AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #61 Del Skrevet 31. mai 2024 Truser og sokker vaskes på minimum 60 grader og brukes aldri mer enn én dag. Ofte skifter jeg i løpet av dagen også. Anonymkode: 905c1...db1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #62 Del Skrevet 31. mai 2024 Bare elsker renslighetstråder på KG. Morsomste som finnes. 😂 Anonymkode: 876aa...e8f 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #63 Del Skrevet 31. mai 2024 On 5/29/2024 at 8:14 PM, Million said: Jeg ville ikke drømt om å vaske undertøyet mitt på 30 grader. Alltid 60. Men så kjøper jeg ikke polyestertruser som ikke tåler en skikkelig vask heller. Det er imidlertid lite forskning på feltet. Her er en artikkel fra Forskning.no og Danmark og hva forskere mener om undertøysvask. Blod, avføring, e-coli bakterier fra tarmen må vaskes vekk på minst 60 eller opp til 90 grader for å bli kvitt sykdomsfremkallende bakterier og virus. Et utdrag: "Enzymer i vaskepulveret fjerner riktignok skitt, men det dreper ikke bakterier. Hvis du vil være sikker på at avføringsbakterier dør, må vannet være minst 60 grader, sier han." Så da må vi vaske hendene i minst 60 grader også da..? Anonymkode: 7a723...935 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 31. mai 2024 #64 Del Skrevet 31. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så da må vi vaske hendene i minst 60 grader også da..? Anonymkode: 7a723...935 Sånne "så da..." argumenter er bare stråmenn og blir bare for dumt. Du vet sikkert utmerket godt at det er av rent fysiske årsaker ikke mulig. Derfor brukte man så mye håndsprit under pandemien, fordi varm nok håndvask ikke går an for menneskehud, og den temperaturen hendene våre tåler dreper egentlig ikke bakterier og virus helt - men det må være godt nok. Og håndsprit er hardt for hendene, mange fikk sår og eksem, og det er derfor ikke så praktisk å bruke dette over tid og i det daglige heller. Igjen, det er mer effektivt mot bakterier og virus da det dreper dem, men det er ikke så praktisk for huden vår. Igjen oppfordrer jeg deg til å lese litt om sortering av klesvask og vasketemperaturer. Tror jeg la ut en link fra Forskning.no i går eller noe sånt her i tråden, der det står om bakterier som smitter av på annet i vaskemaskinen når temperaturen er for lav i vaskevannet. PS! Jeg tenker jeg er ferdig med denne tråden og diskusjonen, så du får bare fortsette å vaske tingene dine som du vil. Samme hvor uappetittelig det er. Endret 31. mai 2024 av Million omformulert en setning 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #65 Del Skrevet 31. mai 2024 Den artikkelen som Million linket til sto det forskjellig. Så de som ble intervjuet der var ikke helt enige. Eller kanskje de var enige og bare sa ting på forskjellige måter. Oppsummert skjønte jeg det sånn: Litt skitt er ikke farlig, syntetiske stoffer blir vasket godt nok av 40 grader fordi vaskemidler inneholder enzymer som vasker så det blir rent og bakteriefritt. Bomull bør vaskes på 90 grader. Litt skitt i trusa er ikke farlig. Vask håndklær for seg om man ikke vasker på minst 60 grader. Hvis man har blod og utflod og plaget med soppinfeksjoner så bør man vaske på 90 grader og bruke bomullstruser. Ull er selvrensende så det trengs ikke vaskes så ofte. Og heller ikke på altfor høy temperatur. Vask ull med vaskemidler som inneholder lanolin. Anonymkode: 78501...177 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 31. mai 2024 #66 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vasker undertøy på 40 grader sammen med annet tøy. Jeg bruker selvsagt vaskepulver og da blir det selvfølgelig rent. Dere som vasker på 60 grader eller mer er hysteriske og har ingen gode argumenter for det (for det blir faktisk rent på lavere temperatur enn 60 grader) annet enn at dere føler at det er bedre eller det føles ekkelt å gjøre det annerledes. Dumheten lenge leve. Anonymkode: bc864...7ff Har alltid blitt irritert på min mor som har en slags tvangstanke med å sortere klær i hvitt og farget på ulike temperatur osv. jeg har i snart 19 år kun brukt 30 g varme og omo vaskepulver på all klesvask alle steder jeg har bodd. Er aldri syk heller. Men folk får velge hvilke bekymringer de skal fylle livet sitt med. Det å koke håndklær og undertøy stammer jo fra hygieneregler på store sykehus der smitte er en reell trussel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #67 Del Skrevet 31. mai 2024 Luksusbia skrev (52 minutter siden): Har alltid blitt irritert på min mor som har en slags tvangstanke med å sortere klær i hvitt og farget på ulike temperatur osv. jeg har i snart 19 år kun brukt 30 g varme og omo vaskepulver på all klesvask alle steder jeg har bodd. Er aldri syk heller. Men folk får velge hvilke bekymringer de skal fylle livet sitt med. Det å koke håndklær og undertøy stammer jo fra hygieneregler på store sykehus der smitte er en reell Vet gjestene dine at håndklær hos deg bare er vasket på 30 grader? Det er urenslig og ekkelt, og jeg håper det ikke er mange som deg, men man bør kanskje ta med papirhåndklær i veska for sikkerhets skyld når man er gjest. Anonymkode: 7523a...797 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #68 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vet gjestene dine at håndklær hos deg bare er vasket på 30 grader? Det er urenslig og ekkelt, og jeg håper det ikke er mange som deg, men man bør kanskje ta med papirhåndklær i veska for sikkerhets skyld når man er gjest. Anonymkode: 7523a...797 Haha, tror du ikke gjester i alle hjem må på do å dusje/ drite som alle andre. Du er enten en Karen eller drittunge selv. Hvem bryr seg? Anonymkode: 88a62...210 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #69 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vet gjestene dine at håndklær hos deg bare er vasket på 30 grader? Det er urenslig og ekkelt, og jeg håper det ikke er mange som deg, men man bør kanskje ta med papirhåndklær i veska for sikkerhets skyld når man er gjest. Anonymkode: 7523a...797 Jeg driver ikke hotell liksom Anonymkode: 88a62...210 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #70 Del Skrevet 31. mai 2024 Million skrev (4 timer siden): Det er jo ikke smusset jeg prater om, det er bakterier og virus. Vasketemperaturen din gjør ikke noe med dem, og de blir værende i vaskevannet og smitter av på alt som er i maskinen. Men du gjør jo som du vil, selvfølgelig. Jeg bare trodde tanken på avføringsbakterier på kjøkkenbenken eller spisebordet var litt...kvalmende. Men nei, så da fortsetter du bare. Les litt om det på nettet om du ikke tror meg. Jeg var selvsagt ikke sammen med kluter og håndklær. Vil ikke ha loete undertøy. Anonymkode: a0a6d...aa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #71 Del Skrevet 31. mai 2024 Million skrev (3 timer siden): Sånne "så da..." argumenter er bare stråmenn og blir bare for dumt. Du vet sikkert utmerket godt at det er av rent fysiske årsaker ikke mulig. Derfor brukte man så mye håndsprit under pandemien, fordi varm nok håndvask ikke går an for menneskehud, og den temperaturen hendene våre tåler dreper egentlig ikke bakterier og virus helt - men det må være godt nok. Vi trenger ikke høy temp for hender, fordi såpen bestanddeler løsner bakterier og virus og samler de og så skylles de vekk med vann. Såpe og vann funker bedre enn håndsprit og sprit bør brukes kun der det ikke er såpe og vann tilgjengelig. Million skrev (3 timer siden): håndsprit er hardt for hendene, mange fikk sår og eksem, og det er derfor ikke så praktisk å bruke dette over tid og i det daglige heller. Igjen, det er mer effektivt mot bakterier og virus da det dreper dem, men det er ikke så praktisk for huden vår. Igjen oppfordrer jeg deg til å lese litt om sortering av klesvask og vasketemperaturer. Tror jeg la ut en link fra Forskning.no i går eller noe sånt her i tråden, der det står om bakterier som smitter av på annet i vaskemaskinen når temperaturen er for lav i vaskevannet. PS! Jeg tenker jeg er ferdig med denne tråden og diskusjonen, så du får bare fortsette å vaske tingene dine som du vil. Samme hvor uappetittelig det er. Anonymkode: a0a6d...aa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #72 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 21.24): Det man vasker sammen med håndklær blir jo loete så det går dårlig. Anonymkode: a0a6d...aa6 Hæ? Nei. Hva er det du laget av? Anonymkode: 49d7e...540 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 31. mai 2024 #73 Del Skrevet 31. mai 2024 Jeg skyller etter at jeg går på do, så undertøyet mitt er som regel ganske rent. Ingen bremsespor her. 40 grader holder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #74 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, tror du ikke gjester i alle hjem må på do å dusje/ drite som alle andre. Du er enten en Karen eller drittunge selv. Hvem bryr seg? Anonymkode: 88a62...210 Jo, det tror jeg selvfølgelig, og da vil jeg, og de fleste andre, gjerne ha et rent gjestehåndkle til håndvasken, og ikke et som er vasket sammen med undertøy på 30 grader. Det burde ikke være så vanskelig å forstå det, men skjønner at det er mange her som ikke er opptatt av hygiene og renslighet. Anonymkode: 7523a...797 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #75 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hæ? Nei. Hva er det du laget av? Anonymkode: 49d7e...540 Jo Anonymkode: a0a6d...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #76 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 29.5.2024 den 21.28): Jeg vasker truser på 60 gr sammen med gulvkluter, kjøkkenkluter, sokker og håndklær. Anonymkode: cbd0e...bb0 Truser sammen med kjøkkenkluter er fyfy Anonymkode: 06004...c39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #77 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Truser sammen med kjøkkenkluter er fyfy Anonymkode: 06004...c39 Når det vaskes på høy nok temp blir bakteriene drept Anonymkode: 9cf29...a34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #78 Del Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vet gjestene dine at håndklær hos deg bare er vasket på 30 grader? Det er urenslig og ekkelt, og jeg håper det ikke er mange som deg, men man bør kanskje ta med papirhåndklær i veska for sikkerhets skyld når man er gjest. Anonymkode: 7523a...797 Jeg er enig. Jeg vet at mora mi vasker ALT på 40 grader, sine truser, mannen sine truser og håndklær...som hun gir til meg når jeg besøker dem. Jeg bruker dem selvfølgelig ikke. Anonymkode: 06004...c39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 31. mai 2024 #79 Del Skrevet 31. mai 2024 Luksusbia skrev (4 timer siden): Har alltid blitt irritert på min mor som har en slags tvangstanke med å sortere klær i hvitt og farget på ulike temperatur osv. jeg har i snart 19 år kun brukt 30 g varme og omo vaskepulver på all klesvask alle steder jeg har bodd. Er aldri syk heller. Men folk får velge hvilke bekymringer de skal fylle livet sitt med. Det å koke håndklær og undertøy stammer jo fra hygieneregler på store sykehus der smitte er en reell trussel Vaskemaskinen din kommer til å bli ødelagt....hvis den ikke allerede er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
male32 Skrevet 31. mai 2024 #80 Del Skrevet 31. mai 2024 Jeg vasker undertøyet sammen med håndklær, kluter og sengetøy på 60 grader. Kunne vurdert å vaske det på 40 grader, men ikke sammen med annet. Alt annet av klær vasker jeg på super eco kaldt. Ull på ullprogram. Er aldri syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå