret mitt er knyttet til det ene simkortet, så om jeg vil at kun utvalgte skal kunne få tak i meg, så deaktiverer jeg SIM-kortet med hovednummeret og varsler på Snapchat (jeg personlig har ikke Facebook/Messenger/Instagram/TikTok, men du kan deaktivere varslinger for alle sosiale medier). Så da må de utvalgte ringe det andre nummeret for å få tak i meg. Men det er tungvint å klare seg uten mobil i dag, mtp. BankID f.eks., og spesielt Vipps om man har barn som er aktive innen idrett. Også ting som billettapper om man tar buss osv. Anonymkode: 30b61...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #30 Del Skrevet 1. juni Luksusbia skrev (På 31.5.2024 den 14.41): Jeg må ha det, og har hele livet mitt på mobilen. Pælma ut pc og tv i stedet Samme gjorde jeg. PC-en var ved veis ende og når tven røyk, så kastet jeg begge deler. Endte opp med nettbrett til barnet da. Alle får sjokk av at vi lever uten tv.. Anonymkode: 3cd3f...00a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 1. juni #31 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme gjorde jeg. PC-en var ved veis ende og når tven røyk, så kastet jeg begge deler. Endte opp med nettbrett til barnet da. Alle får sjokk av at vi lever uten tv.. Anonymkode: 3cd3f...00a Selv om tv har vært i stua til folk i 64 år, så blir folk sjokkert når vi ikke har det også. Men ser jo netttv på iPhone innimellom. Men bil ikke bruke opp livet mitt på tv. Hadde vært rarere å ikke ha vaskemaskin😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 1. juni #32 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det får meg til å tenke på hva de egentlig gjorde i min barndom hvis et barnehagebarn ble sykt. Foreldrene hadde jo stort sett ikke telefon. Det var riktignok sjeldnere at folk gikk i barnehage også, men noen gjorde jo. Men ser man bort fra sykdom, er jo mye av det som sendes ut til foreldre i dag på sms og mail ren spam, som fint kunne vært en lapp med hjem. Litt i samme kategori som "this meeting should have been an e-mail". Anonymkode: f7674...32c Jeg husker en gang på barneskolen jeg fikk melding med hjem. Det var kommunikasjon mellom lærer og foreldre på 90- tallet. Og på den tiden var de enige også. Tror foreldre og skole har mer konflikt enn før år 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #33 Del Skrevet 1. juni 4 hours ago, tussi84 said: Vil nok påstå at det er absolutt nødvendig med mobil hvis man har barn. Det hender feks barnehagen/skole ringer pga barna. Også har man yrker hvor man ikke kan være tilgjengelig på telefon likevel. Prosjekter innefor ting med høy sikkerhetsklarering kan kreve at man etterlater mobiler og klokker utenfor møterommet (møter med prosjekteringsmøter ang. arbeid med det nye regjeringskvartalet f.eks.). Vet ikke, men vil anta at kirurger, piloter, ambulansepersonell og brannvesen i utrykning osv. også er rimelig utilgjengelig på jobb? Har du barn med spesielle behov, så bør man sikkert ha et yrke som tillater en å være tilgjengelig, for all del, men liksom... Skolen til mine barn har ringt for å fortelle at førsteklassingen glemte gymtøyet. Det er vel noe som kunne vært en lapp med hjem i sekken, eller i det minste bare en tekstmelding, epost eller melding på en digital platform? Jeg sa til skolen: La barnet mitt lære konsekvenser! Hun får løpe på sokkelesten eller sitte på benken og se på at resten av klassen ha det gøy. Hun som ringte var helt målløs over at jeg brydde meg så lite, men skolen kan da ikke forvente at foreldrene løper fra jobb for å hente gymtøyet som ble glemt igjen hjemme?? Før mobiltelefoner ringte man da ikke foreldrenes arbeidsgiver på 80-90-tallet for å få tak i foreldrene, for å fortelle dem at barnet glemte gymtøyet? Jeg sier ikke at det er praktisk å klare seg uten mobiltelefon i dagens samfunn, men at skolen/barnehagen skal kunne få tak i en til enhver tid, er faktisk en uting, synes jeg... Anonymkode: 30b61...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå