AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Del Skrevet 29. mai 2024 Ein legg ofte merke til biler som kjører igjennom dype vannsmasser så ein skulle mest tru de var bygde både for vann, og landveiskjøring. Når ein vet at de aller fleste nyere biler idag er fullpakket med elektronisk svarte bokser kan ein undre seg over hvordan de takler vannmassene. Hva seier forsikringselskapene til bileiere som har fått skadet vitale bildeler på grunn av kjøring igjennom vannmasser. ?. Vanninntrengning vil ofte ikkje få umiddielbar effekt, men ofte problemer som kan dukke opp på litt sikt som rust-og fuktskader Anonymkode: 4a2fa...241 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2024 #2 Del Skrevet 29. mai 2024 Dersom bilfører har opptrådd uaktsomt vil det bli avkorting på forsikringen. Åpenbart. Biler er laget for å tåle fuktig veibane og klimaet vi er i. At det kommer fukt opp i understell osv er sånn sett både påregnelig og noe de tåler. Men på et visst punkt blir vannstanden for høy og det er da bilen tar skade, og da skjer det som regel relativt fort og gale. I noen få tilfeller kan en kanskje oppleve at vann skader bilen over tid men det vil jo resultere i sporadiske feil eier må leve med eller reparere for egen regning. Min bil tåler vannstand opp til 40 cm. Hva tåler din? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Del Skrevet 29. mai 2024 Snublefot62 skrev (9 timer siden): Dersom bilfører har opptrådd uaktsomt vil det bli avkorting på forsikringen. Åpenbart. Biler er laget for å tåle fuktig veibane og klimaet vi er i. At det kommer fukt opp i understell osv er sånn sett både påregnelig og noe de tåler. Men på et visst punkt blir vannstanden for høy og det er da bilen tar skade, og da skjer det som regel relativt fort og gale. I noen få tilfeller kan en kanskje oppleve at vann skader bilen over tid men det vil jo resultere i sporadiske feil eier må leve med eller reparere for egen regning. Min bil tåler vannstand opp til 40 cm. Hva tåler din? Når ein ser biler som "pløyer seg igjennom vannmassene" i lyktehøyde så skal ingen fortelle meg noe annet en at vann trenger i i motorrommet, og møter viftemotor, vifteremmer,og vannet slynges rundt. Tidligere hadde de fleste ferjer ikkje løftebaug, og sjåsprøyten slo kontinuerleg over bildekke, og det fekk ofte ikkje noen umiddelbare konsekvenser, men på sikt Saltet er bilenes verste fiende, og mange underspylte annlegg er bare en stor vits. Båthengere bør helst ikkje vannstanden kome opp til navet ved sjøsetting av båter. Har aldri sett noen i instruksjonsbok der vannstandhøyde står omtalt , og når vannstanden trenger inn igjennom grill, og radiator spres det garantert rundt på vitale elektriske komponenter i motorromet. Anonymkode: 4a2fa...241 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 29. mai 2024 #4 Del Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når ein ser biler som "pløyer seg igjennom vannmassene" i lyktehøyde så skal ingen fortelle meg noe annet en at vann trenger i i motorrommet, og møter viftemotor, vifteremmer,og vannet slynges rundt. Tidligere hadde de fleste ferjer ikkje løftebaug, og sjåsprøyten slo kontinuerleg over bildekke, og det fekk ofte ikkje noen umiddelbare konsekvenser, men på sikt Saltet er bilenes verste fiende, og mange underspylte annlegg er bare en stor vits. Båthengere bør helst ikkje vannstanden kome opp til navet ved sjøsetting av båter. Har aldri sett noen i instruksjonsbok der vannstandhøyde står omtalt , og når vannstanden trenger inn igjennom grill, og radiator spres det garantert rundt på vitale elektriske komponenter i motorromet. Anonymkode: 4a2fa...241 Jeg skal ikke fortelle deg noe jeg. Men jeg svarte deg med mine tanker. Og jeg er rimelig sikker på at de fleste områder under bilen og i motorrom opplever vannsprut fra normal kjøring ellers og her i våte Norge. Det er ikke et unikt fenomen. Faktisk vil jeg tørre å påstå at vannsprut fra pytter og dammer man passerer i 60+ km/t har større risiko for å trenge inn i disse sårbare delene enn vann man kjører igjennom i lavere tempo. Men hva er maks dybde på vannet på din bil da? Et enkelt søk på nettet gir deg ofte det svaret Men jeg har for øvrig et eget lite kapittel i håndboka til bilen som beskriver nettopp dette. Trodde egentlig det var relativt vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 29. mai 2024 #5 Del Skrevet 29. mai 2024 Kan fort bli dyrt https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/drukner-bilen-pa-oversvomte-veier https://www.tv2.no/broom/advarer-ma-kanskje-ta-en-del-av-regningen-selv/16397228/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Del Skrevet 29. mai 2024 Snublefot62 skrev (46 minutter siden): Men hva er maks dybde på vannet på din bil da? Et enkelt søk på nettet gir deg ofte det svaret Bilen min har originalt en vadedybde på 70 cm, med snorkel er den nærmere 180 cm. Anonymkode: c41b2...71e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Del Skrevet 29. mai 2024 Tenker på vannplaning når jeg ser sånt. Jeg kan skru ned farten litt i sånne forhold eller hvis trafikken tillater det plasserer jeg bilen til høyre eller venstre for de verste vannmengdene i kjørefeltet. Anonymkode: 0901d...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Del Skrevet 29. mai 2024 Selve motorrommet på vanlige biler er ganske åpent, men normal vannsprut går greit. Det er ganske underholdende når folk som ikke forstår hvordan 1) en forbrenningsmotor fungerer og 2) ikke har peiling på hva vann inn i dette systemet kan forårsake, prøver å forsere en oversvømt vei. Det kan gå bra, avhengig av bil og kjørestil, men det er som regel en dårlig idé. Jeg har en gammel og "dum" bil, så jeg aner ikke hvordan elbiler fungerer i vann. Anonymkode: 26e74...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #9 Del Skrevet 30. mai 2024 På kort sikt er det to ting som er farlig for bilen, for det første kan du dra av støtfanger og karosserideler om hastigheten er høy i dypt vann. Eller så vil motoren havarere dersom det kommer nok vann inn i innsuget til motoren og vann i sylinderene ødelegger ventiler eller råder. På lang sikt kan du få problemer med korrosjon og irring dersom bilen blir fylt med vann og ikke tørker ordentlig. Som blir til vond lukt i interiøret og masse småfeil på det elektriske anlegget. Det er liten umiddelbar fare for elektronikk i en bil ved å kjøre gjennom vann, det er laget for å tåle vannsprut og bli vasket. Elbiler er hakket bedre rustet fordi motoren har ikke et luftinnsug det kan komme vann i, men er like utsatt for langtidsskader. Anonymkode: aa2b3...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #10 Del Skrevet 30. mai 2024 Er jo helt utrolig at det finnes biler igjen her i Bergen 😜😂 Anonymkode: 4f7d3...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 30. mai 2024 #11 Del Skrevet 30. mai 2024 Snublefot62 skrev (21 timer siden): Dersom bilfører har opptrådd uaktsomt vil det bli avkorting på forsikringen. Åpenbart. Biler er laget for å tåle fuktig veibane og klimaet vi er i. At det kommer fukt opp i understell osv er sånn sett både påregnelig og noe de tåler. Men på et visst punkt blir vannstanden for høy og det er da bilen tar skade, og da skjer det som regel relativt fort og gale. I noen få tilfeller kan en kanskje oppleve at vann skader bilen over tid men det vil jo resultere i sporadiske feil eier må leve med eller reparere for egen regning. Min bil tåler vannstand opp til 40 cm. Hva tåler din? De fleste personbiler tåler ikke 20 cm en gang. Gulvene i en vanlig bil har små åpninger så vann som samler seg inni (pga snø som dras inn) kan dreneres ut. Folk som kjører med vann opp til lyktene presser vann inn i bilen og mange biler har diverse styreenheter liggende i gulvet i " vanntette'" bokser..Som i de fleste tilfeller ikke er så vanntette likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silvia515 Skrevet 30. mai 2024 #12 Del Skrevet 30. mai 2024 Får du vann i innsuget/luftfilteret skal det mye til å redde en motor i dag. Ellers tåler de fleste biler en real dusj. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå