AnonymBruker Skrevet 2. juni #21 Del Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var også på riksen, anbefaler ikke min verste fiende det stedet engang. Anonymkode: ec56b...a86 Enig! Ser noen av legene som var helt ufyslige på Riksen har gått over helt eller delvis til det private og skriver om seg selv at de er SÅÅÅ opptatt av å se personen osv 😅 det kostet null kallorier å være hyggelig og å vise empati selv om du jobber i det offentlige og er under et stertk press. Anonymkode: 89b44...f41 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 2. juni #22 Del Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 22.05): Ufrivillig barnløs her. 35 år. Har prøvd halvannet år, en SA denne perioden. Har nå blitt henvist til utredning/hjelp. Spørsmålet er; hvordan holder dere andre ut dette? Jeg skjønner jo at det ikke er noe å gjøre rent konkret, og dagene går jo, også for meg, men jeg synes det er så utrolig vanskelig. Synes alt er tungt, ventingen tærer på. Blir nedstemt av at "alle" rundt meg blir gravide og venter både nummer 2 og 3. Jeg ser kollegaer gå ut i permisjon, og skulle så gjerne ønske det var meg. Har noen noen tips til hvordan håndtere det hele? Svaret er neppe å grave seg ned i egen elendighet og misunnelse, men det er så vanskelig. Hører gjerne andres tanker. Anonymkode: 428a3...796 Jeg tenker at bare du kan vite når nok er nok, men syns kanskje ikke man skal prøve i evigheten koste hva det koste vil. Da tenker jeg det er bedre å tenke på andre muligheter før den psykiske helsen går kaputt 😔❤️. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #23 Del Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig! Ser noen av legene som var helt ufyslige på Riksen har gått over helt eller delvis til det private og skriver om seg selv at de er SÅÅÅ opptatt av å se personen osv 😅 det kostet null kallorier å være hyggelig og å vise empati selv om du jobber i det offentlige og er under et stertk press. Anonymkode: 89b44...f41 Edit: jeg forstår at man er stresset og sliten, men ikke det, det er snakk om her 🙏 Anonymkode: 89b44...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #24 Del Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Enig! Ser noen av legene som var helt ufyslige på Riksen har gått over helt eller delvis til det private og skriver om seg selv at de er SÅÅÅ opptatt av å se personen osv 😅 det kostet null kallorier å være hyggelig og å vise empati selv om du jobber i det offentlige og er under et stertk press. Anonymkode: 89b44...f41 Hvem av dem? 😳😳 Anonymkode: 6ec59...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #25 Del Skrevet 3. juni Riksen her også. Helt forferdelig. Vente 1 år bare på å få startet første forsøk. Så 6 mnd mellom innsett. Helt ca. så klart, for det var ingen oversikt, ingen rutiner eller forutsigbarhet. Det er så dårlig at jeg har ikke ord. Søkte oss over til annet sykehus og fikk avslag. Tok til slutt opp lån og gikk privat. 100% verdt det. Anonymkode: 4498b...a53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 3. juni #26 Del Skrevet 3. juni Fame skrev (På 2.6.2024 den 10.20): Dere som klager så på offentlig, var alle dere på riksen? For de hører jeg mye dritt om. Jeg var i Porsgrunn og synes de var helt fantastiske Lurer på det same. Var på St. Olavs, og det einaste skjæret i sjøen var at oppstarten blei eitt par månader forsinka pga. ferieavvikling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni #27 Del Skrevet 3. juni Mandagsunge skrev (32 minutter siden): Lurer på det same. Var på St. Olavs, og det einaste skjæret i sjøen var at oppstarten blei eitt par månader forsinka pga. ferieavvikling. Det var Riksen for min del. Skal være flinkere til å presisere at det er Risken og ikke alle offentlige instanser når det faktisk kun er Riksen jeg har hatt erfaring med når det gjelder det offentlige 🙏 Anonymkode: 89b44...f41 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #28 Del Skrevet 4. juni Riksen for meg også som anbefalte TS å gå privat. Som jeg skrev så fikk jeg ingen forutsigbarhet i ventetid. Opplevde også at en bekjent kom i gang med forsøk mens jeg fremdeles ventet på oppstartssamtale, selv om min henvisning ble sendt først. Vi er like gamle, så jeg vet ikke hvorfor hun ble prioritert, men for meg ble det ekstremt vanskelig å ikke vite noe som helst om tidslinjen. Jjeg fikk satt inn 5 dagers blasto i det private, og det kjentes så mye bedre å sette inn det enn 2/3 dagers. Da visste jeg at blastoen hadde utviklet seg en del mer. Av de jeg har snakket med i det offentlige har det stort sett alltid blitt satt inn på dag 2/3. Anonymkode: 935ad...a42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 4. juni #29 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Riksen for meg også som anbefalte TS å gå privat. Som jeg skrev så fikk jeg ingen forutsigbarhet i ventetid. Opplevde også at en bekjent kom i gang med forsøk mens jeg fremdeles ventet på oppstartssamtale, selv om min henvisning ble sendt først. Vi er like gamle, så jeg vet ikke hvorfor hun ble prioritert, men for meg ble det ekstremt vanskelig å ikke vite noe som helst om tidslinjen. Jjeg fikk satt inn 5 dagers blasto i det private, og det kjentes så mye bedre å sette inn det enn 2/3 dagers. Da visste jeg at blastoen hadde utviklet seg en del mer. Anonymkode: 935ad...a42 Igjen spørs det nok på sykehuset Jeg fikk satt inn blasto i Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 4. juni #30 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Riksen for meg også som anbefalte TS å gå privat. Som jeg skrev så fikk jeg ingen forutsigbarhet i ventetid. Opplevde også at en bekjent kom i gang med forsøk mens jeg fremdeles ventet på oppstartssamtale, selv om min henvisning ble sendt først. Vi er like gamle, så jeg vet ikke hvorfor hun ble prioritert, men for meg ble det ekstremt vanskelig å ikke vite noe som helst om tidslinjen. Jjeg fikk satt inn 5 dagers blasto i det private, og det kjentes så mye bedre å sette inn det enn 2/3 dagers. Da visste jeg at blastoen hadde utviklet seg en del mer. Av de jeg har snakket med i det offentlige har det stort sett alltid blitt satt inn på dag 2/3. Anonymkode: 935ad...a42 Jeg har hatt 3 innsett av blastoer på Riksen. Om man har flere enn 5 befruktede egg som utvikler seg så dyrker de to blastocyst, var det de sa til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 4. juni #31 Del Skrevet 4. juni (endret) Jeg fikk endo diagnose da jeg gikk på ungdomsskolen, og beskjed om at jeg måtte få barn tidlig om jeg ville ha barn… begynte derfor å prøve da jeg var 21 år, og vi brukte tre år (og to sa/ma) før vi ble spontant gravide. Da hadde vi vært gjennom full utredning med sædprøve, kontrastrøntgen av eggledere, blodprøver og en drøss med undersøkelser uten at de fant noe feil (utenom endo da, men fant ingen sammenvoksinger eller noe sted med mye endovev) plutselig var jeg bare gravid. Men det var tøft psykisk, og forholdet røk faktisk en periode også. Særlig det at jeg var så ung og ingen ante at vi strevde med å bli gravide var tøft. etter den babyen så begynte vi ikke med prevensjon, for det trengte jo ikke vi. Jeg fikk ikke mensen igjen…. Det endte i sa, og jaggu ble jeg ikke gravid to sykluser etter det igjen. Som også endte i sa…. Vi var ikke prøvere da altså, det var bare fordi veien til første var så kronglete at vi anså prevensjon som unødvendig. På det tidspunktet bestemte vi oss for at vi ga det seks måneder til uten prevensjon, og ble det ikke noe barn da så skulle han klippe strengen. Det var for psykisk tøft med prøving/spontanaborter og alt som hører med. Tre mnd senere satt spiren, og etter den fødselen så satt jeg inn spiral, og har hatt det siden. Nå i ettertid er det ingen som mistenker at vi hadde problemer med fertiliteten, vi fikk to tette før jeg var 26 år. Men jeg er helt åpen om det om temaet kommer opp. Det er tøft å stå i det, og folk trenger å høre at for noen så skjer det uforklarlig etter tre år, og så ble det flere barn etter det også uten lang prøving ❤️ Endret 4. juni av Summeer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #32 Del Skrevet 4. juni For alle dere her som er på Riksen - vit at Riksen er IKKE hvordan andre offentlige sykehus driver sine IVF avdelinger. Riksen er den ivf avdelingen i hele Norge med verst rykte og pasientbehandling. Husk på at dere har fritt behandlingsvalg. Jeg har selv gått fra privat over til offentlig. Ikke angret et eneste sekund og ikke opplevd noe som det som beskrives og fortelles fra Riksen. Jeg ba om å bi henvist til annen plass en Riksen pga alle med dårlig erfaring der. Det går helt fint å bytte sykehus under veis. Anonymkode: df3b7...51c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #33 Del Skrevet 4. juni 3 minutter siden, Summeer said: Men jeg er helt åpen om det om temaet kommer opp. Det er tøft å stå i det, og folk trenger å høre at for noen så skjer det uforklarlig etter tre år, og så ble det flere barn etter det også uten lang prøving ❤️ Jeg er helt enig om at det er bra å være åpen om hvor tøft ufrivillig barnløshet kan være. Jeg klarte ikke å snakke åpent om det mens vi strevde, men jeg gjør det nå. Vi fikk to barn, men jeg har fått flere spørsmål om vi ønsker en til. Og da er jeg ærlig om at det neppe er mulig for oss, og at det var strevsomt i det hele tatt å få barn. Mange blir litt paff, fordi tanken om problemer med fertilitet ikke er fremme Anonymkode: ab518...9cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #34 Del Skrevet 4. juni 9 minutter siden, AnonymBruker said: For alle dere her som er på Riksen - vit at Riksen er IKKE hvordan andre offentlige sykehus driver sine IVF avdelinger. Riksen er den ivf avdelingen i hele Norge med verst rykte og pasientbehandling. Husk på at dere har fritt behandlingsvalg. Jeg har selv gått fra privat over til offentlig. Ikke angret et eneste sekund og ikke opplevd noe som det som beskrives og fortelles fra Riksen. Jeg ba om å bi henvist til annen plass en Riksen pga alle med dårlig erfaring der. Det går helt fint å bytte sykehus under veis. Anonymkode: df3b7...51c Det er en fin påminnelse. Skal sies at jeg spurte om dette da jeg ble henvist, fordi jeg var bekymret for Riksens lange ventetid, men legen min skjønte ikke hvorfor jeg ikke ville henvises til nærmeste sted og mente det ikke ville gå noe fortere på et annet sykehus. Så jeg ble usikker og endte opp med å si ja til Riksen. Da det begynte å bli min tur var det heller ikke et alternativ å dra utenbys. Jeg hadde begynt i ny jobb, så det å ta en hel dag fri på kort varsel var ikke mulig for meg. Men hvis jeg skal ha en runde til kan det absolutt vurderes. Anonymkode: 935ad...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #35 Del Skrevet 4. juni TS her. Tusen takk for mange svar, og at så mange ville dele sin reise. Jeg har lest alle svarene flere ganger, det har vært veldig godt å høre andres historier. Fy søren for noen tøffe kvinner dere er, det har jammen ikke vært lett for mange av dere. Igjen, tusen takk, det var virkelig godt å kjenne på følelsen av å ikke være alene i dette. Anonymkode: 428a3...796 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #36 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 0.02): Venninner som har ett ligg på byen må ta abort fordi de ble gravide. 🤠 Anonymkode: 6f5cb...3f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #37 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): 🤠 Anonymkode: 6f5cb...3f4 Hva mener du med dette? Anonymkode: 6ec59...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #38 Del Skrevet 4. juni Noen råd fra meg som var prøver i 5 år og fikk barn for 2 år siden etter mange runder med IVF, spontanaborter, tøffe tak og hjertesorg: - Snakk med de som står dere nær. Det kan hjelpe i tillegg til at folk blir mer bevisst på ting man ikke bør si. - Prøv å leve så normalt som mulig - Plei forholdet og gjør fine ting sammen. Det er bedre å planlegge hyggelige ting istedenfor å sette alt på vent. Så får man heller avlyse ved behov. - Vær snill med deg selv. - Aksepter at noen dager er dritt. - Tren og være ute i skog og mark - Husk at veldig mange blir gravide ved IVF men at det kan ta litt tid. Lykke til ❤️ Anonymkode: df128...396 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #39 Del Skrevet 7. juni Jeg har vært prøver i 6 år, ivf i 5 år. 10 ivf forsøk. Mange mange hundre tusen kroner. 2 exu'er. Og nå endelig gravid i uke 25. Vårt problem var dårlig sædkvalitet. Det var såvidt de fant noen få levende sædceller som kunne brukes ved hvert forsøk. Som andre har nevnt er det vanskelig å si hvordan man kom seg igjennom. Men jeg tror det er viktig å vite at man ikke er alene om å føle at dette er mer enn tøft. Jeg tror jeg har lest at å få beskjed om infertilitet gir de samme symptomene og sorgreaksjonene som ved beskjed om en terminal kreftsykdom. Det har vært sorg og angst og ufattelig vonde dager. På det siste forsøket vårt (vi hadde bestemt oss for å sette en strek etter dette forsøket) så plutselig sædprøven helt annerledes ut, og selvom den fremdeles var redusert var den altså veldig veldig mye bedre enn noen gang før. Og så ble jeg gravid. Og nå føler vi oss selvfølgelig helt ufattelig heldige. Og selvom jeg ikke kan si at jeg er glad for at reisen ble som den ble, for det er jeg ikke, så har det faktisk kommet en del fint ut av det også. Vi er mye sterkere som par nå. Og ting gravide og småbarnsforeldre klager og syter over bare rister vi på hodet av. Vi vil kanskje leve med en takknemmelighet resten av livet som kan komme oss selv og familien vår tilgode. Men jeg er veldig klar over vi nå altså er en av de mange heldige. Og det kan hende jeg hadde skrevet noe annet her om det siste forsøket heller ikke hadde gått. Som flere andre ville jeg overveid privat forsøk. Gå for 3-pakk i såfall. Jeg ville levd mest mulig som om jeg ikke skulle hatt barn de neste årene (planlegg ferier, ikke kjøp hus med ekstra barnerom etc). Og tenkt at dette kan gå. Helt til det motsatte er bevist. Det er trosss alt det vanligste. Og positive overraskelser kan plutselig komme, til tross for hvor mørkt det ser ut. Sender varme tanker og masse styrke din vei Anonymkode: 355b3...9c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #40 Del Skrevet 9. juni Kan noen av dere som har gått privat skrive hvor/hvilken klinikk og litt om hva som gjorde det bra? Samboer og jeg har nå prøvd i 1,5 år og vi (dvs. jeg) har blitt henvist til det offentlige, men da med 8 mnd ventetid.. Og det er vel kun snakk om oppstartsamtale. Jeg er 32 og føler at tiden løper fra meg, samtidig som min store frykt er at vi blir kasteballer i det offentlige og/eller at tilbudet er dårlig og lite tilrettelagt for enkeltindividers behov. Vurderer derfor å gå privat, men har ingen venner som har måttet gå den ruta og har liksom ingen å spørre om erfaringer.. Vi bor sentralt på østlandet, så noe rundt Oslo er mest aktuelt for vår del. (Ikke for å kuppe tråden din, TS.. ) Anonymkode: 2a9ba...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå