AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #1 Skrevet 28. mai 2024 Har en på 5 som slår, sparker og biter ved legging fordi han ikke vil legge seg. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg har prøvd "alt". Vært på COS-kurs, den taktikken er det bare å hive ut vinduet akkurat i disse situasjonene (hjelper ellers da). Prøvd å snakke, prøvd å bli sint, prøvd å bli lei meg, ignorere, osv. Han fortsetter bare uansett 🤷♀️ Det går i bølger, og har vart i over et år. Han får oppmerksomhet i løpet av dagen, jeg leker mye med ham og vi gjør ting sammen. Noen tanker? Anonymkode: bb410...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #2 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): prøvd å bli sint, prøvd å bli lei meg, ignorere, osv Alt dette er jo helt feil. Lærte du ikke noe på kurset? Anonymkode: 60f8f...666
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #3 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt dette er jo helt feil. Lærte du ikke noe på kurset? Anonymkode: 60f8f...666 Leste du ikke posten, eller var jeg så uklar? Det jeg lærte på kurs har ikke hjulpet overhodet i de situasjonene. Så jeg har prøvd andre ting, som heller ikke hjelper. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #4 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leste du ikke posten, eller var jeg så uklar? Det jeg lærte på kurs har ikke hjulpet overhodet i de situasjonene. Så jeg har prøvd andre ting, som heller ikke hjelper. -TS Anonymkode: bb410...1c9 Man blir ikke sint, ignorerer eller overser et barn. Du skaper utrygghet. Anonymkode: 60f8f...666
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #5 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man blir ikke sint, ignorerer eller overser et barn. Du skaper utrygghet. Anonymkode: 60f8f...666 Ja, dette er noe jeg har prøvd i det siste av ren desperasjon fordi de pedagogiske rådene jeg har fått og prøvd i nesten et år ikke virker. Har du noen tips til hva jeg kan forsøke? -TS Anonymkode: bb410...1c9 1 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #6 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Har en på 5 som slår, sparker og biter ved legging fordi han ikke vil legge seg. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg har prøvd "alt". Vært på COS-kurs, den taktikken er det bare å hive ut vinduet akkurat i disse situasjonene (hjelper ellers da). Prøvd å snakke, prøvd å bli sint, prøvd å bli lei meg, ignorere, osv. Han fortsetter bare uansett 🤷♀️ Det går i bølger, og har vart i over et år. Han får oppmerksomhet i løpet av dagen, jeg leker mye med ham og vi gjør ting sammen. Noen tanker? Anonymkode: bb410...1c9 Hvor går det galt da? pooditiv forsterking er det viktigste Anonymkode: cf5f9...393
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor går det galt da? pooditiv forsterking er det viktigste Anonymkode: cf5f9...393 Med én gang han legger seg i senga går han bananas. Hopper rundt og hyler og når jeg sier at vi skal sove så begynner han å sparke og slå. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forhindre det, eller stoppe det når det har begynt 😕 -TS Anonymkode: bb410...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har en på 5 som slår, sparker og biter ved legging fordi han ikke vil legge seg. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg har prøvd "alt". Vært på COS-kurs, den taktikken er det bare å hive ut vinduet akkurat i disse situasjonene (hjelper ellers da). Prøvd å snakke, prøvd å bli sint, prøvd å bli lei meg, ignorere, osv. Han fortsetter bare uansett 🤷♀️ Det går i bølger, og har vart i over et år. Han får oppmerksomhet i løpet av dagen, jeg leker mye med ham og vi gjør ting sammen. Noen tanker? Anonymkode: bb410...1c9 Har han spesielle behov, eller tyr han til slag, spark, biting som effektiv strategi som uvane/fordi han vet at det setter deg ut? Hvis det er sistnevnte ville jeg satt hardt mot hardt. Leggetid er en av tingene barn ikke kan bestemme selv. Før han til soverommet, og dersom han begynner utagere fysisk mot deg ville jeg faktisk gått fra han på soverommet og lukket døra etter deg. Det er uaktuelt at du skal måtte stå der og "ta imot" vold fra eget barn mens du trøster/godsnakker med ham. Så går du inn igjen når han har rast fra seg. Det hjelper ikke å bare "bli sint" eller "lei seg" uten å håndheve grensene du setter. Dette vil ikke stå i de pedagogiske oppdragelsesbøkene, men jeg mener at det er helt i orden å vise at han trår langt over grensa for hva som er akseptabelt. Bruk konsekvenser, inndra skjermtid/andre privilegier. Strever han selvregulering/følelsesregulering? Dette er forbundet med høyt skjermforbruk. Les gjerne utdanning.no sin artikkel. https://www.utdanningsnytt.no/skjermbruk-skjermtid-utagerende-elever/tidlig-skjermbruk-kan-ha-bidratt-til-voldsokningen-i-skolen/400528 Anonymkode: b9e39...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en på 5 som slår, sparker og biter ved legging fordi han ikke vil legge seg. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg har prøvd "alt". Vært på COS-kurs, den taktikken er det bare å hive ut vinduet akkurat i disse situasjonene (hjelper ellers da). Prøvd å snakke, prøvd å bli sint, prøvd å bli lei meg, ignorere, osv. Han fortsetter bare uansett 🤷♀️ Det går i bølger, og har vart i over et år. Han får oppmerksomhet i løpet av dagen, jeg leker mye med ham og vi gjør ting sammen. Noen tanker? Anonymkode: bb410...1c9 Vi har akkurat det samme med en på 4 med legging, men og i andre situasjoner. Sparker, slår, biter, klorer. Ofte når barnet er trøtt, sliten, sulten eller syk. Har ingen god løsning. Kan jo prøve å være i forkant på å gi mat i tide osv på dagen, men om kvelden er jo barnet trøtt. Det er jo poenget. Prøver å gjøre leggetid koselig med at barnet får velge bok. Det kan innimellom hjelpe. Prøver å ikke legge for seint. Prøver å gi valg (hvem skal gå opp trappa først? Hvilken bok vil du lese?) Anonymkode: e46fa...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Ellers ville jeg undersøkt om han kanskje er overtrøtt. Forsøk å legge han tidligere, og lag så tydelige og like rutiner som mulig, som gjentas fra kveld til kveld. Vær superkonsekvent, det gir forutsigbarhet. Unngå sukker/skjerm siste timene før leggetid, gjør heller rolige aktiviteter. Anonymkode: b9e39...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med én gang han legger seg i senga går han bananas. Hopper rundt og hyler og når jeg sier at vi skal sove så begynner han å sparke og slå. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forhindre det, eller stoppe det når det har begynt 😕 -TS Anonymkode: bb410...1c9 Kan du gjøre det koseligere å legge seg? Kan han få sovne til lydbok? Få velge seg en bamse på butikken? Få en varmeflaske bamse? Nattlampe? Vektdyne? Kan du snakke med han om hva som skjer i fredstid på dagtid? Anonymkode: e46fa...bbb 3
Lillfrid Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har akkurat det samme med en på 4 med legging, men og i andre situasjoner. Sparker, slår, biter, klorer. Ofte når barnet er trøtt, sliten, sulten eller syk. Har ingen god løsning. Kan jo prøve å være i forkant på å gi mat i tide osv på dagen, men om kvelden er jo barnet trøtt. Det er jo poenget. Prøver å gjøre leggetid koselig med at barnet får velge bok. Det kan innimellom hjelpe. Prøver å ikke legge for seint. Prøver å gi valg (hvem skal gå opp trappa først? Hvilken bok vil du lese?) Anonymkode: e46fa...bbb Jeg har en liten kommentar til det du nevner på slutten: Selv om det å gi barn mange valgmuligheter er godt ment, mener jeg at det blir kontraproduktivt når de er trøtte/slitne. Det blir rett og slett for mye for dem å forholde seg til. Ved at voksne tar ledertrøya på, får barn være barn. Vi ser det veldig ofte i barnehagen. Barna er slitne etter en lang dag. Ved henting "faller de sammen" når de blir gjenforent med foreldrene sine, og det kan komme til syne gjennom uttrykt sinne/sorg. Foreldrene får "panikk" og prøver febrilsk å blidgjøre barnet ved å gi dem en haug av valg. "Vil du ha sandalene eller skoene?", "Skal vi ta på jakka?", "Skal vi gå hjem nå eller vil du leke her litt til mens pappa venter?", "Hva vil du ha til middag når vi kommer hjem?" osv osv. Det er godt ment, men i de situasjonene trenger barna minst av alt å bli satt i førersetet. De er så slitne, og trenger trygge og varme foreldre som står stødig og "tåler" at barna ikke er smørblide. Foreldre som tar ledelsen og sier; "Jeg ser at du er sliten, kom så tar vi på jakka og reiser hjem". Noen ganger trenger barna faktisk at vi tar dem under armen og går, fordi de ikke klarer å mobilisere nok vilje/motivasjon til å gjøre det selv. Ved å gi dem tusen valg haler vi faktisk ut den tiden de er i følelsesmessig ubalanse. Vi risikerer å overlate dem et ansvar de ikke er rustet til å ta. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har han spesielle behov, eller tyr han til slag, spark, biting som effektiv strategi som uvane/fordi han vet at det setter deg ut? Hvis det er sistnevnte ville jeg satt hardt mot hardt. Leggetid er en av tingene barn ikke kan bestemme selv. Før han til soverommet, og dersom han begynner utagere fysisk mot deg ville jeg faktisk gått fra han på soverommet og lukket døra etter deg. Det er uaktuelt at du skal måtte stå der og "ta imot" vold fra eget barn mens du trøster/godsnakker med ham. Så går du inn igjen når han har rast fra seg. Det hjelper ikke å bare "bli sint" eller "lei seg" uten å håndheve grensene du setter. Dette vil ikke stå i de pedagogiske oppdragelsesbøkene, men jeg mener at det er helt i orden å vise at han trår langt over grensa for hva som er akseptabelt. Bruk konsekvenser, inndra skjermtid/andre privilegier. Strever han selvregulering/følelsesregulering? Dette er forbundet med høyt skjermforbruk. Les gjerne utdanning.no sin artikkel. https://www.utdanningsnytt.no/skjermbruk-skjermtid-utagerende-elever/tidlig-skjermbruk-kan-ha-bidratt-til-voldsokningen-i-skolen/400528 Anonymkode: b9e39...1e4 Jeg har prøvd å gå ut og lukke døra, han følger bare etter og fortsetter å slå og utagere. Han bryr seg heller ikke om konsekvenser, det virker som om han får fullstendig blackout. Han strever veldig med følelsesregulering, men han ser ikke mye på skjerm. Vi har ikke nettbrett, og det er bare litt TV på ettermiddagen. Har og prøvd å kutte ut TV fullstendig i perioder, men det har ikke hatt noen effekt. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ellers ville jeg undersøkt om han kanskje er overtrøtt. Forsøk å legge han tidligere, og lag så tydelige og like rutiner som mulig, som gjentas fra kveld til kveld. Vær superkonsekvent, det gir forutsigbarhet. Unngå sukker/skjerm siste timene før leggetid, gjør heller rolige aktiviteter. Anonymkode: b9e39...1e4 Han er 5 og har prøvd både 19 og 20, jeg kan ikke helt se for meg at han bør legges tidligere? Vi gjør det eksakt samme hver kveld, og det er lite skjerm hos oss. I kveld holdt vi på med Lego. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan du gjøre det koseligere å legge seg? Kan han få sovne til lydbok? Få velge seg en bamse på butikken? Få en varmeflaske bamse? Nattlampe? Vektdyne? Kan du snakke med han om hva som skjer i fredstid på dagtid? Anonymkode: e46fa...bbb Han får sovne til lydbok om han vil, han får velge bok jeg leser, han har nattlampe. Han misliker varme og vil helst sove uten dyne. Jeg føler jeg prøver å gjøre det så koselig som mulig 😕 Vi snakker mye på dagtid om det som skjer på kveldstid og at det ikke er greit. Og han er så enig, og er lei seg, men han glemmer alt det når kvelden kommer. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 Er det noe han kan høre på når han skal legge seg som kan være forlokkende? Fantorangen podcast? Kardemommeby? Anonymkode: 5fbdd...acf
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har prøvd å gå ut og lukke døra, han følger bare etter og fortsetter å slå og utagere. Han bryr seg heller ikke om konsekvenser, det virker som om han får fullstendig blackout. Han strever veldig med følelsesregulering, men han ser ikke mye på skjerm. Vi har ikke nettbrett, og det er bare litt TV på ettermiddagen. Har og prøvd å kutte ut TV fullstendig i perioder, men det har ikke hatt noen effekt. -TS Anonymkode: bb410...1c9 Hva hvis du faktisk holder igjen døra, med beskjed om at du kommer inn igjen når han har roet seg ned et par hakk/velger å ikke slå/bite/sparke? Han er jo såpass stor at han forstår at du ikke har forlatt han, men forsøker å opprettholde dine personlige grenser for hva du skal måtte tåle. Min eldste var slik en periode, men det var i 2-3-års alder. Noen ganger måtte jeg bare ta h*n ut av situasjonen og la h*n rase fra seg i dobbeltsenga vår, slik at barnet ikke skadet seg selv eller andre/inventar. Det kunne ta sin tid, men h*n roet seg alltid til slutt, og da tok vi opp tråden igjen; snakket gjennom det som skjedde og samtidig som jeg opprettholdt mine forventninger til barnet. Anonymkode: b9e39...1e4 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #18 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva hvis du faktisk holder igjen døra, med beskjed om at du kommer inn igjen når han har roet seg ned et par hakk/velger å ikke slå/bite/sparke? Han er jo såpass stor at han forstår at du ikke har forlatt han, men forsøker å opprettholde dine personlige grenser for hva du skal måtte tåle. Min eldste var slik en periode, men det var i 2-3-års alder. Noen ganger måtte jeg bare ta h*n ut av situasjonen og la h*n rase fra seg i dobbeltsenga vår, slik at barnet ikke skadet seg selv eller andre/inventar. Det kunne ta sin tid, men h*n roet seg alltid til slutt, og da tok vi opp tråden igjen; snakket gjennom det som skjedde og samtidig som jeg opprettholdt mine forventninger til barnet. Anonymkode: b9e39...1e4 Det har jeg og prøvd, det eskalerer situasjonen enda mer. Han begynner å kaste ting rundt seg og ødelegger ting på rommet sitt/mitt rom 😕 Det er som nevnt som om han ikke oppfatter beskjeder når han er sånn, som fort gjør at de gode rådene fra diverse instanser og kurs ikke virker. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #19 Skrevet 28. mai 2024 Lillfrid skrev (13 minutter siden): Jeg har en liten kommentar til det du nevner på slutten: Selv om det å gi barn mange valgmuligheter er godt ment, mener jeg at det blir kontraproduktivt når de er trøtte/slitne. Det blir rett og slett for mye for dem å forholde seg til. Ved at voksne tar ledertrøya på, får barn være barn. Vi ser det veldig ofte i barnehagen. Barna er slitne etter en lang dag. Ved henting "faller de sammen" når de blir gjenforent med foreldrene sine, og det kan komme til syne gjennom uttrykt sinne/sorg. Foreldrene får "panikk" og prøver febrilsk å blidgjøre barnet ved å gi dem en haug av valg. "Vil du ha sandalene eller skoene?", "Skal vi ta på jakka?", "Skal vi gå hjem nå eller vil du leke her litt til mens pappa venter?", "Hva vil du ha til middag når vi kommer hjem?" osv osv. Det er godt ment, men i de situasjonene trenger barna minst av alt å bli satt i førersetet. De er så slitne, og trenger trygge og varme foreldre som står stødig og "tåler" at barna ikke er smørblide. Foreldre som tar ledelsen og sier; "Jeg ser at du er sliten, kom så tar vi på jakka og reiser hjem". Noen ganger trenger barna faktisk at vi tar dem under armen og går, fordi de ikke klarer å mobilisere nok vilje/motivasjon til å gjøre det selv. Ved å gi dem tusen valg haler vi faktisk ut den tiden de er i følelsesmessig ubalanse. Vi risikerer å overlate dem et ansvar de ikke er rustet til å ta. Bra innspill og jeg skal ta det til meg. Stort sett gir vi kun valg 1 gang i sånne situasjoner. Vi tåler og at barnet er lei seg eller sint, men det er når vi "tar det under armen og går" eller på annet vis fysisk leder barnet at vi blir bitt... Anonymkode: e46fa...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #20 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det noe han kan høre på når han skal legge seg som kan være forlokkende? Fantorangen podcast? Kardemommeby? Anonymkode: 5fbdd...acf Vi hører på lydbok når han skal sove, men han bryr seg ikke om det når han blir sint. Hjelper ikke å si at han ikke får høre om han ikke roer seg, virker ikke som om han bryr seg overhodet om noe annet enn å få viljen sin. I kveld ville han være oppe hele natta, og slo og sparket fordi han ikke fikk være oppe. Det er jo ikke sånn at jeg noen gang har gitt etter når han har oppført seg sånn heller, så at han ikke skjønner det ikke er noen vits er litt snodig. -TS Anonymkode: bb410...1c9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå