aksase Skrevet 1. juni #21 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan anbefale å dra til psykolog som har dette som spesialitet, da det er i hodet det sitter. Anonymkode: 63ae0...1a9 Nei, det er ikke alltid i hodet det sitter. For mange overvektige er det medisinske årsaker til overvekt, og ikke psykiske. Alle mennesker er utstyrt med en system som skal fortelle hjernen når man er sulten og når man er mett. Men det varierer fra menneske til menneske hvor godt disse mekanismene fungerer. Hos mange er det nok med litt bevissthet rundt kosthold og trening for å ha kontroll på vekta. Bittelitt, eller kanskje litt mer viljestyrke, så går det fint. Men hos en del mennesker virker disse mekanismene for matinntaksregulering så dårlig at de ender opp med å spise for mye, fordi metthetsfølelsen kommer alt for seint, og sultfølelsen kommer alt for raskt tilbake. Og, joda, har man en usedvanlig sterk vilje, kan man nok vinne den kampen mot sulten som for mange overvektige gnager i kroppen hele døgnet. Men for alle de med helt normal viljestyrke, og det er de fleste, har man ikke nubbesjanse til å la være å spise fordi sultfølelsen blir totalt altoppslukende nesten hele døgnet. Man er bare nødt til å spise enda et solid måltid for at matstøyen skal legge seg littegranne slik at man får gjort noe annet, som å jobbe, eller sove. Diabetikere får god hjelp av insulinsprøyter til å regulere blodsukkeret, og nå kan også mange overvektige få god hjelp av medisiner for å regulere matinntaket. Det bør ikke være forbundet med noen som helst skam at folk som lider av sykdommen fedme får medisinsk hjelp. Les mer her: https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2023/ma-overvektige-bare-ta-seg-sammen.html 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana35 Skrevet 1. juni #22 Del Skrevet 1. juni Spis renest mulig, minst mulig ultraprosisert sjekk marit kolby på facebook hu har mye smart, 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #23 Del Skrevet 1. juni Hvis du har lagt på deg 10 kilo på én måned må du snakke med fastlegen din. Anonymkode: 918a1...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Servicetekniker Skrevet 1. juni #24 Del Skrevet 1. juni Slankesprøyte, styrketrening og cardio. Og legge om kostholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #25 Del Skrevet 1. juni Kjøp masse frukt og grønnsaker. Kiloprisen er samme som for godteri, ofte lavere. Anonymkode: 4ba45...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #26 Del Skrevet 1. juni Gå carnivore. Anonymkode: c95bd...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #27 Del Skrevet 1. juni Hannah80 skrev (7 timer siden): I mange tilfeller så er det viljestyrke det går på. Viljestyrke er ikke noe de fleste har ubegrensede mengder av. Om man velger å bruke all sin viljestyrke på å spise mindre er det ikke sikkert at det er så mye igjen til andre ting... Wegovy sørger for at man slipper å bruke noe særlig viljestyrke på å spise mindre. Da kan man bruke den på f.eks. å trene mer isteden. Vinn/vinn. Anonymkode: 1d43e...302 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 1. juni #28 Del Skrevet 1. juni Servicetekniker skrev (2 timer siden): Slankesprøyte, styrketrening og cardio. Og legge om kostholdet. Er kun enig i den siste , og starte trening når hun har fått sikkelig tak på kosthold og allerede gått ned en del. Juster kun en variabel i livet omgangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #29 Del Skrevet 4. juni Tusen takk for svar alle sammen, jeg setter veldig pris på alle svarene! Og lagrer alle tipsene jeg har fått i ett dokument så jeg har de til senere. Jeg får ikke sitert og svart alle, men skal forsøke svare alle i en fellespost. Håper jeg har fått svart på alt. drue skrev (På 29.5.2024 den 22.23): Det kan høres ut som du sliter med overspising, og det behøver du kanskje å få hjelp med profesjonelt. Har du vurdert psykolog? Snakke med lege? Jeg sliter med overspising ja og har faktisk tenkt å gå til psykolog med problemet. Jeg venter på svar på henvisning til psykiatrisk poliklinikk nå. Men jeg er usikker på om jeg får tilbud om tilbud offentlig siden jeg har litt inntrykk av at de i helsevesenet dessverre ikke tar problemet med overspising så alvorlig. Men det finnes jo muligheter for gratis samtaler hos ROS f.eks. Så jeg tenkte jeg skulle prøve det da, vet ikke om de har noe tidsbegrensning eller noe. Men er jo bedre enn ingenting i alle fall. Jeg har dessverre ikke råd til å gå til privat behandling. Og hun behandleren jeg allerede har i kommunen (sykepleier) mente at hun ikke kunne hjelpe meg med dette og at jeg måtte til spesialist. Så jeg krysser bare fingre for at jeg får timer på poliklinikken da. drue skrev (På 29.5.2024 den 22.23): Men jeg lurer på hvor få kalorier går du ned til når du prøver å gå ned i vekt? Når jeg forsøker å gå ned i vekt så har jeg prøvd å ligge på 1300 kalorier. Dette fordi det var det jeg fikk anbefalt fra en sånn kalori kalkulator eller hva det nå kalles. Men kanskje det heller lønner seg å begynne å spise akuratt passe kalorier, altså for å holde vekten i starten også gå ned til underskudd etter hvert som jeg får bedre kontrol og klarer slutte å overspise? AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.29): Hvis du er overvektig og sliter med å få ned vekta så kan det jo hende du kan få sånn slankemedisin, wegovy? Ser flere anbefaler slanke medisin, men jeg har dessverre ikke råd til dette. Har også hørt at det ofte også blir vanskelig når man slutter på dem og dermed går opp igjen i vekt, så har ikke så lyst til å bruke sparepenger på det for å gå på det en liten periode heller. Hailly skrev (På 29.5.2024 den 22.30): Prøv å vent ut stengetiden på butikken så ofte du kan. Kanskje det at klokka tipper 23.00 vil gi deg et lite kick etterhvert? Ja, jeg har forsøkt det, men jeg har dessverre elendig viljestyrke og kan ende opp med å springe på butikken rett før stengetid fordi jeg føler at jeg MÅ ha noe usunt å spise på. AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 14.21): Hva spiser du til måltidene? Når jeg spiser usunt går det mye i potetgull, sjokolade, kjeks, wienerbrød, lakris og alt mulig annet jeg har lyst på stort sett med sukker i. I de periodene jeg spise sunt forsøker jeg å spise noe med gode proteiner som kyllingfilet, karbonadedeig eller laks også har jeg mest grønnsaker til som gulrot, brokkoli, blomkål, erter og spinat også lager jeg litt salat til som hjertesalat, tomat, agurk, paprika og mais. Også forsøker jeg å spise enten ingenting av eller bare litt ris, pasta eller potet til. klarinetta skrev (På 31.5.2024 den 10.19): Klarer du å heller flytte oppmerksomheten over til mer aktivitet/ bevegelse / trening i hverdagen? Jeg skulle gjerne trent mer og gått mer tur, men jeg sliter veldig med at jeg ikke har motivasjon til det også kjenner meg veldig sliten ofte og ikke har overskudd til det. Anonymkode: 8c76a...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hailly Skrevet 4. juni #30 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): jeg har forsøkt det, men jeg har dessverre elendig viljestyrke og kan ende opp med å springe på butikken rett før stengetid fordi jeg føler at jeg MÅ ha noe usunt å spise på. Se om du klarer én gang. Så skriver du ned hva du føler og hvordan du om deg gjennom natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 4. juni #31 Del Skrevet 4. juni 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar alle sammen, jeg setter veldig pris på alle svarene! Og lagrer alle tipsene jeg har fått i ett dokument så jeg har de til senere. Jeg får ikke sitert og svart alle, men skal forsøke svare alle i en fellespost. Håper jeg har fått svart på alt. Jeg sliter med overspising ja og har faktisk tenkt å gå til psykolog med problemet. Jeg venter på svar på henvisning til psykiatrisk poliklinikk nå. Men jeg er usikker på om jeg får tilbud om tilbud offentlig siden jeg har litt inntrykk av at de i helsevesenet dessverre ikke tar problemet med overspising så alvorlig. Men det finnes jo muligheter for gratis samtaler hos ROS f.eks. Så jeg tenkte jeg skulle prøve det da, vet ikke om de har noe tidsbegrensning eller noe. Men er jo bedre enn ingenting i alle fall. Jeg har dessverre ikke råd til å gå til privat behandling. Og hun behandleren jeg allerede har i kommunen (sykepleier) mente at hun ikke kunne hjelpe meg med dette og at jeg måtte til spesialist. Så jeg krysser bare fingre for at jeg får timer på poliklinikken da. Når jeg forsøker å gå ned i vekt så har jeg prøvd å ligge på 1300 kalorier. Dette fordi det var det jeg fikk anbefalt fra en sånn kalori kalkulator eller hva det nå kalles. Men kanskje det heller lønner seg å begynne å spise akuratt passe kalorier, altså for å holde vekten i starten også gå ned til underskudd etter hvert som jeg får bedre kontrol og klarer slutte å overspise? Jeg skulle gjerne trent mer og gått mer tur, men jeg sliter veldig med at jeg ikke har motivasjon til det også kjenner meg veldig sliten ofte og ikke har overskudd til det. Anonymkode: 8c76a...0aa Så bra at du er i gang med å søke hjelp. Hva sier fastlegen din om hjelp fra det offentlige? Det er jo kjempeviktig at du får hjelp. Vær så snill, ikke gi opp hvis det ikke går med en gang. Jeg ville tatt kontakt med ROS i morgen. Kanskje de kan gi deg gode råd for veien videre, hvordan du eventuelt kan få hjelp offentlig. Jeg skjønner at du ikke har råd til privat behandling, det er dyrt. Håper du får time på poliklinikken! Det er ikke rart du ikke klarer å gjennomføre når du legger deg på så lavt som 1300 kcal. Jeg hadde lagt meg så høyt som mulig, der du fortsatt ser at du går ned i vekt. Hva med å forsøke 2000-2500 kcal? Det er jo fortsatt vesentlig mindre enn 3000-4000 kcal. Forsøk å få i deg godt med proteiner, det metter bra. Sunt, norsk kosthold er egentlig alltid du trenger. Følg kostrådene til Helsedirektoratet. Og gjør rom til litt kos av og til. Det er ikke sånn at du må gå resten av livet uten noe som helst, men du må lære hjernen at kos også kan oppnås med andre ting enn mat. Og nå skal jeg være litt hard med deg, men du må legge fra deg tanken om at du må ha motivasjon til trening. Trening handler mye om disiplin. Det er ikke farlig å gå seg en tur selv om man er sliten, eller å trene litt selv om man er sliten. Du trenger ikke å begynne med trening 5 ganger i uka heller. Peil deg inn på en kort gåtur hver dag i begynnelsen, og kanskje 1 eller 2 dager i uka hvor du får opp pulsen litt. Start i det suuuuupersmå, sånn at du opplever mestring. Trening er så viktig for psyken og god helse. Det er ikke bra å være stillesittende! Du må gjøre det så enkelt som mulig for deg å holde deg til planen. 1300 kcal er ikke det når du er vant til å spise 2000-3000 kcal mer. Også må du lære deg å stå i ubehagelige følelser når suget kommer. Prøv å sitt med det. Hva er det verste som kan skje hvis du ikke gir etter? Jeg forstå at det er sinnsykt vanskelig, og at dette sannsynligvis er noe du trenger hjelp til. Men prøv deg litt fram. Hva skjer hvis du sitter i ubehaget? Du kommer ikke til å stryke med. Ja, det kommer til å suge enormt, men det kommer til å gå over. Og da sitter du der på andre siden, med en mestringsfølelse av at du klarte å la være. Og du, ikke føl deg helt jævlig hvis du ikke får til alt med én gang. Det tar tid å endre vaner. Ok, så sprakk du kanskje den ene kvelden. Jaja, det kommer en ny dag i morgen! Ikke noe "jaja, kan spise dritt resten av uka da, starter på mandag". Troooooo meg, den har jeg dratt til meg selv mange ganger i livet (jeg har vært overvektig selv). Da har du plutselig "ødelagt" for deg selv i 6 dager, istedenfor å riste den ene dagen av seg, og fortsette videre med de gode vanene neste dag. Ønsker deg lykke til!! Håper oppriktig på at du klarer å gå ned i vekt etter hvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #32 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.17): Jeg har problem med viljestyrken (og kanskje også andre ting?) som gjør at jeg gang på gang feiler med vektnedgangen. Det to hovedproblemene er at jeg spiser for mye kalorier og også usunt. Jeg føler jeg har forsøkt det meste av fremgangsmåter men jeg bare klarer (nesten) aldri å holde meg lavt nok i kalorier ift til å klare å gå ned i vekt selv om jeg er veldig motivert til å gå ned i vekt med tanke på at jeg nå har en BMI på 32. Jeg klarer heller nesten aldri å holde meg til å spise bare sunt i ukedager med en dag der jeg kan spise en gitt mengde godteri lørdager. Jeg kan lett ende opp med å gå på butikken bare for å handle godteri rett før stengetid fordi jeg ikke klarer å holde meg unna. Jeg forsøker å holde meg til regelen med å handle faste dager, ikke gå på butikken sulten, følge handleliste, ikke ha usunn mat hjemme men det hjelper likevel ikke. Jeg feiler gang på gang og det er så ødeleggende. Jeg har helt sluttet å telle antall kalorier jeg spiser siden det mange dager er enormt mye, hvis jeg skal tippe kan jeg sikkert spise 3000-4000 kcal bare på en dag eller mer. Så det er jo dessverre ikke rart at jeg fortsetter å gå opp i vekt heller. Det føles for meg som at jeg nesten har mistet alt av selvkontroll. Det har eskalert veldig siste 3 måneder nå og jeg har lagt på meg 10 kg bare siste måneden, noe som jo er helt sykt, Sånn som jeg har det nå kan det virkelig ikke fortsette. Hva kan jeg gjøre for å klare å komme meg ut av dette en gang for alle og endelig lykkes med å gå ned i vekt? Anonymkode: 8c76a...0aa Med deg tror jeg jeg ville begynt i andre enden enn at du skal nekte deg noe. For du har fortalt deg selv så mange ganger at du ikke får dette til at det er meningsløst å fortsette på samme måte. Med deg ville jeg satt meg sammen med deg og begynt å snakke om hvordan du har det med mat, kropp, følelser og eget selvbilde. Hvordan du føler deg i løpet av dagen. Når er du lykkeligst? Når i livet ditt vekten begynte å øke. Hva du føler når du spiser ulike typer mat. Spiser du grønnsaker? Hva er favoritt-måltidet ditt og hva er favorittretten? Hva er alltid i kjøleskapet? Drikker du rent vann noengang? Hva drikker du? Er du flink til å lage mat? Liker du å lage mat? Hva slags godteri spiser du når du kjøper noe godt. Har du logget og skrevet opp hva du spiser og hvor ofte noengang? Hva gjør du med klær når vekten øker? Beveger du deg? Hvilke former for trening eller aktivitet liker du? Bruker du lettprodukter? Er du vegetarianer? Har du noen mangler eller noe du trenger mer av? Sover du godt? Dette er der jeg ville begynt. Spurt om disse tingene. Bevisstgjort, prøvd å forstå hvem du er og hvordan du har det. Og hva som er viktig for deg. Om du spiser for å døyve eller av vane. Anonymkode: 5779b...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #33 Del Skrevet 4. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for svar alle sammen, jeg setter veldig pris på alle svarene! Og lagrer alle tipsene jeg har fått i ett dokument så jeg har de til senere. Jeg får ikke sitert og svart alle, men skal forsøke svare alle i en fellespost. Håper jeg har fått svart på alt. Jeg sliter med overspising ja og har faktisk tenkt å gå til psykolog med problemet. Jeg venter på svar på henvisning til psykiatrisk poliklinikk nå. Men jeg er usikker på om jeg får tilbud om tilbud offentlig siden jeg har litt inntrykk av at de i helsevesenet dessverre ikke tar problemet med overspising så alvorlig. Men det finnes jo muligheter for gratis samtaler hos ROS f.eks. Så jeg tenkte jeg skulle prøve det da, vet ikke om de har noe tidsbegrensning eller noe. Men er jo bedre enn ingenting i alle fall. Jeg har dessverre ikke råd til å gå til privat behandling. Og hun behandleren jeg allerede har i kommunen (sykepleier) mente at hun ikke kunne hjelpe meg med dette og at jeg måtte til spesialist. Så jeg krysser bare fingre for at jeg får timer på poliklinikken da. Når jeg forsøker å gå ned i vekt så har jeg prøvd å ligge på 1300 kalorier. Dette fordi det var det jeg fikk anbefalt fra en sånn kalori kalkulator eller hva det nå kalles. Men kanskje det heller lønner seg å begynne å spise akuratt passe kalorier, altså for å holde vekten i starten også gå ned til underskudd etter hvert som jeg får bedre kontrol og klarer slutte å overspise? Ser flere anbefaler slanke medisin, men jeg har dessverre ikke råd til dette. Har også hørt at det ofte også blir vanskelig når man slutter på dem og dermed går opp igjen i vekt, så har ikke så lyst til å bruke sparepenger på det for å gå på det en liten periode heller. Ja, jeg har forsøkt det, men jeg har dessverre elendig viljestyrke og kan ende opp med å springe på butikken rett før stengetid fordi jeg føler at jeg MÅ ha noe usunt å spise på. Når jeg spiser usunt går det mye i potetgull, sjokolade, kjeks, wienerbrød, lakris og alt mulig annet jeg har lyst på stort sett med sukker i. I de periodene jeg spise sunt forsøker jeg å spise noe med gode proteiner som kyllingfilet, karbonadedeig eller laks også har jeg mest grønnsaker til som gulrot, brokkoli, blomkål, erter og spinat også lager jeg litt salat til som hjertesalat, tomat, agurk, paprika og mais. Også forsøker jeg å spise enten ingenting av eller bare litt ris, pasta eller potet til. Jeg skulle gjerne trent mer og gått mer tur, men jeg sliter veldig med at jeg ikke har motivasjon til det også kjenner meg veldig sliten ofte og ikke har overskudd til det. Anonymkode: 8c76a...0aa Jeg har slitt med mye av det du forteller om. Jeg har også prøvd å slanke meg i over ti år. Snakket med fastlegen og ble henvist til psykiater med kompetanse innen spiseforstyrrelse. Det første hun sa til meg, var slutt å slank deg. Var akkurat som en stor byrde slapp skuldrene mine. Vi jobbet med hva som lå bak min overspising. Og det å få et normalt forhold til mat, fikk en matplan og den inneholdt ganske mye mat. Og det å klare å notere ned hva jeg spiste og være ærlig med de gangene jeg sprakk. Fikk ikke begynne på noe slanke medisiner før jeg hadde hode på rett plass. Mens jeg jobbet med problemene mine og spiste alt det som var på matplan en, så gikk jeg faktisk ned i vekt etterhvert. Jeg følte jeg spiste mye mer enn når jeg overspiste. Men kalori inntaket var mindre. Anonymkode: becc0...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 4. juni #34 Del Skrevet 4. juni Jeg ser du skriver i et av svarene at du ikke har råd til "slankesprøyter", altså apetittregulerende sprøyter. Tenk litt over det, men når du spiser mindre og kutter ut å kjøpe snop på kveldene så er det ufattelig mange kroner du sparer. Kanskje det vil gå opp i opp? Om ikke opp i opp, så vil det kanskje ikke bli så dyrt totalt sett? Bare en tanke fra meg som ønsker deg lykke til og alt godt ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 4. juni #35 Del Skrevet 4. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skulle gjerne trent mer og gått mer tur, men jeg sliter veldig med at jeg ikke har motivasjon til det også kjenner meg veldig sliten ofte og ikke har overskudd til det. Anonymkode: 8c76a...0aa Nei, men da kan ingen hjelpe deg. Jeg foreslo å gå en tur med musikk eller poscast på øret. Om du ikke klarer det.... Beklager, ingen kan gjøre det for deg. ❤️ Endret 4. juni av klarinetta 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #36 Del Skrevet 8. juni Gjest Hailly skrev (På 4.6.2024 den 19.48): Se om du klarer én gang. Så skriver du ned hva du føler og hvordan du om deg gjennom natten. drue skrev (På 4.6.2024 den 20.02): Så bra at du er i gang med å søke hjelp. Hva sier fastlegen din om hjelp fra det offentlige? Det er jo kjempeviktig at du får hjelp. Vær så snill, ikke gi opp hvis det ikke går med en gang. Jeg ville tatt kontakt med ROS i morgen. Kanskje de kan gi deg gode råd for veien videre, hvordan du eventuelt kan få hjelp offentlig. Jeg skjønner at du ikke har råd til privat behandling, det er dyrt. Håper du får time på poliklinikken! Det er ikke rart du ikke klarer å gjennomføre når du legger deg på så lavt som 1300 kcal. Jeg hadde lagt meg så høyt som mulig, der du fortsatt ser at du går ned i vekt. Hva med å forsøke 2000-2500 kcal? Det er jo fortsatt vesentlig mindre enn 3000-4000 kcal. Forsøk å få i deg godt med proteiner, det metter bra. Sunt, norsk kosthold er egentlig alltid du trenger. Følg kostrådene til Helsedirektoratet. Og gjør rom til litt kos av og til. Det er ikke sånn at du må gå resten av livet uten noe som helst, men du må lære hjernen at kos også kan oppnås med andre ting enn mat. Og nå skal jeg være litt hard med deg, men du må legge fra deg tanken om at du må ha motivasjon til trening. Trening handler mye om disiplin. Det er ikke farlig å gå seg en tur selv om man er sliten, eller å trene litt selv om man er sliten. Du trenger ikke å begynne med trening 5 ganger i uka heller. Peil deg inn på en kort gåtur hver dag i begynnelsen, og kanskje 1 eller 2 dager i uka hvor du får opp pulsen litt. Start i det suuuuupersmå, sånn at du opplever mestring. Trening er så viktig for psyken og god helse. Det er ikke bra å være stillesittende! Du må gjøre det så enkelt som mulig for deg å holde deg til planen. 1300 kcal er ikke det når du er vant til å spise 2000-3000 kcal mer. Også må du lære deg å stå i ubehagelige følelser når suget kommer. Prøv å sitt med det. Hva er det verste som kan skje hvis du ikke gir etter? Jeg forstå at det er sinnsykt vanskelig, og at dette sannsynligvis er noe du trenger hjelp til. Men prøv deg litt fram. Hva skjer hvis du sitter i ubehaget? Du kommer ikke til å stryke med. Ja, det kommer til å suge enormt, men det kommer til å gå over. Og da sitter du der på andre siden, med en mestringsfølelse av at du klarte å la være. Og du, ikke føl deg helt jævlig hvis du ikke får til alt med én gang. Det tar tid å endre vaner. Ok, så sprakk du kanskje den ene kvelden. Jaja, det kommer en ny dag i morgen! Ikke noe "jaja, kan spise dritt resten av uka da, starter på mandag". Troooooo meg, den har jeg dratt til meg selv mange ganger i livet (jeg har vært overvektig selv). Da har du plutselig "ødelagt" for deg selv i 6 dager, istedenfor å riste den ene dagen av seg, og fortsette videre med de gode vanene neste dag. Ønsker deg lykke til!! Håper oppriktig på at du klarer å gå ned i vekt etter hvert. Jeg spurte fastlegen i det han sendte henvisningen om han trodde at de kom til å ta det alvorlig eller gi meg avslag siden det “bare” er overspising jeg sliter med og det ikke kan bli like farlig og helseskadelig som de andre spiseforstyrrelsene (da mer spesifikt anoreksi og bulimi) og da sa han bare at han ikke helt turte å si noe om hvilket tilbud jeg kom til å få og at jeg egentlig bare måtte vente og se hvilket svar jeg fikk fra psykiatrisk poliklinikk. Jeg får vel svar nå snart vil jeg tro, for det er nå 12 ukedager siden henvisningen ble sendt og man skal få svar innen 10 ukedager. Jeg skal ta kontakt med ROS på mandag så håper jeg at det kanskje kan være mulig for meg å få en-til-en samtaler med noen der over videosamtale kanskje. Jeg har tro på at det kan hjelpe meg. Godt forslag om å ligge høyere i kalorinntak når jeg skal forsøke å gå ned i vekt. Er nok helt sikkert best å forsøke å få overspisingen under kontroll før jeg forsøker å gå ned i vekt, jeg tror det blir for mye å gjøre begge deler samtidig, selv om jeg er utålmodig mtp å få til vektnedgang. AnonymBruker skrev (På 4.6.2024 den 20.05): Med deg tror jeg jeg ville begynt i andre enden enn at du skal nekte deg noe. For du har fortalt deg selv så mange ganger at du ikke får dette til at det er meningsløst å fortsette på samme måte. Med deg ville jeg satt meg sammen med deg og begynt å snakke om hvordan du har det med mat, kropp, følelser og eget selvbilde. Hvordan du føler deg i løpet av dagen. Når er du lykkeligst? Når i livet ditt vekten begynte å øke. Hva du føler når du spiser ulike typer mat. Spiser du grønnsaker? Hva er favoritt-måltidet ditt og hva er favorittretten? Hva er alltid i kjøleskapet? Drikker du rent vann noengang? Hva drikker du? Er du flink til å lage mat? Liker du å lage mat? Hva slags godteri spiser du når du kjøper noe godt. Har du logget og skrevet opp hva du spiser og hvor ofte noengang? Hva gjør du med klær når vekten øker? Beveger du deg? Hvilke former for trening eller aktivitet liker du? Bruker du lettprodukter? Er du vegetarianer? Har du noen mangler eller noe du trenger mer av? Sover du godt? Dette er der jeg ville begynt. Spurt om disse tingene. Bevisstgjort, prøvd å forstå hvem du er og hvordan du har det. Og hva som er viktig for deg. Om du spiser for å døyve eller av vane. Anonymkode: 5779b...c5f Veldig gode spørsmål, jeg skal kopiere de inn i ett dokument og begynne å reflektere og skrive ned ett svar. Jeg har tro på at det kan hjelpe å være bevisst på disse tingene som du spør om. Ms. Steele skrev (På 4.6.2024 den 20.45): Jeg ser du skriver i et av svarene at du ikke har råd til "slankesprøyter", altså apetittregulerende sprøyter. Tenk litt over det, men når du spiser mindre og kutter ut å kjøpe snop på kveldene så er det ufattelig mange kroner du sparer. Kanskje det vil gå opp i opp? Om ikke opp i opp, så vil det kanskje ikke bli så dyrt totalt sett? Bare en tanke fra meg som ønsker deg lykke til og alt godt ❤️ Ja, det var ett godt poeng egentlig, at kanskje pengene jeg bruker normalt sett på mat kunne gått til slankesprøyter dersom det faktisk gjorde at jeg spiste mindre. Men jeg har hørt at mange som går på disse slankesprøytene går ned vekt når de går på dem også når de slutter så går de opp igjen i vekt? Stemmer det? Jeg tror ikke at jeg tør å risikere det? Anonymkode: 8c76a...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #37 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.43): - Flytt lenger unna butikken, ikkje ha bil, ikkje ha usunn mat, snop eller overflod av mat heime Men jaggu ikkje lett når det er for lett og billig å få tak i "rusen" sin😅 Anonymkode: 01373...5ff Jeg bor 5 km unna nærmeste dagligvare og det har gjort underverker for mine 15 kilo ned etter jul Anonymkode: 440cc...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #38 Del Skrevet 8. juni Hannah80 skrev (På 1.6.2024 den 14.31): I mange tilfeller så er det viljestyrke det går på. Herregud. Så flott at du vet bedre enn alle spesialiserer i feltet. Jeg har en overspisingslidelse, og har gått i behandling til de som er fremst innenfor forskning på fedme. Og NEI: viljestyrke har som regel NULL med vedvarende fedme å gjøre. Vi begynner HELDIGVIS å komme lengre når det gjelder kunnskap om fedme. Men det er dessverre fortatt mange «Internett spesialister» der ute som «vet» fasiten. Alvorlig fedme over tid har like mye med «viljestyrke» å gjøre som bulimi, anoreksi, alkoholisme og generell rusmisbruk har med «viljestyrke» å gjøre. Men: du er vel «Internett ekspert» på de feltene også? Anonymkode: 6501e...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #39 Del Skrevet 8. juni Du må kanskje jobbe med tankemønstret ditt. Det du gjør og din adferd har sammenheng med tankene dine. Nå er jeg ingen ekspert, men det var slik jeg knakk "slanke-koden". Jeg har alltid vært overvektig. Gått litt ned i vekt og gått dobbelt så mye opp igjen.... I fjor vår bestemte jeg meg for å begynne med adferden min, tankene mine og jobbe med å identifisere hva som gjør at jeg overspiser, hva skjer med følelsene mine når jeg spiser og hva er de følelsesmessige konsekvensene av å ikke overspise eller spise snop og snacks. Når jeg hadde begynt med det og jobbet med det en stund startet jeg prosessen med å endre mønstrene. Kan jeg ha nye strategier? Hva kan jeg gjøre istedenfor å spise følelsene mine, hvordan kan jeg tenke annerledes og hvordan kan jeg implementere endring, med ønske om at endringen skal vare? Slik begynte jeg. Etterhvert kom omlegging av kosthold og så mosjon. Men det viktigste var at JEG måtte endre meg, inni meg. Nå har jeg gått ned 23 kilo. Det har vært et krevende prosess, men omsider har jeg lykkes og det er en enorm mestring. Psykisk har det vært både tøft og godt. Jeg håndterer følelser og tanker uten å ty til mat og snop som belønning både for glede, sorg, stress, ubehag osv. Det kan være noe å tenke på. Vet ikke om dette fungerer for alle, men det kan være verd å forsøke Lykke til! Anonymkode: 5c7ae...828 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni #40 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg spurte fastlegen i det han sendte henvisningen om han trodde at de kom til å ta det alvorlig eller gi meg avslag siden det “bare” er overspising jeg sliter med og det ikke kan bli like farlig og helseskadelig som de andre spiseforstyrrelsene (da mer spesifikt anoreksi og bulimi) og da sa han bare at han ikke helt turte å si noe om hvilket tilbud jeg kom til å få og at jeg egentlig bare måtte vente og se hvilket svar jeg fikk fra psykiatrisk poliklinikk. Jeg får vel svar nå snart vil jeg tro, for det er nå 12 ukedager siden henvisningen ble sendt og man skal få svar innen 10 ukedager. Jeg skal ta kontakt med ROS på mandag så håper jeg at det kanskje kan være mulig for meg å få en-til-en samtaler med noen der over videosamtale kanskje. Jeg har tro på at det kan hjelpe meg. Godt forslag om å ligge høyere i kalorinntak når jeg skal forsøke å gå ned i vekt. Er nok helt sikkert best å forsøke å få overspisingen under kontroll før jeg forsøker å gå ned i vekt, jeg tror det blir for mye å gjøre begge deler samtidig, selv om jeg er utålmodig mtp å få til vektnedgang. Veldig gode spørsmål, jeg skal kopiere de inn i ett dokument og begynne å reflektere og skrive ned ett svar. Jeg har tro på at det kan hjelpe å være bevisst på disse tingene som du spør om. Ja, det var ett godt poeng egentlig, at kanskje pengene jeg bruker normalt sett på mat kunne gått til slankesprøyter dersom det faktisk gjorde at jeg spiste mindre. Men jeg har hørt at mange som går på disse slankesprøytene går ned vekt når de går på dem også når de slutter så går de opp igjen i vekt? Stemmer det? Jeg tror ikke at jeg tør å risikere det? Anonymkode: 8c76a...0aa Ja det stemmer. Du reduserer det generelle matbudsjettet (og alkohol, da mange på sprøyta også reduserer alkoholinntaket naturlig) Du trenger heller ikke øke til høyeste dose, du kan stoppe der du har effekt, og lavere dose koster mindre. Hvis du har slitt med overvekt i flere år vil jeg virkelig anbefale deg sprøyta. Den har gitt meg et nytt liv, «tankekjøret» rundt mat er stort sett helt borte. Jeg har (dessverre) fortsatt dager/perioder hvor jeg overspiser (og jobber derfor hele tiden med å lære meg selv og mine behov å kjenne, slik at jeg reduserer overspisingsepisoder..) - men: når jeg overspiser nå er det overhodet ikke i nærheten av hva jeg overspiste før. Anonymkode: 6501e...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå