Gå til innhold

Jeg klarer aldri å gå ned i vekt, feiler gang på gang - Hvordan kan jeg endelig lykkes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har problem med viljestyrken (og kanskje også andre ting?) som gjør at jeg gang på gang feiler med vektnedgangen. Det to hovedproblemene er at jeg spiser for mye kalorier og også usunt. Jeg føler jeg har forsøkt det meste av fremgangsmåter men jeg bare klarer (nesten) aldri å holde meg lavt nok i kalorier ift til å klare å gå ned i vekt selv om jeg er veldig motivert til å gå ned i vekt med tanke på at jeg nå har en BMI på 32. Jeg klarer heller nesten aldri å holde meg til å spise bare sunt i ukedager med en dag der jeg kan spise en gitt mengde godteri lørdager. 

Jeg kan lett ende opp med å gå på butikken bare for å handle godteri rett før stengetid fordi jeg ikke klarer å holde meg unna. Jeg forsøker å holde meg til regelen med å handle faste dager, ikke gå på butikken sulten, følge handleliste, ikke ha usunn mat hjemme men det hjelper likevel ikke. Jeg feiler gang på gang og det er så ødeleggende. Jeg har helt sluttet å telle antall kalorier jeg spiser siden det mange dager er enormt mye, hvis jeg skal tippe kan jeg sikkert spise 3000-4000 kcal bare på en dag eller mer. Så det er jo dessverre ikke rart at jeg fortsetter å gå opp i vekt heller. 

Det føles for meg som at jeg nesten har mistet alt av selvkontroll. Det har eskalert veldig siste 3 måneder nå og jeg har lagt på meg 10 kg bare siste måneden, noe som jo er helt sykt, 

Sånn som jeg har det nå kan det virkelig ikke fortsette. Hva kan jeg gjøre for å klare å komme meg ut av dette en gang for alle og endelig lykkes med å gå ned i vekt?

Anonymkode: 8c76a...0aa

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha godteri/snack liggende hjemme…når suget kommer - ta en neve nøtter og drikk noe sukkerfri brus….det kan dempe det værste. Ofte er det bare et tyggebehov…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER vanskelig å gå ned i vekt.  Spesielt når du er vant til å spise 3000-4000 kcal daglig. Det er også en trening i disiplin, for det må virkelig til for å lykkes med vektnedgang. Du må lære deg å stå imot når suget kommer.

En vektoppgang på 10 kg på 1 mnd MÅ tas tak i. Det kan høres ut som du sliter med overspising, og det behøver du kanskje å få hjelp med profesjonelt. Har du vurdert psykolog? Snakke med lege?

Men jeg lurer på hvor få kalorier går du ned til når du prøver å gå ned i vekt? Jeg antar at overgangen til et kaloriunderskudd blir for hardt for deg, hvis du som mange andre går altfor lavt på kaloriene.  Du kan sannsynligvis spise mer enn du tror til å begynne med. 

Endret av drue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegovy. Enkelt og greit. Det er et vidundermiddel, og det forebygger dessuten hjerte-, kar- og nyreproblemer som bonus. 

Anonymkode: 1d43e...302

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er sultfølelsen som er verste problemet for deg. Hvis du er overvektig og sliter med å få ned vekta så kan det jo hende du kan få sånn slankemedisin, wegovy? Den gjør vel så vidt jeg forstår at man "mister" den sultfølelsen/appetitten og søtsuget slik at man spiser mindre

Anonymkode: 8eac3...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hailly

Hva om du tar en dag om gangen, eller i ditt tilfelle en kveld om gangen?

Prøv å vent ut stengetiden på butikken så ofte du kan. Kanskje det at klokka tipper 23.00 vil gi deg et lite kick etterhvert? 

De dagene du kjøper for mye og spiser for mye se om du får til å reagere på impuls. Har du en aldri så liten tanke om at det du gjør ikke er noe du vil så destruerer du resten av maten så raskt du kan. 

Ha ei bøtte klar. Hiv det i den og hell over bensin (jeg kom ikke på noe lurt, men du skjønner). 

Viljestyrke kan øves opp. Finn på slike ting mens du blir sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har problem med viljestyrken (og kanskje også andre ting?) som gjør at jeg gang på gang feiler med vektnedgangen. Det to hovedproblemene er at jeg spiser for mye kalorier og også usunt. Jeg føler jeg har forsøkt det meste av fremgangsmåter men jeg bare klarer (nesten) aldri å holde meg lavt nok i kalorier ift til å klare å gå ned i vekt selv om jeg er veldig motivert til å gå ned i vekt med tanke på at jeg nå har en BMI på 32. Jeg klarer heller nesten aldri å holde meg til å spise bare sunt i ukedager med en dag der jeg kan spise en gitt mengde godteri lørdager. 

Jeg kan lett ende opp med å gå på butikken bare for å handle godteri rett før stengetid fordi jeg ikke klarer å holde meg unna. Jeg forsøker å holde meg til regelen med å handle faste dager, ikke gå på butikken sulten, følge handleliste, ikke ha usunn mat hjemme men det hjelper likevel ikke. Jeg feiler gang på gang og det er så ødeleggende. Jeg har helt sluttet å telle antall kalorier jeg spiser siden det mange dager er enormt mye, hvis jeg skal tippe kan jeg sikkert spise 3000-4000 kcal bare på en dag eller mer. Så det er jo dessverre ikke rart at jeg fortsetter å gå opp i vekt heller. 

Det føles for meg som at jeg nesten har mistet alt av selvkontroll. Det har eskalert veldig siste 3 måneder nå og jeg har lagt på meg 10 kg bare siste måneden, noe som jo er helt sykt, 

Sånn som jeg har det nå kan det virkelig ikke fortsette. Hva kan jeg gjøre for å klare å komme meg ut av dette en gang for alle og endelig lykkes med å gå ned i vekt?

Slankesprøyte.

Anonymkode: d7a65...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte starte med å redusere inntaket, ikke kutte alt. Hadde derfor smågodt i skapet, og hadde bestemt hvor mange biter jeg kunne spise hver dag. Hadde også tre dager jeg tok en Kvikk Lunsj til kaffen. Jeg droppet bakst og chips. Gikk etter hvert lei, og reduserte enda mer ganske naturlig - sjokoladen ble kuttet og det ble færre biter med smågodt.

Samtidig som jeg gjorde dette, begynte jeg å gå en tur etter middag. Jeg begynte også å lage skikkelig middag i stedet for diverse fryst mat, og jeg passer på at jeg drikker nok vann. Nå er jeg der at jeg fint har smågodt i skapet, men jeg spiser ikke hver dag. Har heller ikke behov for å spise kun fordi det er helg (noe som var en greie tidligere - hamstret inn til helgen).

Prosessen har tatt noen måneder, men jeg teller ikke kalorier og jeg har rast ned i vekt. De første ukene var tyngst, men så gikk det seg til.

Anonymkode: 22f29...d18

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Flytt lenger unna butikken, ikkje ha bil, ikkje ha usunn mat, snop eller overflod av mat heime

Men jaggu ikkje lett når det er for lett og billig å få tak i "rusen" sin😅

Anonymkode: 01373...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mettende mat.

Lettprodukter.

Forenkle måltider. Vanskelig å ha kontrollen når du har 6 forskjellige ting på tallerkenet.

Spis det du vil, når du vil. I begrenset mengde. Spis en rute sjokolade hver dag om det er det du vil. Lørdagsgodt-mentaliteten er oppskriften på katastrofe. Er ren bullshit å ikke spise det du vil, når du vil. Bare få det inn under din daglige kalori-kvote. 

Når du sliter såpass, så vil jeg si fuck grønnsaker og sunn-fokus. Fokuser på mettende mat og det du ønsker først. Ikke snu opp ned på hele kostholdet på en dag. Begynn enkelt, begrense mengde (gå litt og litt ned i kalorier, ikke gå rett på 1200 om du lever på 3000), bytt ut til lettprodukter der du kan. Etter hvert kan du innføre nye ting, kutt ned på det usunne og bytt det ut med sunt hvis du liker maten. Ikke spis ting fordi det er sunt, om du ikke liker det.

Det er en livsstilsendring og en slik endring tar tid å vende seg til. Du må gjøre realistiske endringer som du kan leve med.

Anonymkode: 6ee92...2de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kalorier. Få en oversikt og bli bevisst på hvor mye du trenger. Det hjelper for min del. Motiverende å se i «lifesum» at man klarer å holde seg innenfor budsjettet med kalorier. Og kjekt å se fremgang. Å gå ned i vekt er vanskelig, så jeg skjønner godt at det er utfordrende med viljestyrke. Finn kalorifattige og sukkerfrie alternativer som du kan kose deg med. 

Anonymkode: 11166...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon og indre ønske om å endre. 

Logg det du spiser, ikke bare fordi du da vil spise litt mindre for at loggen ser penere ut - men også fordi du kan bruke loggen til å lære hva kroppen din blir mett på, kanskje du oppdager at akkurat den matvaren der gjør at du blir fort sulten på søtt osv. 

Spis mye fiber, få magen din godt i gang. Mye sulthormoner kommer fra tynntarmen og hvis den har det bra, så har du det bedre og blir mindre sulten. 

Jeg har hatt BMI på 48.

Den er nå mellom 21 og 22.

Det tok meg ti år. Og de siste årene med fokus på å holde det, og jeg må tenke på det hele tiden for å ikke gå opp igjen. I stressa perioder og på vinteren går jeg fort tilbake mot bmi på 25-26 hvis jeg ikke er bevisst..

Jeg elsker iskrem. Spiser det nesten aldri. Jeg elsker potetgull. Spiser litt når andre setter frem, kjøper aldri en pose til meg selv. Jeg elsker sjokolade. Jeg har vennet meg til mørk sjokolade fordi det fyller sjokosuget mitt med noen ruter. Jeg elsker å bake - så jeg baker og gir bort. 

Mer enn noen annet elsker jeg at jeg har en kropp som fungerer - så jeg trener eller mosjonerer 7 timer i uka. Mye av det er lette sykkelturer eller korte fjellturer i stedet for å se tv etter middag. Litt godt regntøy og sko, så er det gratis hele året. 

Anonymkode: 90dce...67d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å heller flytte oppmerksomheten over til mer aktivitet/ bevegelse / trening i hverdagen? 

La mat og godis være mat og godis - det skal ikke være forbudt med godis, MEN bruk heller kartleggingen du driver med nå til å se hvor du kan få inn aktivitet. Og deretter kan du kanskje kjenne hvilke endringer du opplever som følge av det. Bare prøv! 

Hjernen kommer til å komplisere det hele, så gjør det enkelt og just do it. Gå en tur med favorittmusikk eller podcast på øret, gjerne i en bakke og få opp litt puls. NB - du skal IKKE pushe deg selv hardt - poenget er å få opp nivået av dopamin og endorfin i kroppen, dette er naturlige lykkehormoner som på sikt vil endre hjernen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler det ikke om motivasjon, men om disiplin. Lag klare regler for deg selv. Feks: du skal ALDRI i butikken nå i tiden framover, noen andre må handle for deg. Enklest om du har samboer, men hvis ikke må du bruke feks Oda. Ikke kjøp det du overspiser på (feks godteri) Aldri ha med bankkort ut, heller ikke på jobben. Cravings på kvelden? Ut å gå (uten bankkort. Avregistrer evt muligheten til å betale med telefon). 10kg på en måned er krise, og derfor tydelig innsats nå.

Du vet best hvor skoen trykker. Ikke lag unødvendige strenge regler. Feks hvis du vet at vektoppgangen din hovedsakelig skyldes overspising av godteri og potetgull på kvelden gir det ingen mening å kutte ut frokosten, droppe lettbrus, telle alle kalorier, begynne med keto eller kutte alt ultraprossesert. Da fokuserer du på å lage deg en proteinrik, men god kveldsmat hver kveld. Og disiplinen går ut på å ikke kjøpe godteri. Ikke flere regler enn det.

Anonymkode: 26d4b...22e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfokus nå bør ikke være vektnedgang, men først og fremst å stanse videre oppgang. Det er så enormt stor forskjell på den kalorimengden du nå inntar som gjør at vekten din stiger med 10kg i måneden og den kalorimengden du må ligge på for å gå ned i vekt. Jeg tror det spranget er for stort til å ta i ett jafs. Ett steg av gangen. Kom deg ned til vedlikehold først.

Anonymkode: 26d4b...22e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du til måltidene? Hadde fokusert på det i begynnelsen, bruke råvarer og spise deg mett på "skikkelig" mat med nok proteiner og sunt fett. Kutte noe ned på snacks og godteri, men ikke gå for hardt ut. Klarer du å gå en tur noen dager i uka så er det en god start! 

Anonymkode: b3f2e...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.17):

Wegovy. Det er ikke «viljestyrken» din det er noe galt med, men hormoner. Jeg har slitt i 7 år etter stor vektoppgang grunnet depresjon/livskrise. Begynte med wegovy og da løsnet det. 

Anonymkode: 6501e...aa6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wegovy. Det er ikke «viljestyrken» din det er noe galt med, men hormoner. Jeg har slitt i 7 år etter stor vektoppgang grunnet depresjon/livskrise. Begynte med wegovy og da løsnet det. 

Anonymkode: 6501e...aa6

I mange tilfeller så er det viljestyrke det går på. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale å dra til psykolog som har dette som spesialitet, da det er i hodet det sitter. 

Anonymkode: 63ae0...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 22.17):

Du må ligge i underskudd, ta grep på det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...