Gå til innhold

Barn - når er det tyngst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på snart 2,5 år og et barn på 5 mnd, og jeg lurer på hva jeg har i vente. Når syns du det var vanskeligst/mest travelt? Det er jo ekstremt travelt nå, og man har ingen tid til seg selv. Likevel føler jeg at det går greit, men er jo redd det skal bli mye verre. Det er jo alltid enklere når barn blir litt større og kan klare mer selv? Eller?

Legg gjerne til antall barn og alder på alle da du syns det var tyngst. Syns du den tiden jeg er i, er den verste/beste?

Anonymkode: 94058...8a8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 4 år og en på 5,5 år og det er brutalt tøft. Det har vært ille i over et halvt år og blir verre og verre for hver dag.

Anonymkode: 4a511...6a9

AnonymBruker
Skrevet

Det året her, vil du nok oppleve som et av de hardeste. Deretter går det sin skjeve gang, frem til de blir tenåringer. 

Nå står jeg midt i tenårene med barna, og synes definitiv dette har vært det psykisk tyngste.

Anonymkode: 62618...bfa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en på 4 år og en på 5,5 år og det er brutalt tøft. Det har vært ille i over et halvt år og blir verre og verre for hver dag.

Anonymkode: 4a511...6a9

Jeg anbefaler et COS-kurs. Tror dere har havnet i en ond sirkel med dårlig grensesetting om dere har det sånn.

Anonymkode: 21192...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler et COS-kurs. Tror dere har havnet i en ond sirkel med dårlig grensesetting om dere har det sånn.

Du mener det basert på ett innlegg????

Anonymkode: 09c85...bac

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har et barn på snart 2,5 år og et barn på 5 mnd, og jeg lurer på hva jeg har i vente. Når syns du det var vanskeligst/mest travelt? Det er jo ekstremt travelt nå, og man har ingen tid til seg selv. Likevel føler jeg at det går greit, men er jo redd det skal bli mye verre. Det er jo alltid enklere når barn blir litt større og kan klare mer selv? Eller?

Legg gjerne til antall barn og alder på alle da du syns det var tyngst. Syns du den tiden jeg er i, er den verste/beste?

Anonymkode: 94058...8a8

Det kommer helt an på hvordan du er som forelder og hvor god du er på å anerkjenne barnas følelser. Jo bedre du er på å anerkjenne barnas følelser og sette tydelige grenser og opprettholde disse grensene på en måte som barna forstår i henhold til sin alder, jo enklere er det i alderen 1 til 7 år. De foreldrene som har det tøffest med sine barn er de som ikke anerkjenner barnas følelser, som ikke klarer å sette grenser som barna hører på før de voksne føler de må skrike osv. 

barna er 2,5 og 6 år. Jeg synes den aller verste perioden var første året med eldstemann.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det kommer jo helt an på og alle barn er selvfølgelig forskjellige. For noen blir tenårene et mareritt, for andre rolig og fint. Jeg synes alderen 1 - 3 var veldig slitsom. Totalt kaos. Soving på dagtid, smokk, bleie, mye sykdom, usikkerhet, lite språk, sterk vilje.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mener det basert på ett innlegg????

Jepp! Brutalt tøft, ille og verre for hver dag som går? Her er det noe med hvordan man møter barna sine som gjør at det eskalerer.

• Liker 6
Skrevet

Synes 1,5-2 år var den tyngste perioden med begge. Yngste er der nå... Klatrer overalt, mye sinne og vilje, lite språk. Storesøster på 4,5 er ganske grei å ha med å gjøre og hun er en veldig flink storesøster. Jeg regner med det kommer tøffe perioder (særlig tenårene) men det er erfaringen så langt. 

Skrevet

Jeg har 1 datter på 9 måneder og syns det allerede er så tungt at jeg ikke vil ha flere…

• Hjerte 3
Skrevet

Det beror så på barnet. En del är väldigt mycket jobb i 4-5 årsåldern, andra inte. 

Något barn sliter med mobbing på skolen

Något barn får ADHD-diagnos och kämpar med det

Något barn är pre-teen 

Något barn skoltrött och sitter hemma på ungdomsskolen 

Något barn lockas av alkohol och droger/dop

Något barn blir deprimerat

Andra barn klarar skolan galant, är trevliga hemma och mot kompisar. 

Det ändrar sig, och förhoppningsvis är fighterna du tar nu en del i uppfostran och vägen till en bra barndom, en trevlig ungdom och ung vuxen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er tøft på forskjellige måter. For meg var det nok tyngst rundt ett-års alderen, rett og slett for jeg syns det var kjedelig! Så ble det bedre og bedre med det praktiske, men det psykiske blir tyngre etter hvert. Hvordan går det med barnet sosialt på skolen? Har hun venner? Blir hun hørt? Er hun snill med andre? Er hun ensom? Ender hun opp ensom? Det blir flere og flere slike spørsmål etterhvert som årene går.

Anonymkode: f0ba9...49c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Amadeus89 skrev (Akkurat nå):

Jeg har 1 datter på 9 måneder og syns det allerede er så tungt at jeg ikke vil ha flere…

Første året er helt jævlig. Alltid. 

Dere som skriver manglende språk, hvorfor ikke benytte tegn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt an på hvordan du er som forelder og hvor god du er på å anerkjenne barnas følelser. Jo bedre du er på å anerkjenne barnas følelser og sette tydelige grenser og opprettholde disse grensene på en måte som barna forstår i henhold til sin alder, jo enklere er det i alderen 1 til 7 år. De foreldrene som har det tøffest med sine barn er de som ikke anerkjenner barnas følelser, som ikke klarer å sette grenser som barna hører på før de voksne føler de må skrike osv. 

barna er 2,5 og 6 år. Jeg synes den aller verste perioden var første året med eldstemann.

Oh hoi det var grovt forenklet 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp! Brutalt tøft, ille og verre for hver dag som går? Her er det noe med hvordan man møter barna sine som gjør at det eskalerer.

Neppe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn i alderen 4-10 år, ene hadde ekstremrefluks (kastet opp 6+ ganger om dagen) i nesten 2 år, det var ganske ille. Men med friske barn synes jeg ikke tiden før 10 år er tøff iallefall. 

Anonymkode: 1fe64...8f0

Skrevet

Skjønner ikke Hvordan noen orker å få flere barn etter at man har hatt første. Vært så ufattelig tungt første år, og total omveltning av livet før barn. I tillegg til at alt annet rakner (dårligere økonomi, forholdet, sex, egen helse, karriere). Egentlig sjokkert over hvor tungt det er med barn i 2024. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Første året er helt jævlig. Alltid. 

Dere som skriver manglende språk, hvorfor ikke benytte tegn?

Uenig. Koste meg meg begge barna i permisjonen frem til barnehagestart. 

Synes alderen 1,5-3 års alderen er litt tung. Eldste er nå 4 og mye er enklere! 

Anonymkode: fee5b...575

Skrevet

Det er veldig forskjellig fra barn til barn og hvor mange andre barn man har. Når de er små, er det søvn, legging og skift av bleier, når de blir eldre er det oppfølging av skole og aktiviteter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to tette (15 mnd mellom). Syntes veldig mye løsnet på begge to i 3-4 års alderen. Da kunne de prates til på en helt annen måte og klarte mer og mer selv. Nå er de 6 og 7 og det er bare herlig!! 

Anonymkode: 23264...ee9

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...