Gå til innhold

Utagerende «fransk bulldog»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har noen erfaring med rasen fransk bulldog? Er de familievennlige? Har en venninne av meg som adopterte en fransk bulldog når han var ca. 1 år. Hunden hadde ved første eiere vært utagerende og bet en unge. Hunden er nå 7 år og er trygg på venninnen min (som er eier), men venner og familie får beskjed om å ikke klappe hunden. Hunden kan begynne å bite helt ut av det blå. 
Er det vanlig at denne hunderasen har adferdsproblemer? Eller kan det være en «genfeil» her? Forstår disse hundene er mye avlet

Anonymkode: 7a69b...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På alle raser er det gode og dårlige individer, det kan være pga arv eller miljø, eller en kombinasjon av disse at hunden er som den er. 

Vil ikke påstå at det er typisk for rasen, så det kan godt være pga miljø (feks dårlige opplevelser) som har trigget atferden. Men den kan og ha kommet fra en useriøs oppdretter som ikke har tatt hensyn til gemytt i avlen. Er uansett ikke godt for oss som er her å si nøyaktig hva som har skjedd.

Kan for øvrig legge til at det er dessverre en god del "oppdrettere" som har mer fokus på å tjene penger enn helse og gemytt. Har hunden registrert stamtavle i nkk?

Endret av Kira123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke registrert i NKK nei. Ser dette er en populær hunderase og det står rundt omkring at rasen er familievennlige. Meg jeg mener at det ikke er normalt å ha en hund som biter folk. Dette er uansett rase. Venninna mi må konstant holde et overblikk på hunden for å passe på at han ikke biter når folk er rundt… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro dette er en blanding av gener og miljø. Hunden er nok både litt usikker på folk, og også skarp (lav terskel for å utagere istedenfor å praktisere unngåelse). Da har man en hund som lett kan utvikle seg til å bite om den er i feil miljø. For eksempel, om hunden vokste opp i en barnefamilie og sjelden fikk være i fred (og stressignalene til hunden ble ignorert), så er det naturlig for en hund med slike egenskaper å ty til biting.

Du har sikkert sett hunder som krøker seg litt sammen og går vekk om de er ukomfortable med en situasjon eller om noen prøver å klappe de når de ikke ønsker klapp. Disse hundene praktiserer unngåelse, og har man en hund som er litt usikker på folk, så er det det man ønsker å se. Man ønsker at de skal fjerne seg fra en situasjon de ikke liker. 

Men, Ikke alle usikre hunder praktiserer unngåelse. De blir stående i situasjonen og viser ikke-verbale tegn på at de er ukomfortable, men vi mennesker er elendig på å lese hunder og fortsetter ofte å klappe og kose på hunder som har et kroppsspråk som sier "nei takk". Med tiden vil hunden derfor lære seg at de ikke-verbale signalene den gir blir ignorert, og da ser den seg nødt til å knurre. Ofte kan de hoppe rett over alle de ikke-verbale signalene og også knurring, og gå rett til biting for å bli hørt. Om en hund med et slikt gemytt havner i en barnefamilie, så kan det fort gå galt. Havner de i et hjem hvor den blir sett, hørt og respektert, er det langt mindre sjanse for at den noen gang vil ty til sterkere signaler som knurring og biting.

Det høres ut som om venninnen din er ansvarsfull, så jeg ser ikke problemet. 

Anonymkode: d0413...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biter den virkelig «ut av det blå», eller gir den signaler på at den vil ut av situasjonen, men de blir ikke oppfattet?

jeg vil påstå at det er svært skjeldent en hund biter ut av det blå, og hvis denne hunden kun biter i enkelte settinger så er den nok ikke mentalt ustabil. Den har nok bare kortere lunte fordi den har hatt mange opplevelser med å ikke få være i fred (som brukeren over her også forklarer).

Jeg vet ikke om det er mye dårlig gemytt på fransk bulldog, men når en hund er ustabil hos en eier og blir bedre hos en annen eier er det jo noe som tyder på at genetikken ikke er årsaken. i alle fall ikke hele årsaken. Når det er sagt så er det jo vanlig at det blir mye dårlig avl på raser som stiger raskt i popularitet, så det er ikke usannsynlig at det kan være en del ruskete avl på rasen heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 29.5.2024 den 22.34):

Biter den virkelig «ut av det blå», eller gir den signaler på at den vil ut av situasjonen, men de blir ikke oppfattet?

jeg vil påstå at det er svært skjeldent en hund biter ut av det blå, og hvis denne hunden kun biter i enkelte settinger så er den nok ikke mentalt ustabil. Den har nok bare kortere lunte fordi den har hatt mange opplevelser med å ikke få være i fred (som brukeren over her også forklarer).

Jeg vet ikke om det er mye dårlig gemytt på fransk bulldog, men når en hund er ustabil hos en eier og blir bedre hos en annen eier er det jo noe som tyder på at genetikken ikke er årsaken. i alle fall ikke hele årsaken. Når det er sagt så er det jo vanlig at det blir mye dårlig avl på raser som stiger raskt i popularitet, så det er ikke usannsynlig at det kan være en del ruskete avl på rasen heller.

Støtter denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 17.38):

Hunden er ikke registrert i NKK nei. Ser dette er en populær hunderase og det står rundt omkring at rasen er familievennlige. Meg jeg mener at det ikke er normalt å ha en hund som biter folk. Dette er uansett rase. Venninna mi må konstant holde et overblikk på hunden for å passe på at han ikke biter når folk er rundt… 

Tenker at det er første tegn på useriøs avl... Og da har du heller ingen garanti for at den er renraset.

Er så mange som avler på hunden fordi "den er så fin og snill", men egentlig så har den problemer som "oppdretter" velger å ikke se fordi ens egen hund vil alltid være fantastisk på alle måter😅 Likevel spiller miljø inn også her på hundens atferd, men i hvilken grad er det vanskelig for meg å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en rase med enorme helseproblemer. Hunder skjuler smerter og ubehag godt, men når det blir nok for dem kan de virke utagerende. Grensen for dette er høyre når de er med personer som de er glade i og er trygge med, men når en ukjent kommer og fikler sier de ifra. 

Anonymkode: d0192...4f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke normalt for rasen nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden er truende til å bite alt som kan komme borti han og allerede har bitt ett barn så regner jeg med at venninnen din har trent han opp til å bruke munnkurv når de er ute av huset sitt. Noe annet er galskap. 
Og nei, dette er ikke vanlig oppførsel for rasen. Dette kan være både dårlige gener og dårlig hundehold det første året. 

Anonymkode: b2a9f...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar! Jobbet nattevakter🥵

Var kanskje litt feil ord å bruke «ut av det blå». Men hunden kan f.eks springe bort og hoppe på en person og begynne å bite. Hunden hoppet på meg her om dagen og bet meg i fingen.. ingen forvarsel på at hunden følte seg truet eller noe. 
så er nok som dere skriver her, enten dårlige gener og/eller dårlig hundehold det første året.

Er jo synd siden det er jo en fin rase (utenom snorkingen😂) men synd vi venner ikke kan kose med hunden og må passe litt på at den ikke biter oss. 

Men takk for gode svar her😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jo synd siden det er jo en fin rase (utenom snorkingen😂) men synd vi venner ikke kan kose med hunden og må passe litt på at den ikke biter oss. 

Men takk for gode svar her😀

Fransk bulldog er en av de rasene som burde vært forbudt å avle på. De har så mange helseplager og den snorkingen kan være tegn på at hunden ikke får puste ordentlig. Så eierne burde få sjekket hunden  hos veterinær hvis ikke dette er gjort.

Anonymkode: f0498...4ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...