AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #1 Del Skrevet 31. mai 2024 Noen her som har erfaring med mørke personligheter? Enten du mistenker det, eller har klare bevis og indikasjoner på dette? Med tanke på at det er mange flere enn man skulle tro som passer inn i kategoriene, kan man tryggt si at de er overalt og alle kan bli utsatt. Hva mener du er den mest intelligente måten å reagere på hvis man blir utsatt? Det «logiske» svaret jeg hører mest blandt folk, er helt feil og potensiellt farlig for deg selv. Hva mener du om dette temaet? Hvordan skal man håndtere den mørke triaden? Hvordan vet jeg dette? Jeg oppsøkte psykolog i forbindelse med andre «urelaterte» problemer i hverdagen min. Som egentlig skyldes diagnosen jeg senere skulle få: ASPD. Er mye snakk om dette i morderne dager og mange påstår de er menneskekjennere som aldri ville latt seg lure av dette. Dette stemmer ikke i det hele tatt med mine erfaringer, da jeg har sluppet unna med det utroligste mot folk betydelig eldre og erfaringsmessig klokere. Nå som jeg er 100% bevisst på hvem jeg er og hvorfor jeg handler slik jeg gjør, har jeg en advarsel til alle som tror de er utsatt, kjenner noen som er utsatt eller vil beskytte seg selv om det skulle skje. Hvorfor skal jeg ønske å hjelpe andre med å advare mot dette? Det inngår jo i diagnosen at personen er egoistisk, mangler evne til kjærlighet og kun bryr seg om seg selv. Jeg oppsøkte hjelp fordi måten jeg levde livet mitt på var ekstremt ødleggende for meg selg, mitt liv og min framtid. Jeg var fullstendig uviten om at ASPD var årsaken til at jeg har handlet slik jeg har gjort i samfunnet og det sosiale samspillet. Jeg er fullstendig ute av stand til å føle empati, anger og skam for alt det gale jeg har gjort. Jeg har kognitiv empati, jeg forstår hva du føler og hvorfor du føler det. Problemet er at selv om jeg hadde gjort innstats for å føle det du føler, kan jeg fortsatt ikke. Man kan forklare hvordan dette fungerer med at en skann av hjernen viser store aktivitetsforskjeller hos «empaths» og msker med ASPD. Så du har helt rett i at jeg i bunn og grunn bare bryr meg om meg selv. Min livsstil gir store konkvenser for meg selv og andre, jeg jobber derfor bevisst for å handle mot mine naturlige instinkter. Jeg ønsker ikke å ende opp med å ødelegge mitt eget liv og alle sjanser jeg har på en framtid, fordi jeg ikke kan kontrollere mine impulser og instinkter. Jeg velger derfor å endre meg fordi det har gunstig effekt for meg selv. Hadde det ikke påvirket meg selv ville jeg ikke ha stoppet denne livstilen, fordi jeg kan simpelten ikke bry meg om andres følelser. Hadde kunnskapen rundt den mørke triaden blitt behandlet som nødvendig og grunnleggde, hadde det beskyttet både offrene og msker med diagnosen mot de brutale konsekvensene. Som vil gi oss alle bedre livskvalitet, og med ASPD sjansen til å se en annen måte å leve på, slik jeg er i en lang prosess med nå. Antall folk jeg har såret igjennom årene har jeg ikke telling på. Det eneste jeg naturlig verdtsetter i livet er makt, suksess og penger. Kunne jeg få dette igjennom å utnytte og manipulere andre, ville jeg alltid gjøre det selv om jeg vet at det er etisk galt. Jeg mangler ingen selvinnsikt, slik narcissister ofte gjør. Jeg bryr meg ikke. kan jeg oppnå noe av å gjøre dette? Da kunne ingenting stoppe meg uansett overbevisningsevne. Men det finnes kun en måte å stoppe oss på, de aller fleste bruker desverre helt feil metode. Det er en indoktrinert sosial norm i samfunnet, innlært fra tidlig barndom av den voksne generasjon: om hva en smart reaksjon på å bli utsatt for onde gjeringer er. «Vær den større personen», «responder med varme og kjærlighet, ikke synk ned på deres nivå», «kutt all kommunkasjon med personen, ikke ha denne energien i livet ditt». er de vanlige svarene. Dette funker på emosjonellt friske mennesker fordi det kan sette igang følelser som anger, skam, empati, dårlig samvittighet og selvrefleksjon. Det folk ikke forstår er at du kan ikke bekjempe noen med følelser de er ute av stand til å føle. å kutte kontakt vil kun føre til at videre bløffmakeri igjennom din omgangskrets og sannsynligvis planlegging av hevn. Det eneste jeg vet om følelsene alle tar forgitt å føle, er det jeg har sett og blitt fortalt, jeg imiterer disse men de er aldri oppriktige. med andre ord kan man aldri stoppe noen med ASPD fra å handle uetisk og ta ansvar med å bruke sunn fornuft og logikk. Det smarteste og eneste du kan gjøre om skaden allerede er gjort, eller trusler/utpressing sendes mot deg: er å gå til angrep på det jeg verdtsetter i livet: makt, suksess og penger. Det du truer og påstår at du skal gjøre mot meg trenger verken å være oppriktig eller sant. Så lenge du er utspekulert nok til å ha en plan som teknisk sett hadde fungert om du hadde gjennomført den, vil jeg stoppe. Jeg utforderer ikke msker som jeg vet kan bruke mine triks tilbake på meg og potensiellt avsløre meg til offentligheten slik at ingen av metodene mine vil fungerer lengre. Jeg finner noen nye å utnytte istenfor. Fikser det problemet? Nei, men det beskytter deg og dine nermeste mot konsekvensene. Hvordan skal jeg gjøre dette? Tenker sikkert noen, du har allerede denne personen i din omgangsirkel om de prøver å utnytte deg for disse tingene. Det krever tillitt, intimitet og godt kjennskap til en person, for å bli satt i en potensiell situasjon hvor du kan svindle noen for penger, suksess og/eller makt. Det er alltid noe du kan bruke imot meg tilbake, om du faktisk sir fra deg alle moraler i tankeprosessen og virkelig tenker utenfor boksen. Du må true meg med alt du kan bruke mot meg: karriere, penger, materialisme, rykter, troverighet, avsløring av mitt sanne jeg for å true «makten» jeg har over min omganskrets og offre. Når en kalkulert personlighet som har svært få grenser i sitt bløffmakeri og planlagte bedrageri, tror at du potensiellt kan gjøre samme skade tilbake. Vil de la deg være ifred, hvis du lar dem være ifred etter at de har godtatt å ikke utnytte deg for hva de opprinnelig planla. ingenting annet enn terror og hevn vil funke for å ikke bli brukt, svindlet og manipulert av en slik mørk personlighet. Hva du gjør med denne infoen er ikke mitt problem, men ingenting annet vil noen gang funke om du blir utsatt. Gjør dette meg til et ondt menneske? Jeg har full forståelse for de som mener det, jeg har gjort mange ting som er «onde» ifølge samfunnets normer og regler. Men når jeg ikke kan føle det du føler, som stopper deg fra å handle «ondt», er jeg virkelig ond da? Eller bare oppererer fra et helt annet utgangspunkt man ikke kan forstå uten å stå i mine sko? Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Del Skrevet 31. mai 2024 Boooring Anonymkode: 140a7...697 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #3 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Boooring Anonymkode: 140a7...697 Enig, men viktig Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #4 Del Skrevet 31. mai 2024 Nei, er man smart gjør man akkurat det man vil. Følelser ødlegger for suksess i livet, «bruk eller bli brukt». Sån er livet desverre, du er heldig som slipper unna. Anonymkode: 7de51...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #5 Del Skrevet 31. mai 2024 Det finnes flere måter å hanskes med vanskelige tilfeller som nevnt i teksten her. Har måttet takle en slik vanskelig person som hadde ødelagt andre tidligere. Bare husk: Det finnes flere muligheter enn kamp, flukt eller gi etter. Let etter løsninger. Jeg fant dem etter samtale med psykiater om hvordan håndtere en slik person. Vil ikke dele mer detaljer her, men let etter løsninger og ikke gi opp hvis du et i en vanskelig situasjon med et sykt menneske. Anonymkode: 85014...c45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Del Skrevet 31. mai 2024 Livet handler om å være fleksibel på alle måter. Anonymkode: 0e48a...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #7 Del Skrevet 31. mai 2024 Så det TS skriver at at TS vet at hun/han er ANSVARLIG for å såre andre men driter i det og ønsker at KG sine brukere skal si "okay, du kan ikkenoe for det så det er greit?" Anonymkode: 749dc...e57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, er man smart gjør man akkurat det man vil. Følelser ødlegger for suksess i livet, «bruk eller bli brukt». Sån er livet desverre, du er heldig som slipper unna. Anonymkode: 7de51...f09 Blir du lykkelig av dette? Jeg hadde ikke blitt lykkelig av din måte. Jeg lever livet på min måte, men jeg blir lykkelig av å ha en positiv innvirkning på andres liv ! Anonymkode: 85014...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finnes flere måter å hanskes med vanskelige tilfeller som nevnt i teksten her. Har måttet takle en slik vanskelig person som hadde ødelagt andre tidligere. Bare husk: Det finnes flere muligheter enn kamp, flukt eller gi etter. Let etter løsninger. Jeg fant dem etter samtale med psykiater om hvordan håndtere en slik person. Vil ikke dele mer detaljer her, men let etter løsninger og ikke gi opp hvis du et i en vanskelig situasjon med et sykt menneske. Anonymkode: 85014...c45 Om løsningen din ikke hadde direkte konsekvenser for personen, eller kødder med hodet/oppfatningen av situasjonen. Er det tvilsomt at det ga gunstig effekt, du kan ikke snakke fornuft i noen som ikke har mangel på selvinnsikt. Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Blir du lykkelig av dette? Jeg hadde ikke blitt lykkelig av din måte. Jeg lever livet på min måte, men jeg blir lykkelig av å ha en positiv innvirkning på andres liv ! Anonymkode: 85014...c45 Fordømmer du andres måte å leve på om de er ute av stand til å leve livet slik du gjør? Fjerner man hjerneaktivteten din i det området som styrer disse følelsene, ville du vært akkurat like utspekulert. Anonymkode: ba516...188 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så det TS skriver at at TS vet at hun/han er ANSVARLIG for å såre andre men driter i det og ønsker at KG sine brukere skal si "okay, du kan ikkenoe for det så det er greit?" Anonymkode: 749dc...e57 Du har helt rett i at jeg er ansvarlig for å såre andre men driter i det. Jeg er ute av stand til å bry meg, om jeg så hadde gjort mitt beste forsøk. Jeg mangler hjerneaktivtet i den delen av hjernen, noe jeg aldri kan endre. Hva du og andre tenker om hvem jeg er, har heller ingen følelsesmessig påvirkningskraft på meg. Jeg føler lite til ingen emosjonell tilknyttning til andre, så jeg har heller ingen behov for breftelse. Jeg spør om andres meninger fordi jeg liker å høre andre perspektiver utenfor min forståelse av følelsespektret. Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Livet handler om å være fleksibel på alle måter. Anonymkode: 0e48a...e03 Du må gjerne utdype?:) Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #13 Del Skrevet 31. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har helt rett i at jeg er ansvarlig for å såre andre men driter i det. Jeg er ute av stand til å bry meg, om jeg så hadde gjort mitt beste forsøk. Jeg mangler hjerneaktivtet i den delen av hjernen, noe jeg aldri kan endre. Hva du og andre tenker om hvem jeg er, har heller ingen følelsesmessig påvirkningskraft på meg. Jeg føler lite til ingen emosjonell tilknyttning til andre, så jeg har heller ingen behov for breftelse. Jeg spør om andres meninger fordi jeg liker å høre andre perspektiver utenfor min forståelse av følelsespektret. Anonymkode: ba516...188 Whatever Anonymkode: bc136...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har helt rett i at jeg er ansvarlig for å såre andre men driter i det. Jeg er ute av stand til å bry meg, om jeg så hadde gjort mitt beste forsøk. Jeg mangler hjerneaktivtet i den delen av hjernen, noe jeg aldri kan endre. Hva du og andre tenker om hvem jeg er, har heller ingen følelsesmessig påvirkningskraft på meg. Jeg føler lite til ingen emosjonell tilknyttning til andre, så jeg har heller ingen behov for breftelse. Jeg spør om andres meninger fordi jeg liker å høre andre perspektiver utenfor min forståelse av følelsespektret. Anonymkode: ba516...188 Da har du ikke noe imot at jeg kaller deg Morten? Anonymkode: 221d1...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #15 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så det TS skriver at at TS vet at hun/han er ANSVARLIG for å såre andre men driter i det og ønsker at KG sine brukere skal si "okay, du kan ikkenoe for det så det er greit?" Anonymkode: 749dc...e57 Slik jeg leste HI, skriver TS at fordi mennesker med antisosial personlighetsforstyrrelse (ASPD) faktisk reelt driter i at deres handlinger går ut over andre, må du vise dem hvordan deres handlinger faktisk og reelt ødelegger deres egne muligheter for suksess for å hindre dem i å gjøre etisk og moralsk gale handlinger. De kan kun ønske å endre handlingsmønster dersom de ser at det gavner dem selv på lang sikt - men det er likevel krevende å stå imot impulsene der de ser mulighet for kortsiktig gevinst. Anonymkode: e73f3...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #16 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Blir du lykkelig av dette? Jeg hadde ikke blitt lykkelig av din måte. Jeg lever livet på min måte, men jeg blir lykkelig av å ha en positiv innvirkning på andres liv ! Anonymkode: 85014...c45 Slik jeg har forstått det, er mennesker med ASPD ute av stand til å føle lykke. De har generelt et svært begrenset følelsesliv, men drives av en dragning mot suksess og seier. Anonymkode: e73f3...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #17 Del Skrevet 1. juni 2024 Ja, de har altså følelser i forbindelse med egen suksess og vinning, og også hevn, om jeg forstår ts riktig. Men ellers har de mentaliseringsevne lik null. Interessant. Visste ikke om dette. Men det kan da ikke være så voldsomt mange tilfeller..? Eller er dette noe som har kommet via kjemisk påvirkning rundt oss eller covid-vaksine? Anonymkode: bd97c...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #18 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, de har altså følelser i forbindelse med egen suksess og vinning, og også hevn, om jeg forstår ts riktig. Men ellers har de mentaliseringsevne lik null. Interessant. Visste ikke om dette. Men det kan da ikke være så voldsomt mange tilfeller..? Eller er dette noe som har kommet via kjemisk påvirkning rundt oss eller covid-vaksine? Anonymkode: bd97c...9eb Det har alltid eksistert, men har tidligere falt under samlebetegnelsene psykopati eller sosiopati. Nå har man kommet fram til at ASPD og psykopati ikke nødvendigvis er identiske - man kan ha det ene, det andre eller begge. Hvis jeg husker riktig slik jeg har forstått det, finner psykopater glede i å påføre andre lidelse, mens ved ASPD er det mer enn at målet helliger middelet så lenge en selv kommer vinnende ut. Anonymkode: e73f3...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #19 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 12.22): Du har helt rett i at jeg er ansvarlig for å såre andre men driter i det. Jeg er ute av stand til å bry meg, om jeg så hadde gjort mitt beste forsøk. Jeg mangler hjerneaktivtet i den delen av hjernen, noe jeg aldri kan endre. Hva du og andre tenker om hvem jeg er, har heller ingen følelsesmessig påvirkningskraft på meg. Jeg føler lite til ingen emosjonell tilknyttning til andre, så jeg har heller ingen behov for breftelse. Jeg spør om andres meninger fordi jeg liker å høre andre perspektiver utenfor min forståelse av følelsespektret. Anonymkode: ba516...188 Congratulation👏 Anonymkode: 6f0ca...204 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #20 Del Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, de har altså følelser i forbindelse med egen suksess og vinning, og også hevn, om jeg forstår ts riktig. Men ellers har de mentaliseringsevne lik null. Interessant. Visste ikke om dette. Men det kan da ikke være så voldsomt mange tilfeller..? Eller er dette noe som har kommet via kjemisk påvirkning rundt oss eller covid-vaksine? Anonymkode: bd97c...9eb Er det snakk om ASPD, er dette den mest alvorlige personlighetsforrstyrrelsen man kan ha. ASPD (psykopati) kan i mange tilfeller være medfødt, der et barn er født uten aktivitet i den delen av hjernen som regulerer empati. I andre tilfeller kan et barn som har opplevd alvorlig omsorgssvikt og traumer utvikle ASPD (sosiopati), som en forsvarsmekanisme. Anonymkode: ba516...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå